Bild
Nästa artikel

Nytt körkort från 19 januari 2013

Nyheter

Nästa år får det svenska körkortet nytt utseende och förbättrad säkerhet. Kortet blir mjukare, tunnare och får nya inslag av gult.

Den 19 januari nästa år börjar nya körkortsregler gälla i Sverige och samtidigt introduceras också ett uppdaterat körkort med delvis nytt utseende.

Det nya körkortet är lite tunnare och mjukare jämfört med i dag, fotot är mindre och placerat i mitten på den vänstra sidan och bakgrundsfärgen har en annan rosa nyans med inslag av gult. Kortet har också anpassats för att visa födelsesiffrorna som i övriga Europa, enligt modellen DD.MM.ÅÅÅÅ.

Vänder vi på körkortet noterar vi att streckkoden som tidigare funnits i det nedre högra hörnet är borta, den har helt enkelt fått ge vika för att tabellen med totalt 15 körkortsbehörigheter, varav fem nya, ska få plats. Streckkoden har ersatts med en så kallad datamatrix som innehåller samma information som tidigare.

Körkortet har tagits fram i samarbete med Statens kriminaltekniska laboratorium och enligt Transportstyrelsen ska det bli svårare att förfalska.

– Över 6 miljoner personer har ett körkort och man använder sitt kort dagligen för att legitimera sig. Därför har säkerhetsaspekterna i arbetet haft högsta prioritet, säger Katarina Fröberg, direktör för Transportstyrelsens körkortsavdelning.

De nya körkorten är liksom tidigare giltiga identitetshandlingar inom Sverige, men de gamla korten kommer också gälla efter den 19 januari. Katarina Fröberg igen:


– Tidigare körkort kommer givetvis fortfarande att vara giltiga. De gäller fram tills det datum som finns angivet på kortet. Man behöver alltså inte byta ut sitt gamla körkort förrän giltighetstiden går ut, såvida det inte blir ogiltigt av någon annan anledning.

Läs också:
Nytt körkort från 19 januari 2013

Diskutera: Vad tycker du om det nya körkortet?

Kommentarer

#1
2012-12-18 12:10

Jag har ganska nyligen fått nytt körkort så jag slipper detta fula kortet på ett tag.
Detta ser ut som något någon har totat ihop i photoshop.
Nu sist så tog jag mitt körkortsfoto själv med digitalkamera och skrev ut på skrivaren hemma och skickade med till körkortsregistret. Det var inga problem alls och billigt blev det.

#2
2012-12-18 12:19

Jag tycker det är lite trist att bara läsa Transportstyrelsens egna ord istället för att journalisterna faktiskt skriver själva... :(

Men, hur som haver, nu är mitt körkort giltigt till 2019, så jag behöver inte byta på några år ännu... tack och lov. Sen får jag byta vart 5 år eftersom jag har C och DE-kort också.... ända tills jag blir blind och döv....

#3
Leif Larsson
2012-12-18 12:26

Mindre foto!
Kan du inte se dig själv på fotot, så är det dags att skaffa glasögon eller lämna in "lappen".

#4
2012-12-18 13:09

Det är bra ändå att korten kommer se typ lika ut i hela EU för blev påkörd av en Polsk snubbe i helgen och så såg jag detta typ av kort (tror jag) och skulle vi haft samma kort här så vet man direkt vad man ska titta efter.

#5
2012-12-18 13:50

Fruktansvärt fult!

#6
2012-12-18 13:52

Lite intressant att det nya lika lite som det gamla kommer att duga som ID i utlandet.
Där är de helt förvånade över att vi inte har ID-kort om vi har körkort.

Hade det inte varit smart att i samarbete med SKL se till att det nya funkar i utlandet?

#8
2012-12-18 14:09

När jag skulle ta ut pengar i en bank i Usa så krävde man min st 2 id-kort och jag skulle bara ta ut motsvarande 700 svenska kronor.
De godkände faktiskt mitt svenska körkort tillsammans med mitt pass.

AM/B = Ambulans/Brandbil?
AM/B = Amazon/Borgward?

#7
2012-12-18 14:12

Undrar vad AM/B är för ett körkort...? ;)

Lite info om mycket:
http://korkortsportalen.se/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/

#9
2012-12-18 14:16

AM= moppekortet (istället för förarbeviset)

#10
2012-12-18 14:18

AM är ju redan ett körkort och på det får man köra Eu-moppe och traktor.

Blir lite rörigt tycker jag om det framöver skall stå med att de som har B-kort även får köra moppe! ...logiskt kan tyckas även om man skriver ut att man får köra bil också då man har ett C-kort o.s.v ( t.e.x BE CE ...borde ju då ha räckt med CE )

#11
2012-12-18 14:20

Hackenbush: I Tyskland funkar inte körkort som ID, utan bara pass. Inte ens i Danmark förresten.

Så mycket för Schengenavtalet....

#12
2012-12-18 14:50

@hultarn; även det nationella ID-kortet med samma format som körkortet går bra i Tyskland, så man slipper ha passet med sig överallt. I de flesta affärer i Sverige som vill ha legitimation använder man streckkoden så där missar man en enkel hantering. Fast det är klart att det inte är det körkortet är tänkt till.

#13
mcregor
2012-12-18 15:12

Bl a Posten lär inte bli glad när man tar bort streckkoden för nu måste man plötsligt knappra in personnumret manuellt. Mycket märkligt val att ta bort streckkoden kan man tycka....

#14
Leif Larsson
2012-12-18 15:18

Mitt körkort är giltigt i tio år.
Det nationela id-kortet jag har är giltigt i fem år. Desutom har det ett chip.
Mitt körkortet är utfärdat av vägverket (transportstyrelsen)
Det nationela id-kortet är utfärdat av polismyndigheten ( i mitt fall i Stockholms län)
Sedan kan jag tycka att det vore bra om mitt körkort ,även kunde användas som ett nationelt id-kort.
(kan tillägga att det nationela id-kortet har ett mindre format än körkortet)

#15
2012-12-18 15:50

nisseste:
Jo, jag vet. Men, man har ju oftast inget IDkort om man har körkort, det behövs liksom inte. I Sverige alltså.

#16
Leif Larsson
2012-12-18 16:00

Hultarn och nisseste, så här står det på transportstyrelsens hemsida.
Länken har ViB lagt upp ijämte artikeln.
Nu kommer klippt och klistrat.

"Ingen streckkod
Streckkoden på baksidan ersätts på det nya körkortet av en datamatrix. Förändringen sker på grund av utrymmesskäl. Totalt ska 15 alternativa körkortsbehörigheter presenteras i en tabell på körkortets baksida och därmed får streckkoden helt enkelt inte plats. Datamatrixen som ersätter streckkoden innehåller dock samma information och kan avläsas i viss kassautrustning."

Jag tolkar den som att det nya körkortet fungerar på liknande sätt som det gamla (nuvarande)

#17
2012-12-18 23:17

Hackenbush, jag gjorde faktiskt samma sak för några år sen.
Dotterns digitalkamera på stativ. En filmduk för ljusreflektion och en för bakgrund.
Justerade bilden i Photoshop så att den skulle bli bra utskriven på papper som sen postades på det gamla sättet.
Tänk vad mycket enklare det varit om man kunnat skicka bilden över nätet med e-leg!

#18
2012-12-18 23:26

Inte tycker jag att utseendet på körkortet är så mycket att gnälla om.
Däremot har jag i flera år efterlyst en form av kort som man laddar med olika behörigheter istället för att som nu ha olika kort för olika ända mål. och så gäller inte detta ens som leg i alla länder...

#19
2012-12-19 09:59

Jag gjorde likadant som Hackenbush och Roy, fixade ett eget foto som jag tyckte blev alldeles utmärkt och skickade in det tii VV.
Det kom tillbaka efter ett tag med anmärkningen att det inte var "välliknande"!
Hur sjutton kunde de veta det?
Jag gav upp och gick till en proffsfotograf med körkortsfotoatelje och betalade 300:- för tre minuters jobb (=advokatarvode!).

#20
2012-12-19 11:50

Foto har man sedan ett bra tag nu tagit på vägverket i samband med uppskrivning.
Så de som tar ett nytt körkort idag behöver inte leta upp en fotograf.
Fotot får inte vara för gammalt och hur skall de på vägverket veta när fotot är tagit annars?

Om det nu kostar 300Kr att få till en bättre bild än vad en fotoapparat kan prestera så att man inte behöver "se mer dum ut" än nödvändigt under 10 år så kanske det är värt det? ( för vissa )

Värre är väl då den läkarundersökning som måste skickas in för att förnya sina behörigheter ....kostnad 500Kr ? ( Tunga )
Många anses inte heller ha tillräckligt bra syn och blir därför av med både kort och arbete.

#21
2012-12-19 13:57

Nu blir jag ännu mer förvånad över att mitt foto inte godkändes
http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/konstnar-har-sjalvportratt-som-korkortsfoto

#22
2012-12-19 18:06

Mja, saabnisse, det var faktiskt en jäkla bra målning!

Den bild jag har på mitt körkort och alltså plåtat hemma, är den bästa bild jag haft på ett körkort - kanske undantaget det första. Det är förresten den bilden jag tidigare använde som signaturbild (avatar).

Körkort två försågs med en riktigt usel bild plåtad i en automat, så när det var dags för nummer tre så gick jag till en "riktig" fotograf.
Den första bilden var vi överens om att den inte var bra.
Fotografen sa. "Le lite!", vilket jag försökte med. (Har alltid haft svårt att le på kommando.)
Vi tittade på den och fotografen laddade åter kameran och sa: "Le inte!".
Det blev den första bilden...

#23
2012-12-20 20:40

Det man kunde börja med är att göra kort med endast moppetillstånd i en annan färg. Så blir det enklare att ta alla snorungar som försöker handla tobak genom att vifta med sitt körkort.

#24
2012-12-20 20:44

Ang. "datamatrixen" (hej 70-tal!) så är det en sån QR-kod som man kan hitta på många produkter idag. Används även i reklam då man med tex Google Goggles kan fota den och då få upp länkar etc i telefon.

#25
2012-12-21 03:52

Att det var en QR-kod förstod jag, däremot inte varför den skulle ta mindre plats än en streckkod.

#26
2012-12-21 14:05

Den är mindre? Därför tar den mindre plats :P Går inte att göra en streckkod på typ 1x1 cm. :P

#27
2012-12-22 03:13

Tyckte bara att det verkade vara gott om plats till vänster om behörighetskolumnen.

#28
2012-12-22 18:09

Ja ifs.. Streckkoden hade ju fått plats ändå...Aja det är Trafikverket. De är ju som dom är.

#29
Förstikön
2012-12-22 18:30

Jag måste säga att jag är måttligt imponerad av ett par kommentatorer här nedan som verkar påstå sig kunna läsa streckkod med ett ögonkast, men inte QR-kod. Vad ända in i glödheta håller ni på med? Klagar för klagandets egen skull eller? Inser ni inte hur töntiga ni framställer er själva? Eller är det så illa att ni faktiskt är just så jämrans klåparklumpiga som ni verkar? Maskinläsbar kod är maskinläsbar kod, inget annat. Läser ni EAN-koderna direkt i matbutiken också, eller...?

#30
2012-12-22 19:47

Förstikön, jag försöker förgäves förstå vad du menar.
Vem påstår sig kunna läsa datakoder med ett ögonkast?
Vad är det du kommenterar?

Övergången till QR angavs vara av platsbrist - fast det finns plats för streckkod.
QR är förvisso nyare och klaras med vilken mobilkamera som helst, men inte av utrustningen i alla affärer.
Det var i korthet vad som skrevs.

#31
Förstikön
2012-12-23 10:37

@Roy: Och problemet ligger var? Sedan den senaste lagändringen måste alla som arbetar med kontantaffärer ha ett av skattemyndigheterna godkänt kassaregister. Sedan butiken/företaget inhandlat detta handlar det i värsta fall om en investering på några hundralappar för att skaffa en ny läsenhet till kassaregistret. Denna torde dock ha ingått i köpet av kassapparaten ifråga -- min mobil är över 5 år gammal och har inga problem att läsa QR-koder. Din argumentation känns aningen 50-tal och inte så lite gnällig. Verkligheten är stadd i ständig förändring och den som inte anpassar sig och följer med sin tid får finna sig i att bli akterseglad. Varför inte kräva OCR-teckensnitt på körkortet när du nu ändå är på gång -- eller varför inte den gamla radioaktiva märkningen av ID- och körkorten med en Americium-isotop som en gång föreslogs för att underlätta identifiering i butiker och banker på 60-talet?

#32
2012-12-23 10:43

Vad är det för fel på QR-kod? Kod som kod bara den går att läsa.
Om QR koden tar mindre plats är det väl bara en fördel.

#33
2012-12-23 12:48

Åhh nu försvann allt jag skrev. Hur som:
- Det finns faktiskt en standard som heter DataMatrix. Som QR men utan ramen verkar det som. Så det är nog inte exakt QR.
- EAN-koder läses med laser. QR med kamera - långt ifrån de enklaste kodläsarna klarar det. Kollade lite och Motorola (jag hittade en, orkade inte leta mer sen ;) ) hade bara en - Symbol DS6700, som är top of the line. Lär INTE kosta "några hundralappar" ;)

Nu drabbar det här troligen väldigt få hur som. Posten osv kanske redan har läsare som klarar av det, har sett QR-koder på paket osv. I butiken där jag jobbar använder vi inte ens scannern. I värsta fall får de väl knappra in personnumret ;)

#34
Förstikön
2012-12-23 15:33

@Roger Skagerström: Ett kassaregister som inte klarar QR-kod, ja det känns ju verkligen som något från 2010-talet. Leve kulramen och cigarrlådan som kassalåda och alla undanflykter när skattemyndigheten frågar. Tjosan!

#35
2012-12-23 22:32

Jag tycker sådär om det nya körkortet faktiskt. Jag har hellre en bild på mig själv.

#36
2012-12-28 03:07

Förstikön : Kassaregister är dyra. Butiker som inte behöver ha dessa på nätverk eller som inte har produkter i en databas lär inte ha så mycket mer än det enklaste. För oss där jag jobbar skulle det kosta mer i arbetstid att upprätta och underhålla ett produktregister med alla EAN-koder än vad vi någonsin skulle tjäna på det. Dessutom ändrades kassaregisterlagen 2007, och 2010 var alla tvungna att ha bytt. Det betyder att i princip alla idag har ett register från den tidsperioden. QR-koder fanns men var långt ifrån så aktuella som de är idag.

#37
Förstikön
2012-12-28 08:41

@Roger: Din redogörelse ger intrycket av att det är dagens I-landsproblem på din arbetsplats att knappa in personnumret för hand för den anstormning av kunder som ni verkar ha. Självfallet är det en avvägning mellan kostnad och nytta när man köper nytt kassaregistersystem, oavsett om det är påkallat av myndighetsbeslut eller inte. Själv tror jag dock att företag med livskraft och överlevnadspotential tänker efter en extra gång innan de köper den billigaste "grisen i säcken". Snålheten bedrar alltid visheten.

#38
2012-12-31 00:02

Förstikön, du ger ännu ett exempel på att du inte läser ordentligt. Du tolkar in saker som inte alls står.
Du anklagar mig för att vara gnällig, när du själv är den enda som med otrevligt ordval är just gnällig.
Jag har inte uttryckt en enda åsikt, endast konstaterat att det uppgivna skälet för val av QR inte verkar stämma - det finns plats för streckkod. Däremot finns det andra skäl för QR. Den kan innehålla väsentligt mer information och det kvadratiska utförandet passar bättre för kameraavläsning. Tillkommer kopplingen till Internet.
Men det var alltså inte dessa skäl som angavs i artikeln - vilket var vad jag påpekade.
Sen är det faktiskt så att de flesta utgångskassor inte klarar QR-formatet. Ett problem som alltid återkommer vid systemskiften. Det är faktiskt så att många avvaktar lite för att initiala fel ska rättas till och att standarden verkligen ska etablera sig. Det finns ingen anledning att vara föraktfull mot dem som inte hoppar på alla nyheter omedelbart. Det är ju faktiskt en kostnad.

Det finns heller ingen anledning att betrakta streckkoder som gammalmodiga.
GS1 inrymmer både streckkoder och QR (tidigare Matrix). Fördelen ligger i att GS1 är en internationell standard. GS1 DataBar (streckkod) kommer att bli öppen standard först 2014, så helt omodern är den ju inte...

#39
Förstikön
2012-12-31 08:36

@Roy_J: Som vanligt känner du dig trampad på tårna av det jag skriver i en relativt kort hållen och lätt sarkastisk form. Ledsen att göra dig besviken, men den gamla streckkoden håller på att gå samma väg som dinosaurierna och dronten. Det är helt enkelt tekniken och dess möjligheter som springer ifrån det som i går var teknikens höjdpunkt. Det märkliga är att du i andra frågor brukar höja tekniska innovationer till skyarna, t.ex. olika system för övervakning av bilister och deras beteenden i trafiken. Men när det gäller streckkod är uppenbarligen teknikens nuvarande ståndpunkt (som det heter på patentspråk) något som inte får kastas på historiens sophög, utan ska behållas i all evighet. Att det finns plats för streckkod (i alla fall på de svenska körkorten) betyder inte att denna måste behållas. Teknikskiften sker ständigt och gammal teknik förpassas obönhörligt till historiens skräphög med åtföljande kostnader för den som vill finnas kvar på marknaden. Kör du fortfarande DOS och Windows 3.11 i datorn eller har du uppgraderat till Windows 95?

#40
2013-01-01 13:14

Windows 95 var faktiskt sämre än Windows 3.11 rent tekniskt. Men W95 såg bättre ut på skärmen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.