Nästa artikel
Nytt kinesiskt bilmärke till Europa
Genève 2013

Nytt kinesiskt bilmärke till Europa

Publicerad 5 mars 2013 (uppdaterad 6 mars 2013)
Ett nytt kinesiskt bilmärke är på väg. Qoros 3 – som utvecklats av tidigare anställda på Saab och Volvo – lanseras redan i år.

Qoros. Lägg namnet på minnet. Redan i år lanserar den kinesiska nykomlingen en första bil i Östeuropa och inom några år kan märket också komma till Sverige.

Bilen i fråga – 4,6 meter långa sedanen Qoros 3 – premiärvisades på tisdagen i samband med bilsalongen i Genève. Enligt Qoros handlar det om en utmanare till bland anat Volkswagen Jetta, Ford Focus, Toyota Auris och Kia Cee’d.

Bland de anställda på Qoros finns omkring tjugo svenskar, de flesta med bakgrund hos Saab eller Volvo. Chefen Volker Steinwascher kommer senast från Volkswagens nordamerikanska organisation och designchefen Gert Hildebrand har tidigare ansvarat för formgivningen hos Mini.

Motorpaletten för Qoros 3 omfattar inledningsvis två fyrcylindriga bensinare på 1,6 liter, med antingen 126 hästkrafter eller 156 hästar och turbo. Kraften levereras via en sexväxlad manuell låda eller en sexstegad, automatisk dubbelkopplingslåda. I ett senare skede kan en mindre, trecylindrig bensinare bli aktuell, liksom ett utbud av dieselmotorer.

Läs mer om Qoros satsning i Europa i nästa nummer av Vi Bilägare.

Diskutera:Vad tycker du om nya Qoros 3?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-05 14:23
maki (ej verifierad)

Skoda,Passat,Seat ? All in one !

#2 • Uppdaterat: 2013-03-05 14:27
Raphael

Jag tror att det blir en utmaning att lansera ett nytt bilmärke och att bygga upp en ny organisation på en kraftigt fallande bilmarknad i Europa där flera bilhandlare är ekonomiskt trängda och sanerar, reducerar sin verksamhet - alternativt går i konkurs. Frågan är om det finns finansiellt kapital att investera i en ny bilhandelsorganisation, är bankerna villiga att låna ut pengar till det?

#3 • Uppdaterat: 2013-03-05 17:16
1storstark

Den ser ut som en blandning av SAAB och Volvo. Är den välbyggd så kanske, med massor av kinesiskt kapital, det blir en hit. Själv är jag skeptisk till kinesiska, billiga prylar. Changarna har lite motvind med att bevisa att även de kan bygga kvalitet.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-05 20:16
kurtw5

När jag var ung var alla japanska bilar epavaror, det ena skräpet efter det andra men dom blev bättre undan för undan. Så kom koreanerna o blev riktigt bra så småningom och idag är japaneroch koreaner väl så bra som övriga världens bilar. När jag sa detta till våran handlare av Hyundai och Subaro så säger hon att snart är kinesiska bilar jättebra.

#5 • Uppdaterat: 2013-03-05 20:49
Draxon

"som utvecklats av tidigare anställda på Saab och Volvo"

Finns det en "äkta" kinesisk bil eller är det bara Kinatillverkat?

#6 • Uppdaterat: 2013-03-05 22:57
saabnisse

Ännu en artikel om en bil som det redan skrivits mängder om för ett par veckor sedan.

#7 • Uppdaterat: 2013-03-05 23:49
Roy J

Precis, saabnisse, och ingen har väl funnit anledning att ändra uppfattning mot då.

#8 • Uppdaterat: 2013-03-06 09:02
Irvor

Hur kan en 4,6 m lång sedan vara utmanare till Kia Ceed ?
Finns Ceed också som sedan ?

#9 • Uppdaterat: 2013-03-06 11:20
Raphael

Utanför Europa säljer Kia modellen Forte som i praktiken är en sedan-version av den tidigare Cee'd modellen. Kia arbetar på en sedanmodell av senaste Cee'd, det finns många spionbilder ute på nätet om den, och det förväntas att den släpps under 2013.

Sedaner är traditionellt inga höjdarsäljare i Europa men kanske det är på väg att ändras nu när allt fler tillverkare presenterar sedaner.

#a • Uppdaterat: 2013-03-06 16:16
IngoS

Den ska tydligen lanseras i Österopa först, och där vill man ju ha sedaner, Opel har ju en motsvarande rätt vacker sedanversion av sin Astra för Östeuropa. Jag har sett uppgifter att Qoros siktar minst lika mycket på kinesiska marknaden som på Europa med bilen. Europeiska märken i joint ventures tar ju över kinesiska marknaden allt mer med sina litet bättre bilar, och då måste kinesiska tillverkare svara genom att bygga något som är lika bra. Kineserna vill ha sedaner med litet längre hjulbas i sina lyxigare bilar. Men det kommer väl en fullständigare modellpalett så småningom. Det dröjer nog däremot länge tills den kommer på svenska marknaden. Den här lanseringen kan inte jämföras helt med den japanska och koreanska satsningen. De började med billiga bilar i tveksam kvalitet, här är det fråga om en fullt utvecklad modell av europeisk standard, med västerländsk inköpt teknik och design och med västerländska underleverantörer med kinesisk tillverkning vilket allt garanterar nivån på bilen. Kan slå igenom mycket fortare än japanerna och koreanerna gjorde. Vi har säkert en hel del kinesisktillverkade komponenter i våra bilar redan, särskilt i dem som kommer från fjärran Östern. En del -var det Hondamodeller? -som tagits till Europa är helt tillverkade i Kina, och jag tror inte man kan urskilja kvalitetsskillnader till kinesisk nackdel. Jag minns diskussionerna när Tenson började tillverka sina sportjackor i Korea. Det visade sig att de koreanska hade högre kvalitet på sömnaden än de som tillverkades i Varberg.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.