Bild
Nästa artikel

Nytt fejs på Fabia

Nyheter

Skoda uppdaterar småbilen med omarbetad front och smarta finesser. Dieselmotorerna är borttagna.

Både front och bakparti har gjorts om på Skoda Fabia och det går att få LED-ljus i strålkastare och baklyktor. När det gäller motoralternativ finns det inte längre några dieseldrivna varianter att välja på. Istället är det bensin som gäller och vid lanseringen erbjuds fyra trecylindriga 1-litersalternativ. Två är sugmotorer och de utvecklar 60 respektive 75 hästkrafter. Resterande två är såväl turboladdade som direktinsprutade med 95 respektive 110 hästkrafter och utrustade med partikelfilter.

Bland förarassistanssystemen finns döda vinkeln-varnare och autobroms vid backning. Det finns också automatisk helljusavbländning. Skoda har utvecklat sitt signum – simply clever – med uppdaterade praktiska finesser. Isskrapan i tanklocket har nu också däckmönstermätare och på väggen i bagageutrymmet sitter en avtagbar ficklampa.

Uppdaterade Skoda Fabia börjar säljas under andra halvan av 2018. Det finns inga prisuppgifter än, men Fabia kommer att visas upp på bilsalongen i Genève nästa månad, möjligtvis kommer mer information då.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Fabia?   
 

Kommentarer

#1
2018-02-08 09:18

En trevlig bil har blivit lite trevligare.
Däremot så känns det som varje gång Skoda ska göra en facelift och ändrar utseende/design så blir det aningen fulare. Senaste Octavian, generationen innan samt denna Fabia följer precis samma mönster tycker jag.
Tittar man på syskonet Seat så brukar det bli tvärtom, en facelift brukar vara positivt för designen, om än marginellt.

Intressant att fler och fler bensinare får partikelfilter och att en "småbil" får döda vinkelvarnare

#2
2018-02-08 09:34

Håller inte riktigt med dig Benny. Tycker att denna nya version av Fabia är helt OK och inte sämre utseendemässigt än nuvarande. Däremot var det ett oerhört lyft utseendemässigt när nuvarande Fabia kombi kom jämfört med den tidigare versionen som såg rent ut sagt anskrämlig ut - då var föregångaren till den faktiskt bättre.

#3
2018-02-08 09:53

Den har hitils varit svårslagen i praktisk stor liten bil och ändå hyfsad komfort men fler kommer efter.
Klokt att skippa dieseln när trepipen är såpass rapp och nästan lika snål som buller dieseln.

#4
2018-02-08 10:09

Just denna modellen gick inte igenom samma stora designförändring med de delade lyktorna som Octavian gjorde, det är positivt tycker jag.
Men känns skumt att lyktorna blivit mindre och att man täcker upp för de mindre lyktorna med lite plast undertill (som ser ut som en snabblösning).
Men samtidigt är det svårt att avgöra hur en bil ser ut från 3 bilder och man behöver nästan ha dom sida vid sida.
Däremot är lyftet från Fabia mk2 till Mk3 (detta kanske kallas mk3,5) riktigt stort och i rätt rikting.

Liten Augmented Reality video med "nya" Fabian från youtube nedan.
https://www.youtube.com/watch?v=JoRSB-0QhPE

#5
2018-02-08 10:26

Jämfört med Ibiza och Polo så är Fabia ännu inte byggd på MQB, vilket borde vara en black om foten för bilen jämfört med sina kusiner -- eller? Jag har inte kört någon av dem. Är t o m Fabia tillsammans med Q3 de enda kvarvarande modellerna från VW/Audi/Skoda/SEAT som säljs i Sverige som inte är byggda på MQB (eller annan modernare plattform som MLB)?

#6
2018-02-08 10:38

Baseras inte MK3 till viss del på MQB och MK3 combi helt på MQB?

#7
2018-02-08 10:58

Snyggaste småbilen idag.

#8
2018-02-08 11:34

Bara ny design eller ny plattform också?

#9
2018-02-08 12:08

Av koncernens småbilar är A2. Ibizan och Polon snyggare. Dock är det väl bara Ibizan som kan matcha i pris.

#10
2018-02-08 12:21

Går antagligen att köra under halvlitern, och då är det riktigt bra för en bil som lastar så mycket. Många av mellan XXX's klarar knappt detta ens på diesel. Jämförelsen är kanske helt rättvis, ville bara lyfta fram att en så här pass liten bil rymmer väldigt mycket mot vad en "XXX" bil gör, som är betydligt större på utsidan (och klumpigare).

#11
2018-02-08 12:57

Hehe vargen du är rolig du,xxx.......
Det är lite dåligt med status med en fabia men det är som du säger att den är rymligare, bekvämare, vettigare och tystare än många av små suvarna för 20-40 extra pengar.
Och för dom ganska stora extra pengarna för lillsuven får man ofta inte ens möjligheten att välja ett riktigt bra ljus (LED) eller adaptiv farthållare men några extra cm på höjden för xxx får man.
På en sådan här bil pratar man smarta lösningar för lite pengar.
Sedan design är ju ganska brett och upp till gemeneman och visst är det gränsen till tråkig inredning men för en vanlig dödlig med barn så är den otroligt praktisk.

#12
2018-02-08 12:42

Den samma tradiga visan som med Suzuki Swift!
Dem blir inte snyggare heller för den delen.
Man måste nog vara en ren funktionalist för att välja sig en ny Fabia o Swift eller så bara totalt ointresserad av bilar.
Unga familjer är förlåtna om de väljer en Fabia Combi, ett bra köp om de undviker motorn med kamkedja.

#13
2018-02-08 12:56

Tycker nog den blivit lite snyggare med varje förändring - välbehövligt då den gått från att vara en av de fulaste modellerna på marknaden till i vart fall alldaglig. Men åkkomforten har i mitt tycke aldrig varit annat än bedrövlig i Fabia, vilket iofs stämmer på de flesta småbilar. Men ska bli intressant att testköra såklart.

#14
2018-02-08 13:05

Kricko det stämmer med åkomforten på småbilar och kan såklart inte jämföras med en större bil.
Men jag har kört många småbilar hyrbilar och tycker nog att fabian är bland dom bättre jämfört med tex fiesta, och asiaternas liknande varianter och det säger jag utan tvekan.
Det finns asiater som man ångrade att man inte tog med sig headsetet för att dämpa oljudet.

#15
2018-02-08 13:37

mso, fick "kryptera" det lite.. folk går i taket när jag skriver XXX ordet i klartext.

#16
2018-02-08 14:50

@fredl: Jo, det stämmer -- delvis!? För Fabia verkar det vara en salig blandning:
https://www.motor1.com/news/48944/new-skoda-fabia-half-based-on-mqb-plat...
Vad gäller kombin hittade jag
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-skoda-fabia-combi-12-tsi-177816/
som skriver MQB, men frågan är hur exakt den infon är. Artikeln
https://www.just-auto.com/news/unique-mqb-platform-for-%C5%A1koda-fabia_...
skriver (som jag uppfattar det) att det är samma plattform för halvkombi och kombi, och i båda
fallen någon form av kombination av gammalt och nytt.
Det verkar mest logiskt också; att bygga halvkombi och kombi på olika plattformar borde vara irrationellt.

#17
2018-02-08 15:17

Den är inte MQB men lånar en del teknik från den plattformen.
Denna modellen bygger på samma plattform som förra generationens Ibiza, Polo och nuvarande Audi A1.
Behöver inte vara sämre för det, det går ju att låna teknik mellan plattformarna såsom autobroms osv.
Dödavinkelvarnare är ju ett bra exempel på att tekniska lösningar inte behöver vara plattformsberoende.

#18
2018-02-08 15:21

Som ägare till den gamla "fula" Fabiakombin så vill jag bara säga att jag gillar även den och tycker den är mer originell än den nuvarande, även om den nyare har ett mer allmängiltigt snyggt utseende. Nu går jag i och för sig igång på konstiga bilar så man får tolka detta hur man vill. Dock när det gäller XXX kontra Fabia så sitter man ganska högt i Fabian, var lättare att komma in i min Fabia med ont i ryggen än svärfars V70! Sittkomforten är som baken - delad! Jag åker lugnt 45 mil i bilen utan ryggont. Ljudkomforten är OK för bilstorleken, det är klart att det inte är en Volvo på 2 ton med tillhörande isolering. Lastar mycket, familj med två barn och fru åker på semesterresa i denna, visserligen packad upp till taket men så har det sett ut oavsett bil sedan barnen kom! Och ja vi har skyddsnät i bilen.

#19
2018-02-08 15:53

Roberticus. Jag ägde en av dom sista fula före den nya och det stämmer exakt det du säger.
Betydligt jobbigare att kliva in i V70 eller BMW-n.
Jag vet folk skrattar och inte fattar men det är verkliga sanningen.
Många 70 mils resor till Stockholm också utan problem med familjen.
Och jag tror jag läste nånstans att bagaget var större än v60.
Helt okey bil för två vuxna och två barn om man inte är 195 lång kanske.

#20
2018-02-08 15:56

Mso
Min cykels pakethållare lastar mer än en V60...

#21
2018-02-08 15:56

Designen är mer utslätad än snygg. Kombin är faktiskt ful. En praktisk bil för den som inte vill betala tio procent mer för VW-blaffan. Fälgarna blir större och större dock. Snart dags för 20-tummare på småbilar?

#22
2018-02-08 16:07

Så länge Skoda envisas med sin droppnäsa i fronten får Skoda finna sig i mitt ointresse.

#23
2018-02-08 16:18

Fast VW har ju ingen motsvarande kombi-bil i denna klass så t v får nog Fabia kombi härja utan intern konkurrens i denna klass.
Håller med om att många av dessa B-segmentsbilar ofta är bekvämare att ta sig in i än en stor bil som V70 - och även nyare V90. Sen har givetvis en V90 en massa andra fördelar men även ett helt annat pris.

#24
2018-02-08 16:48

Utseendet är ju inte allt, man får inte glömma den rikhaltiga utrustningen.
Både ficklampa och isskrapa ingår ju i standardutrustningen

#25
2018-02-08 17:18

Förändringen är så liten att det inte spelar någon roll, men visst den säljer säkert bättre bara för att den anses "ansiktslyft". Ovanligt snygg bil i klassen, särskilt kombin då det annars är svårt att få något flyt i linjerna när den är så kort. Men samtidigt riktigt rymlig, räcker bra till för de flesta. All erfarenhet visar att oavsett om man har en liten eller en stor bil så blir det fullt när man ska på semester resa. Ingen skillnad där. Enda kruxet är ljudkomforten jämfört med klass "premium". Synd att det inte satsas mer på tystare bilar i denna klass, då storleken räcker till för nästan alla.

#26
2018-02-08 17:25

Pi: Där har du rätt. Skoda Fabia kombi är nog kanske det förnuftigaste nybilsvalet för den som struntar i premium och flärd. Lågt pris, goda utrymmen, hög kvalitet. Mycket bil för pengarna helt enkelt.

#27
2018-02-08 18:06

Jag har tyckt att Fabia och Swift påmint bra mycket om varandra, men trots likheterna har Swift alltid sett tuffare och aptitligare ut, speciellt i den rödorange kulören den tidigare hade, och finns att få med 4WD för den som behagar.
Rent krasst är väl annars Polo den enda bil i klassen som klår Fabia.

#28
2018-02-08 19:49

Roy
Hur menar du att det enbart är Polo som skulle vara den som slår Fabia i klassen? Mest nyfiken.
Bara VAG har ju Ibiza, Polo och A1 som konkurrenter.
I samma prisklass så väljer man Ibiza om man vill ha sportigare design men kanske Fabia om man vill ha mer praktisk bil. Nya Polo är, utan att jag provkört, nog i en helt annan klass och är nog framöver till och med en konkurrent till Golfen.

#29
2018-02-09 02:18

Skoda Fabia borde finnas med gasdrift, alltså CNG. Att enbart kunna erbjuda bensinmotorer känns förlegat.

#30
2018-02-09 11:54

Jag tycker att Skoda ska facelifta grillen på alla sina modeller, utförandet ser plastigt och billigt ut.

#31
2018-02-09 18:01

Grillen ser väl halv klassisk normal ut utan att sticka ut.
Då tycker jag aircrossens grill sticker ut, i mina ögon som en ful fisk med underbett.
Smaken är som baken.

#32
2018-02-09 18:10

@John2008
Jag gissar att just CNG biten är en av sakerna som är svårare att låna från MQB A0 plattan och kommer säkerligen komma när helt nya Fabia kommer om något år, skulle gissa på 2020.
Annars är det ju Polo och Ibiza man får luta sig emot (tyvärr utan kombi) om man vill ha CNG.

Edit:
Eller inte...det verkar finnas concept/prototyper med Fabia med "CNG". Dock verkar det vara motorn från minstingarna citigo som man testar med och inte de nya som finns i Ibiza osv.
https://www.youtube.com/watch?v=L0rZ0DycUBw

#33
2018-02-09 20:12

Bästa lilla stora lill bilen.
Betydligt bättre alternativ än dessa moderna små suvar som är högre och trängre och dyrare med mindre utrustning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.