Nästa artikel
Nytt fejs på Fabia
Nyheter

Nytt fejs på Fabia

Publicerad 8 februari 2018
Skoda uppdaterar småbilen med omarbetad front och smarta finesser. Dieselmotorerna är borttagna.
Både front och bakparti har gjorts om på Skoda Fabia och det går att få LED-ljus i strålkastare och baklyktor. När det gäller motoralternativ finns det inte längre några dieseldrivna varianter att välja på. Istället är det bensin som gäller och vid lanseringen erbjuds fyra trecylindriga 1-litersalternativ. Två är sugmotorer och de utvecklar 60 respektive 75 hästkrafter. Resterande två är såväl turboladdade som direktinsprutade med 95 respektive 110 hästkrafter och utrustade med partikelfilter.

Bland förarassistanssystemen finns döda vinkeln-varnare och autobroms vid backning. Det finns också automatisk helljusavbländning. Skoda har utvecklat sitt signum – simply clever – med uppdaterade praktiska finesser. Isskrapan i tanklocket har nu också däckmönstermätare och på väggen i bagageutrymmet sitter en avtagbar ficklampa.

Uppdaterade Skoda Fabia börjar säljas under andra halvan av 2018. Det finns inga prisuppgifter än, men Fabia kommer att visas upp på bilsalongen i Genève nästa månad, möjligtvis kommer mer information då.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Fabia?   
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-02-08 09:18
Reverend Benny

En trevlig bil har blivit lite trevligare.
Däremot så känns det som varje gång Skoda ska göra en facelift och ändrar utseende/design så blir det aningen fulare. Senaste Octavian, generationen innan samt denna Fabia följer precis samma mönster tycker jag.
Tittar man på syskonet Seat så brukar det bli tvärtom, en facelift brukar vara positivt för designen, om än marginellt.

Intressant att fler och fler bensinare får partikelfilter och att en "småbil" får döda vinkelvarnare

#2 • Uppdaterat: 2018-02-08 09:34
Pi

Håller inte riktigt med dig Benny. Tycker att denna nya version av Fabia är helt OK och inte sämre utseendemässigt än nuvarande. Däremot var det ett oerhört lyft utseendemässigt när nuvarande Fabia kombi kom jämfört med den tidigare versionen som såg rent ut sagt anskrämlig ut - då var föregångaren till den faktiskt bättre.

#3 • Uppdaterat: 2018-02-08 09:53
mso 1000

Den har hitils varit svårslagen i praktisk stor liten bil och ändå hyfsad komfort men fler kommer efter.
Klokt att skippa dieseln när trepipen är såpass rapp och nästan lika snål som buller dieseln.

#4 • Uppdaterat: 2018-02-08 10:09
Reverend Benny

Just denna modellen gick inte igenom samma stora designförändring med de delade lyktorna som Octavian gjorde, det är positivt tycker jag.
Men känns skumt att lyktorna blivit mindre och att man täcker upp för de mindre lyktorna med lite plast undertill (som ser ut som en snabblösning).
Men samtidigt är det svårt att avgöra hur en bil ser ut från 3 bilder och man behöver nästan ha dom sida vid sida.
Däremot är lyftet från Fabia mk2 till Mk3 (detta kanske kallas mk3,5) riktigt stort och i rätt rikting.

Liten Augmented Reality video med "nya" Fabian från youtube nedan.
https://www.youtube.com/watch?v=JoRSB-0QhPE

#5 • Uppdaterat: 2018-02-08 10:26
ToRy

Jämfört med Ibiza och Polo så är Fabia ännu inte byggd på MQB, vilket borde vara en black om foten för bilen jämfört med sina kusiner -- eller? Jag har inte kört någon av dem. Är t o m Fabia tillsammans med Q3 de enda kvarvarande modellerna från VW/Audi/Skoda/SEAT som säljs i Sverige som inte är byggda på MQB (eller annan modernare plattform som MLB)?

#6 • Uppdaterat: 2018-02-08 10:38
fredl

Baseras inte MK3 till viss del på MQB och MK3 combi helt på MQB?

#7 • Uppdaterat: 2018-02-08 10:58
Hackenbush

Snyggaste småbilen idag.

#8 • Uppdaterat: 2018-02-08 11:34
Saabium

Bara ny design eller ny plattform också?

#9 • Uppdaterat: 2018-02-08 12:08
Axa

Av koncernens småbilar är A2. Ibizan och Polon snyggare. Dock är det väl bara Ibizan som kan matcha i pris.

#a • Uppdaterat: 2018-02-08 12:21
Styggavargen

Går antagligen att köra under halvlitern, och då är det riktigt bra för en bil som lastar så mycket. Många av mellan XXX's klarar knappt detta ens på diesel. Jämförelsen är kanske helt rättvis, ville bara lyfta fram att en så här pass liten bil rymmer väldigt mycket mot vad en "XXX" bil gör, som är betydligt större på utsidan (och klumpigare).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.