Bild
Nästa artikel

Nytt batteri kan laddas på sex minuter

Nyheter

Elektroniktillverkaren Toshiba har visat upp ett elbilsbatteri som kan laddas på bara sex minuter. Den nya tekniken är enligt Toshiba en "game changer" för elbilsindustrin.

Det nya batteriet ska, förutom att vara snabbladdat, också vara mer hållbart än dagens batterier och hantera kalla klimat bättre. Den nya teknik som används är att anodmaterialet är titannioboxid vilket enligt Toshiba ska ge dubbla kapaciteten jämfört med dagens litiumjonbatterier. Enligt företagets uppgifter ska batteriet kunna ge upp till 32 mils körning på bara sex minuters laddtid, enligt den japanska körcykeln som är något mer generös än den europeiska.

– Snarare än ett steg i utvecklingen är detta en "game changer" som kommer innebära betydande skillnad för räckvidd och prestanda i elfordon. Vi kommer fortsätta att förbättra batteriets prestanda och målet är att det ska vara klart för praktisk användning 2019, säger Toshibas utvecklingschef Osamu Hori.

Diskutera: Tror du att den nya batteritekniken kommer bli verklighet?

Kommentarer

#1
2017-10-11 14:16

Hoppas det, det låter riktigt lovande och kan bli en faktor som gör att man äntligen kan gå över till elbil utan att bekymra sig om långa laddtider och räckviddsångest.

#2
2017-10-11 14:46

Den japanska körcykeln är *mer* generös än den europeiska!?!? Jag är imponerad! :-)

#3
2017-10-11 14:59

Generös åt vilket håll?

#4
2017-10-11 15:28

Jo morsning, hur ser den energikälla ut som kan pumpa i mer än 30kWh på sex minuter?
Det är nog bra att batteriet kan ta mot en massa kräm snabbt, men tankningen!

#5
2017-10-11 15:37

De kanske jobbar med liknande teknik som Porsche och kombinerar med kondensatorer i laddstolpen. Att ta det momentant från nätet låter spännande.

#6
2017-10-11 15:56

@Swemba: jag antog ”generös” i betydelsen ”långt från verkligheten”. Och de europeiska körcyklerna (oavsett biltyp) brukar då vara mer generösa än de amerikanska!

#7
2017-10-11 16:14

saabnisse, exakt! De flesta verkar tro att begränsningen för hur snabbt ett batteri kan laddas enbart sitter i batteriet.

#8
2017-10-11 16:16

ToRy, jag skulle snarare tro att man menar "generös" på så sätt att den tillåter större avvikelser - dvs närmare verkligheten.

#9
2017-10-11 16:19

Man kan i viss mån komma runt laddningsproblemet genom olika spänningsomvandlare. Hur som helst är det intressant att se hur mycket som nu satsas på batteriutveckling. Samsung ska ju ha ett batteri som har 50 procent större kapacitet än de nuvarande med samma volym.

#10
2017-10-11 18:18

ABB nya snabbladdare klarar 35 kWh på sex minuter om bara batteriet man laddar klarar att laddas med 350 A.
När det kommer batterier med fast elektrolyt så fungerar dessa batterier lika bra vid -20 och + 60 grader och behöver inte kylas eller värmas ,är inte brandfarliga håller många gånger fler laddningar och är upp till en femtedel så dyra och innehåller inte litium utan något som det finns gott om.

#11
2017-10-11 18:39

Hoppas kan man ju!

#12
2017-10-11 18:46

Wohoooo

#13
2017-10-11 19:59

Kul när omställningar tvingar oss att komma på nya smarta lösningar på problem, hoppas denna lösning inte bara är något som stannar på ett konceptstadie utan faktiskt realiseras.

#14
2017-10-12 18:16

Betyder også möjligtvis att batteriet är mindre miljövänligt när det är dags att "skrota" dom?Allt om batterier och el-bilar men zero om nör dom börjas skrotas i stor skala.Det duger inte med "det tar vi itu med sen". Batterier är inte lösningen på miljöfrågan i framtiden.Batterier är trångsynt och en " kvickfix" bara.

#15
2017-10-12 20:01

Birger, inte alls, batterier återvinns redan idag och när det blir dags för att skrota Li-Ion kommer det att bli ännu viktigare, där finns stora pengar.

#17
2017-10-13 13:49

Redan idag har ex Nissan problem att få in tillräckligt många beg batterier ( en del av deras plan) då befintliga håller längre och bättre än väntat

#18
2017-10-15 22:23

Vad blir det för andrahandsvärde på en Elbil som gått 20 000 mil, eller börjar bli 10 -12 år på nacken när körsträckan minskar.
Ett nytt friskt batteri kostar väl inte skjortan, men pluskan lär bli rätt mager om inte återtagna batterier löses in med god avans. Föreslagna 60 000 kr rabatterna kommer att gynna biltillverkarna, som kommer att hålla prisnivån uppe.
Elbilarnas era startade ju för 125 år sedan.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!