Bild
Nästa artikel

Nytändning för Mazda 3

Nyheter

Senaste generationen har biltillverkarens nya bensinmotor Skyactiv-X med kompressionständning.

Den nya motorn heter Skyactiv-X och tar vara på dieselmotorns fördelar i en bensinmotor. Bränsle/luftblandningen tänds med hjälp av hög kompression, precis som i en dieselmotor. Fördelarna ska vara låg förbränning och låg förbrukningstemperatur, vilket ska spara på bränsle och släppa ut färre kväveoxider än normalt. Du kan se ett videoklipp på hur tekniken fungerar här nedanför:

Dessutom får Skyactiv-X-motorn i Mazda 3 elassistans av ett 24V mildhybridsystem som samlar energi när bilen bromsar och ger en elektrisk knuff vid acceleration. Biltillverkaren menar att kombinationen mildhybrid och kompressionständning ska kunna ge upp till 30 procent lägre bränsleförbrukning, jämfört med den Skyactiv-G bensinmotor som sitter i dagens Mazda 3. Drivlinan går att få med antingen tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift. 

Den som är intresserad att köpa en Mazda 3 med Skyactiv-X-motor måste ge sig till tåls. I Sverige lanseras först en uppdaterad Skyactiv-G, också den som mildhybrid. Först under andra halvan av 2019 går det att köpa Skyactive-X-motorn.

Som första motortidning i världen fick Vi Bilägare chansen att provköra den nya motorn redan 2017, men då på utvecklingsstadiet. Redaktionschef Tommy Wahlström, som färdades i en prototyp, noterade råare motorljud, men utan vibrationerna och knattret som dieselmotorer kan dras med. 

Förutom nyheter på motorfronten innehåller nya Mazda 3 en rad standardmonterade system för förarassistans, som autobroms med fotgängaridentifiering, adaptiv farthållare och filhållningsassistans. Tillval är köassistent i upp till 60 km/tim, ett system som övervakar föraren ögonrörelse och varnar om det ser tecken på trötthet, och automatisk uppringning till larmcentral vid olycka. 

Visuellt tar bilen efter Mazdas designspråk, ”Kodo”, ett – enligt biltillverkaren – moget utseende med japansk estetik. Mazda visar upp nya trean både som sedan och halvkombi och säger att de båda karosserna har helt egen prägel och delar inga exteriöra karossplåtar med varandra. 

Diskutera: Vad tycker du om Mazda 3?

Kommentarer

#1
2018-11-28 11:00

Tyvärr så tycker jag att halvkombi-utförandet är klart mindre attraktivt än dagens modell och då främst i bakpartiet. Det s k sedan-utförandet är i så fall att föredra utseendemässigt.
Frånsett den nya motorn som vi tydligen inte får se förrän om ca: 1 år så var väl inte nyheterna speciellt många. Lite besviken är jag trots allt men vi får väl vänta med det slutliga utlåtandet till dess den finns i bilhallarna. Den kan ju t ex ha blivit rymligare och tystare inombords....

#2
2018-11-28 11:00

Klart snyggast i "Golf-klassen" i alla fall. Gillar halvkombin bäst och den ser rymlig ut i bagaget, vilket jag gillar. Får se om det stämmer.

#3
2018-11-28 11:11

Det är ju intressant om man lyckas med en utveckling av bensinmotorn, men det är ju samtidigt lite underligt när de flesta tillverkare går mot ren batteridrift.
Mildhybridsystem är ju främst ett spel för galleriet, det är mest för att visa och påstå att man har hybriddrift.
De bilmodeller med mildhybridsystem som testats i praktisk drift visar mycket små bränsleinbesparingar, så små att det är svårt att motivera merkostnaden för systemet.
Dessutom är det märkligt med 24 V-system när de flesta andra har 48 V som ger mindre förluster.

När det sedan gäller "Kodo" är det inget jag faller för, jag tycker det blir alldeles för framtungt med det stora överhänget.

#4
2018-11-28 11:51

Med kraftigt sänkt bränsleförbrukning är detta oerhört attraktivt. Bilen har också snygg design. Dessutom är Mazda känd för sin pålitliga och hållbara mekanik. Mazda,s problem har varit känslighet för rost, samt hög bullernivå. Kan de rätta till dessa så blir 3,an "bästa köp" i Golfklassen. Om de inte prisar ut sig.

#5
2018-11-28 12:31

Fungerar framifrån och bakifrån, men sidoprofilen... Ser ju hemskt ut med det stora plåtpartiet till D-stolpe. Här behövs ett fönster! Men Mazda tänker väl att bilen ska parkera och köra själv så de som sitter i bilen behöver inte kunna se ut. Mycket tråkig utveckling. Vill folk verkligen ha det så? Jag ställer mig tvekande till det. Klart disharmonisk i linjerna. Japanskt? Det stora plåtpartiet till D-stolpe ser ut som Chevrolet (Daewoo) Cruze och det var inte snyggt där heller.

#6
2018-11-28 13:03

Herregud vad tänkte de när de designande den där?

#7
2018-11-28 13:11

Det är ju utseendet som drar till sig uppmärksamheten och det är svårt att säga något om, om man gillar det eller inte beror ju på vem man råkar vara och vilken stil man föredrar.
Misstänker starkt att jag kommer att föredra den gamla eftersom den har linjer medan denna ser ut att ha ett stort tygbylte på ryggen och en ganska sur och väl stor mun i fronten.

Mazda gör en XC40, dvs. en enormt skrymmande C-stolpe uteslutande för att se annorlunda ut, tidigare i historien kritiserades skymmande C-stolpar hårt, nu är det fråga om det inte är en ny trend och kritiken lyser med sin frånvaro.
Om den döljer en krockbalk är det ursäktligt, det gör den, men bara i överkant bakom dörren och inget nedanför eller längre bakåt, då är den som i Volvo i inte tekniskt motiverad och därmed ingen bra detaljlösning.

Bakaxeln ser för övrigt ut att vara extremt enkel och inte direkt påkostad.
Med en annan kaross hade det kunnat vara något jämförelsevis bra, Mazda har som en av få bilar lite balkar i bakpartiet och i taket som påminner om Opels, i framtiden när Opel får franska karosser blir Mazda en av få som erbjuder hygglig säkerhet i krockar bakifrån.

#8
2018-11-28 13:47

Ser bara fel ut, den nuvarande modellen är bra mycket snyggare

#9
2018-11-28 13:48

Hen som designade den hemska feta C-stolpen borde få sparken

#10
2018-11-28 14:00

30% lägre förbrukning...då lär den verkliga förbrukningen ligga runt 0,4 liter per mil (max)..någon som tror på det?

#11
2018-11-28 14:53

Längre, lägre, bredare... årsmodellfilosofin på amerikanska 50-talsbilar verkar komma tillbaka överallt numera. Lägg till det grottliknande baksätesutrymmen och nästan noll bakåtsikt. Plus så stora fälgar som möjligt, med däck modell gummisnoddar...

#12
2018-11-28 15:09

Mycket kan sägas om halvkombin men snygg är den inte. Sedanen ser bättre ut men inredningen ser ut att vara hämtad från 80-talet.

#13
2018-11-28 15:12

Det var nog för mycket plåt i verkstan när de skapade halvkombin. "Lite mer kan nog funka...äh, vafan vi tar hela arket..."
Sedanen var inte lika anskrämlig.
Kompressionständning utan knatter? Tillåt mig tvivla. Det lär blir spridartryck så det hörs.

#14
2018-11-28 16:10

I Asien lever fortfarande sedan medan biltypen är utrotningshotad i Europa.

#15
2018-11-28 16:44

"Bakaxeln ser för övrigt ut att vara extremt enkel och inte direkt påkostad."

Jo Mazda hakar på VW, Ford och Mercedes (i nya A-klass) och ersätter multilänkbakaxeln med en halvstel dito. Mazda påstår att de kan få bättre förfining den vägen:

https://www.carsguide.com.au/car-news/2019-mazda-3-to-adopt-torsion-beam...

Man kan ju då undra varför inte Mercedes S-klass kör med halvstel axel... Dock tror jag att halvstel axel fungerar bättre i dagens bilar eftersom man kan göra karosserna mycket styvare och behöver inte ta upp lika mycket av vägens ojämnheter i hjulupphängningen längre. Men möjligheten att kontrollera hjulets rörelse är fortfarande starkt begränsad.

#16
2018-11-28 17:59

C-stolpen är vidrigt ful!

#17
2018-11-28 18:27

Jag är lite fundersam på den här motorn, men väntar med mina åsikter tills jag fått prova den.
Bara det nu inte blir med den här motorn som den som satt i Audi F103 där man kombinerade en diesel och en bensinmotors dåliga egenskaper, knacket från dieseln och dålig verkningsgrad från bensinmotorn!

#18
2018-11-28 18:44

saabnisse . antar att du avser Audis s k mellantrycks-motor -. som jag vill minnas att den kallades.

#19
2018-11-28 18:49

Japp det var den som satt i Audi 60 1965, en förskräcklig motor!
Synd på en bra bil, den härstammade ju från DKW F102 som var mycket trevligare!

#20
2018-11-28 19:11

Man brukar få höra att japaner bara kopierar....men det kommer nog snart......;o)

#21
2018-11-28 19:21

Helt klart ett nytt världsrekord i bredaste C-stolpe...

#22
2018-11-28 20:03

Jag tycker den är riktigt snygg, kanske t.o.m. vackrast i C-segmentet? Iaf är Mazda enda asiatiska märket som har en design som tilltalar mig.

Visst är C-stolpen bred men jag tycker den passar med den rena och väldigt distinkta designen i övrigt också. (Påminner i det avseendet starkt om denna design-favorit: https://en.wikipedia.org/wiki/SEAT_Le%C3%B3n#/media/File:2004_SEAT_Leon_...). Enda negativa i mina ögon är att grillen är lite väl stor men nu har man ju dessvärre nästan börjat vänja sig vid det modet.

Blir den vettigt prissatt är det här garanterat en av de bästa i klassen och när de nya motorerna kommer så ska det bli väldigt intressant att se de verkliga förbrukningssiffrorna. Kör märket själv och vet att Skyactiv-G ÄR snåla i verkligheten och drar X 30 % mindre så har bensinmotorn definitivt en ljus framtid trots div. "experters" tvärsäkra påståenden om motsatsen....

#23
2018-11-28 20:05

tänk om 3an kommit som kombi..

#24
2018-11-28 21:51

Har pga den gräsliga bilden från profil inte ens lagt märke till baklyktorna som ser ut att komma från en leksaksbilen samt den komiskt lilla bagageluckan

#25
2018-11-28 22:03

Skyactive-X-motorn är ett genidrag. Inga små trepipar med dubbelturbo utan rejäl cylindervolym med flackt vridmoment och låg förbrukning. En dieselmotor som går på bensin liksom ;) Elbilsutveckligen till var hens egendom kommer ta tid och måste få ta tid så att parallell utveckling av förbränningsmotorn är nödvändig. Hur Mazda 3 ser ut tycker jag i sammanhanget är lite ointressant.

#26
2018-11-29 00:26

30% det har vi osett om än.
Man har ju pratat om denna magiska motor i tre år nu men som sagt jag tvivlar tills jag provkört.
Och det är väl endast bakifrån den är snygg.

#27
2018-11-29 07:24

Raphael, eh!? Nä... I Asien kör de allt mer SUV så på sikt tror jag även sedan modeller är utrotningshotade. Jag gillade dock Honda Odyssey, mycket trevlig att åka i. Men den liknar mer en stor kombi (7 platser). SUV verkar dessutom vara billigare än många sedan modeller, alltså precis tvärtom än i Europa där man gör stora vinster på SUV skitet.

#28
2018-11-29 10:13

Extremt ful bil från sidan.
Påminner om någon äldre fransk halvkombi.
Bottennapp.

#29
2018-11-29 12:01

Vad jag tycker är konstigt med mazda är att designern har dragit in dörrar och mitten partiet på bilen med 1-2 dm vilket gör att en fläskigt bred 6a och nu 3an blir omotiverat trång invändigt men ändå bred över hjulhus och svårparkerat bred i parkeringshuset..

#30
2018-11-29 19:03

Sedanen ser ju ok ut ändå!

#31
2018-11-30 19:08

Trodde inte att Nissan Juke kunde överträffas i fulhet, men nya Mazda 3 ligger mycket nära.

#32
2018-12-01 09:52

ringaren i notre dame ?! Men sedanen är snygg!

#33
2018-12-02 05:22

Snyggt bil!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.