Nästa artikel
”Nya Volvobilar blir dyrare”
Nyheter

”Nya Volvobilar blir dyrare”

Publicerad 16 september 2013 (uppdaterad 16 september 2013)
Nya modeller från Volvo kommer att bli dyrare, enligt vd Håkan Samuelsson. Allt för att säkra framtiden i USA.

Volvo backar i USA. Under årets åtta första månader minskade försäljningen med sex procent jämfört med samma period förra året. Det innebär en försäljning på 44 005 bilar i USA.

Nu försöker Volvo förbättra sina USA-siffror – med högre priser. Vd Håkan Samuelsson säger i en intervju med Automotive News att kommande Volvomodeller på den amerikanska marknaden blir dyrare, med start när nya XC90 med ny design lanseras 2015.

Samuelsson tror inte att Volvo har någon framtid inom den breda marknaden. Volvos bilar anses vara säkra och miljövänliga, men saknar en intressant design. Just designen ska få kunderna att betala ett högre pris.

Nya Volvo XC90:s nya designelement förhandsvisas med Volvo Concept Coupe, som premiärvisades på bilsalongen i Frankfurt. Bland annat ska linjerna, grillen och proportionerna följa med.

Diskutera: Hur ser du på att Volvo satsar på dyrare modeller?

Plus: Vackra linjer, drivning, fartresurser, väghållning, bromsar, hybridprestanda.

Minus: Pris, detaljmissar.

Vad nytt? GT-hybrid delvis baserad på Volvo.

För vem? Finsmakare med fet kassa.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-16 13:07
Oomkullrunkelig

*Dyrare* bilar? I dessa tider?

Hej då, Volvo.

Volvo har ingen framtid.

#2 • Uppdaterat: 2013-09-16 13:11
Peugeote-Pär

Man vill sälja mera bilar i USA och då höjer man priserna på bilarna, frågan är hur tänkter dom på Volvo då??

#3 • Uppdaterat: 2013-09-16 14:10
Brynar2

Läs artikeln en gång till och tänk sedan efter innan ni skriver. Det är knappast så att de tänker höja priset på nuvarande modeller och tror att det ska öka försäljningen.

Snarare är det kommande modeller (t.ex. XC90) som kommer bli dyrare. Och en anledning till detta är t.ex. designen. Man vill helt enkelt sticka ut lite mer än tidigare och förhoppningsvis finns det kunder i USA som vill betala mer för detta.
Rätt eller fel? Vem vet - i vart fall inte alla tyckare i kommentarsfälten.

#4 • Uppdaterat: 2013-09-16 14:15
Raphael

Det är bara att inse att Volvo kommer att bli en lyxbil, ingen folkhemsfavorit för vanliga människor. Nu var det visserligen länge sedan som allmogen hade råd att köpa en Volvo, men snart blir det inte ens högre tjänsteman i den offentliga och privata sektorn som har råd med Volvo utan det blir lyxlirarna, playboys och lottovinnarna.

#5 • Uppdaterat: 2013-09-16 14:53
VW Polo 2012

Ännu dyrare, hur dumma får dom vara? hade dom höjt ytterligare 50,000 kronor så skulle ju dom tjäna ännu mer pengar.

#6 • Uppdaterat: 2013-09-16 15:03
Lars58

Höja priset för att kliva på statusstegen är ju lite som inflation. Man har mer i börsen men får inget mer för det i affären....

#7 • Uppdaterat: 2013-09-16 15:23
Hackenbush

Enligt Volvos strategi så blir man automatiskt premium om man höjer priserna på bilarna och man hoppas väl att köparna i Usa inser detta.
Skall bli intressant att se om Volvo får rätt i detta.
Jag har mina tvivel.

#8 • Uppdaterat: 2013-09-16 19:13
månssons

KaptenOberkomm:
Både Mercedes C-klass samt Audi A4 fick betyget "Poor" på IIHS small overlap-krocktest, så kom inte och påstå att dessa märken är någonstans i närheten av täten när det gäller säkerhet.

OnT: Hoppas verkligen att nya XC90 kan bli den räddare som volvo behöver, men att höja priserna än mer låter knasigt i mina öron.

#9 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Det ska kosta att ligga på topp;-)
Men strategin fungerade för Audi, medioker kvalitet och design men med bra kvalitetskänsla i bilen vilket gjort att Audi undan för undan kunnat höja priset och trycka ner större motorer, vridit upp kvalitetskänslan ytterligare ett snäpp och höja priset lite till osv. tills man blev "premium".

Framtiden lär utvisa om Volvo satsar rätt eller inte...

#a • Uppdaterat: 2013-09-16 20:01
Audi A5 SB

Tja, Volvo har väl egentligen inget val. Man måste höja priserna i USA. Dollarkursen talar sitt tydliga språk. Idag lär man (även om man har en långtgående kurssäkring) förlora pengar på varenda såld bil. Det har man inte råd med i det långa loppet. Så, vad har man att förlora? Ingenting.

Andra tillverkare från Europa som skickar bilar "over there" tjänar lite mer än de som står utanför Eurozonen. Euron är nämligen också billig - vilket ger mindre förlust (eller t.o.m. en vinst) per såld enhet.

Att sedan de starka exportörerna från EU till USA har en kassakista att ösa ur gör att uthålligheten är stor. T.ex. PSA och Renault skulle inte i dagsläget ens ha på den lånsiktiga agendan en tanke på att exportera bilar till USA. Man har inga pengar och för den delen ingen produkt som skulle tilltala de presumtiva köparna i USA. Volvo däremot har en produkt som tilltalar en marknad där. Så - höj priset, det är enda möjligheten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.