Nästa artikel
Volvos plug in-hybrid S60L PPHEV
Nyheter

Volvos plug in-hybrid S60L PPHEV

Publicerad 17 april 2014 (uppdaterad 18 april 2014)
Det har ryktats om att Volvo är på gång med en ny plug in-hybrid som skulle kunna efterträda dieselhybriden V60 PHEV. Här är konceptet som visar Volvos första bensinhybrid.

Några dagar innan premiärvisningen på bilmässan i Peking presenterar Volvo första bilderna och specifikationer för ett koncept som alldeles säkert ligger mycket nära en sådan bil. Det handlar om en S60L, alltså den förlängda och för kinesiska marknaden specifika bilen, som fått samma hybridsystem som i V60 PHEV. Men den här gången jobbar elmotorn på 68 hästkrafter tillsammans med en bensinmotor på 238 hästkrafter.

Den fyrcylindriga turbomotorn på två liter är del av motorprogrammet Drive-E och kraftöverföringen från hybridkombinationen sker via Volvos åttastegade automatväxellåda. Helt eldriven uppger tillverkaren att bilen har en räckvidd på åtta mil, bränsleförbrukningen för hybridsystemet ska vara 2L/100 Km vilket ger ett koldioxid utsläpp på 50 g/km. Volvo S60L PPHEV har ett fyrhjulsdriftsläge som tillåter att kraftöverföring mellan billens eldrivna bakaxel och bensindrivna framaxel.

Bilen är som nämnt ett koncept men produktionsvarianten kommer att tillverkas i Kina och lanseras för den kinesiska marknaden redan under nästa år. Tyvärr finns inga uppgifter om en lansering på den svenska marknaden.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos nya plug in-hybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-17 10:35
Thommys

Den förlängda lär aldrig komma hit. Men tekniken i en normallängd lär nog dyka upp förr eller senare.

#2 • Uppdaterat: 2014-04-17 11:08
saabnisse

Ja tekniken i en normallång vore säkert bra.
Ännu bättre vore det om Volvo kunde börja bygga normalhöga bilar också.

#3 • Uppdaterat: 2014-04-17 11:14
Paddan 21

Om bilen kan hålla vad som lovas, så blir den säkert en storsäljare. Det konstiga med tanke på köparna är att den förlängda skall säljas i Kina där befolkningen är mer småväxt och vi som är mycket större skall tränga ihop oss i den lilla.

#4 • Uppdaterat: 2014-04-17 13:17
Mistro

Ja,..ibland förefaller det lite märkligt att förlänga bilar som t.e.x S60...Varför inte rikta in sig på en större bil ifrån början då t.e.x S80 ? Samma sak med t.e.x Bmw 5-serien.

#5 • Uppdaterat: 2014-04-17 13:38
Hackenbush

Jag ser inte S60 som en familjebil utan en bil för ett ungt par utan barn.
Det vore bättre om man gjorde familjebilar till hybrider.

#6 • Uppdaterat: 2014-04-17 14:03
Irvor

Konstigt det där med längden.
Om man vill ha en längre bil än S60 kan man välja S80.
Och visst är det konstigt att vi storväxta nordbor får hålla till godo med mindre bil än de något mindre storväxta kineserna.

#7 • Uppdaterat: 2014-04-17 18:38
Sven E

kineserna är roliga men de måste ju sälja det som efterfrågas!

#8 • Uppdaterat: 2014-04-19 03:07
Henrik-Andersson

Anledningen att det efterfrågas förlängda bilar i Kina är enkel !

I Sverige (och de flesta andra länderna med såklart) kör vi SJÄLVA och har barnen i baksätet.

I Kina - "Volvon har fått åtta extra centimeters axelavstånd och det utnyttjas för ett bättre utrymme i baksätet. Bilen riktar sig främst till välbeställda kineser som låter en chaufför sköta bilkörningen."

Kulturella skillnader helt enkelt !!

Källa - http://www.expressen.se/motor/officiell-se-bilderna-pa-langa-volvon-s60l/

Och BMW Extended China version

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20100408/extralang-bmw-5-serie-for-kina

De extra 14 centimetrarna har kommit baksätet till godo och där bjuds på elektronisk underhållning och extra hög komfort.

#9 • Uppdaterat: 2014-04-19 23:36
V8-Power

Den där bilen är mycket snyggare än den som säljs här. Ta hit omedelbart!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.