Bild
Nästa artikel
Klicka på bildspelen här nedanför för att se många fler bilder på nya Volvo S60.
Klicka på bildspelen här nedanför för att se många fler bilder på nya Volvo S60.

Nya Volvo S60 – fakta och bilder

Nyheter+141 bilder

För första gången kommer en Volvo som är ”Made in USA”. Nya Volvo S60 finns med 415 hästkrafters laddhybrid – men inte med dieselmotor.

Första S60 kom 2000, andra generationen lanserades 2010, och nu har det blivit dags för den tredje, som blir den första Volvon att tillverkas i USA.

På onsdagen invigdes Volvos nya fabrik i Charleston, South Carolina. Där ska alla S60 skruvas ihop, även de som exporteras till Europa och Sverige.

Sedanmodellen är nära släkting till kombin V60, som presenterades tidigare i år, men också till Volvos större "90-bilar". Samtliga är byggda på den så kallade SPA-plattformen.

Släktbanden märks om inte annat på insidan, det avskalade upplägget med få knappar och en stående pekskärm mitt på instrumentbrädan känns igen från de andra modellerna.

S60 får också samma teknik, bland annat automatisk nödbroms som upptäcker fotgängare, cyklister och större djur, samt det "självkörande" systemet Pilot Assist.

Vad modellen däremot inte får är en dieselmotor. Till skillnad från V60 är det bara bensinare som hittar in i motorrummet på S60. T5 (250 hk) och T6 (310 hk) erbjuds från försäljningsstart, svagare och billigare varianter lär komma senare.

Från start finns också två olika laddhybrider, den 340 hk starka T6 Twin Engine, och den ännu starkare T8 Twin Engine som är god för 400 hk.

Vill man ha en ännu "värre" S60 kan man också välja sportpaketet Polestar Engineered, som endast går att kombinera med T8 Twin Engine. Då får man större hjul, bitigare bromsar, styvare chassi och ytterligare 15 hk – 415 totalt.

Svenska priser finns ännu inte men ett riktmärke är att V60 T5 kostar från 337 900 kr. Produktionen rullar igång under hösten.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volvo S60?

20182506144631.png?itok=arIcVrXB

Kommentarer

#1
2018-06-20 18:39

Jädra snygg, och rätt drivlina!... hoppas bara de fått ned förbrukningen rejält, om så är fallet så är det inte helt osannolikt att jag köper min första Volvo någonsin.

#2
2018-06-20 19:07

Trots att de är rätt lika så är S60 bra mycket snyggare än S90! Dock märkligt val att inte erbjuda den med någon dieselmotor.

Volvo är märkliga när det gäller drivlinor. Varför finns inte tex S/V90 med T4/T5 AWD när de finns i V90cc(exakt samma bil), XC90, XC60(samma plattform) och XC40?

#3
2018-06-20 19:09

Håller med. Den var snygg.
Sedan undrar jag hur priset på modellen påverkas av handelskriget och eventuella tullar från USA?

#4
2018-06-20 19:31

Snyggast hittills! Baken är mycket snyggare med dem ljusen än 90. Ända som saknas är ren el!

#5
2018-06-20 19:41

personligen gillar jag inte att allt flyttas till en skärm. så mycket bättre med knappar. Dessutom ingen diesel. Då går den bort i nuläget.

#6
2018-06-20 19:41

Den är liksom S90 lite tung i fronten, men annars väldigt lyckad och så har man ju en riktig rund ratt även om den är lite klumpig.

#7
2018-06-20 19:48

Ja det finns ju även vw made in usa så det är inte så märkvärdigt.

#8
2018-06-20 19:57

Nää bakdelen är inte snygg, det ser ut som att överdelen hör ihop med en helt annan bil än sidorna och nederdelen, två bakar i en.

#9
2018-06-20 20:41

Vid första anblicken så verkar den nya bilen kunna bli en värdig efterföljare till Volvo S60 av den första generationen (2001-2009). Något som jag inte har tyckt att nuvarande S60 har varit.

#10
2018-06-20 20:08

Klart harmonisk och bra formgivning, men tycker ändå att det är tråkigt att även Volvo följer modetrenden men gigantiska luftintag under strålkastarna samt djupt insjunkna sidor. Synd. Men kunderna kanske vill ha det så ??

#12
2018-06-20 20:45

estetisk bil som väcker ett lätt habegär..

#13
2018-06-20 20:46

När alla bilar från ett bilmärke ser likadana ut på insida och utsida blir de ointressanta, inget nytt att upptäcka där.

#14
2018-06-20 20:57

Snygg! Inte sådan där epilepsi design från Japan!

#15
2018-06-20 21:03

Ja, den är snygg, men jag tycker den har samma problem som S90, dvs att den är lite för anonym samtidigt som olika delar av bilen påminner lite väl mycket om andra märken. Sedd rakt från sidan tycker jag den är väldigt lik BMW 3-serie, speciellt den röda, likheten är inte riktigt lika tydligt med de andra färgerna. Rakt bakifrån är det en A4 med Skoda baklyktor.

Den utgående modellen tycker jag designmässigt står sig väldigt bra fortfarande. Den är både elegant och sportig och allt annat än anonym. Dessutom är den en väldigt bra bil. Jag har själv haft en i ember black och med hela exteriöra stylingpaketet. Grymt läcker bil.

#16
2018-06-20 21:05

Amerikarna skall tacka Trump för den tillverkningslokalisationen.

.

#17
2018-06-20 21:21

Inte är det väl Trump som klarat av att åstadkomma en så snabbt byggnation av en fabrik i USA.
Är väl mer lite en lotterivinst att Kineserna investerar och har finansierat byggandet av fabriken i USA som står färdig lagomt till tullpålagorna och ev. Handelskrigande.
Är väl så att dom flesta stora biltillverkare har fabriker i USA, som räknas som den viktigaste marknaden för de flesta tillverkare.

#18
2018-06-21 08:45

Inte speciellt väldesignad. Och bakljusen är rent av fula. Volvo var snyggare för, mitt i all sin kantighet.

#19
2018-06-21 09:10

Många verkar tycka att baken och bakljusen är fula, men jag tycker att just bakljusen är ganka snygga.
Däremot tycker jag att den plutande underläppen under nummerplåten är förskräcklig.

#20
2018-06-21 11:06

Gårdagens bästa nyhet för mig var det faktum att R-design kommer med två interiörfärger.
Äntligen!!

#21
2018-06-21 12:13

Förbaskat snyggt jobbat Volvo, detta kommer att bli en kassako.

#22
2018-06-21 15:38

Inte mycket till eltejp runt dom fälgarna. Säkert härligt vägljud och komfort på den asfalt vi har i Svedala.

#23
.
2018-06-21 17:54

Jänkarna har aldrig lyckats skruva ihop något till belåtenhet. Om Volvo S60 skulle vara ett undantag lär jag aldrig få veta, jag chansar aldrig på mer jänkeprecision.

#24
2018-06-21 19:34

Den inbucklade sidan a la Renault...jag vet inte jag. I övrigt tycks den följa segmentledaren: BMW 3-serie. Precis som Jaguar XE. Som helhet snygg och attraktiv. I Sverige kommer den inte att sälja mycket dock. Sedaner säljer knappt och kepskillarna kör begagnad BMW helst. Trimmat, iögonfallande lack och med skuffen ombyggd till bashögtalare.

Kanske att de skulle få snyggare linjer om de gjorde en kupé på den. Eller S90:n. De förstudier de visat på salonger tidigare (S90) har varit riktigt snygga. Eller som shooting brake...

#25
2018-06-21 20:26

Bakljusen gjorde sig bättre med den här färgen. Normalt sett brukar inte röd vara nån bra färg för bakljusen - de liksom försvinner. Men med det röda såg de nästan svarta ut och då blev de betydligt snyggare. Silver tex är ingen bra färg med de där smala bakljusen.

Håller också med om att 60'n är mycket snyggare än 90. Vågar man tro att en stor del av de som kör 90 nu kommer byta till 60 nästa gång?

#26
2018-06-21 21:03

Snyggaste Volvon ever !

Jag trodde aldrig jag skulle skriva detta, men här blev jag sugen på att lägga en beställning.

#27
2018-06-22 12:05

Tillbaka till ruta 1. Första Volvo S60 var en kopia på Volvo S80. Nu är S60 en kopia på Volvo S90. Med rätt proportioner blir formen men tillrättavisande. Precis som förra gången blev det mer lyckat i mindre format. Den ser spänstigare ut än S90 som ser lite klumpig ut. Kan kanske vara något som begagnat då Volvo blivit riktigt dyra. Tycker ändå Volvo går åt rätt riktning.

#28
2018-06-22 12:31

Måste se den live för att säkert säga vad jag tycker... Men utifrån bilderna, visst, ser ganska bra ut.. Men det är nåt med formen på bakpartiet på den röda bilen ovan som får mig att tänka på Opel Vectra B... Än så länge tycker jag nog fortfarande att generation 1 av S60, efter facelift, var snyggast med sina mjukt böljande former. Men vi får se om jag ändrar mig när jag sett den på riktigt. Med det sagt, jag håller inte för uteslutet att det kan bli en S60 igen. ;-)

#29
2018-06-22 21:50

Håller med tidigare inlägg, Har inte så stort förtroende för kvalitet och precision Made in USA.

#30
2018-06-25 20:30

Hmmmm, den ser allert ut, kanske blir sedan igen efter att nu kört "kombi" ett tag...
Made in USA är ju ett begrepp, den skall skruvas ihop där, delarna tillverkas lite var stans i världen.

#31
2018-06-29 18:44

Alltså, så snygg bil mot alla jäkla fula suvar som rullarpå vägarna , Jag ska aldrig kunna köpa en så ful bil som en SUW.
Heja Volvo.

#32
2018-06-29 18:44

Alltså, så snygg bil mot alla jäkla fula suvar som rullarpå vägarna , Jag ska aldrig kunna köpa en så ful bil som en SUW.
Heja Volvo.

#33
2018-06-29 18:44

Alltså, så snygg bil mot alla jäkla fula suvar som rullarpå vägarna , Jag ska aldrig kunna köpa en så ful bil som en SUW.
Heja Volvo.

#34
2018-06-29 18:44

Alltså, så snygg bil mot alla jäkla fula suvar som rullarpå vägarna , Jag ska aldrig kunna köpa en så ful bil som en SUW.
Heja Volvo.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.