Bild
Nästa artikel

Nya vägskyltar upptäcker mobilanvändande

Nyheter

Vägskyltar som upptäcker mobilaktivitet från passerande bilar testas i Storbritannien.

Det är i Norfolk som fyra stycken av mobilskyltarna testas. En antenn fångar upp mobilens signal och mäter hur stark signalen är och hur länge den är aktiverad, om mobilanvändande upptäcks lyser skylten upp och påminner om mobilförbudet som råder, rapporterar BBC. Systemet upptäcker också om handsfree används, då varningen inte aktiveras. 

Skyltarna är endast ämnade att varna trafikanter och spelar inte in video eller tar bilder. De kan inte heller känna skillnad på om föraren eller passageraren använder sin mobil och märker inte om onlinetjänster används. 

- Alla system som minskar den här sortens beteende är välkommet, säger Jonathan Chapman hos Norfolk-polisen till BBC. 

Diskutera: Skulle du vilja se skyltarna användas i Sverige?

Kommentarer

#1
2018-07-17 09:20

Troligen så har skyltarna marginell effekt då de flesta som använder mobilen felaktigt förmodligen har fokus på annat än skyltar längs vägen.

#2
2018-07-17 10:08

Vill man ha ordning i trafiken måste man se till att det blir fler poliser efter vägarna.
Det där är bortkastade pengar.

#3
2018-07-17 10:33

Ett program som mobilföretagen har borde kunna märka om kunden förflyttar sig längs en väg och skickar en varning till kunden. Kanske inte mobilföretagen får följa kunden så om det räknas som övervakning. Vad är hindret? Mobilföretaget kan ju inte veta om kunden är passagerare. Där finns mycket man skulle kunna göra men om det är enl. reglerna vet jag inte. Kanske man ibland ska ändra reglerna om nyttan är av större vikt. Man kan ju stänga av telefonen om man är rädd för övervakning. Detta var bara en hastig fundering.

#4
2018-07-17 11:32

Skylten borde också ge en hög varningssignal om det skulle göra riktig nytta.

#5
2018-07-17 12:07

Inom ett eller ett par år kommer vi att se lösningar som biltillverkarna själva inför för att komma till rätta med mobilpratproblemet. Upptäcker bilens system att föraren pratar mobil utan handsfree kommer en signal likt den för bältespåminnelse att ljuda i kupen. Systemet kommer självklart att kunna identifiera att det är just föraren och inte passagerare som mobilpratar genom detektorer som både filmar och känner av förarens rörelsemönster.

#6
2018-07-17 17:40

Håller helt med dej Draxon, bortkastade pengar, syndarna bryr sej inte ett dugg.

#7
2018-07-17 17:48

Jag kan räkna upp ett stort antal trafikskyltar som trafikanterna fullständigt struntar i. Varför skulle den här bli annorlunda.

#8
2018-07-17 20:22

Nej!
Men det spelar ingen roll vad vi tycker, skyltarna kommer att dyka upp ändå.
Jag har hört att chefen för skyltanskaffning på Trafikverket har en svåger som äger en skyltfabrik!

#9
2018-07-17 20:28

Det bästa hade varit om körkortet klipps på plats. Har sett många busschaufförer och taxi bilar som skiter i detta förbud och även vanliga bilister. Ge dom ett straff som känns!!! Vi ska alltid va så jäkla mesiga i detta land.

#10
2018-07-17 20:31

Loke, vem ska göra det?
När såg du en poliskontroll som kollade mobilanvändning senast?

#11
2018-07-17 20:39

@Saabnisse. Förhoppningsvis
Polisen när dom ser detta. I England kör dom efter och stoppar bilisten.

#12
2018-07-17 21:47

Loke, nu är det Sverige det handlar om!

#13
2018-07-18 11:07

Undrar varför så många är emot nyheter som är till för att förbättra beteendet i trafiken. Man borde ju i stället hylla allt nytt som kan varna och ge mer säkerhet. Man kan aldrig få för mycket hjälp i trafiken.

#14
2018-07-18 11:20

Skyltarna kan knappast veta om det är handsfree som används eller inte.

#15
2018-07-18 20:47

Hacken, det spelar ingen roll hur många skyltar det kommer upp när det inte finns någon som kontrollerar efterlevnaden!
Vi närmar oss alltmer anarki i trafiken, de tusentals kameror som sätts upp ersätter inte riktiga poliser även om vissa trafikplanerare inom Trafikverket anser det officiellt.
Det är sedan lång tid svårt att rekrytera aspiranter, krävande utbildning, obekväma arbetstider och medioker ersättning för utfört arbete är inget som lockar lämplig ungdom.
Det går också att skylla på indragningen av trafikgrupperna och, kanske det viktigaste, indragning av kontorspersonal.

#16
2018-07-18 22:32

Mer system och fler poliser ska övervaka oss människor! Orwells 1984 blir allt mer aktuell för var dag.

#17
2018-07-19 10:29

saabnisse, Jag anser helt och fullt att kameror är bättre för att frigöra poliser som då kan syssla med grövre brott istället för att kolla bilisters hastigheter. Det är bättre att trafikpoliser kollar beteende på vägarna då det är mer och mer anarki som råder. Ser dagligen bilister som struntar i stopp, lämna företräde-skyltar och byter fil utan att kolla om det är fritt och dessutom blir man förvånad om man ser någon bilist använda blinkers när de skall svänga.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.