Bild
Nästa artikel
Tesla Model Y.
Tesla Model Y.
Tesla Model Y.

Nya Tesla Model Y – bilder och fakta

Nyheter+Bilder

Tesla Model Y har plats för sju och tar sig upp till 54 mil per laddning – men den ”billiga” versionen dröjer.

Natten mot fredag presenterade Teslas vd Elon Musk den nya Model Y, märkets fjärde modell och den andra suven efter den större Model X.

– Vi förväntar oss att det här blir den överlägset säkraste mellanstora suven i världen, sa Elon Musk om bilen som är i ungefär samma storleksklass som Volvo XC60.

Bilen har mycket gemensamt med den hajpade Model 3, tekniken och den avskalade insidan med den 15 tum stora pekskärmen är densamma.

Y-modellen erbjuds dock med sju sittplatser (tillval för 33 200 kr) och till skillnad från sedanen Model 3 finns en mer praktisk halvkombilucka där bak.

Dörrarna är karmlösa och det bakre paret är högst traditionellt, inga ”måsvingedörrar” som på Model X alltså. Mobiltelefonen kan användas som nyckel.

Någon ”folkelbil” är detta emellertid inte, priserna börjar från 621 000 kr för versionen med det stora batteriet som ger 54 mils räckvidd enligt mätmetoden WLTP.

Bakhjulsdrift är standard men lägger man till 45 000 kr får man fyrhjulsdrift via en extra elmotor. Toppmodellen med 20-tumsfälgar och extra snabb acceleration, 0–100 km/tim på 3,7 sekunder, kostar ytterligare 91 000 kr.

Vill man ha en annan färg än solid svart kostar det 16 600–27 000 kr och den omtalade autopiloten med ”total självkörningsförmåga” betingar 55 000 kr.

Model Y börjar tillverkas ”tidigt 2021”, först ”tidigt 2022” ska en billigare version med mindre batteri tillkomma.

Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model Y?

Kommentarer

#1
2019-03-15 09:06

Undrar när konkurrenterna ska presentera något som är vassare än Tesla vad gäller räckvidd, prestanda, funktioner m.m., än så länge så ar allt som presenteras som bäst knappt i nivå med det Tesla presenterat för ett tag sen. Stora Audi med sina resurser slår på trumman med sin E-tron och så visar den sig vara väldigt ineffektiv med elen och med pinsamt dålig räckvidd i verkligheten.
Jag anser absolut inte att Tesla är svaret på allt och nåt underverk, men man måste verkligen ge dem att de har gjort en del saker väldigt rätt.

#2
2019-03-15 09:07

Mercedes EQC som är en utveckling av GLC siktar Mercedes Sverige på att kunna sälja med instegspris på under en miljon. Då är den 5-sitsig med ett bagage på 500 liter och en räckvidd på 45 mil enligt NDEC.
Model Y kostar från 666.000 kronor med awd och har då en räckvidd på 50,5 mil enligt WLTP som är tuffare. Kan fås med 7-sits för ett tillägg. Bagagevolymen har jag ingen koll på än dock mer än att den är 66 kubikfötter med säten nedfällda....

Visst finns det dem som är väldigt märkestrogna men tror Mercedes får det lite tufft där....

#3
2019-03-15 09:39

Den är snyggt designad. På designen ser man att Tesla ligger eoner före "gammelmärkena", som envist håller fast vid sina tramsiga kanter och plåtveck (i de flesta fall).

#4
2019-03-15 09:50

I denna och model 3 kan man snacka om "minimalistisk" inredning iallafall ;-)

#5
2019-03-15 09:56

Deeds: haha, säg inte det så Raphael hör, det är ju inte samma form som man upprepar till absurdum så inte minimalistiskt i hans ögon.....

#6
2019-03-15 10:11

Är detta verkligen en suv? Den markfria gången ser ut att vara mindre än på min Golf. Snarare en minibuss. Eller en stor bubbla. Ful hur som helst, Tesla har inte lanserat en snygg bil sedan Model S.

#7
2019-03-15 10:34

Ser trevlig ut, men två potentiella problem med den här typen av formgivning är alltid (a) innerutrymmet i höjdled i baksätet, och (b) bakåtsikt. Sätter de baksätet lågt så kanske de får ett rimligt utrymme i höjdled där i alla fall.

#8
2019-03-15 11:08

Den bör nog ses i verkligheten, för dom här bilderna tror jag inte gör den rättvisa. Den blå ser bara ut som en trind klump och dom svarta fälgarna förstärker det intrycket. Jag har aldrig gillat svarta fälgar... Fälg och däck smälter ihop till ett "svart hål", tillsammans med svarta skärmbreddare. Jag föredrar kontraster. Vore kul se den i andra färger och med andra fälgar. Redan den röda ser ju bättre ut.

#9
2019-03-15 11:25

Kanske ser lite bättre ut i verkligheten. Men jag tycker att taklinjen på både Y och X är det största problemet. Blir bara fel på en ”suv”.

#10
2019-03-15 11:39

Ännu en bra Tesla, skulle jag tro. Passar nog bra i vitt. (- Fast jag föredrar Model S...)
Model Y bättre för de som inte gillar "brevlådan" bak, på Model 3 och som tycker Model X är för stor..

#11
2019-03-15 12:03

Model 3 är väldigt snygg i verkligheten. Har redan sett ett par stycken i trafik och på parkeringar runt om i stan. En med nya regskylten med en bokstav sist... hett ;-)

#12
2019-03-15 12:26

Seriöst fugly! Precis som BMW X6.

#13
2019-03-15 13:05

Så jävla ful!!! Ser ut som en gammal stoppkloss som användes till järnvägsvagnar så att de inte inte skulle rulla iväg. En gammal Saab 9-3 är snyggare. Den är t.o.m. fulare än en Hyundai Ioniq. Att den dessutom kostar minst 621.000:-, för något som ser ut att kosta runt 150-200.000:- och komma från Lada. Påminner t.o.m. lite om en VW Bubbla. Går tvärbort!

#14
2019-03-15 13:35

Ja det är ju inte för att de är snygga man köper Tesla M3 eller denna. Men jag skulle gärna ha en ändå.

Tesla model Y eller polestar 2? Polestar verkar vara den bättre bilen, men inte 7-sits och inte tillgång till supercharger-nätverket.

#15
2019-03-15 13:58

@rattmuffen, det är klart att en gammal Saab är snyggare, det vore väl konstigt annars!
Men jag tycker inte den är speciellt ful, kanske lite väl anonym och jag förstår inte varför man inte sätter dit någon liten blank utsmyckning där grillen normalt sitter på gammelbilar.
Sedan är jag inte förtjust i pekskärmar, jag vill ha fysiska kontroller med synliga ställägen.

#16
2019-03-15 15:30

Pekskärmarna i nya bilar är snart större än mina 16 tums fälgar...

#17
2019-03-15 16:01

Vargen: 17 tums pekskärm i min nya......

#18
2019-03-15 16:41

Fan vad lång tid det tar.. 2022! Skit snygg och ser betydligt bättre ut för långa personer. Det där kan vara något! 2020 hade varit trevligt..

#19
2019-03-15 21:47

Blir bara så trött, hur många tillverkare lanserar sina modeller i s.k toppversioner. Lite billigare versioner får vänta. Denna tills 2022. Alltså 2022, det är TRE år dit. Varför skriver ni överhuvudtaget om denna bil.

#20
2019-03-15 22:37

Om X år kommer min bil som kommer gå en bazillion mil och vara tokigt mer krocksäker än alla andra. Depositioner börjar nu. Tesla är verkligen en nöjescirkus ibland...

#21
2019-03-16 08:38

Huvudet på spiken milkylainen. Tesla tycks ha uppfunnit ett nytt sätt att förstärka kassaflödet på.

MVH AL

#22
2019-03-16 09:29

Var knappast Tesla som var först med att ta ut en reservationspeng för att ställa sig i kö på en nylanserad bil. Och just nu gör alla det på sina elbilar som kommer, t.o.m. folkbilen VW öppnar för att köpa sig reservationsplats från maj på sin nya ID. Sen kan man tycka vad man vill om det, men Tesla var varken först eller ensamma om det.

#23
2019-03-16 10:08

Finns bara ett ord: Fullträff!
Med lite större utrymmen, riktigt stort bagage, halvkombilucka och en design som stämmer bättre i proportionerna än 3, så är det helt enkelt en fullträff! Lägg därtill Teslas superchargernätverk och autonoma funktioner som är långt före alla andra.
Ska nog beställa!

#24
2019-03-17 09:01

Fin bil, men skulle dock vara riktigt intressant om ViB gjorde ett begagnat test med en Tesla som gått några år här i norden med slask o salt. Jag känner mig tveksam till den "Amerikanska kvaliten" för o lägga så mycket pengar.
Norge har ju en hel del Tesla, borde finnas något ex o testa där.

#25
2019-03-17 09:41

Bravo Tesla ! Ni ruskar runt i den ultrakonservativa bilindustrin med bravur. Nytänkande, överträffa marknadens förväntningar, framtidskompatibel och ja jag tror att den också är säkrast. Övrig bilindustri gör bara det de absolut måste.

#26
2019-03-17 10:17

Tindritus: Jag läste på ganska bra innan jag la beställning och finns många även här i Sverige som kört riktigt långt över 4-5 år med sina Teslor och de har i de flesta fall gått betydligt mer problemfritt än motsvarande fossilbilar. Sen var det utan tvekan så att kvalitetskänslan och materialval på de tidigare Teslorna lämnade en hel del att önska, dock har det blivit betydligt bättre och köper du en ny Model S eller X idag är det riktigt bra kvalitetskänsla och materialkänsla i dem. Model 3 har jag inte hunnit studera närmre mer än en snabb provtur. Jag kommer använda min Model S som arbetsplats till stor del med och är tvunget ha en pålitlig bil så som sagt läste jag på ganska ordentligt innan. Pratade bland annat mycket med en som har liknande mönster som mig och nu kört 19000 mil på 4 år med sin utan något annat än bytt lite slitdelar som däck och torkarblad samt ett dörrhandtag på garantin då motorstyrningen la av.

#27
2019-03-17 14:51

2021 har VW, Volvo, MB och BMW vaknat. Frågan är hur denna Y står sig då...
Tesla borde släppt denna före 3:an.

#28
2019-03-17 20:10

De enda med finansiella muskler att utveckla elbilar för massan är VAG & VW, dock får BMW o Mercedes se upp. Tesla är en nischbil och kommer vad undertecknad tror inte lida svårt när massmarknaden öppnar sig. Verkar som förra inlägget trampade på en del ömma "bilkonservativa tår" :-)

#29
2019-03-19 00:22

Tindritus - tänker du på rost? Läs ViBs rostskyddstest på Tesla Model S, enda testade bilen hittills som inte har några delar som kan rosta överhuvudtaget... M3 är också i stor utsträckning byggd i rostfria material.

#30
2019-03-19 15:28

Ford front på en bubbla, med Opel Kadett baklucka

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.