Bild
Nästa artikel

Nya Swift kaxar till sig

Nyheter

Senaste versionen av Suzukis småbil finns nu också i kraftfullare alternativet Sport.

Nya Swift offentliggjordes i våras och nu visar Suzuki också ett sportigare utförande av bilen.

Ingenjörerna har skalat av 80 kilo på vågen. Utseendet på Swift Sport är vassare än på vanliga Swift och det märks bland annat på grill, stötfångare, sidokjolar, bakre diffusor, dubbla utblås och takspoiler. Bilen är utrustad med stötdämpare från Monroe och 17-tumsfälgar. Den går att beställa lackad i specialframtagna färgen Champion Yellow inspirerad av Suzukis rallysatsning.

På insidan påminns vi om sportigheten i skålade stolar, D-formad ratt, metalldetaljer i växelspak och pedaler, samt mätare för oljetryck och laddtryck. Den framhjulsdrivna bilen är utrustad med en turboladdad och fyrcylindrig 1,4 liters Boosterjetmotor på 140 hästkrafter, kopplad till en sexväxlad manuell låda. Det finns inga uppgifter om säljstart eller pris än.
 
Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Swift Sport?
 

Kommentarer

#1
2017-09-15 14:01

Swift är en kul bil och det är trevligt att den fått lite mer krut.
Den här lätta bilen får nog tillräckliga fartresurser.
Synd bara med den D-formade ratten, en ratt ska vara helt rund vid aktiv körning.

#2
2017-09-15 16:20

Det blir smutt!
Jag skall köpa en. Har en Sport-13 i dag. Mycket nöjd
VOC anders

#3
2017-09-15 19:31

Undra om även denna blir hyrbil på Ringen, och om den i så fall håller ihop lika bra som tidigare upplagor, med tanke på turbomotorn.
Tidigare Sport har ju visat sig kunna gå 10.000 mil på full gas utan problem.

#4
2017-09-15 19:38

Nä den var inte kul att se iofs bara på bild. 140hk är iofs mycket på en sån liten bil men mer behövs

#5
2017-09-16 09:12

Saabnisse
Ganska hjärndött uttalande. Naturligtvis funkar D-formad ratt för aktiv körning.

#6
2017-09-16 09:27

Axa, naturligtvis, men en helt rund ratt underlättar avsevärt, det är ju ingen formel 1-bil.

#7
2017-09-16 09:56

Fast efter att ha levt med denna typ av ratt under nåt års tid så förstår jag inte riktigt saabnisses klagomål och hur en helt rund ratt skulle "underlätta avsevärt" vid vanlig körning... Har alltså inte märkt några nackdelar.

#8
2017-09-16 14:45

Saabnisse
Jag vet inte på vilket sätt just aktiv körning skulle underlättas av rund ratt. Googlar på WTCC bilar och en del rattar har D-form...

#9
2017-09-16 14:58

Undrar hur denna står sig jämfört med gamla Swift med sugmotor.
Ska bli kul att se lite jämförelser längre fram.
Den gamla swift sport har fått mkt ros för att den är lite retrorolig att köra.

#10
2017-09-16 18:19

Man kan nog inte riktigt jämföra styrningen på en vanlig bil och en tävlingsbil, där man har en utväxling på styrningen som gör att man nästan kan styra fullt åt båda hållen utan att släppa ratten.

#11
2017-09-16 22:00

Swift har alltid påmint lite om den nuftigare Skoda Fabia, men alltid verkat tuffare. Troligen otrevligt bullrig, men jag gillar den.

#12
2017-09-17 10:44

Jag undrar också som saabnisse vad en D-formad ratt egentligen tillför om det inte är så att det är otroligt trångt mellan säte och ratt. Om det är så trångt i en vanlig personbil så skulle man ju välja en annan bil.

#13
1
2017-09-17 11:11

Det retroroliga riskerar tyvärr att gå förlorat med turbo, en varvvillig sugfyra är så mycket mer underhållande. Annars ett kul tilltag på en trevlig bil.

#14
2017-09-17 15:30

Hacken
Å andra sidan, vad tillför en rund ratt i moderna bilar med servo?

#15
2017-09-17 20:03

Axa, har du sett en rallybil med D-ratt?
Pi, jag skrev inget om vanlig körning, det här är ingen Svenssonbil som man puttrar runt i 10 km under fartgränsen med,
Swift inbjuder till lite roligare körning och med den här motorn blir den ju ännu roligare, men det är ju något som inte är rumsrent i vårt pk-samhälle!

#16
2017-09-17 21:42

Saabnisse
Har du sett en rallybil som används till vardags?
Hur mycket man än gasar runt med Swiften kommer ratten vara ett icke-problem...

#17
2017-09-18 09:03

Axa, det är inte alls ovanligt, naturligtvis inte på hög nivå, men det finns många som kör mindre tävlingar där man plockar på diverse attribut före tävlingen.

#18
2017-09-18 22:16

Fast denna bil är ju faktiskt ingen rallybil, saabnisse. Utan en helt vanlig småbil om än med lite högre motoreffekt än t ex en Toyota Yaris. Så jag håller helt med Axa - ratten är verkligen ett icke-problem.

#19
2017-09-19 12:27

Pi, Swift är en bil som verkligen inbjuder till aktiv körning, jag har kört en del med den vanliga och när det gäller att snurra på ratten vill man att den ska vara rund.
Och det går inte att jämföra med en vanlig Yaris, den här går att skruva upp, utan mer med GRMN, men den har rund ratt!
Men jag kan hålla med, för vanlig Svenssonkörning duger det med hur ojämn ratt som helst.

#20
2017-09-19 17:40

Saabnisse
Egentligen oklart vad du menar med aktiv körning. Om det inte är ren rally eller bankörning du menar. Men jag har snurrat en hel del på snö med min bil och det har inte varit något problem att ha D-formad ratt.
Antingen är du ultrakonservativ och kan inte tänka utanför boxen eller så kanske det finns fysiska hinder för dig att använda annan ratt en rund.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.