Bild
Nästa artikel

Nya Subaru Forrester – rapport från provkörningen

Direktrapport

Subarus lilla suv Forester har blivit en aning större, men man känner igen sig. Vi rapporterar direkt från provkörning i Finland.

Vi Bilägares Erik Rönnblom tillbringar dagen några mil norr om Helsingfors där han provkör en av Subarus bäst säljande modeller. Det handlar om suven Forester som nu kommer i ny version. (läs mer här) Vi ringer upp honom för att ta del av hans första intryck.

– Den nya Subaru Forester påminner kanske om den gamla vad gäller utseendet men den är på många sätt en ny bil. Karossen är helt ny och den ser lite tuffare ut både utvändigt och invändigt, säger Erik Rönnblom

Hur känns den jämfört med föregångaren?

– Bilen är lite längre och bredare och man sitter 3,5 centimeter högre, så man får ju en känsla av att sikten är något bättre. Den känns lite fräschare än tidigare, lite modernare. Drivlinan känner man annars igen. Det är fortfarande permanent fyrhjulsdrift som gäller och både boxerdieseln och den vanliga bensin-boxermotorn tycker jag går väldigt bra.

Hur går den på vägen?

– Den går fint på de här hala vägarna som vi har kört på. Den är stabil. Fjädringen känns lite stabilare och hårdare än den tidigare varit och det tror jag att den här bilen vinner på. Men man känner fortfarande att det är en Subaru man kör och den känns ganska ”bruksig”. Det är liksom inte direkt överflödigt med lyxtillbehör.


Nya Subaru Forester kommer med tre motoralternativ. Samtliga är av boxertyp och det handlar om en diesel på 147 hk, en bensinmotor på 150 hk och en turboladdad direktinsprutad bensinmotor på 240 hk. Som växellåda finns både en automatisk och en manuell att välja mellan. I Sverige startar försäljningen i februari 2013 och priserna börjar från 254 900 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om nya Subaru Forester?

Kommentarer

#1
2013-01-15 12:25

Jänför man denna med Volkswagens nya concept Crossblue så ser denna Forestern hopplöst föråldrad ut.

#2
2013-01-15 13:11

Lånade en Forester för att dra upp några båtar. Båtrampen var både hal och bestod av lös sand och lera. Fyrhjulsdriften fungerade perfekt och inte en enda gång märkte man av de usla förutsättningarna. Även andra båtägarna med fyrhjulsdrivna bilar av diverse olika fabrikat fick till slut upp sina båtar, efter att deras bilar slirat sönder vägen ned till sjön. Om du verkligen behöver fyrhjulsdrift, köp en Subaru!

#3
2013-01-15 14:55

Ja tydligen har Subaru fortfarande inte anställt en riktig formgivare.

Synd då bilarna är av bättre kvalitet än det mesta och samtidigt charmiga med sin suveräna fyrhjulsdrift och trevliga boxer-motorer.

Men in- och utvändig design håller fortfarande sämsta möjliga asiat-klass.

#4
2013-01-15 18:13

Sedan tidernas begynnelse har Subaru haft taskig design. Med ett undantag och det var Legacy 2005-2007 ritade av greken Andreas Zapatinas. Om han fick sparken för hans fiasko med myrsloken Tribeca eller att han blev sur och slutade själv vet jag inte. Hursomhelst så är de senare modellerna av Impreza/Legacy/Outback/Forester tämligen anonyma och tråkiga. Jag vet för jag har själv en Impreza WRX-08 som inte alls ser särskilt spännande ut. Skoj i och för sig eftersom den ser ut som en Ford Fiesta men skåpar ut det mesta på två hjul.
Sedan får en Forester egentligen se ut hur som helst (bara den inte liknar en Nissan Pjuke...förlåt Juke, det fulaste som någonsin skapats).
En Forester är bara den enda bil som klarar det de andra säger att de klarar utan att göra det. Skit i design bara man fixar uppgiften!
Förresten ser den inte alls för jävlig ut...

#5
mcregor
2013-01-15 18:14

Invändigt är den väl inte nån direkt katastrof med det yttre lämnar tyvärr mycket att önska designmässigt....

#6
2013-01-15 19:14

Synd, denna fina bil fördärvas på detta sätt. Skulle jag köpa en ny Forester skulle jag skynda mig innan denna kommer. Liknar den någon gammal Fordsuv eller var känner man igen den ifrån??

#7
2013-01-16 03:01

Håller med Boxer.
Den har blivit snyggare - men det säger inte så mycket.
En jämrans intressant drivlina förtjänar bättre.

#8
2013-01-16 10:20

Den är tillräckligt "snygg" för mig :)
Den underbara boxer-dieseln kommer med den perfekta CVT automatlådan till Outback i vår, synd att inte Forester också får den direkt.
Jag väljer hursomhelst Outback istället för den har grym komfort och jag behöver inte de extra 3cm markfrigång som Forester har.

Fick jag inte köpa en Outback hade jag valt den nya Forestern.
Snyggt jobbat Subaru!

Konkurrenterna är som vanligt långt efter vad det gäller vägsäkerhet, drivlina, kvalitet och prisvärdhet.

#9
2013-01-16 13:29

Är nog svårt att hitta en bättre norrlandsbil för det priset. Är den lika trevlig eller bättre att köra som de tidigare generationerna så är den nog högst upp på min lista när jag byter bil nästa gång.

#10
2013-01-16 15:30

Den är inte snygg men inte ful heller och vem köper en bil enbart för designen? Dom som köper dessa skiter nog i det så länge den inte ser ut som en säck potatis annars är det en väldigt allround bil som är bra på mycket även interiören ser avskalad och smakfull ut.

#11
2013-03-10 22:39

hej!
jag undrar vad är det för skillnad mellan dagens subaru och den från 2002?
då var den snabbast av alla suvar, 6 sekunder till 100,

min andra fråga gäller hjuldimesionen , den starkaste modellen med 240 hästar har 18 tums hjul och lågprofildäck, försämrar det inte komforten?
kan man ha en suv med lågprofildäck? jag tänker på terrängkörning,

skulle man inte kunna ha 17 tums hjul till den starkaste modellen?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.