Nästa artikel
Nya skåp från Opel och Renault
Nyheter

Nya skåp från Opel och Renault

Publicerad 19 mars 2014 (uppdaterad 19 mars 2014)
Renault Traffic och Opel Vivaro har uppdaterats från grunden. De lätta transportbilarna har växt på längden och fått en ny effektivare dieselmotor.

Skåpbilarna Renault Traffic och Opel Vivaro kommer i ny tappning. De nära besläktade arbetsfordonen uppdateras bland annat med en ny 1,6 liters fyrcylindrig dieselmotor med två sekventiella turboaggregat. I Renault Traffic heter motorn Energy dci twintubo medan den kallas Biturbo cdti i Opeln. Båda tillverkarna uppger att den nya motorn ska ge en förbrukning på under 6,0 L/100 Km. Bilarna finns även med en enklare motor, även den på 1,6 liter, men med endast ett turboaggregat.

Till det yttre har Renault Traffic fått lite kantigare linjer och en högre grill med ett väl tilltaget Renault-emblem. Även Opel Vivaro har uppdaterats exteriört men egentligen är det bara grill och strålkaster som skiljer de båda arbetshästarna åt. De går att få som både enkel och dubbelhytt samt som inredd minibuss.

Två längder erbjuds, en kortare på cirka fem meter och en 40 centimeter längre variant. De båda bilarna har vuxit cirka 20 centimeter jämfört med deras föregångare. Vill man särskilja sin Opel Vivaro från den franska tvillingen kan den extrautrustas med Opels karaktäristiska vingformade LED-varselljus.

 

Diskutera: Ser du någon skillnad på bilarna, förutom i fronten? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-19 12:14
Bortom

Man skulle inte tro men jag körde föregående Renault ´skåpet´ på 0,71 l/milen, 6 personer + bagage, 130 km/h på motorväg. Trodde inte mina ögon när efter tankningarna räknade ut förbrukningen. En så stor (=stort luftmotstånd) och tung bil som klarar sig på så lite soppa. Renault har nog oförtjänt dåligt rykte i Sverige.

#2 • Uppdaterat: 2014-03-19 12:33
Mistro

Det är attans vad det rullar många utav dessa bilar med antingen ett Renault,Nissan eller Opel-emblem. Uppdaterade versioner utav transportbilar är alltid välkommet inte minst p.g.a krocksäkerheten.
MB gjorde märkligt nog tvärtom och köpte in sig i gamla Kangoo ....Men fördelarna är kanske en "MB-buss" som inte rostar!?

#3 • Uppdaterat: 2014-03-19 17:54
saabnisse

Men det är verkligen ingen skönhet.....

#4 • Uppdaterat: 2014-03-19 19:42
true believer

Mistro MB är livsfarliga bilar att meka med! tur att smarta Renault visar de hur man kan bygga lättmekade bilar!

#5 • Uppdaterat: 2014-03-19 22:00
Gunnar 44

Det är bara att beklaga. Opel borde ta fram en egen drivlina i ställe för att använda Renaults. Det är allmänt känt i Taxikretsar att drivlinan, då främst växellådan och elektroniken har stora problem. Dessutom har bilen dålig förarkomfort. Dålig värme och ljudisolering är andra problem. Man snålar in på isolering till förmån för lastvikt. En skrammelvagn är vad det är.
Opel borde använda sig av de berömda stolarna som finns i Insignia och Astra så att yrkeschaufförer slipper ryggprolem. Taxichaufförer som jag känner säger sig bli helt slut i ryggen efter endast 5 till 10 mil. Dessutom borde man ha en egen drivlina som sagt.

#6 • Uppdaterat: 2014-03-19 22:05
Raphael

Jag antar att det är nu man ska skoja till det och säga att Opel och Renault vill visa var skåpet ska stå? :)

#7 • Uppdaterat: 2014-03-20 07:18
Mistro

Alltid lika roliga och märkliga de här fanatismtankarna ....Renault har dåliga motorer och bör bytas ut mot pålitliga Opelmotorer! MB är livsfarliga att meka med ...

#8 • Uppdaterat: 2014-03-20 08:43
Peter i Sydney

Den ser trevlig ut men jag håller mig nog till Hyundai H-1 även i framtiden trots att nya Ford Transit faktiskt har mera utrustning till ett något lägre pris. Då vet man att men får en bekväm och tillräckligt välutrustad skåpkärra av absolut högsta kvalitet.

#9 • Uppdaterat: 2014-03-22 19:58
Gunnar 44

Till Mistro och andra som tvivlar på Opel vill jag bara säga. Se sanningen i vitögat, fråga gärna taxiägare och privata yrkesutövare om Renault/Opel/Nissans tillförlitlighet och komfort i dessa lastfordon. De jag känner till byter sina mot Mercedes och vw. De blir knappast Renault/Opel/Nissanägare igen. Men de fortsäter gärna med Insignian.
Nyheter på dessa fordons område är drivlinan som beträffande motorerna får mindre volym, 1,6 liter med dubbelturbo. Det blir med andra ord en turbo som får jobba i det oändliga med kortare livslängd som följd.

#a • Uppdaterat: 2014-03-22 23:43
Mistro

Så är det nog "Gunnar" ... Har faktiskt sett ett par stycken skriva här att Opel är den bästa bilen och om den ändå inte är det så är det ingen riktig Opel eller så ljuger den som hävdade något annat,,..så då måste det ju vara sant.
Dock blir alla bilar något bättre med ett Opelmärke i nosen men detta är det inget konstigt med då det fungerar likadant på vissa Vw,Toyota,MB,Fiat o.s.v
Att Renault är störst på transportbilar i Europa är naturligtvis bara en märklig slump eftersom att ingen köper en sådan som nr 2.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.