Bild
Nästa artikel

Nya, robusta Skoda Karoq Scout

Nyheter

Den senaste medlemmen i Scout-familjen skryter med fyrhjulsdrift som standard och en robustare look.

Trenden med härdade "offroad"-utföranden fortsätter och enligt Skoda själva känner Karoq sig hemma lika mycket i storstaden som på löst underlag, extra mycket så för Scout-utförandet. Här får du fyrhjulsdrift som standard och en finjusterad design med nya fälgar.

I interiören finner vi en multifunktionsratt med läderklädsel, pedaler med stålinslag och ett LED-paket. Det finns tre motoralternativ, en bensinare och två diesel. För det förstnämnda gäller en 1.5-liters TSI med 150 hästkrafter och 7-stegad DSG-låda. För de andra två handlar det om en 2.0-liters TDI med 150 hästkrafter och 6-stegad manuell som standard och en 2.0 TDI med 190 hästkrafter och 7-stegad DSG som standard. 

Karoq Scout får premiär på Paris-mässan i oktober, i dagsläget står ingen svensk lansering eller prissättning klart.

Diskutera: Lockar Karoq Scout dig till offroadtrenden? 

Kommentarer

#1
2018-08-01 10:42

Nej, inte alls.

#2
2018-08-01 11:02

En Duster eller nya Jimny lockar mig mycket mer, om det är offroad som gäller: Bra egenskaper och så lite bling-bling som möjligt. Det är vad som gäller i terrängen.

.

#3
2018-08-01 12:25

Högst tveksam till ifall Dusters terrängegenskaper är såååå mycket bättre än Karoq. Dessutom har ju senaste Dustern blivit blingigare....

#4
2018-08-01 12:25

Ääääntligen!
Nu har stadsjeepen kommit som klarar trottoarkanterna i stan eller hur många ger sig ut i terrängen med en stadsjeep för 400 000kr? dessutom är det förbjudet att köra i terräng.

#5
2018-08-01 12:49

Varför satte man inte dit snygga fäljar när man ändå bytte ??

#6
2018-08-01 13:15

Stefan
Nåja, det var längesedan den första så kallade stadsjeepen kom...

#7
2018-08-01 13:25

Axa, men skillnaden är väl att du måste ha Scoutmodellen för att klara trottoarkanterna?...... eller varför ska man annars betala mer för den?

#8
2018-08-01 14:16

Såg en Karoq i går. Det är ju en rejäl klump att lotsa runt, som ett mindre lok ungefär. Stadsvänlig? Miljövänlig?

#9
2018-08-01 15:30

Saabium, vad kallar du då en storkombi som en V90, A6 Avant, 5-serie touring etc som alla är drygt halvmetern långre än Karoq? Slagskepp? Inte vänliga för stadstrafik i alla fall, enligt min mening.

#10
2018-08-01 15:47

ToRy, Bilarna som du nämner ska inte storleksmässigt jämföras med Karoq, utan med Kodiak, XC90, Q7, X5-där pratar vi ännu klumpigare stadsjeepar.

#11
2018-08-01 16:48

Syftet var inte att direkt jämföra bilarna, utan att påpeka, om än indirekt, att Karoq inte är en så stor bil.

En mer direkt formulering är: på vilket sätt är en 438 cm lång bil (snäppet längre än Golfklass, kortare än mellanklass) en ”rejäl klump”?

Sedan det där med ”klumpig stadsjeep”. På vilket sätt blir en bli klumpigare av att den är litet högre? Ökar svängradien t ex?

#12
2018-08-01 17:21

En terrängbil med ett Haldex-system och lite plastpaneler, snacka om kungens nya kläder;)
Undrar om de gjort något åt Karoq´ens oinspirerande vägegenskaper (styrningen) ?
Jag valde en Ateca 4 WD efter en hel del testande. Fastare fjädring och fin styrning och
kommande från en BMW är jag riktigt imponerad. Ser lite skriverier om dessa små suvars
klumpighet och jag tycker nog att det stämmer i ett avseende, de är mycket jobbigare att handtvätta.

#13
2018-08-01 18:22

Stefan
Aha. Jo. Jag håller med om att lansera en Scout modell är helt onödigt.

#14
2018-08-01 22:25

Jag tyckte då att den jag såg var betydligt större än 4,38 meter. Men jag kanske såg fel? Det var en "sportversion" tror jag? Den såg ut som den där stora Audi-Suven, vad den nu heter, som ser ut som ett stort massivt ånglok. Massor med plåt och högbyggd. Det blir ju betydligt mer plåt tack vare den höga och stora karrosen, även om de kanske inte är så långa (?). Bilen känns hur som helst helt onödig i citytrafik.

#15
2018-08-02 10:08

@Axa

Ja, fast priset är en bråkdel och mängden bling-bling är lägre. Sedan finge det förstås gärna vara ännu lägre. Dustern går även att få med en synnerligen enkel sugmotor, alternativt hyfsat enkel diesel: Ju färre krusiduller i terrängen desto bättre. Jimnyn kommer även den med sugmotorer.

.

#16
2018-08-02 17:19

Saabium
Du kanske såg en Kodiaq?

Klarsynt
Ska man ut och terrängköra på riktigt så duger nog inte ens Dustern.

#17
2018-08-02 21:53

Ja, Axa du har rätt! Och sorry för mitt självsäkra uppträdande alla i tråden, det var en Skoda Kodiaq Sportline som grannen köpt. Den är ju lite större än Karoq... men namnen är lätta att blanda ihop tycker jag.

#18
2018-08-02 22:11

Offroad trenden, behövs den ens? Behöver vi dessa SUV:s nu när klimatförändringar går allt snabbare!? Varför lanseras inte miljövänligare bilar år 2018? Det är bara en massa plast och trams .. lekstuga!?

#19
2018-08-02 23:47

Saabium
Jo, namnmässigt lätt att blanda ihop. Men annars håller jag med, Kodiaq är riktigt stor och ser klumpig ut. Ingen man vill ha när man ska parkera på Ikea en lördag efter löning.

#20
2018-08-03 09:33

Fortfarande har jag rätt svårt att förstå varför en bil skulle bli mer svårparkerad för att den är litet *högre*…? Faktorer (bortsett från personliga preferenser) som gör en bil lätt att parkera bör vara a/ mindre vändradie, b/ kortare bil, c/ smalare bil, d/ god sikt runt om. Inget av detta har med höjd att göra. En kantigare bil kan också vara lättare att parkera, jämfört med en bil med runda former där motorhuv och bakdel "försvinner ned" och man inte ser ordentligt var bilen tar slut. Vår första bil var en 740 sedan -- ingen liten bil, men ända oerhört lättparkerad eftersom vändradien var liten och man såg precis var bilen tog slut både framåt och bakåt. Med p-sensorer, backkamera, runtom-kamera, p-hjälp etc är det förstås en annan sak, men jag skulle ändå hellre parkera en Kodiaq än en V90 (även om jag inte prövat någon av dem! :-) )

På tal om Sportline såg jag att även Karoq kommer i sådan version:
http://www.skoda-auto.com/news/news-detail/karoq-scoutline [egendomligt namn på länken!?]
Riktigt snygg tycker jag! (Det tycks nästan bara handla om utsseende. :-) ) Vad gäller Karoq Scout kan jag hålla med om att den känns överflödig.

#21
2018-08-03 15:55

Skoda lockar mig inte alls men konceptet Karoq Scout bygger på gillar jag. Så Karoq Scout är nog för den som är som jag, fast lite nuftigare.

#22
2018-08-03 16:35

Tory
Jo därför att de större suvarna är bredare än en normalbil och det blir trångt på själva platsen. Vissa parkeringshus i Sthlm har till och med varit trånga för min ”lilla” Leon.
Minns när vi bodde inne i stan och vi hade en Q7 på platsen bredvid. Den tog upp hela rutan.

#23
2018-08-03 17:51

Axa: självklart är en Q7, Kodiaq etc bredare än en Leon, men min poäng (dock kanske inte din?) var att jämföra med stora kombibilar som V90 etc som är lika breda som en SUV, men längre. En Leon är kanske lika lätt att parkera som vår Yeti? (Om Yeti nu räkas som en SUV?) Yeti är i alla fall en fröjd att parkera! :-)

#24
2018-08-03 23:36

Vändradiens 740:an=5,6 m! Svårslaget av ev bil i den storleksklassen !

#25
2018-08-03 23:37

Vändradiens 740:an=5,6 m! Svårslaget av ev bil i den storleksklassen !

#26
2018-08-03 23:37

Vändradiens 740:an=5,6 m! Svårslaget av ev bil i den storleksklassen !

#27
2018-08-04 10:35

Tory
Det var inte kritik till suvar generellt. Mindre suvar funkar lika bra som vanlig bil. Jag menar att stora suv som Kodiaq, Q7, osv blir bökiga i vissa situationer. Men det är ju detsamma med större bilar som tex V90.

#28
2018-08-04 10:40

Hundter
Och? En Passat har 5,8 m och är framhjulsdriven.

#29
2018-08-04 10:44

Seat Leon har 10,3 i diameter är framhjulsdriven och bredare än en V70

#30
2018-08-04 18:16

Ska absolut få ingå som aspirant vid nästa bilbyte.

#31
2018-08-05 20:59

Men jag måste ställa en fråga till er, ni har nu kommit fram till att bilen är bra, smidig osv. Om vi nu tittar lite på förbrukningen, så drar denna ca 0,75 liter per mil (bensin). Är detta enligt er en bra siffra år 2018? Vi pratar om en bil marginellt större än en vanlig Golf (som drar ca 0,2 liter per mil mindre). Själv tycker jag det är vansinnigt med en trend som ökar utsläppen istället för att minska dem. SUV är väldigt ineffektivt på alla sätt, alla vet om det men skall ändå köpa en sådan. Tycker det är lite märkligt...

#32
2018-08-06 10:07

Om man måste ha en suv och 4wd är den nog okey och bra men bara en av bland många.
Och vargen har rätt.

Annars om skippar 4wd och höjd och man håller sig till Skoda är octavian en bättre bil på Pricis allt och mer ekonomisk.

#33
2018-08-06 22:54

Stygga
Varifrån får du 0,75???

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.