Bild
Nästa artikel

Nya regskyltar med slutbokstav

Nyheter

Införs 2019 då det nuvarande systemet beräknas få slut på kombinationsmöjligheter.

Transportstyrelsen får möjlighet att tilldela antingen en siffra eller en bokstav som sista tecken i bilarnas registreringsskyltar i framtiden. Orsaken är att det nuvarande systemet, med 12,1 miljoner möjliga kombinationer, håller på att ta slut. Trots återanvändning från avregistrerade fordon är i nuläget 11 miljoner registreringsnummer upptagna och gränsen beräknas vara nådd under 2019, enligt Transportstyrelsen. Redan 2014 föreslog Transportstyrelsen möjligheten med slutbokstav och nu har det alltså godkänts av regeringen.

När dagens system infördes 1972 fick alla fordon registreringsnumret bytt mot ett nytt. Så kommer det inte bli den här gången. De nuvarande skyltarna fortsätter gälla och från och med 2019 rullar det även bilar med slutbokstav i trafiken. En bokstav som inte kommer att användas är bokstaven O, eftersom det lätt blir missförstånd med siffran 0. I nuvarande systemet används inte heller I, Q, V, Å, Ä och Ö.
 
Diskutera: Vad tycker du om de nya regskyltarna?
 

Kommentarer

#1
2017-02-17 17:34

Kopiera det tyska systemet. Det verkar fungera ypperligt. Tyskland har väl omkring tio gånger fler bilar. Och tydliga och bra skyltar!

#2
2017-02-17 21:24

Och där de första bokstäverna anger var fordonet kommer från.
Det systemet hade vi ju här också tidigare, men det medförde nytt nummer när fordonet flyttade till annat län.
Det kommer säkert att fungera med nya utförandet, men jag tycker att det utrymme på skylten som tidigare var reserverat för skattekvittot kunde användas för en läns- eller landskapsdekal.

#3
2017-02-18 14:32

Typiskt svenskt att slösa skattebetalarnas pengar.nya sedlar och nu nya plåtar?
Varför inte skrota gjenomrostiga "farliga" bilar som inte håller up till en krock?måste finnas minst 1 million sådana bilar.sen så tvingar dom nya förare att ha "miljö" eller eko studie for körkort?sjukt altså,när en rostig skit är så dårlig för miljön samma som saltet man pumpar ut på vägarna som forstör dom till att börja med??Trasiga liberala ripoff Svergie och sin diktatur man inte har nåt att säja imot.Ska bli kul och se vad som händer med tågen,faen det är bara att skratta/gråta och ta imot svergies sjuka slösande.

#5
2017-02-19 23:03

Om vi nu ska tänka på miljön så får vi helt enkelt sätta stopp för fordon när alla regnr är tagna. Skrota alla gamla Volvo och bilar som släpper ut ett stort svart askmoln bakom sig så ska ni se att 2 miljoner plåtar blir lediga igen.

#6
2017-02-20 04:02

Exakt sådana skyltar har vi redan i delstaten NSW (Sydney) i Australien. Fungerar bra. Inga problem.

#7
2017-02-20 19:28

Att länsbokstäverna togs bort var för att det var diskriminerande. Det var helt enkelt för lätt att se om det var en bonndjävel eller stockholmsdjävel. Så för att alla skulle behandlas lika så skulle det inte gå att se var man kom ifrån. Vilket tyvärr är en nackdel eftersom en förare som inte vistas normalt i området behöver mer tid att fundera över vägval och annat och därmed blir en stoppkloss. Vet man att personen är en "turist" är det lättare att acceptera en fördröjning eller ett fel. Så detta beslut har nog påverkat trafikmiljön negativt.

#8
2017-02-20 19:59

"Skrota alla gamla Volvo och bilar som släpper ut ett stort svart askmoln ". Jag tycker man skall skrota alla S(C)EAT.

#9
2017-02-21 13:32

Haha vad yrar du om Birger? Titta på skylten i artikeln och dra till med en gissning på hur mycket det kostar att tillverka en skylt med en bokstav på slutet jämfört med en siffra på slutet? Är bokstäver dyrare än siffror?