Bild
Nästa artikel

Nya regler för cyklister på körbanan

Nyheter

Från och med idag gäller nya regler för cyklister, de får använda körbanan oavsett om det finns en närliggande cykelbana eller ej.

Det var tidigare i somras som regeringen beslutade att cyklister och förare av moped klass II får använda körbanan, även om det finns en cykelbana. Den ändringen träder i kraft, idag 1 augusti.

– Nu underlättar vi för cyklister. Det ska vara enkelt att ta sig fram på cykel, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Dessa nya regler gäller på vägar som har upp till 50 km/h som högst tillåtna hastighet, givet att man är 15 år eller äldre och iakttar "särskilt försiktighet". Likt tidigare får man också cykla på körbanan med över 50 km/h som högst tillåtna hastighet om det är lämpligt med hänsyn till färdmålets läge. 

Diskutera: Tycker du att lagändringen är en förbättring? 

Kommentarer

#1
2018-08-01 11:01

Detta skall vara NOLLVISION!
Vanvette åter IGEN!
Undrar varför de byggs div. cykelbanor/vägar i landet???????

#2
2018-08-01 11:26

Om bilisterna skulle byta plats med cyklisterna och deras trafiksituation för en enda dag skulle även de inse att den nya regeln är ytterst välbehövlig.

#3
2018-08-01 11:34

Mattse - jag är både cyklist och bilist men jag fattar ändå inte vad denna nya regel skall vara bra för. Här i stan har vi massor av cykelvägar och där de går i direkt anslutning till bilvägen har man ofta smalat ner vägen för att få en bredare cykel/gång-bana - lik förb---at så är det en del cyklister som den breda cykelbanan uppenbarligen inte räcker åt trots att det i väldigt många fall inte ens finns en fotgängare i närheten. Och nu har detta vansinne dessutom blivit legaliserat.

#4
2018-08-01 12:09

Håll ut, nyval om 1 månad. Sjukaste regeringen hittills.

#5
2018-08-01 12:14

Vad blir nästa steg för att underlätta för cyklister? Tillåtet att cykla på trottoarer, i varuhus, på Mc Donald's, i badhus eller i sjukhus? Sjukhus kan vara nästa rimliga steg om cyklisterna ska knuffas med bilar.

#6
2018-08-01 12:42

Stod en med cykel i vår affär här om dagen när det regnade, föreståndaren sa till att han skulle ta ut cykeln, men han vägrade, svarade inte ens, skakade bara på huvudet och surfade vidare på telefonen.

Samma här hänt tidigare, då var det 2 st, deras motivering var att man inte kunde ha lås på tävlingscyklar.
Affären är från 40 talet och väldigt trång.

#7
2018-08-01 13:19

Den här regeln är tagen utifrån ett storstdsperspektiv. Jag kan förstå situationen för cyklister i Stockholm eller annan storstad där cykelbanan är överbefolkad av tex turister.
Men ute på landsbygden det finns cykelbanor löpande parallellt med 60- och även 80-väg där jag inte tycker den ordinäre cyklisten har något att göra på vägbanan.

#8
2018-08-01 14:54

Ytterligare en total härdsmälta hos den här så kallad regeringen. Nu kan vi alltså inte bara räkna med att cyklisterna cyklar på vanliga övergångsställen och mot rött samtidigt, nu ska vi behöva ha dem skita i varenda trafikregel också på vanliga vägar och mitt inne i städerna, där det redan är trassligt. Ta vilken korsning som helst och rödljuscyklingar kommer att stå som spön i backen. Och givet att bilisten hålls ansvarig. Fy f*n!

CEAT: Jag håller med dig fullständigt. Vi måste få bort det du kallar "den sjukaste regeringen hittills", och det om bara fem veckor!

#9
2018-08-01 15:03

Det här har vi diskuterat tidigare och min ståndpunkt står kvar, en av de mest korkade ändringarna hittills i trafiklagstiftningen. Anledningen till att det byggts massor av cykelbanor, för dyra pengar, är ju att skilja de olika trafikslagen bilar, cyklar och fotgängare från varandra. Nu förfelas ju detta totalt med istället högre olycksrisk.

#10
2018-08-01 22:43

Alltså, det är något fel på politiker och tjänstemän nu för tiden. Förr hade man som politiker eller tjänsteman någon slags vettig utbildning och arbetslivserfarenhet, man var äldre samt hyggligt vis genom lång livserfarenhet. Idag är snart sagt varenda politiker eller tjänsteman broilerprodukter utan något av det som jag nämnde i föregående mening. Vi ser ju idag riksdagspolitiker som nätt och jämnt är myndiga, fortfarande hållande ett Nintendo i handen (ja, ni förstår vad jag menar). Inte konstigt att politiken ser ut som den gör idag – även om sittande regering uppvisar svagheter som aldrig tidigare har skådats.

#11
2018-08-01 16:47

Jag frågade om det i tidigare tråd och fick idag på förmiddagen i Örebro se vad som kan hända. Det gick dessbättre bra, jag såg händelsen i backspegeln och fick ingen dashcamfilm.
En cyklist i hög fart på en cykelbana upptäcker en kommunal traktor på cykelbanan (vattnar träd?), styr över den smala gräsremsan och ut på bilkörbanan rakt i sidan på en lastbil! Lastbilsföraren såg förmodligen aldrig händelsen som räddades av att cyklisten som satt på en mountainbike lyckades rycka upp framhjulet och svänga tillbaka till gräsremsan.
Byten från cykelbana till bilkörbana kommer att skörda offer!

#12
2018-08-01 16:50

Mina (gnällande) herrar. Detta är alltså en lag som säger att cyklister FÅR cykla på körbanan om förhållandena är sådana att det är bättre än att i det aktuella fallet cykla på cykelbanan, inte att de MÅSTE göra det.
Låt mig presentera ett exempel när det i högsta grad är motiverat och avsevärt säkrare: jag cyklar en hel del som motion och med en normal racercykel håller man utan problem en marschfart på mellan 30 och 40 km/tim. Notera att fartgränserna för cyklar är desamma som för bilar, och dessa gäller även på cykelbanor som löper intill en väg med en given hastighetsgräns. Dock är de flesta cykelbanor inte konstruerade för den fart jag håller - och har rätt att hålla - vilket gör det avsevärt säkrare för både mig och övriga som färdas på cykelbanan att jag använder körbanan istället. Vid normal stadstrafik betyder det att jag rullar på i ungefär samma fart som bilar och mopeder, dvs jag påverkar inte framkomligheten nämnvärt.

Det är synnerligen enkelt att gnälla och räkna upp exempel på cyklister som brutit mot än den ena och än den andra regeln, men jag kan upplysa er om att det för det första är lika lätt att räkna upp exempel på bilister som gjort detsamma (till mycket större risk för alla medtrafikanter) och för det andra är jag och de jag normalt cyklar tillsammans med lika noga med att följa trafikregler när vi cyklar som när vi kör bil. Man kan med andra ord inte dra alla över en kam.

#14
2018-08-01 17:02

Det är uppenbart att de flesta av er som gnäller inte har en aning om vad detta handlar om. Till Hr VolvoKlump ovan kan jag lugnt berätta att just denna regeländring knappast är något MP-påhitt; jag skulle aldrig någonsin rösta på de dårarna, men att tillåta cykling på körbanan NÄR FÖRHÅLLANDENA SÅ KRÄVER är en utmärkt anpassning till den verklighet vi alla lever i men många tycks ha svårt att acceptera...

#15
2018-08-01 17:08

Stefl. Du har inte rätt att hålla högre hastighet än vad trafikförhållandena medger. Oavsett om det står 40 eller 50 km på skyltarna

#16
2018-08-01 17:14

Exakt Kjell, men om det står 30 får jag hålla 30 om trafikförhållandena så medger. Ibland kan man göra det på en anlagd cykelbana och ibland kan man det inte - och i det fallet är det nu alltså tillåtet att använda körbanan.
De löjligt smala cykelbanorna som går längs Sveavägen i Stockholm är för övrigt officiellt konstruerade för en hastighet på 18 km/tim...

#17
1
2018-08-01 17:25

Hatar trafikanter som tänker rättigheter.

#18
2018-08-01 18:26

Är vi lite bittra här?
Vi kommer inte vara i vägen när cykelvägen är ett bättre alternativ, tro mig för på vägarna finns XC60 och hans kompisar och de är inga som främjar säkerhet för någon...

#19
2018-08-01 19:23

Ett mycket bra förslag.
Nu väntar jag bara att bilar ska få framföras på cykelbanor!
Det vore väl jämställt, eller vad tycker vår minister Sabuni?

#20
2018-08-01 19:50

Jaha så har staten lagt åtskilliga kronor på denna utredningen, det har säkert sysselsatt flera tjänstemän i flera år, och här är resultatet
fy skäms så korkat.

#21
2018-08-02 09:00

Vansinne!
Ännu värre kommer det bli om motsvarigheten till s.k. zebralagen kommer till.
Då kommer ännu fler cyklister slänga sig ut framför bilarna.
Kruxet är, att oavsett vems felet var, så förlorar cyklisten.
Lite självbevarelsedrift borde vara en självklarhet.

Nu kommer fartgränserna sänkas ännu mer, det slutar nog med att det blir som i bilismens begynnelse: en man med röd flagga går framför bilen och varnar övriga.

#22
2018-08-02 21:02

Jag betackar mig för politiska utspel i trådarna! I synnerhet när de inte ens är baserade på fakta.

#23
2018-08-03 17:32

Men snälla någon Roy. Det är ett regeringsbeslut och med MP som stor pådrivare i frågan. Varför du inte anser att vi då får göra politiska utspel i kommentarerna, är högst besynnerligt!

Inte förvånande öht, men besynnerligt...

#24
2018-08-03 23:09

Med MP -talibanerna i spetsen, kommet Sverige att stanna! VAKNA!

#25
2018-08-04 09:38

Sammanställningen visar att vi som skriver här är emot detta förslag med över 90 %. Intressant teori att tänka att över 50 % av hela vår befolkning skulle vara för detta förslag. MP är knappast 50 % av befolkningen. Vilken demokrati vi har, vart röstade jag om detta?

#26
2018-08-04 12:22

Nu var ju alla diskussioner rörande politik inte tillåtna här. Men det verkar ju vara ok då våra kära mods ser mellan fingrarna så länge som man kritiserar "rätt" partier.

Nåja, angående lagändringen så tycker jag att det är utmärkt då cyklister har precis samma rätt att vistas i trafiken som bilister och givetvis samma skyldigheter också för den delen. Som flitig cyklist så ser jag absolut problemet med att cykelbanorna ofta är mer osäkra än gatorna som går bredvid. Pensionärer som knappt har styrfart, små barn som har noll koll, mammor med barnvagn som inte har den minsta koll på nått annat än sin mobil och ungen och inte begriper att de inte är ensamma på cykelbanan, hundägare med koppel m.m. Då är det definitivt säkrare för mig och alla andra att jag cyklar på gatan istället vilket jag gjort under många år när jag bedömt att det varit det bättre alternativet.

#27
2018-08-04 13:59

Det är väl ok om cyklister cyklar på vägbanan även om det finns cykelbana men då skall de hålla sig till trafikreglerna och cykla på höger sida och inte cykla vänstertrafik vilket de ofta gör där jag bor.

#28
2018-08-05 14:00

Jo gynna dom rika med dyra fina bilar ,dom fattiga kan ju alltid gå i diket med mössan i handen och buga för dom rika.så var det ju förr i tiden och det var väl bra eller??????

#29
2018-08-05 14:19

Vad dillar du om Hans?

#30
2018-08-05 15:22

Cyklisterna måste ju kunna cykla på gator o vägar det finns ju inte cykelvägar överallt därför kan man inte förbjuda cykling på vägarna som en helst skulle vilja

#31
2018-08-05 15:26

Dessutom är det lite ironi över att det här börjar likna mer en politisk debatt än diskussion om problemen i trafiken

#32
2018-08-06 12:35

När det slängs in nedvärderande politiska gliringar som ligger långt utanför ämnet, reagerar jag. Gnäll över sakfrågan, men lämna övrig politik därhän!

Visst finns det cyklister som far fram som idioter inne i stan, inte tu tal om annat, men de är inte i majoritet.
Bilister som skiter i blinkers, som kör fortare än tillåtet, som slänger sig mellan körfälten, som ger högljudda och ihållande signaler när något inte passar dem, som ligger i fel körfält, som … Ja, det är inte bara cyklister som bryter mot lagar, bestämmelser och förnuft.
De riktigt stora trafiksyndarna är de gående, vilket märks mest på gc-vägarna i våra förorter. Först och främst har de flesta ingen aning om att de faktiskt är trafikanter. Utan att så mycket som att vrida på huvudet, korsar man vägbanan. Hundar i tre meter snubbellina och ungar far fram lite hur som helst. Ytterst få vet att man ska gå på vänster sida. De här beteendena ser jag varje gång jag tar en promenad. Att cykla i den miljön är förenat med risker. Dock ser det inte ut så precis överallt. Utan tvekan väljer cyklister gc-vägar och cykelbanor framför att ge sig ut bland bilarna, men ibland är det faktiskt ett bättre alternativ, tro mig. Då ska det vara tillåtet.

#33
2018-08-07 17:05

Kan det göra att cyklisterna slutar köra på gångbanor och övergångsställen för gående?

#34
2018-08-08 13:38

Len133, dessvärre är det sen många år tillåtet för cyklister att använda övergångsställe. Däremot har de absolut ingenting på trottoarer och gångbanor att göra. I de fall vägbanan är avskiljd med en linje, alltså en cykeldel och en gångdel, är det betydligt vanligare att fotgängare går på cykelbanan än tvärtom.
I mina trakter kan det vara svårt att veta vad som gäller. Skyltningen är ofta dålig. Det finns smala trottoarer som även är cykelväg och bredare trottoarer som är endast trottoarer. Tillkommer oansade träd och buskar som nästan omöjliggör vissa passager med cykel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.