Bild
Nästa artikel

Nya motorer till Duster

Nyheter

Dacia visade förra året en helt ny Duster, som det nu står klart även får nya motorer och mediasystem.

Efter att ha sålt en miljon Dusters globalt såg Dacia över bilen och förnyade den på flera fronter, främst sett till design och interiör. På Paris-mässan passade Dacia på att meddela att det är ännu fler nyheter på väg till Duster. 

Duster blir premiären för de nya bensinmotorerna TCe 130 och 150. Dessa har ett nytt, lättare motorblock av aluminium och har blivit försedda med partikelfilter. TCe 130 har likt namnet antyder 130 hästkrafter, 5 fler än tidigare, medan TCe 150 har fått 25 fler hästkrafter. 

Dacia utrustar den också med senaste versionen av sitt multimediasystem Media Nav Evolution, som ska ha snabbare och lättare navigering. Systemet har också nya funktioner med Android AutoTM och Apple CarPlayTM samt en mer responsiv touchskärm. 

Diskutera: Vad tycker du om uppdateringen av Duster? 

Kommentarer

#1
2018-10-05 14:36

Fortfarande ingen automatlåda till bensinmotorerna?

#2
2018-10-05 15:39

Dacia har stoppat produktionen av Duster med automatlåda, oavsett motor, och anledningen är de nya WLTP-testerna och kraven. Jag vet inte när produktionen återupptas, tror det handlar om två saker: 1) Dacia har inte hunnit med att certifiera versionerna med autolådan för WLTP så den får inte säljas tills det är klart, och 2) med den nya WLTP-normen ökar den angivna förbrukningen mycket och även CO2 utsläppen stiger vilket gör att utsläppen för Dacia som märke stiger och släpper man ut för mycket så får man betala straffpengar.

Det kommer troligen en möjlighet med autolåda igen längre fram, när Dacia har löst dessa problem.

Sen så är det inte bara nya bensinare utan även nya dieslar (95 och 115hk) nu ”Blue DCi” för de har fått förbättrad NOx-rening (äntligen!) för att uppfylla det hårdare regelverket. Beklämmande för Renault/Nissan/Dacia att de ligger efter sina franska konkurrenter på detta område.

#3
2018-10-05 20:40

Jag väntar fortfarande på 4x4 diesel med automat, undrar om deg finns om två år när jag ska byta? En Dusterhybrid känns avlägsen.....

#4
2018-10-05 20:40

Jag väntar fortfarande på 4x4 diesel med automat, undrar om deg finns om två år när jag ska byta? En Dusterhybrid känns avlägsen.....

#5
2018-10-05 20:45

Kanske Dacia är på väg att göra en Skoda,dvs börja med lite enklare billiga och prisvärda modeller, och sedan lyfta upp märket med uppdateringar. Och skapa utrymme för ett nytt lågprismärke.

#6
2018-10-05 22:46

Ja, nästan lågpris mellan Dacia och Skoda men Dacia är mer billigast och omdöme om positiv ranking är så låg betyg på olika egenskaper. Mest positiv är priset. Skoda positiv är egenskaper och trygghet.

#7
2018-10-06 10:22

Svenne60, finns inga sådana planer. En dyrare Dacia skulle konkurrera mot Renault och Nissans egna modeller. Dacia i dagens skepnad har blivit en succé världen över, inte minst i Sydamerika, Mellanöstern och Indien samt i Östeuropa. Pga av sitt lägre pris. Höj priset och marknaden för märket försvinner.

#8
2018-10-06 10:26

Det blir ingen automat+diesel+4x4. Renault/Nissan har ingen sådan drivlina med de mindre motorer som passar Duster. Och stoppa i drivlinan från de större X-Trail eller Navarro-modellerna känns ju väldigt avlägset. Däremot arbetar Dacia på elbilar ich hybrider och de tänker göra marknadens billigaste elbil, men knappast 4-hjulsdriven. De har visat upp batteribilskoncept sedan 2016.

#9
2018-10-06 17:52

I vad står skoda av trygghet?
För mycket vw i dem och det är icke trygghet enligt mig

#10
2018-10-07 11:51

Jag tycker det känns tryggt. Köpte en ny Skoda och har nu kört nästan 8000 mil utan att ha gjort annat än normal service.

#11
2018-10-07 16:34

Det är normalt köra 10 000 mil utan att behöva göra mer än vanlig service...

#12
2018-10-07 17:28

Kommer det nya motorer till Dokker Van också, tro?

.

#13
2018-10-07 17:36

Återkommer när jag kört 9000 mil till i min Skoda, nuvarande mätarställning är 9200 mil utan problem. Jag har inte ens bytt bromsklossar ännu, vilket är skumt få min Toyota fick nya klossar fram var 3000 mil?! Kan också säga att service kostnader för de första 9000 mil totalt är ca 9500 kronor. Svårt att slå det...

#14
2018-10-07 18:58

Jag har haft fd köpt ny bil en Skoda Fabia Combi 1.2 HTP kamkedja är tjeck motor -06 gått 1,3 mil och kört 6 år och halv såld gått 16 092 mil är slitstark och pålitlig som bara går och går och går. Jag kolla idag på nätet biluppgifter om min gamla regnr och fortfarande lever som idag och har besiktning vid 26 817 mil godkänd sist den 2018-08-01, är 12 år och 6 månader gammal.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.