Bild
Nästa artikel

Nya motorer och mer last för Sportswagon

Nyheter

Kombiversionen av Kia Ceed växer och får två nya motoralternativ.

Nya Sportwagon drar inspiration av Stinger och designen sägs ha fått en sportigare betoning. Rent praktiskt har bilen vuxit med 95 millimeter (totalt 4600) på längden och bagageutrymmet har vuxit med 72 liter (totalt 600).

Två nya motorer finns att välja på, en 1.4-liters bensinare med 140 hästkrafter och en 1.6-liters diesel med 136 hästkrafter. Båda går att få med antingen sexväxlad manuell låda eller sjuväxlad DCT. 

Sett till säkerhetsutrustning har Sportwagon bland annat autobroms och kollisionsvarnare. Svenskt pris är inte klart i skrivande stund men Sportwagon börjar säljas under hösten.

Diskutera: Vad tycker du om nya Sportwagon? 

Kommentarer

#1
2018-03-06 16:16

Tjusig.. däremot vet jag inte riktigt vad jag tycker om underbettet...

#2
2018-03-06 16:17

Mycket bil för pengarna om man accepterar att den inte är bäst på allt. Alla mina kompisar som kör KIA är nöjda. En riktigt bra Svenssonbil. Den mest nuftiga bilen för tillfället. Bättre alternativ än Skoda.

#3
2018-03-06 16:23

Nåja, "pengarna" vet vi ju inte än så hur prisvärd den kommer att bli får väl visa sig.

#4
2018-03-06 16:48

Fronten går väl an men resten av bilen ser ut som en bunke avslagen kalops, därmed är den inte uthärdlig.

#5
2018-03-06 16:52

Man får anta att denna bil blir en bra .förändring.
Hörselproppar lämnas vid inbyte.:)
Den ser bara fin ut men det har sålts många bilar bara för 7 års garanti som man egentligen inte skall behöva på en modern bil om man inte har otur.

#6
2018-03-06 17:18

Nåja - jag föredrar alla dagar i veckan 7 års garanti framför 2--3 års - om jag får välja...:)
Apropå "inte uthärdlig" - jag tycker att den påminner en hel del om senaste Opel Astra i bakdelen.

#7
1
2018-03-06 17:49

Snygg. Lite el på den så blir den intressant.

#8
2018-03-06 17:55

Glas eller plast i utsatt läge längst ned där bak. Som gjort för att mosas mot frusen snö/is om man har lite oflyt.

#9
2018-03-06 18:05

Ingen vet hur mycket CO2 utsläpp utan står bara "Utsläppsklass Euro Steg 6d TEMP" Då får vänta uppdatera senare.
http://www.thenewsmarket.com/global/kia-motors-corporation/spacious-new-...

#10
2018-03-06 18:29

Kia har verkligen ryckt upp sig formmässigt de senaste åren, men under skalet verkar det gå trögare, kanske skulle Kia försöka locka över ingenjörer från andra tillverkare och inte bara formgivarna

#11
2018-03-06 21:16

Jordnära.
Detta kan bli en storsäljare med den lastvolymen och om dom lyckas få ner ljud/buller nivån som andra bilar och om prisnivån behålls kan det vara mycket för pengarna..
Hittills har jag valt Skoda alla dagar i veckan efter varje provkörning genom på grund av ljudnivån och avsaknad av utrustning som bränslevärmare och andra fina inrednings detaljer och den berömda 7 års garantin har jag aldrig någonsin behövt (tur kanske?)
Och jag tror det finns lika många nöjda Skoda ägare som Kia ägare här i landet.
Den som är först med ett smidigt laddbart batteripac på denna biltyp kommer att sälja bilar tror jag.

#12
2018-03-06 19:14

Är bensinaren en turbo?

#13
2018-03-06 19:15

Bakpartiet på denna Ceed kombi påminner en heldel om nuvarande Toyota Auris kombis bakpartis utformning.

#14
2018-03-06 19:16

Jag förstår inte texten "fått en sportigare betoning". Kia står inte på något sätt för sportighet, i alla fall inte hos mig.

#15
2018-03-06 20:14

Jag undrar hur länge den här fåniga benämningen "Sportwagon, Sportcombi osv" ska fortsätta?
När ska det kallas "Komfortcombi m.m." och verkligen göra skäl för namnet.
Denna inflation i "sport" är ju idiotisk på en bruksbil!

#16
2018-03-06 20:21

Backljus längst ner ?!

Ser ut som en ogenomtänkt och dålig efterkonstruktion !

#17
2018-03-06 20:32

Ser ut att ha tredelat baksäte. Strålande. Som övriga har påpekat så hoppas jag också på låg ljudnivå.

#18
2018-03-06 20:40

Någon som vet om Kia är lika "dåligt" som Hyundai? Jag hade en i40 som hyrbil 4 dagar, och det var nog den mest oharmoniska upplevelsen på länge, tung (diesel knatter mm), trög men "ändå" lätt styrning (stirrig), knappar ologiskt placerade (typ knapp till värme bakrutan på passagerare sidan). Kia verkar vara vettigare på något sätt... har jag fått intrycket av i alla fall. Någon som har någon info?

#19
2018-03-06 20:54

@Highlander

Ja, det är rätt backljus längst ner!

#20
2018-03-06 21:02

@Styggavargen

Nya facelift Ceed för att flera på olika motorjournalister ska testa senare och hur den är komfortfjädring, buller, tyst, styrning, körupplevelse m.m.

#21
2018-03-06 22:12

Jaha och nu plankar KIA Toyota Auris...

#22
2018-03-06 22:20

Auris.?? Tycker nog att Kia tar ganska mycket snygg tysk stil och uttryck

#23
2018-03-06 22:20

KIA tar av alla.
KIA Picanto kan sägas vara genuin och den enda modellen som de har som ser KIA ut.

#24
2018-03-06 22:22

Ovanligt ensam Kia kombi med stötfångare bak vid hörn där svart plast luftgaller, kanske för sportig uttryck.

#25
2018-03-06 22:25

Håller med Saabnisse, varför så mycket "sport"...? Det är väl inga hobbyracers som väljer en Kia kombi? Eller Golf plus för den delen. (som också blev en sportbil..)

Bilen ser annars ok, ut med reservation för underbettet och de fåniga fejkade luftinsläppen/utsläppen i stötfångarna. Men, sånt är ju mode nu.Ja, backljus där nere är nog inte så smart, de lär väl inte vara fjädrande upphängda som dimljuset på 206.

Är säkert en väldigt vettig bil, inte bäst på något men en bra kompromiss. Koreanerna lär fortsätta plocka marknad, det lär européerna få erfara.

#26
2018-03-06 23:17

Den kloke som vill framtidssäkra sin Kia köper den med dieselmotor som numera har SCR katalysator med AdBlue.

#27
2018-03-06 23:19

Hoppas man fått ordning på bullret bara. En värre bullerburk än föregående modell var det länge sedan jag körde på denna sidan av 2010-talet...

MVH AL

#28
2018-03-07 06:16

behövs en hybrid för att skatten ska bli human

#29
2018-03-07 08:54

Kan ej komma ihåg att den bullrade så himla mycket. Har ju kört den en hel del via gamla jobbet. Tycker den är snygg kommer säkert att säljas lika mycket som den gamla. Får dom till ett bra pris på den, blir den farlig för många konkurrenter gissar jag.

#30
2018-03-07 09:33

Buller var halv okey vid bra väg men helt olidligt vid den grova asfalt som finns på vissa vägar.

#31
2018-03-07 10:36

Senast generationen bullrade inte mer än andra bilar i samma klass. Problemet är den grova asfalten som enbart finns i Sverige.

Ägde själv en 2014, och var överlag väldigt nöjd med den. Dock blev den liten när vi behövde två barnstolar och stor barnvagn. Snål på bränsle var den också.

Jag tror denna kan bli en hit, däremot skulle jag vilja se den som hybrid a la Niro. Då tror jag de har en storsäljare som få kan matcha.

#32
2018-03-07 12:38

Den gammla bullrade verkligen mer än många andra i samma klass på grova asfalten.
Hoppas dom bättrat sig på den punkten och den dagen dom kommer med Niro batteripaketet då är jag spekulant om priset är rätt.

#33
2018-03-07 13:58

mso 1000 #32, du har säkert rätt att den bullrade mer än andra. Gick från en Skoda Fabia 07 till Ceed SW 2014, jämförelsen jag hade var att den inte bullrade så jag störde mig. Men om man jämför med nu varande A6, så bullrade det på en hel del.

Niro-paketet tror jag är helt avgörande. Den drivlinan är faktiskt väldigt vettig.

#34
2018-03-07 15:19

Precis som nya halvkombin så är även helkombin tydligt nya Hyundai i30, med smärre förändringar fram och bak i designen. Lite trist utveckling. Samma övergång till ett stramare formspråk, färre designdetaljer och linjespel från sidan.

#35
2018-03-07 20:14

Nja rap jag tycker Kia lyckats ganska bra med design och funktion och ser hyfsat snygga ut.
Dom stack ut en del för 6-8 år sedan med utskjutande grod ögon på strålkastare och dylikt men har lärt sig eller tagit efter vad som säljer och vad folk vill ha.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.