Nästa artikel
Nya Mercedes S-klass – rapport från provkörningen
Direktrapport

Nya Mercedes S-klass – rapport från provkörningen

Publicerad 15 augusti 2013 (uppdaterad 16 augusti 2013)
Vi Bilägares Tommy Wahlström provkör just nu vad som enligt Mercedes är världens bästa bil. Frågan är, vad tycker Tommy?

Vi ringer upp Tommy Wahlström när han står parkerad på Sveriges sydligaste udde, Smygehuk, efter att han under dagen har kört omkring i den nya generationen av det lyxigaste som Mercedes har att erbjuda.

Hur lyxig är den?
- Ja den är ju rasande bekväm och fullkomligt lastad med ny teknik. Mercedes har tänkt väldigt mycket på säkerheten så den här bilen håller på och styr själv, bromsar själv, och gör allt möjligt för att undvika olyckor, säger Tommy Wahlström.

Vad hittar du mer där inne i bilen?
- På instrumentbrädan sitter två stycken digitala 12,3-tumsskärmar som visar all information man kan tänka sig. Det finns väldigt mycket utrymme här inne, samtidigt undrar jag om inte en Skoda Superb är minst lika rymlig, även om den inte kan mäta sig med Mercedesen på många andra sätt. Något annat anmärkningsvärt är att nya S-klass är den första bilen som det bara finns LED-lampor på. Det finns inte en enda glödlampa på hela bilen.

Hur känns den på vägen?
- Det är tyst, det är stort, och fjädringskomforten är lysande. Det kommer även ett system som ser fartgupp och liknande framför bilen och automatiskt justrerar fjädringen innan man är framme vid guppet.

Nya Mercedes S-klass börjar säljas nu under hösten och grundpriset för den billigaste modellen landar på 840 000 kr. Tommy Wahlström har hittills kört hybridversionen S400 i lång version. Priset för den körda bilen, med den utrustningen, är 1 367 000 kr.

Hela provkörningen kommer senare i papperstidningen. Mer om bilen kan du läsa här.

Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes S-klass?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-08-15 13:53
Hackenbush

Jag gillar allt utom den blaffiga grillen. MB skulle tjäna på att göra den aningen diskretare. Det behövs ingen "här kommer jag" grill på en elegant bil.

#2 • Uppdaterat: 2013-08-15 14:17
KaptenOberkommandok

Angående grillens utformning måste man ta i beaktande att den rymmer väldigt mycket teknik idag såsom radar och annat. Sedan är stora grillar oftast till fördel för cw-värdet. Men en stor grill kan ändå vara en snygg grill - och inte som på nya Lexus ...

Men en dag - om det så blir min sista - skall jag gå in och hämta ut en ny sådan här bil - hur oekonomiskt det än må vara.

#3 • Uppdaterat: 2013-08-15 17:09
Hackenbush

Jodå Kapten, trots grillen så visst skulle jag vilja ha en sådan här S-klasse.
På denna bilen är grillen lite av en petitess när resten av bilen är så elegant.

#4 • Uppdaterat: 2013-08-15 17:58
Audi A5 SB

Det vore intressant att gå på djupet i alla säkerhetshöjande funktioner som denna bil har. Det mesta lär väl så småningom hitta ner i även en lågprisbil.

Om jag vill ha den? Ja. Om jag kommer att köpa en? Nej.

När jag blir pensionär, kommer jag nämligen att köpa en Audi RS6. Bättre bil för mina behov finns inte;-)

#5 • Uppdaterat: 2013-08-15 18:18
saabnisse

Jag håller med om att grillen förstör mycket av det estetiska.
Det är synd att man yxar till såna här blaffiga järngrindar, det är helt onödigt.
Bilen hade varit snyggare med en mindre grill, jag skulle vilja se en sådan som på 170 på 50-talet :-)
Om några år kan den som begagnad kanske komma ner i uppnåeligt pris?

Audi, när du blir pancho kommer du förmodligen att ha helt andra krav på en bil.

#6 • Uppdaterat: 2013-08-15 18:29
Audi A5 SB

När jag blir "pancho" om ca 8 år kommer jag att mycket försiktigt cruisa runt med en RS6 här i Sverige och på väg till kontinenten;-)

Jag räknar kallt med att den då nya A6 kommer att vara ca 2-3 år gammal och ännu mer kompetent än dagens RS6 (som jag provkört grundligt). Så för ca 6-700.000:- får jag en bil som passar mig;-) Frun kommer nämligen inte alltid vara med i bilen. Ibland måste man ju åka iväg och köpa något som fattas till middagen. Typ.

Dagens RS6 är en helvetesmaskin när man gör vad den uppmanar till. 0-100 på 3,9 sek och 580 hk på drivhjulen (!) enligt TV. I en kombi.

#7 • Uppdaterat: 2013-08-15 18:33
Roger Skagerström

Bilen är fin men håller med om grillen. Den ser påklistrad ut. Varför inte nån variant av nya fronten som de har på de andra? Det här ser ut som nåt från en 80-tals-Merca.

#8 • Uppdaterat: 2013-08-15 19:09
quattron

Jag skulle också överleva att ha denna grill att visa upp, men jag undrar om inte dessa biltillverkare tar viss hänsyn till önskemål från nyrika ryssar o kineser som vill ha allt annat än diskreta fordon? T.o.m. MB är nog beroende av att gå hem där.

#9 • Uppdaterat: 2013-08-15 22:39
saabnisse

Jag har precis sett en repris på en film från 60-talets England där det förekom några Mercedes och då kom jag på att de faktiskt alltid (nästan) haft överdimensionerade grillar.
Jag reagerade inte då jag själv var MB ägare, men när jag ser tillbaka så var det faktiskt så.
Det gäller ju även DKW, ursäkta. Audi, det är kanske något stortyskt i grundtanken,
men det stämmer nog inte ändå för BMW har väl alltid varit mer balanserade, deras njurar har ju inte gått till överdrift.
Eller?

#a • Uppdaterat: 2013-08-16 00:17
Roger Skagerström

Stor grill och lyx har väl alltid gått hand i hand. Lär gå att spåra tillbaka till bilens barndom. BMW har väl däremot aldrig satsat på lyxen, utan mer på sportighet. Eller ja de har ju lyxiga modeller men det är väl mer underförstått.

En till störighet - varför inte använda matt plast till radarn? Med pianolack på den syns den väldigt väl och det ger ett plastigt skimmer åt hela grillen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.