Bild
Nästa artikel
Uppdaterade Mazda 6 kan fås med drivning på alla fyra hjul.
Uppdaterade Mazda 6 kan fås med drivning på alla fyra hjul.

Nya Mazda 6 AWD – rapport från provkörningen

Nyheter

Nu har Mazda 6 blivit med fyrhjulsdrift och fått extra isolering mot kupébuller. Hur är resultatet? Vi rapporterar från provkörningen.

I månadsskiftet februari/mars kommer en uppdaterad version av Mazdas sexa till Sverige. Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström har provkört.
– Svenskar köper fyrhjulsdrivna bilar som aldrig förr och nu finns också Mazda 6 med drivning på både fram- och bakaxeln, säger Fredrik Diits Vikström.

Har Mazda 6 gått och blivit terrängbil?
– Nej, absolut inte, men fyrhjulsdriften hjälper till att förbättra framkomligheten. Hälften av kraften kan skickas till bakhjulen och drivningen fungerar precis som ett Haldexsystem. Men det finns inga låsbara diffar och markfrigången är bara 16,5 centimeter.

Annars då: finns några andra nyheter?
– Det gör det, Mazda har faktiskt ändrat en hel del, men viktigast av allt är att man förbättrat ljudisoleringen. Tidigare var ju bullret något av en akilleshäl för den här modellen. Mer om det i papperstidningen.

Vad kommer bilen att kosta?
– 286 800 kronor för den billigaste fyrhjulsdrivna versionen. Då får man mellannivån på utrustning, dieselmotor på 150 hästar och manuell låda. Påslaget för AWD är bara 6 900 kronor, så det kommer säkert att bli intressant för många.

Läs provkörningen av nya Mazda 6 AWD, med fler intryck och omdömen,  i Vi Bilägare nummer 4/2014 som utkommer i butik den 10 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda 6 AWD?

Kommentarer

#1
2015-02-24 15:10

En av de snyggaste bilarna i klassen, om inte den snyggaste, Mazda är vassa på design. Dock tycker jag att den är lite låg att kliva in i liksom flera andra konkurrenter i klassen om man ska rikta kritik. Skönt också om man fått bukt med bullret.

#2
2015-02-24 16:18

Jag håller med, bilen ser snygg ut. Synd bara att bilarna ska vara så låga, med låg markfrigång, varför inte ha lite mer luft under bilen så att den tar sig fram lite bättre utan skrap där under och som oxå ger ett bättre insteg. Jag tycker en bil ska vara praktisk, bekväm och oöm, inte vara nån mingvas

#3
2015-02-24 16:21

Bullret var största anledningen till varför denna bilen inte var intressant. Har man fått till detta hamnar Mazda 6 högt upp på min inköpslista :) Och jag håller med Shogun, den är väldigt snygg.

#4
2015-02-24 16:26

Tror fortfarande att rosten kommer vara problematisk, med varje " ny årsmodell" sedan tidigt åttiotal har ju problematiken med rost varit påstått löst,men med facit i hand,varför skulle det vara löst i dagsläget.

#6
2015-02-24 17:23

Hur är rosten på dessa bilar då, när jag tänker på Mazda tänker jag rost, kan inte vara kul sedan när man ser marken rakt genom bilgolvet ;-) andra bilar jag associerar med rost och usel kvalitet är Ford och Opel. Opel med inredningar som föll isär under 80 och 90 talet inte minst.

#7
2015-02-24 17:22

Jag tror inte dom har börjat rosta än! =)

#8
2015-02-24 17:28

Någon som vet om förbrukningen är större med fyrhjulsdrift på denna modellen, det borde vara lite mer förbrukning om inte annat för att vikten går upp. En vanlig V70 jämfört med XC70 kan skilja minst 0.1 liter/milen i förbrukning. Gillar inte att alla bilar förses med fyrhjulsdrift då förbrukningen ökar. Bilar i södra Sverige klarar sig bra utan. Det som är lite konstigt är också att Audi A4 Quattro funnits ett bra tag men den sålde aldrig i några direkt volymer. Men nu plötsligt köper vi fyrhjulsdrift som det måste vara någon form av standard, vad hände?

#9
2015-02-24 17:49

Får min 6a på fredag, ska bli spännande och se hur AWDn funkar på den... Blir nog svårt att jämföra fullt ut med subarun som jag byter från.
Mazdan känns dock modernare.

#11
2015-02-24 19:48

Nästan helt rätt nu.
Bilar i 300k klassen och uppåt köps mestadels som tjänstebilar / förmånsbilar.
Här slaktar tyvärr tyskarna konkurrenterna.
Nettoprissatta modeller med riktigt bra rabatter gör livet surt för alla andra tillverkare.
Om alla andra bara kunde börja med nettoprissatta modeller för den svenska tjänstebilsmarknaden så vore allt frid och fröjd.

#12
2015-02-24 20:43

Jag har fortfarande inte förstått varför man envisas med att konstruera komplicerade AWD-system där bilen i grunden driver på två hjul. Ingen har hittills gett mig en bra förklaring.
Det har i varje fall ingenting med bränslebesparing att göra.
Däremot är inte låg markfrigång något problem så länge man inte kör i terräng. Fyrhjulsdrift har många positiva egenskaper redan på vanliga vägar.

#13
2015-02-24 23:03

Helt klart intressant bil för många! Har man fått bort några av de största nackdelarna på tidigare modeller och åter infört fyrhjulsdrift som tillval (vi servade några Mazda 626 4WD förr som funkade rätt fint men de har tyvärr rostat bort nu). Intressant bil Mazda och prisvärd fyrhjulsdrift också!

#14
2015-02-25 00:05

Förbaskat snygg é den med !

#15
2015-02-25 06:36

Angående bullret på Mazda, det är ju bara att hoppas ni provlyssnar med original sommardäck och inte med dubbfria mjuka tysta vinterdäck,

#16
2015-02-25 06:39

Hej Boxer , frågan är bara den om fyrhjulsdriften är inkopplad på vanliga vägar.

#17
2015-02-25 06:52

Även om jag gillar Mazda så tror jag att detta "formgivningsspråk" kommer att upplevas som betydligt mera "utdaterat" om säg 8 år än vad de stramare formgivna tyska konkurrenterna kommer att göra. De må av somliga upplevas som "tråkiga" idag men de är nog mera klassiska i linjerna och klarar därmed åldrandet bättre. Sen kan man ju kolla Mazda 3, en i övrigt trevlig bil, men utrymmesutnyttjandet av karossen är inte mycket att yvas över så dessa linjer, med utpräglat lång motorhuv, går nog ut över både kupéutrymme och bagagerum.

#18
2015-02-26 10:42

Kunde köra på skogsväg med min Sierra som hade typ 4 cm markfrigång, så 16 borde inte vara några problem . Gillar nya inredningen skarpt. Som vanligt mesar Mazda till utsidan vid facelift dock. Så har det varit ända sedan ensifferbilarna kom. Orginalversionen är svinsnygg, sen gör de nåt konstigt med faceliften. Den här är inte lika konstig som gamla 6'ans facelift men diggar inte riktigt fronten. Så.. mjukt formad typ. Men - vill ha ändå! :P

#19
2015-02-27 08:56

4-hjulsdrift utan låsbar diff är ganska meningslöst ur framkomlighetssynpunkt. t.o.m. Duster har låsbar mellandiff.
Synd att man inte säljer MazdaSpeed6 i Sverige. Urstark turbo (278 hästar) med 4-hjulsdrift. Sugmotorer är passé år 2015.

#20
2015-02-27 09:10

@Bortom, Meningslös är den knappast. Fyra hjul driver bättre än två, oavsett. Men självklart är det bättre med låsbar diff.

#21
2015-02-27 17:09

En härlig bil o mitt val om jag skulle köpa nytt. Mazda håller!

#22
2015-02-28 00:09

Bortom: Har 4Motion i jobbilen och den är fan ostoppbar på vintern. Så nog gör det skillnad.

Sen fanns "Mazdaspeed 6" i Sverige när den fanns - Mazda6 MPS. Var väl mest i Nordamerika den gick under namnet Mazdaspeed. Fanns 06-07. Var första, enda och sista prestanda-6'an som funnits.

Sen vet jag inte varför sugmotorer skulle vara passé. Mazda får det ju att funka utan nån komplicerad twinscrollturbo som skär efter 5-6 år. Om folk visste hur billigt det är att byta turbo på moderna bilar så skulle nog fler dra sig för dessa bilar. Ledtråd : Många är ihopbyggda med grenröret. Jippie!

#23
2015-02-28 12:20

Mazdas ingenjörer vet vad de gör, denna nya dieselmotor går fantastiskt fint.

#24
2015-02-28 20:59

@Bortom
du läste fel. Både mazda o dacia är framhjulsdrivna det som händer är att vid framhjulsspin så kopplas in bakhjulen via lamellkoppling som oftast sitter vid bakre diffen. Kopplingen kan ske mekaniskt (visko modell ) elektriskt (el magnet ) och elektro hydrauliskt typ haldex.
Det dom menade är att bilen är 2 hjulsdriven 1-fram och 1-bak pga. diffarna går ej att låsa eller bromsa. Det enda dom använder är antislir funktion (bromsa slirande hjul) billigt och halvbra.

#25
2015-02-28 21:12

Mazda på japanska betyder "rost". ☺
Jag tror inte att dom har löst problemet med rost.

#26
2015-03-01 09:56

Fick min 6a i fredags, körde några mil på sommardäcken... Mycke vägljud blir de, men å andra sidan får man "järnjhulskänsla" på vilken bil som helst med 19 tum och låg profil. Betydligt tystare på dubbfria 17 tum då. 4 hjulsdriften verkar klippa in rätt snabbt, ställde upp ett fint fyrhjulsställ ala Subaru på sandad asfalt... Motorn känns helt ok till bil och låda så långt..

#27
2015-03-01 11:47

Grattis tomnys till den snygga bilen! Ett aktivt val som inte följer strömmen som döda fiskar följer...........;o) Troligtvis har den också fungerande fyrhjulsdrift under lång tid också då Mazdas ingenjörer är inblandade.

#28
2015-03-01 18:30

Skillnaden är bara att i Subaru "klipper" inte fyrhjulsdriften in, den finns där hela tiden.
Men annars verkar den nya Mazdan helt OK.

#29
2015-03-02 16:17

@boxer
stämmer. Subarun har mellandiff vilken skickar kontinuerligt kraft mellan fram o bakaxell.
Samma fanns på 1gen. Mitsubishi outlander , visko bromsad mellandiff och Mitsubishi space wagon 1gen. Taskiga när man ska dra handbromsen.

#30
2015-03-02 20:49

För det mesta räcker det att ge lite mer gas för att få ut bakändan, åtminstone i min WRX, men i vinterskott-imprezan med bara125 hk behövs ibland lite handbroms först.
Det där förstod inte Haldex-åkarna...

#31
2015-03-03 22:34

I Caddyn jag kör på jobbet, med 4-motion, behövs det då ingen handbroms för att få ut arslet, om det är snöigt dvs. ;) Tror inte den har Haldex men det är ju nån form av AWD iallafall, inte full time 4wd.

#32
2015-03-07 22:04

Boxer, utveckla gärna det där "Fyrhjulsdrift har många positiva egenskaper redan på vanliga vägar". Jag har aldrig ens tänkt på att ha fyrhjulsdrift bara för att jag kör på vanliga asfalterade vägar, än mindre på grusvägar. Faktiskt inte ens när det är vinter, jag kör hellre sakta och säkert istället. När det väl släpper, och det gör det förr eller senare har man troligen högre hastighet med en fyrhjulsdriven bil eftersom tilltro till systemet gör att man vågar hålla högre hastighet. Är det glashalt ute så tror jag inte på att det skulle vara säkrare med en fyrhjulsdriven bil. Men det skall bli mycket intressant att se utvecklingen, snart har varannan ny bil fyrhjulsdrift och snart kan transportstyrelsen ta fram rapporter om fyrhjulsdrivna bilar har mindre benägenhet att orsaka olyckor. Har för mig att vägverket tog fram en rapport i början av 2000 talet, då hade 13% av sladdade bilar i olyckor haft fyrhjulsdrift och antalet ny registrerade bilar med fyrhjulsdrift låg runt 4%. Idag är nog motsvarande 40% ibland ny registrerade bilar.

#33
2015-05-05 16:58

マツダ

Så här skriver man Mazda på Japanska ! - ser rätt mysigt ut med en smileygubbe i mitten.

Det betyder INTE "rost" som någon här skrev, utan betyder precis som här i Sverige just Mazda. Däremot är uttalet annorlunda - Man uttalar det som (på ett ungefär) liknande "Mattsa"

Hur vet jag detta då - Jo en gammal bekant hade en japansk flickvän och hon tyckte vi uttalade Mazda lite underligt.

Övrig (ointressant ?) info är att det är förbjudet att köpa en bil i Tokyo om man inte äger en parkeringsplats. Big deal tänker ni va ! - Men en parkeringsplats i Tokyo kostar ca 3-5 miljoner kronor och en genomsnittlig månadshyra för "normalbilisten" i Tokyo är 5000 Skr. Dessutom hittar man inte ofta bilar äldre än 10 år då deras bilbesiktning är stenhård mot minsta lilla fel på bilar som uppnått denna ålder, så deras fordonspark tillhör världens modernaste. Det går att köpa en såkallad Kei Car (med motorer upp till 660 kubik) så slipper man parkeringsplatskravet berättade hon, dessa bilar hittas bara där och tillverkas i princip endast för inhemsk konsumtion.

På många ställen i Japan är det hög status att ha en bil - Vi tycker det är självklart.
Besök http://www.affarsvarlden.se/hem/article3589322.ece om ni inte tror att en parkeringsplats kan kosta 5 miljoner kronor !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.