Bild
Nästa artikel

Nya Mazda 3 snart här

Nyheter

Premiär på Los Angeles Auto Show i slutet av november.

Mazda berättar att nya trean får en mer mogen tolkning av designfilosofin biltillverkaren valt att kalla "Kodo". Utseendet har vi bland annat sett i konceptet Kai som visades upp för ett år sedan. 

Konceptet Mazda Kai visades upp i fjol.

Mazda 3 kommer också att få en högre nivå på materialval och prestanda och byggas på en helt ny plattform som blir basen för flera framtida Mazdabilar. Skyactiv-motorerna har setts över och ger bättre komfort, förbättrad respons och ökad kontroll jämfört med förut. 

Fram till premiären av bilen får vi hålla tillgodo med en mörk detaljbild på bakdelarna. 

Diskutera: Vad tycker du om Mazda 3?

Kommentarer

#1
2018-11-08 16:01

Ser ut som smala lampor och stora plåtytor, och tjock C-stolpe. Inte i min smak.

#2
2018-11-08 16:18

De är bra på att få min bil att verka gammal :P 3 år gammal och redan en facelift har gjorts - snart en helt ny modell :P *gråter lite inombords* :p

#3
2018-11-08 16:47

Enligt ortens Mazda-försäljare kommer nya Mazda 3 att kunna utrustas med Toyotas hybrid-drivlina - dock osäkert om det är den lite klenare varianten eller den nya, kraftigare.

#4
2018-11-08 17:06

@Pi - den kommer ju med Mazdas nya kompressionständande bensinare - kommer va snålare än Toyotas hybriddrivlina...

#5
2018-11-08 17:08

Den nuvarande 3an är trevlig som helhet och ren och lugn på insidan. Utsidan är ok och mindre konstigt än andra japaner. Informationklostret är plottrigt och irriterande inte för de andra bilarna är mycket bättre, bara Mazda, Toyota, ... är lite sämre än européer. Priset är skäligt, tillvalen är märkliga. Man kan inte välja högsta utrustningsnivå med automat bensinare utan diesel manuell! Ljudet in i kupén är uthärdligt. Det låter som en helikopter in i bilen med vinterhjulen på. Den nya verkar att ha vettigare design i sedanutförande än halvkombi. Koncept Kai är ingen höjdare, med små rutor och klostrofobis design.

#6
2018-11-08 17:32

toyota ejer 30 procent af Mazda efter sigende..

#7
2018-11-08 18:47

Raywave - det var i alla fall vad han påstod.

#8
2018-11-08 19:27

Den blir röd. Oväntat

#9
2018-11-08 19:28

Hoppas inte designhysterin tar över förnuftet vilken inte är ovanligt på asiaterna.

#10
2018-11-08 19:55

Den långa snoken påminner om ett vildsvinstryne.
Förmodligen inget som passar mig, men man vet ju inte, ser kanske bättre ut IRL.

#11
2018-11-08 22:51

En av anledningarna till att det inte blev en Mazda, var att jag inte fick pruta en enda krona på riktpriset.

#12
2018-11-09 11:04

@VW Polo - har samma erfarenhet, ganska intressant då att andra tillverkare som BMW och Mercedes ger massiva rabatter på sin höga listpriser. Mazda kanske prissätter mer "ärligt"? De andra "låtsas" vara dyrare än de egentligen är...

#13
2018-11-09 11:17

Ja har man inte ockerpriser så finns det inte så mycket att ta av. De har dessutom rätt billiga servicear, så det är inget de kan plocka in några större pengar på heller. Sen har de nog större utvecklings- och produktionskostnader per bil än exempelvis VAG.

#14
2018-11-09 15:25

Roger Skagerström.

Och ändå blir det bättre bilar än VAG...nya 3:an blir säkerligen riktigt snygg som de flesta Mazda idag.

#15
2018-11-09 17:33

Nja, bättre? Inte när det gäller bullernivån ändå, inte för att många av VWs modeller är kända för att vara tystgående, men de Mazda jag åkt i har varit riktiga bullerburkar även om ett par av dem varit rätt kul.
Och bättre bil, vad omfattar det? Det är nog något som är väldigt subjektivt!

#16
2018-11-09 17:55

Saabnisse.

Att inte behöva åka till verkstad tex mer än för service. Och att bilen har snygg design det räcker för mig för att välja Mazda före VAG bilar. Men hur ska någon som inte har erfarenhet av tex Mazda i ägande förstå skillnaden att den finns? Alla märken är inte lika bra, även om endel vill insinuera det. Speciellt de som kör märken som betraktas som inte fullt så bra i vissa undersökningar år efter år, de tycker att alla är lika bra, men låt dom få tycka det......;o)

http://www.vibilagare.se/autoindex/dacia-ger-mest-pengarna

#18
2018-11-09 21:22

Shogun
Nåja, det verkar vara mest en fantasi att varenda VAG-modell ska in på reparation innan den allra första servicen...

#19
2018-11-10 03:13

Läste kommentarer om priset och rabatter. Det är inte ovanligt med 5-7% rabbat hos Mazda och Toyota (grundpris + vinterhjul+ mattor+ skydd) förstås utan inbytesbil eller redan inkluderade rabatter. Marginalerna är väldigt lite i det här segmentet, rabatt på mer än 10-15k verkar inte möjligt. Det är kanske inte en bra policy kortsiktigt när man vill sälja bilen men det är bra policy för ägarna i längden. Det ger stabilare andrahandsvärde när det är dags att sälja bilen. Före generation E- klass i en hyfsat nivå log på runt 500-550k. Sista året med massiv rea såldes bilarna på 350k. Ägarna hade redan förlorat hälften av värdet på sina bilar bara efter ett år.

#20
2018-11-10 06:56

Bara det att Mazda har 10 års garanti mot t ex VWs 2 år är ett rätt starkt köpargument...

#21
2018-11-10 09:22

@Raywave, Mazda har 3 års nybilsgaranti VW 2 år, men visst sedan lämnar Mazda en komponentgaranti tills bilen är 10 år och visst är det en klar fördel mot endast 2 års nybilsgaranti, men givetvis är det något man betalar för. Bäst vore det om alla bilar såldes med 3 års garanti (reklamationsrätten är 3 år) sedan skulle man kunna välja att betala för förlängd garanti, då ser man vad respektive märke anser att garantin kostar = någon form av riskuppskattning för framtida kostnader.

#22
2018-11-10 12:38

skarj 2018-11-10 09:22

Jaså, från 10 till 3 års nybilsgaranti på Mazda. Det stämmer VW är 2 års nybilsgaranti.
Skoda är 3 års nybilsgaranti och jag lägg till med tillbehör för "Förlängd garanti för 5 år, upp till 150 000 km, 7500 kr inkl.moms" .

#23
2018-11-10 15:42

Mazda har inga DSG inga strulande kamkjedjor, inga problem med hög oljeförbrukning , lackproblem där lacken släpper, etc etc VAGs problem är välkända om man är något sånär insatt i bilfrågor. Mazda har betydligt färre problem.

#24
2018-11-10 17:11

Nej problemen för Mazda är kanske att de ofta luckras upp innan de hinner få mekaniska fel.
Det är kanske helt enkelt inte bilar som bör vistas utomhus i ett vintrigt Sverige?
Men jag har ingen större personlig erfarenhet av ägande, jag har dock fått dem som lånebilar i firman flera gånger och det enda jag har emot dem är att de väsnas mer än de flesta andra.

#25
2018-11-10 18:16

Vi har Mazda, VW och Kia i hushållet. Det är VWn och Mazdan som körs mest och jag ser ingen avgörande skillnad i "extra underhåll" dessa märken emellan. Vi har t ex haft reparationer på Mazdan som inte har förekommit på VWn och den 10-åriga "komponentgarantin" kanske man kan ha glädje av med lite tur men tipset är att inte räkna med den utan de 3 år som är den vanliga garantin. Och 3 år lämnas ofta numera även på VW-bilar även om den generella garantin är dåliga 2 år. Sen är VWn (Golf) avsevärt tystare inombords än Mazda 3:an - båda av samma årsmodell (2015). Personligen trivs jag inte att sitta på golvet som i Mazdan men den i hushållet som kör den har inget emot detta...:) Och den är tveklöst snyggast speciellt i den röda färg som blivit Mazdas signum och som även vår bil har. Summa summarum så har Mazdan och VWn uppfört sig ungefär likartat under de år vi haft dessa så nån mindre problemfrihet har inte Mazdan haft hittills.

#26
2018-11-10 18:42

Pi, du förstår väl att du far med osanning när du påstår att VW skulle vara lika problemfri som ett japanskt märke?

Skämt åsido så har jag liknande erfarenheter, har ägt två nya Mazda och en ny VW och driftmässigt sett så är det ingen skillnad.

Mycket klagomål på VW:s lackkvalitet, med all rätt, men de rostar inte underifrån som mina Mazdor gjort.

#27
2018-11-10 19:55

Shogun
Du fantiserar fortfarande. Alla modeller är inte drabbade och du generaliserar.
Vad gäller Mazda så är det ju en av få asiatiska tillverkare som har vettig design. Dessutom brukar de till skillnad från övriga asiatiska ha pigga standardmotorer. Minns gamla 323F som var en liten raket. Dock var det en rejäl bullerburk vilket verkar ha hängt med...

#28
2018-11-11 16:54

Hade gärna sätt att Mazda CX-4 skulle ha kommit till Sverige, men icke tyvärr. Där tror jag Mazda Sverige hade kunnat sälja en hel del.

#29
2018-11-11 19:40

Jag fantiserar inte, jag säger bara som det är, men det är ju aldrig populärt här. VAG har alla de problem jag räknade upp ovan, det är välkänt om man bara lite påläst. Mazda har betydligt färre problem, liksom flera andra asiater.

#30
2018-11-12 10:21

Har de förbättrat ljudkomforten ordentligt samt fixat bättre rostskydd så är detta förmodligen en av de bättre bilarna i klassen. Gillar Mazda,s motorer där de inte har 1-liters 3-cyl. med turbo utan 2-liters utan turbo med liknande effekt, då de drar mindre bränsle än de små turbomotorerna och antagligen håller klart bättre

#31
2018-11-12 18:02

Jodå Shogun - lite fantasi är det allt i dina svepande beskrivningar. Nu har jag ju inte heller nåt absolut facit men jag konstaterar bara att på våra lika gamla Mazda resp VW-bilar så har det inte varit "fördel Mazda" när det gäller problemfrihet. Och personligen kör jag mycket hellre Golfen men smaken är som baken - annars hade vi inte haft en bil av vardera modellen.

#32
2018-11-13 11:43

Tror inte riktigt VW är de tyskar man ska racka ner mest på när det gäller kvalitet. Tycker allt VW ryckt upp sig designmässigt med, och skulle nog kunna tänka mig en. I min värld har de en rätt tråkig image dock, om man ska va lite känslig. Till och med Golf är idag en riktigt snygg bil - men det ÄR nåt med det där... "Jag har en Golf.." Jahopp. Gett upp? xD Mazda känns fortfarande lite som ett entusiastmärke (även om det nog är lite av en illusion). Och det är så fint att inte möta sin egen bil 5 gånger per dag :P

Ang. CX4 så gjordes den bara för Kina som jag fattat det. Den hade inte riktigt utrustning/"upplevd kvalitet" nog för EU/USA/JDM. Kanske att en generation 2 kan dyka upp här nån gång det märks. Beror väl lite på hur SUV-trenderna utvecklas. Med framgångarna de haft med CX-3 i åtanke är det kanske inte helt avlägset dock...

#33
2018-11-14 06:37

Mazda blev tredje bästa märke i senaste Consumer Reports kvalitetsindex, vart är VW? Tja, nånstans bland de sämre, som vanligt. Dessutom är Mazda enda märke vars samtliga bilar har Top Safety Plus-märkningen i IIHS krocktester i USA. Dit når inte VW heller. Vi har också haft båda märkena i familjen, Mazdorna har gått 99% felfritt, och då har vi haft totalt 26 stycken genom åren, enda problemet var första gen Mazda 6, som rostade på bakre skärmkanterna, annars har jag aldrig upplevt rost på Mazda (skulle nog vilja påstå att det lever betydligt fler riktigt gamla Mazda än VW därute, särskilt i förhållande till antal sålda bilar). VW, däremot, som vi haft betydligt färre, har krånglat mycket mer, ungefär på samma nivå som de Renault vi haft, dvs ganska eller riktigt illa. Dessutom när man ska köpa en lätt begagnad bil kan man inte förlänga VWs garanti, det är kört när bilen rullat ut från säljaren, medans Mazda har sin 10-åriga garanti, som är tämligen heltäckande, allt utom slitdelar täcks enligt villkoren. Lite svårt veta hur det fungerar i verkligheten när man aldrig behövt testa... Vet dock andra som utnyttjat den, t ex för glappande styrled då det inte varit några problem.

#34
2018-11-14 11:37

Mazdas problem är snarare verkstadsutbudet och nivån på dessa. Och tillgänglighet till handlare, även om det blivit bättre på senaste åren. Såg ett inlägg på Mazdaklubbens FB om en som ville ha ett fel åtgärdat på garantin men verkstaden (auktoriserad verkstad - dock ej handlare) vägrade - tills de faktiskt frågade Mazda Sverige och då var det ett solklart garantiärende. Så är det väl dock med de flesta märkena - men jag misstänker att det kan vara värr med små märken. Bor man nära en riktig handlare som har kontakt med importören på ett annat sätt kan jag inte se något problem dock.

Ett exempel på hur bra det kan gå om det finns bra handlare - besökte Katrineholm i jobbet och smet in en sväng på Mazda där. Reagerade över att det var sjukt många som rullade i stan. 19% av alla bilar som såldes i stan var Mazda! Det var nästan fler Mazda än vad det var Volvos på gatorna! Oerhört njutbart ;)

#35
2018-11-14 11:44

Pi.

Trösta dig med att alla bilar är lika bra idag, har vi fått lära oss här, "ler"....
Fantasi, nja jag vet att sanningen svider ofta men det är så det ser ut med VAG överlag som jag nämnt. Nämn något som Mazda drabbas av vad gäller konstruktionsfel som de VW har, du hittar inget i samma omfattning, så ser verkligheten ut min vän. Vi ser också hur VW placerar sig i diverse undersökningar också år efter år.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.