Bild
Nästa artikel
Lexus 450h 2016.

Nya Lexus RX 450h blir miljöklassad

Nyheter

Koldioxidutsläppet på fjärde versionen av japanska hybridsuven deklareras att vara 120g/km. Enligt Lexus är det bäst i klassen.

I våras offentliggjorde Lexus den fjärde versionen av RX. Nu kommer uppgifter om hybridversionen.

RX 450h har en 3,5-liters bensinmotor med V6:a som är sammankopplad med två elmotorer. Total effekt blir 313 hästkrafter och den förbrukningen uppges vara från 0,52 liter/milen.

20152109093331.jpg?itok=COTYGeDa

Koldioxidutsläppet har kapats till 120 gram och bilen blir därmed miljöbilsklassad i Sverige enligt miljöbilsdefinitionen.

Utrustningen omfattar t ex head-up display, en 12,3 tum stor central pekskärm och 360-graderskamera.

20152109093343.jpg?itok=Eee2fOsh
 
Diskutera: Vad tycker du om Lexus RX 450h?

Kommentarer

#1
2015-09-21 09:38

Frågan är bara vem som vill köpa en bil med en sån VIDRIG grill.

#3
2015-09-21 10:26

Hoppas att de kommer att använda den här motorn också i LS. Vore kul med en lite mindre miljövidrig motor i en så tyst och bekväm bil. Sen kan en ju hoppas att de ändrar sig om plug-in och introducerar det också.

Smaken är olika, vissa gillar Lexus utseende, andra gillar Audi. Kul med variation på vägarna :)

#5
2015-09-21 10:58

Från sidan är bilen riktigt snygg - om än identitetslös. Men varför denna vidriga front. Jag fattar inte hur de tänker på Toyota.

Att bilen klassas som miljöbil är däremot bra. Det hjälper upp försäljningen - vilket man är tvungen till med tanke på hur man utformat designen.

MVH AL

#6
2015-09-21 11:06

Och här har vi då förlagan till den fula grillen. Så varför inte döpa bilen till Toyota Brugd i stället.

https://jimmysbitch.files.wordpress.com/2010/06/basking_shark.jpg

#7
2015-09-21 11:11

En karikatyr på Darth Vader?

#8
2015-09-21 11:25

Oj här skiner jantelagen igenom...

#9
2015-09-21 11:51

Hej japsen, trodde du ja, ingen jantelag här inte. Jag tycker verkligen att den är ful! Grillen alltså.

#10
2015-09-21 12:11

Jante har inget med detta att göra. Japsen. Vad det handlar om är att Lexus gör bort sig på den europeiska marknaden genom denna hemska skapelse. Personligen tycker jag att det är synd. Jag skulle utan problem annars kunna tänka mig en RX. Lexus bygger nämligen fina bilar rakt igenom på väldigt många sätt, både med bra säkerhet, komfort, fyrhjulsdrift och kvalitet. Alltså egentligen en perfekt bil för mig.

Men så har man alltså utformat denna hemska grill och front, och den kommer aldrig någonsin hamna på min garageuppfart. Grannarna skulle ju då kunna tro att jag bytt bransch och övergått till en mer dunkel och ljusskygg verksamhet. Så tyvärr Lexus, ni tappade mig denna gång också. Rita om grillen och fronten så kommer ni lyckas i EU och slippa vara helt beroende av USA.

MVH AL

#11
2015-09-21 12:47

VW Polo 2012 2015-09-21 11:06

Samma sak Audi stor gapa frontgrill!

#13
2015-09-21 13:40

Eller Lexus NX jämfört med BMW X3 och Range Rover Evoque:

https://www.youtube.com/watch?v=Z5HhQBGomwQ

#15
2015-09-21 15:32

Det roliga i detta, om man nu skall gråta eller skratta åt eländet är att en helt vanlig kombi/sedan modell på ca 1,5 ton kommer ner till dessa utsläpps nivåer som denna SUV har som hybrid modell.

#16
2015-09-21 15:47

Några har nog missat poängen med varför man köper en lyxsuv. För lantisar duger det säkert med en traktor i guldmetallic eller en enkel sedan som har lika låga utsläppsvärden, men så oansenliga bilar kan man inte komma med i Stockholm för då tror alla grannar att det är hemhjälpen från vischan som ställt sin bil på tomten. Har man råd med en dyr bil bor man inte ute i landet utan i större tätorter och handen på hjärtat vem behöver fyrhjulsdrift här där saltdrivorna är högre än snödrivorna.

#17
2015-09-21 16:29

c k, du måste jämföra denna mot exempelvis Volvo XC90 och Audi Q7 med BENSINmotor. Då kommer du förmodligen upptäcka att Lexusen är mycket snålare på soppa, särskilt i stadstrafik.

#19
2015-09-21 16:44

c k,
"Dumbommarna dvs de med lite lägre IQ och därmed sämre lön kör främst Toyota och i viss mån Opel. "

PREVIA, pratade väl om bildning och världsvana, inte IQ (det var väl Anna Kindberg Barta som kom med sånt). Men jag skulle gissa att är man ekonomiskt smart, agerar rationellt och är en världsmedborgare så kommer man finna fler som kör Toyota än Volvo, pga att bilarna är billigare att äga och mer problemfria. :)

#22
2015-09-21 17:05

c k, jo XC90 T8 är nåt extra! Men då krävs laddning regelbundet. Jag gillar båda koncepten och skulle gärna se att Volvo kom med en något billigare hybridlösning liknande Lexus, dvs ej plugin. Också för att fyran i en XC90 är lite i klenaste laget för att få rätta lyxkänslan i den prisklassen, en elmotor kan då ge mer kraft och sänka förbrukningen. Kanske kunde kalla den XC90 T7. Gärna också med elektrisk överladdning! :)

#25
2015-09-21 17:59

c k, jo har skrivit mycket tidigare men raderade mitt konto efter mycket personangrepp av en liten klick mobbare här som aldrig slutar med sina påhopp. Jag blev övertalad att börja skriva igen efter ca 1 års uppehåll och gör nu ett nytt försök, man har även annonserat om mer moderering och bättre ton på forumet så vi får hålla tummarna. Tack för positiv feedback!

#28
2015-09-21 19:00

c k, haha...du blir roligare för varje dag. Måste man ha AWD för fiske, jakt och golf? Jag fiskar och golfar...har aldrig haft AWD. Det är så himla hypat runt AWD, känns som folk nästan måste ställa sin AWD bil på gräsmattan utanför tomten för att visa att man har nytta av den. Att köra på grusvägar ute i skogen och kanske parkera bilen utanför grusvägen funkar också fint fint utan AWD. Så när har man nytta av AWD? Hur många är egentligen i behov av detta?

#29
2015-09-21 19:19

C.k: Jag har sett Lexus fyrhjulsdrift, eller rättare sagt, framhjulsdrift in action. Det var i Åre nu i vinter. Det hade kommit rejält med snö och plogbilen hade inte varit ute än. I den lilla backen upp till Åre Björnen fastnade min gode vän med sin Lexus hybrid. Den stod stilla och spann med framhjulen. Bakhjulen drev inte alls.

Det slutade med att jag fick ta min BMW och köra upp till stugan - som vi hyrt gemensamt - och därefter vända ner tillbaka och lasta in folket från Lexus-hybriden, samt deras bagage, i BMW:n och köra upp till området igen. Jodå - x-drive är verkligen fyrhjulsdriven på riktigt. Inget fusk där inte:-). Lexus:en parkerade vi nere på landsvägen. Den tog sig inte upp innan snösvängen varit där och rensat. Samma sak med att köra över moddsträngar vintertid. Det är allt annat än angenämt i en "fyrhjulsdriven" Lexus-hybrid samtidigt som man ställer frågan, "va? Är det i halt"? - i en riktig fyrhjulsdriven bil.

Så jag är medveten om att Lexus fyrhjulsdrift är dålig, i alla fall så länge det är en hybrid. Åker man i den vanliga bensinaren så fungerar det nog bättre. Därför skulle jag nog tveka inför en hybrid i fallet Lexus.

MVH AL

#30
2015-09-21 19:24

Ja Styggavargen. Har man en gång i tiden vant sig vid AWD så är det svårt att vara utan. Det handlar inte enbart om framkomligheten - utan om kördynamik och stabilitet. Fyrhjulsdrift är och förblir betydligt komfortablare och effektivare än tvåhjulsdrift. Och jag är noga med komforten.

Jag rekommenderar dig Styggavargen att testa. Lasta in golfbagarna i bilen en snöig vinterdag och kör till golfsimulatoranläggningen. Känn drivet, stabiliteten och körglädjen så kommer även du bli såld. Så enkelt är det:-)

MVH AL

#31
2015-09-21 19:29

AL, ditt resonemang är väldigt förenklat, finns många olika egenskaper i olika 4wd-system, ingen är perfekt, alla har för- och nackdelar. Att bara säga att Lexus 4wd i hybridsystemet är dåligt är inte heller rättvisande. Och det jag läst tidigare om Bmws 4wd är att den har problem just med snösträngar och stabilitet men det är möjligt att man förbättrat det sen dess. Läs denna rätt avslöjande test (klicka för att tanka ner PDF gratis);

http://www2.teknikensvarld.se/2011/01/20/14107/fyrkulsdrift/

#33
2015-09-21 19:41

Jag håller för nedre delen av grillen med tummen ... då är den faktiskt rätt snygg ...

#34
2015-09-21 19:49

Tack Leif, jag vet att du tidigare länkat till det testet och jag var uppriktigt sagt skeptisk till BMW x-drive innan jag fick min 525:a. Tidigare hade jag ju haft XC60 med Haldex version 4 och dessförinnan Audi quattro med 50/50. Både Volvo och Audi är klippstabila i halkan och särskilt Audin går att köra med riktigt "dynamiskt". BMW:n är lite nervigare - innan man lärt sig att köra den. Felet som Teknikens Världs skribenter gör är att de inte håller ner gasen utan släpper om bakvagnen börjar vandra. Kör man en x-drive rätt så går den dit framhjulen pekar, ja den är rent av bättre än både Audi som Volvo - om än inte lika snäll och trygg som Volvon.

Samtliga tre system har i alla fall en sak gemensamt - och den är att bilen inte blir stående i minsta lilla snöiga backe som en Lexus-hybrid tycks bli. Samma sak med körstabiliteten, och förmåga att gasa sig ur en svår situation. Det går i BMW/Audi och även i Volvon - som dock tar lite längre tid att "få runt" då den i grunden är framhjulsdriven (och justerad mot understyrning). I Lexus Hybrid däremot hamnar man garanterat i diket. Är det AWD?

MVH AL

#36
2015-09-21 19:52

Jag har noterat precis samma sak Swemba. Då slipper man tandraden (skyddet bakom) och underbettet/käken och bilen blir betydligt bättre.

Jag tror i alla fall att Toyota kommer att sparka designteamet bakom detta muskedunder till grill. Ja de borde sparka och omyndigförklara hela ledningsgruppen som godkänt projektet från första början.

MVH AL

#37
2015-09-21 19:59

AL, inget av dom systemet du hyllar kan låsa alla fyra hjulen mig veterligen, så även dom har klara begränsningar. Men vad gäller Lexus får du det att låta som den är sämre än en vanlig framhjulsdriven bil, så är det inte, den är klart bättre garanterat! Men det är ett stödsystem för att komma iväg och håller helt med om att det inte kan matcha en "riktigt" 4wd, men det var nog aldrig tanken heller. Du kan jämföra med Volvo V60 hybrid, även den har eldriven bakaxel och även den har klara begränsningar men samtidigt är det bättre än utan. Och ett plus till med den lösningen är att man får lägre förbrukning när det är halt än enbart 2wd.

#38
2015-09-21 20:06

Detta var ju ett test sedan 2011 och systemen har utvecklats grymt mycket sen dess. Min egen erfarenhet med A4Q(60/40) var att även den kändes något nervös igenom modden, absolut inte mycket men den där lilla känslan. Jag inbillar mej att det just har med drivförhållandet att göra, en smula mer på bakhjulen och överstyrd eller kanske Hakkadäcken, jag vet inte. Min nuvarande V60AWD är klippstabil i samma förhållande, har hunnit med både en 2013 och en 2015 och bara på dessa år har det hänt otroligt mycket på Haldex 5:an. Herregud, jag trodde aldrig att jag skulle framhålla Haldexen så, men just i detta scenario så upplever jag det så. 2013 var den kass i jämförelse Quattron men 2015 har jag svårt att hitta något att gnälla på. Kanske blir det andra bullar om det blir en hal o snörik vinter, det får vi se senare.

#39
2015-09-21 20:31

Jag vet inte om jag kan hålla med dig Leif. Volvo V60 Hybrid har i mina ögon bättre framkomlighet än Lexus motsvarighet. Men jag skall villigt erkänna att jag inte testat dem båda under snarlika förhållanden. Det jag kunnat notera är att Lexus fastnar på tok för lätt för att kallas för AWD. Backen upp till Åre Björnen är inte särskilt brant, och allra minst om man har en vettig fyrhjulsdrift. Samma sak med kördynamiken. Den är framhjulsdriven och inte fyrhjulsdriven. Någon större hjälp från bakhjulen kunde vi i alla fall inte märka av. Jag erbjöd mig faktiskt att bogsera dem upp med BMW:n. Men kompisen tyckte det var för besvärligt (och troligtvis förnedrande, hans Lexus var bara några månader gammal)..

Vad gäller spärrverkan så nej, ingen av systemen vi diskuterar låser fullt ut. Det har man ingen större nytta av på vanlig väg. Men BMW:n måste jag säga imponerar där. Den är nog bland de bättre jag kört ur det hänseendet. Volvo har ju en elektronisk diffbroms - en på varje hjulpar, men den tar slut så fort systemet blir överhettat och då blir man stående (vilket skall rätt mycket till innan det händer - men det har inträffat för mig när jag var ute och lekte). Audi tycker jag är något bättre, men inte heller den särskilt bra.

Nej, skall man ha en Toyota med fyrhjulsdrift så får man nog välja bort hybriderna och satsa på de konventionella systemen. Då kommer man nog upp till stugan även om det råkat falla lite nysnö. Hybriden löser det i alla fall inte:-)..

MVH AL

#40
2015-09-21 20:31

Förmodligen är det så att man har helt annan syn på se ut'et i Japan, men ska man sälja i Europa eller USA ska man nog tänka om och anlita någon av de italienska designexperterna.
Bilen är säkert bra, men det här verkar ju som man förpackat ett guldur i en sopsäck!

#41
2015-09-21 20:36

quattron, ok men samma kan väl sägas om den nya typen av 4wd med eldriven bakaxel? Alltså om man t.ex. jämför denna nya Lexus 450h med den Lexus "ALs kompis har" (vad det nu är för nåt). Om något kommer det nu vara en våldsam utveckling av 4wd i hybridsystem dom närmsta åren. Vi kommer nog gissningsvis också snart få se en XC90 diesel-laddhybrid typ Volvo V60 hybrid, fast då en uppdaterad D6-version med den nya fyrcylindriga motorn.

#42
2015-09-21 20:42

AL, vill du ha riktiga terrängegenskaper med låsbarhet på alla fyra hjulen så är Toyota LandCrusier bättre än både Bmw och Volvo du snackar om. Men vilken Lexus är det du menar exakt (inkl årsmodell) som inte kom upp för Åre Björnen och vad var det för däck på?

Sen är jag medveten om att den nya tekniken med elbakaxel är ny och att det förmodligen kommer ske stora förbättringar där hela tiden.

Förresten, det hade förstås funnits ett enklare alternativ i fallet du beskrev, att helt enkelt vända på bilen och backa upp. Det är klassiskt på bilar som har betoning på framhjulsdrivet att dom funkar bättre om man vänder på dom när det är branta uppförsbackar. Ingen bogsering behövdes då.

#44
2015-09-21 21:42

c k och AL:

Jag ser det så här, fram kommer jag vintertid...här i Skåne gör det nog varken till eller från med AWD, antingen kommer fram eller så får man stanna hemma för att inte ens snöröjningen kan ut och få undan snön. Under de senaste 15 åren har jag jobbat i Småland/Skåne och aldrig fastnat någonstans. När jag körde halkbanan som LF arrangerade lite billigare så insåg jag att hastigheten är av högst betydande avgörelse. En hastighetsökning på 5-10 km/h kan fördubbla bromssträckan, vilket det också gjorde på halkbanan. "Älghindret", där stolpar av gummi får upp ur marken kunde bara passeras om man fick ner farten först och sedan styra undan hindret. Inga av dessa övningar hade kunnat göra bättre med fyrhjulsdrift skulle jag vilja påstå. Möjligen en sak hade funkat med AWD, det är att gasa sig runt älgen ... drivningen på hjulen hade då gjort att bilen fått fäste igen och mer styrförmåga. Nu ställer jag en enkel fråga, hur många av er tror att någon med AWD på sin bil börjar gasa sig ur en panik situation när älgen står där på vägen? Jag skulle nog tro att 99.9% av alla skulle först bromsa, sedan styra undan... inte gasa utom kanske så möjligen c k och AL och Björn Waldegård.

Glömde att säga att jag ser en stor fara med AWD, ovana förare kommer att tro att bilen fixar allt och därför lär de gasa på lite mer i tron att det ordnar sig. Problemet är att det kommer att straffa sig när det väl släpper. Man får heller inte vara rädd att gasa sig ur en sladd, hur många som går ifrån 2WD till AWD kommer att tillämpa den nya metoden. Egentligen borde fler gå och testa sina kunskaper på halkbanan och ta med sig bilen dit för att veta hur den reagerar. Tyvärr kommer vi nog se fler olyckor framöver med dessa AWD bilar som antagligen i stor utsträckning har en ovan förare som inte vet hur de skall köra sin AWD bil. Troligen kommer hastigheten vara högre än om de suttit i sin gamla 2WD bil. Detta är vad jag ser i min "kristallkula". Redan nu ser man många som köper stora tunga SUV's, hur lätt tror ni dessa klara av att hantera 2 ton när det väl gäller? Såg en artikel ifrån Göteborg där en CR-V var inblandad då den körde på en hal fläck och fick direkt snurr, detta hade inte hänt med en lättare bil med bättre väghållning. Ovan förare var nog också till stor del problemet.

#45
2015-09-21 21:54

Herregud, vad har de gjort?!
Den ser ju inte klok ut!

NX är ju snygg men detta var definitivt inte snyggt.

#46
2015-09-21 22:07

Det är en träningssak att köra en AWD i halka precis som det är att köra en bakhjulsdriven eller framhjulsdriven bil när det väl kommer till paniksituationen. Att dra AWD-bilen genom en kurva på rätt sätt är inte så svårt på en bana utan annan trafik men i vanliga trafiksituationer kanske det inte alltid passar sej att accelerera sej ur problemet, lika lite som ett bredställ med den bakhjulsdrivna eller en rejäl understyrning med den framhjulsdrivna. Som vanligt gäller sunt förnuft och försiktighet, men precis som i så många andra trafiksituationer är det tyvärr en bristvara och det Styggavargen skriver stämmer nog tyvärr alltför ofta. Vi blir bortskämda med alla hjälpsystem som till sist blir stjälpsystem istället, när den helt ointresserade stressade föraren kastar sej in bak ratten. Men... rätt använt så är det kanon!

#47
2015-09-22 02:29

Snygg grill! ; )

#49
2015-09-22 09:23

"Nej, skall man ha en Toyota med fyrhjulsdrift så får man nog välja bort hybriderna och satsa på de konventionella systemen. "

Lexus LS 600H kan man dock välja, eftersom den har riktig fyrhjulsdrift med Torsen-diff. Är för mig helt obegripligt att Lexus inte stoppar in den drivlinan och det chassit i sin lyxsuv utan envisas med att basera den på Camry-platformen med elbakaxel. Samma med NX. Den ska konkurrera med MB GLC, BMW X3 och Audi Q5 och så baserar man den på Toyota RAv4. Varför inte använda Lexus IS som grund istället?

Här är för övrigt en intressant jämförelse mellan olika 4wd-system:

http://teknikensvarld.se/sa-testar-vi-bilars-fyrhjulsdrift-179429/

Xdrive imponerar!

#51
2015-09-22 10:00

Skodaägare, beror ju på hur mycket soppa man vill spara och vilka egenskaper man behöver. Elbakaxeln är snålare, billigare och utvecklingspotentialen hög. För många räcker en enklare typ av 4wd som hjälper till vid uppförsbackar och att komma iväg när det är lite mer snö i staden. Detta är ju stadsjeepar vi talar om överhuvudtaget, inte terrängbilar.

Dock kanske biltillverkarna skulle vara tydligare med vad dom säljer och vad kunderna kan förvänta sig av systemet. Det gäller att veta vad man köper.

Jag tycker det är märkliga resonemang här som helt dömmer ut hybridsystem där man får 4wd genom att elmotor på bakaxeln, ej kardan och mekanisk drivning från motorn.

Som vanligt ska man jämföra äpplen med päron och betygsätta med bananer. Nej, elbakaxel är inte alls bara sämre i allt jämfört med konventionell 4wd, men det är lite två olika saker.

#52
2015-09-22 10:13

Elbakaxel är egentligen inget problem. Vad jag har förstått så funkar fyrhjulsdriften i Tesla Model S alldeles utmärkt. Det är snarare Lexus implementation av densamma. Läs inläggen från användaren Bjersér här:

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=245816

#53
2015-09-22 10:41

Ja Leif, en Landcrusier har helt klart riktigt 4wd. En Lexus RX har det inte. Det är en sådan som min kamrat har och den är utrustad med friktionsdäck. Cirka 25-30 cm nysnö och den kommer inte upp till Åre Björnen. Det börjar redan i första vänsterböjen, när man svängt in från landsvägen. Där understyrde den kraftigt - ungefär som en framhjulsdriven bil. Därefter kom den bara några meter innan den stod stilla med spinnande hjul. Framhjulen grävde ner sig i snön och bakhjulsdriften är för klen för att komma över puckeln framför framhjulen. Det hjälpte inte att backa upp heller - även om det kan fungera ibland. Nej, han fick vackert parkera bilen vid ICA och åka riktigt AWD upp till stugan. X-drive är verkligen effektiv. :-)

Så precis som någon skrev. Varför bygger man inte in en riktig fyrhjulsdrift i de mindre hybriderna? Det finns ju uppenbarligen på lagerhyllan i och med LS600. Någon som vet?

MVH AL

#54
2015-09-22 11:06

Här Leif är hela sträckan - dock saltad vilket den inte var när vi skulle upp: Ungefär 1 minut in i filmen fastnade Lexus:en. https://www.youtube.com/watch?v=VbdYXPozCek

Fyrhjulsdrift?

MVH AL

#55
2015-09-22 13:28

AL jo verkar inte helt bra men några frågor.

- Vilken årsmodell av RX?
- Automatlåda med snow program?
- Exakt vilka friktionsdäck och hur slitna?
- Vad hade du själv för däck på din bil?

#56
2015-09-22 13:29

Skodaägare, mycket möjligt att Lexus implemenation varit mindre lyckad men då återstår frågan om nya Lexus RX 450h blivit bättre på den punkten.

#57
2015-09-22 19:58

Leif:

"- Vilken årsmodell av RX?"

Vet ej, men skulle tippa på 2012-2013. Modellen heter 450.

"- Automatlåda med snow program?"

Vet ej, men det gör knappast någon skillnad. Snow lär inte skicka mer kraft till bakhjulen.

"- Exakt vilka friktionsdäck och hur slitna?"

Eftersom det är en leasingbil så sannolikt de av Lexus rekommenderade och i bra skick. Inte heller dessa däck skickar mer kraft till bakhjulen.

"- Vad hade du själv för däck på din bil?"

Jag kör alltid odubbade av nordisk typ. Avskyr dubb. Märket på däcken är irrelevant. Skillnaden i maximal friktion ligger i felmarginalen.

MVH AL

#58
2015-09-22 20:07

Precis som andra skriver så tycker jag att den är snygg från sidan men fronten, ja den förstår vi oss inte riktigt på för att uttrycka det milt. Det jag har märkt att det finns flera likadana, t.ex. nya Yaris, vissa Fordar m.fl som ser för jävliga ut på frontbilder men väl ute i trafik lägger man inte märke till det på samma sätt. Det kommer nummerskyltar och kanske extraljus m.m. som ändrar eller maskerar fronten, i detta fall blir det iofs sex stora runda Hella för att dölja, men jag inbillar mej att bilden ljuger lite. Hoppas det i alla fall.

#59
2015-09-22 22:31

AL, ok då var det inte bra resultat, återstår att se om man gjort nåt åt detta i den nya.

#60
2015-09-23 10:15

Styggavargen:

En halkbana är utformad på ett sådant sätt att redan små hastighetsförändringar ger väldigt stora skillnader med avsikt på broms- och styrbarhet. Halkbanan har följaktligen väldigt låg friktion, enligt pedagogiken att förarna skall få uppleva hastighetens betydelse för manövreringsförmågan. Om bilarna ni använde var utrustade med ESP så kände märkte du troligen ingen större skillnad med systemet i eller urkopplat - eftersom ESP är friktionsberoende (systemet kan inte bygga upp tillräckligt med motverkande moment).

Denna synnerligen låga friktion är extremt sällsynt ute i den vanliga trafiken - även om den förstås förekommer. En vinterdag brukar istället tillgänglig friktion ligga runt 0,3-0,7 (beroende på vilken typ av halkbekämpning som använts, temperatur och väderlek). Har du såpass mycket tillgänglig friktion i kombination med fyrhjulsdrift så blir fordonet både stabilare och tar sig fram bättre - givet att man som förare inte ökar hastigheten (vilket många troligtvis gör). Detta är komfort för mig, ja och även körglädje.

Jag tror heller inte att många väljer att gasa sig runt en älg - eller ett barn. Jag tror tvärtom att de allra flesta bromsar och styr (ofta i fel ordning, vilket du sannolikt upptäckte på halkbanan). Detta gäller med eller utan AWD.

Angående Honda CR-V så har jag inte läst artikeln. Men jag har svårt att se varför en annan bil skulle klara situationen nämnvärt mycket bättre givet den information du nu delgav oss. Men du får gärna utveckla hur du tänker.

MVH AL

#61
2015-09-23 10:32

Problemet är ju att den bakre elmotorn är alldeles för klen i förhållande till bilens vikt. Den har bara 50 kw och 139 Nm. Så att den ensam skulle orka driva en bil på över två ton är kanske lite mycket begärt:

http://media.toyota.co.uk/wp-content/files_mf/1372844679LEXUSRX450hTECHN...

Som jämförelse har XC90 T8 en bakre elmotor med 82 hk och 240 Nm. Alltså nästan dubbla vridmomentet. Uppenbarligen har inte Lexus tänkt att bilen ska kunna klara av situationer där framhjulen är på t.ex. is och bakhjulen måste driva bilen själva. Den bakre motorn är troligen där för att ge bättre stabilitet på halt underlag.

#62
2015-09-23 10:50

Skodaägare, jo är väl i alla fall ett problem i en kraftig uppförsbacke när bakhjulen kanske behöver sköta merparten av drivet framåt. Annars handlar det väl mest om att få alla hjulen att hjälpas åt, vilket är ett klassiskt svårlöst problem med 4wd. Även framhjulen behöver ju driva båda, vilket inte är givet med en öppen diff.

#63
2015-09-23 11:17

Egentligen är tanken med en elmotor på varje hjul verkligen smart. Bland annat Audi håller ju på med det. En liten kompakt enhet, med mindre effektförluster och vikt, kan göra underverk med både kördynamik som framkomlighet. Det är onekligen spännande tycker jag.

Men i Lexus fall är motorn till bakaxeln för klen. Bakhjulen spinner inte ens (däremot spinner gärna framhjulen i samma situation)och bilen står bara helt stilla (eftersom framhjulens friktion inte räcker för att "dra med" (de frikopplade?) bakhjulen). Körstabilitetsmässigt upplever man Lexus-hybriden precis som vilken framhjulsdriven bil som helst. Den understyr ut ur kurvorna (där man x-drive kan åka perfekt balanserat och i väsentligt högre hastighet) och den är i princip framhjulsdriven till 99% enligt mina erfarenheter. Start i backe (eller dra släp) innebär att den spinner för fullt (och trotteln måste gå mjukare). En Lexus-hybrid är alltså inte fyrhjulsdriven. Den är framhjulsdriven! Effektangivelserna som Skodaägare gav i inlägg #61 bekräftar mer eller mindre det.

Vi får hoppas att Lexus tar till sig av kritiken från kunderna och bygger in en riktig AWD även i hybriderna, såsom man gjort på LS600 (torsen - det vet väl varenda fanatiker vilka som brukar använda den lösningen och där fungerar det ypperligt).

Min gode vän kommer för övrigt att byta bort sin Lexus. Han säger sig vilja ha en Range Rover istället, trots att han bor innanför tullarna i Stockholm och arbetar på Stureplan. Förnedringen i Åre har han alltså inte glömt. :-)

MVH AL

#64
2015-09-23 12:05

" Även framhjulen behöver ju driva båda, vilket inte är givet med en öppen diff."

Nej, men de abs-baserade "fusk"-diffspärrarna som t.ex. BMW använder fungerar ganska bra numera. Se 3:49 i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=mZgp5S9GLyY

#65
2015-09-23 12:11

"Vi får hoppas att Lexus tar till sig av kritiken från kunderna och bygger in en riktig AWD även i hybriderna, såsom man gjort på LS600 (torsen - det vet väl varenda fanatiker vilka som brukar använda den lösningen och där fungerar det ypperligt)."

Ja Lexus och Toyotas grundfilosofi är ju att ta reda på vad kunderna vill ha och ge dem det. Men eftersom deras system för fyrhjulsdrift har funnits i över 10-år och inte förbättrats nämvärt så kanske kunderna helt enkelt inte kräver bättre 4wd.

#66
2015-09-23 22:53

MVH AL, du missade nog att läsa nästan det viktigaste som jag skrev, du kör dit med egen bil och få då reda på hur den uppträder vid halka. Jag bytte ifrån Toyota till Skoda och en lättare bil och ville veta hur den reagerade vid halka och undanmanöver. Så halt som det var på halkbanan kan det bli i verkligheten, har själv upplevt en mörk kväll i Småland där det var så halt att när jag stannade vid vägkanten för att en bil kört i diket först halkade första steget utanför bilen, varpå jag tar tag i överdelen på bildörren som stängs och jag i princip lutar mot bilen när denna glider iväg mot dikeskanten (bilen flyttas i sidled) . Då kan jag berätta att nog närapå är lika halt som på den där halkbanan. Det blixtrade som diamanter i månskenet på vägen, så halt var det på den platsen. Sådan halka har jag aldrig sedan dess upplevt, det tog sin tid att bara kunna ta sig bort ifrån platsen. Det är nog ända gången jag haft lite nytta av 4wd för att kunnat få lite mer fäste. Men det gick för egen maskin och jag kunde komma hem helskinnad. Killen som kört i diket klarade sig bra även om bilen tog lite stryk.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.