Nästa artikel
Nya Honda Civic Type R officiell
Nyheter

Nya Honda Civic Type R officiell

Publicerad 3 mars 2015
Nya Honda Civic Type R levererar 310 hästkrafter.
Alla VTEC-älskares våta dröm visas som produktionsklar modell. Se nya Honda Civic Type R.

Efter fem års väntan får alla Type R-fantaster (och säkerligen en och annan ny köpare) sin önskan uppfylld. Nya Honda Civic Type-R har fortsatt en två-liters VTEC-motor, men som numera även är turboladdad. Med en toppeffekt på 310 hästkrafter vid 6500 varv och ett maximalt vridmoment på 400 newtonmeter vid 2500 varv utlovas en toppfart på 270 km/h. Och gissningsvis ett helt annat register än de rödmarkeringshungriga föregångarna. Noll till hundra tar 5,7 sekunder och det med en sexväxlad manuell växellåda. 

Den nya karossen och chassit har en nästintill platt undersida som i kombination med en diffuser hjälper till att ”suga fast” bilen mot asfalten. Den uppseendeväckande vingen från konceptmodellen återfinns på den produktionsklara modellen men utan integrerad belysning. 

De nya lättviktsfälgarna på 19 tum är skodda med 235/35-19-däck och fram sitter hålborrade bromsskivor på 350 millimeter. Det adaptiva fjädringssystemet är nyutvecklat och chassit har fått flera krängningshämnande förbättringar. 

Precis som i de flesta moderna prestandabilar återfinns en prestandahöjande knapp, här i form av ett R för att vässa till motorkaraktären, drivlina och chassi.  

Den som väljer GT-paketet får förutom navigationssystem från Garmin, klimatanläggning med dubbla zoner med mera lull-lull, också kollisionsvarnings-system, filbytesvarnare, skyltavläsning och avläsning av dödavinkeln. 

Försäljningen i Europa påbörjas under sommaren. 

Diskutera: Kommer nya Honda Civic Type R kunna slå sina GTI/R-konkurrenter?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-03 13:50
Swemba

Vad hände med Hondas högvarviga v-tec-motorer?

#2 • Uppdaterat: 2015-03-03 22:38
Roger Skagerström

Känns som att högvarvigt bara är en ursäkt för att inte ha "riktig" effekt - även om jag tycker mycket om Honda som biltillverkare. Blir inte riktigt nåt upplevt "klipp" i en bil som varvar upp till 9000... Om det inte är en extremtrimmad historia som tar sig dit lika snabbt som en vanlig motor kommer upp till 6-7000. Så lite mer bottendrag är inget fel.

Dock lite väl pojkräser för min smak (har ju passerat 30 sen ett par år tillbaka) ;) Lagom-prestanda-Japanen jag skulle välja idag är en WRX STi utan vinge ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.