Nästa artikel
Nya Honda Civic Type R 

går mot strömmen – med gamla receptet
Nyheter

Nya Honda Civic Type R 

går mot strömmen – med gamla receptet

Publicerad 22 juli 2022 (uppdaterad 22 juli 2022)
Den nya versionen har kvar både framhjulsdriften och den manuella växellådan.

Honda Civic Type R har alltid varit en bilmodell som tilltalar en smal, men entusiastisk, målgrupp. När det japanska bilmärket nu har presenterat den sjätte generationen av den sportiga halvkombin är det tydligt att de inte är intresserade av att ändra på det.

Trots spekulationer om både fyrhjulsdrift, dubbelkopplingsväxellåda och hybridteknik har den nya bilen, som ska börja säljas i höst, ingetdera. Honda Civic Type R är fortfarande framhjulsdriven, och har fortfarande en manuell växellåda.

Både den turbomatade K20-motorn och den sexväxlade lådan är kvar från den förra generationen, men har enligt Honda ”utvecklats ännu mer för att leverera den snabbaste, mest beroendeframkallande körupplevelsen i modellens historia”. 

Exakt hur mycket effekt den nya versionen har vill de däremot inte berätta – men det blir förmodligen mer än de 320 hästkrafterna den förra generationen hade. Och kraften skickas fortfarande till framhjulen via en mekanisk differentialbroms.

Några prestandasiffror finns inte heller i den knapphändiga pressreleasen, mer än att den nya bilen har satt ett nytt varvrekord för framhjulsdrivna bilar runt racingbanan Suzuka i Japan. När den förra generationen lanserades 2017 gjorde Honda ett stort nummer av att den var den snabbaste framhjulsdrivna produktionsbilen runt Nürburgring – men den titeln har sedan dess övertagits av Renault Megane R.S. Trophy-R, och Honda har ännu inte gjort några försök att ta tillbaka den.

Utseendemässigt är den sjätte generationens Type R aningen nedtonad jämfört med sin föregångare, men bjuder fortfarande på tre avgaspipor och en stor vinge på bakluckan. Invändigt är bilen fortfarande begåvad med röda sportstolar och en växelspaksknopp i metall. I övrigt är inredningen lik den i vanliga Civic, vilket innebär digitala instrument och en 10,2 tum stor pekskärm.

Honda har ännu inte berättat något om vare sig priser eller exakta leveransdatum.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 24 juli 2022 Varför gör de inte en elbil…
  • 23 juli 2022 en bil för dinosaurier
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.