Bild
Nästa artikel
Fords nya teknik minskar risken för fortkörningsböter.

Nya Ford S-Max håller laglig fart

Nyheter

Bilen som läser hastighetsskyltar och justerar farten därefter är snart här. Nya Ford S-Max blir först med tekniken.

Genom att koppla ihop fartbegränsaren med skyltavläsaren har Ford tagit fram ett system som hjälper föraren att köra inom hastighetsgränserna.
 
Föraren kan slå på funktionen, som kallas Intelligent Speed Limiter och är aktiv mellan 30 och 220 km/tim, genom en knapp på ratten. Om man till exempel kör på en 90-väg och närmar sig en 70-skylt kommer bilen automatiskt att motorbromsa till 70 km/tim.
 
Systemet stängs av om föraren trampar ned gaspedalen, påpekar Ford.
 
Tekniken debuterar i nya familjebussen S-Max, som lanseras senare i år, men så småningom ska funktionen erbjudas i fler Fordmodeller.
 
Diskutera: Vad tycker du om systemet?

Kommentarer

#1
2015-04-11 08:24

Mycket bra.

#2
2015-04-11 08:41

Måste vara väldigt bekvämt här i Sverige där vi har en ny fartskylt var 20:e meter....!

#3
2015-04-11 09:26

Då får man hoppas att systemet styrs av en någorlunda rätt visande hastighetsmätare som inte visar 10 km för lite som är vanligt på många bilar idag.

#4
2015-04-11 09:38

Även om jag är vän av ny teknik vet jag inte om jag gillar detta så mycket... Den gamla beprövade farthållaren gör ju halva jobbet och resten tar jag själv hand om. Men säkert bekvämt och viktigaste av allt: man kan stänga av funktionen!

#5
2015-04-11 10:06

Jag gissar att nästan alla som köper en sådan bil kommer att ha systemet avstängt, ja även pensionärer för de kommer att tycka att bilen kör för fort.

#6
2015-04-11 12:09

Herregud.. det är bara en tidsfråga. All denna elektronik kommer att begränsa oss något fruktansvärt. Och vem får stå för kostnaden när den falerar, tror du?

I början, när sådant här införs, kommer man säkert att kunna stänga av funktionen - som många skriver. Men hur lång tid tror ni det tar innan det inte går längre? I början blir det frivilligt - och sedan när tillräckligt många har "hjälpt till" att göra systemet moget så kommer det någon tossig feminist och lagstiftar om att det blir obligatoriskt i alla nya bilar och att det inte skall gå och stänga av. Jämför gärna med autobroms och liknande.

Detta är inget positivt. Det är början på slutet. Slutet av frihet.

Gör oss alla en tjänst och tokvägra köp av bilar med sådant här system, även om det nu går att stänga av.

.

#7
2015-04-11 12:22

Tycker att det verkar bekvämt, nu när det flexar så fram och tillbaka med hastighetsbegränsningarna/skyltarna efter våra vägar. Och man väljer ju själv om det ska vara aktiverat. Bra ide!

#8
2015-04-11 15:42

saabnisse
Du menar väl tvärtom? Enligt lag får ju inte en hastighetsmätare visa för lite. Så dom flesta tillverkare garderar sig så den visar 5-10 km/t för mycket i stället. Håller jag 90 på min mätare, så går det 82 på GPS´n.
Tror nog du tänkte rätt, men så var det lördag morgon och allt :)

#9
2015-04-11 17:43

Får erkänna att jag oftast stänger av stopp-start funktionen då den oftast ställer till det mer än den gör nytta. Anväder bara den i köer inne i storstäder.

#10
2015-04-11 18:06

Rille, du har helt rätt!
Inte riktigt vaken förstås.... ;o/

#12
2015-04-12 19:23

Kommer att ställa till det rejält när nån full person vill skoja lite på motorvägen.
Ändrar en 110 skylt till 20 , då snackar vi om motorbroms =)

#13
2015-04-13 08:41

Utmärkt funktion som bör kopplas ihop med adaptiv farthållare så bilen håller rätt avstånd när de framför kör lite "för sakta".
Om man ställer farthållaren på 95 km/n (enligt bilens hastighetsmätare) så bör hastigheten sänkas med 20 km/h när man kommer till en 70 skylt. Om hastighetsmätaren visar något fel, spelar då ingen roll.

#14
2015-04-13 10:39

Och om några år tas möjligheten att stänga av funktionen bort...

#15
2015-04-13 11:25

Tänkte på att detta är ju mumma för polisen den dagen systemet inte går att stänga av.
Inga hastighetskontroller eller kameror behövs.
MEN, vad skall polisen då göra när de inte är vana med att ta hand om andra brott?
Och vad skall man få in alla skattepengar som man inte får genom att bötfälla bilister på då?
Hmm....tänkte inte på det säger polisen och finansministern.

#16
2015-04-13 15:35

Vilken tur för fartnissarna att systemet går att slå ifrån men det var kanske inte det konstruktören tänkte sig. Om detta system fungerar kommer det att bli perfekt för de som verkligen vill hålla rätt hastighet, vilka för närvarande tycks vara i en allt mer krympande skara. I vår lilla stad har man infört hastighetsbegränsningar med alla ingående hastigheter från 30 till 90 trots att förarna struntat i begränsningarna innan, naturligtvis har det inte blivit bättre . Länsstyrelsen har tidigare avfärdat en del ansökningar om nedsatt hastighet med stöd av åsikten att "Förarna skall anse begränsningarna meningsfulla för att de skall efterlevas". Detta har helt tappats bort i det nya sättet att skylta och bestämma hastighetsbegränsning.

#17
2015-04-13 15:45

Hackenb: Generalisera inte. Idag är det inte pensionärerna som är de värsta bromsklossarna, det är de som trots alla förbud pillar på sina telefoner under tiden de kör, ömsom korsande mittlinjen och ömsom farligt nära dikeskanten.
Dessutom är polisen inte det lagstiftande organet. De är satta att göra vad andra tokar bestämmer och har ingen egennytta av de böter de utfärdar, de går rakt in i statskassans djupa hål.

#18
2015-04-13 16:28

Jag vet focus, jag hamnade bakom en kvinna i en bil idag som gjorde precis som du beskrev, svängde hit och dit mellan mittlinje och vägkant och hastigheten varierade mellan 75 och 90. Jag körde om vid lämpligt tillfälle då jag inte har lust eller äventyrslusta nog att ligga bakom en sådan bilist. Kollade när jag körde förbi och mycket riktigt, hon satt med telefonen i vänsterhanden och knappade för fullt och tittade mest på luren såg det ut som. Facebook kanske?

#19
2015-04-13 16:33

Idén är ju inte helt fel. Om man är van vid att använda farthållare, alltså. Och om systemet jobbar mjukt, hur nu det ska gå till. Farten kan ju inte anpassas förrän skylten syns tydligt - antar jag.
Det borde vara dags att låta bilens hastighetsmätare fungera via GPS, särskilt med detta system.

Styggavargen, du stänger alltså av stopp-start-funktionen under landsvägskörning, när den ändå inte kommer att användas.

#21
2015-04-13 18:38

Det finns ju ett idiotsäkert sätt att stänga av funktionen: jag antar att det finns en kamera som avläser skyltarna, en tejpbit på rätt plats! Men då går väl bilfan så småningom ner i limpmode eller inte alls... ;)

#22
2015-04-14 10:38

@ L West
Stänga av med lappar? Eller också struntar man bara i att sätta igång systemet.

#23
2015-04-15 07:44

Skulle inte förvåna mig om systemet kommer att fungera så som start/stopp fungerar idag.
När man startar bilen så startas systemet automatiskt och vill man inte ha det igång så får man stänga av det. Nästa gång bilen startas så startas systemet automatiskt igen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.