Bild
Nästa artikel

Cadillac ATS Coupe utmanar tyskar

Nyheter

Audi A5, BMW 4-serie och Mercedes C-klass får en amerikansk rival – nya Cadillac ATS Coupe. Bilen är först med märkets nya emblem.

Anrika Cadillac försöker ta klivet över Atlanten och återigen etablera sig i Europa. Förra året lanserades sedanen ATS och nu kommer kupévarianten av samma modell.

Nya Cadillac ATS Coupe premiärvisas på den pågående bilsalongen i Detroit och den stora skillnaden jämfört med sedanversionen är förstås att bakdörrar saknas. Bilen blir därmed inte lika praktisk, men i gengäld blir den kanske snyggare?

Två motoralternativ står till förfogande, antingen en fyrcylindrig tvålitersmotor på 272 hästkrafter eller en 3,6-liters V6 som utvecklar 321 hästkrafter. Fyrhjulsdrift och sexstegad automatlåda är tillval, framhjulsdrift och sexväxlad manuell standard.

Bilen är utrustad med bromsar från Brembo och 18-tumsfälgar i aluminium, och på tillvalslistan finns bland annat diffbroms och adaptiv stötdämpning. I kylargrillen sitter också Cadillacs nya emblem som inte längre är omgärdat av en krans.

Nya Cadillac ATS Coupe lanseras under hösten.

Diskutera: Vad tycker du om Cadillac ATS Coupe?

Kommentarer

#1
2014-01-15 15:03

Den här amerikanska bilen är det något ovanligt med - den ser faktiskt riktigt bra ut. Till och med inredningen ser bra ut. Men nog har den starka drag av både Mercedes och Audi, så allt har sin förklaring!

När det gäller rubriken har vi sett den förut: Nu ska Cadillac eller Chrysler eller ... ... utmana de stora tyskarna och ta marknadsandelar. Men hur slutar det? Som vanligt, nämligen med att ingen i Europa vill ha dem.

#2
2014-01-15 15:43

Kapten, att ingen vill ha dem är väl att ta i. Visserligen sålde Lancia/Chrysler 300C bara 1195st i Europa år 2011 efter namnbytet. Men det är ju något fler än inga. Lancia/Chrysler Voyager sålde bara 4602st. I övriga världen säljer de bättre så jag förstår att de tar bort namnet Lancia utanför Italien. Skulle Harley-Davidson Electra döpas om till Moto Guzzi Electra skulle de också tappa köpare.

#3
2014-01-15 17:45

Namn hit och namn dit ... Väldigt få vill ha en amerikansk bil här i Europa och det är fullt förståeligt. Och då ska ändå Chrysler tacka Mercedes för den kvalitetsuppryckning märket hann genomgå innan Mercedes tröttnade på att betala Chryslers sviktande ekonomi. Men du får väl trösta dig med att jag ändå uttryckte mig positivt om Caddans hyggliga utseende.

#4
2014-01-16 00:14

Manuell låda som standard på en Cadillac?!

#5
2014-01-16 11:05

Hög vill ha faktor på den här bilen, en fröjd för ögat, snyggt jobbat GM!!! För handen på hjärtat guys, vem vill åka i en fjant bil från Tyskland!!

#6
2014-01-16 11:51

kim j. När jag var ung gjorde jag det. Men jag mognade med åren. Sålde min sista tyska bil på 80-talet och min enda tyska MC 1973. Kör numera amerikanska bilar och MC (bortsett från en 62a Amazon av nostalgiskäl).

#7
2014-01-16 14:09

kim j, den här förhållandevis fina Caddan bär ju tydliga drag av både Mercedes C- och E-Klass Coupé samt A5 Coupé. Så nog får man en "fjant bil" från Tyskland likt förbaskat.

Björn Sala, det som hände när du var ung och sedan "mognade" var att du gick på den amerikanska myten utkablad via serier som "Gänget och jag", filmer som "Nu blåser vi snuten", stuk á la "Beach Boys" samt en massa andra förhärligande filmer och serier. Tyvärr.

#8
2014-01-17 14:20

Min erfarenhet av amerikanska bilar är att de känns som de aldrig kommit förbi 80-talet.
Visst kan denna mäta sig med en Merca eller Audi - FRÅN 80-talet :)
Men som modern bil, 2014, så har den inte en chans.
Hade ett antal hyrbilar i somras i USA på en jobbresa.
Häften jänkare, hälften Mercedes. Snacka om klassskillnad!

#9
2014-01-17 15:52

"vem vill åka i en fjant bil från Tyskland" - jo, antagligen de som inte har möjlighet men ändå vill verka lite tuffa...

#10
2014-01-17 23:13

Jag vill gärna åka , vad ni kallar fjantbil från tyskland. Och så vill jag också gärna åka klantbil från USA.
När det kommer till ägandet tycker jag amerikansk passform är för pinsam för full njutning.

#11
2014-01-19 18:29

Det är märkligt att varje gång en amerikansk bil är på tapeten så ska det sågas utav bara den. Med rätta ibland men oftast inte. Ingen jag repeterar INGEN här kan kommentera nya Cadillac då den inte är testad av någon här som kommenterar. Så stora ord om kvalité hit o dit när man inte ens har sett bilen mer än på bild. O angående design och att den skulle likna Mercedes o Audi är det då inte så att Audi liknar Mercedes o Mercedes Audi. Personligen tycker jag de flesta moderna bilar liknar varandra. Mer Eller mindre. So what

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.