Bild
Nästa artikel

Nya BMW 3-serien snart här

Nyheter

Det närmar sig premiär för sjunde generationen. Detta är vad vi vet om den hittills.

För den som kan sina modellkoder gällande BMW 3-serie är det alltså snart dags för G20 att göra entré. Just nu pågår tester och finjusteringar längs tävlingsslingan Nürburgring i Tyskland. Det sker under maskerade förhållanden innan sedanen har sin officiella premiär, troligtvis på bilsalongen i Paris i oktober. 

BMW delar med sig av bilder på en kamouflerad testbil och berättar att den nya generationen har fått omarbetad fjädring. Ingenjörerna har också justerat bromsar och styrning. En ny dämpning kompenserar vibrationer från vägbulor och potthål.

Tyngdpunkten är 10 millimeter lägre än förut. Viktfördelningen mellan axlarna är 50/50 och bilen ska ha bantat bort 55 kilo. 

BMW säger att de kommer att sätta in sin kraftfullaste, fyrcylindriga bensinmotor någonsin i en produktionsmodell. Trots detta ska motorn förbruka 5 procent mindre bränsle än sin föregångare med hjälp av en nyutvecklad åttastegad automatlåda. Tack vare partikelfilter lever motorn upp till avgaskravet Euro 6d-TEMP.

Biltillverkaren avslöjar inget mer detaljerat om hästkrafter och liknande. Vi får inte heller någon information om nyheten som dök upp förra året, att BMW kanske planerar att göra 3-serien till elbil.  

Diskutera: Vad tycker du om BMW 3-serie?
 

Kommentarer

#1
2018-08-16 12:25

Gör den som elbil vore nog inte så dåligt.

#2
2018-08-16 13:05

Nu kanske Giulia får en någorlunda jämförbar konkurrent. Men då BMW numera verkar fokusera på komfort och bling istället för körglädje så är jag tveksam. Men vi får väl se...

#3
2018-08-16 18:19

Jag skulle nog gilla att köra bmw då jag är petig vad det gäller komfort, vibrationer, ljud och oljud, detaljkvalitet. Men tre saker skrämmer bort mig, det är andra bmw-ägare och så ekonomin

#4
2018-08-16 18:24

dom flesta väntar som vanligt på kombin

#5
2018-08-16 20:41

celef, menar du andra BMW-ägares uppförande i trafiken? Jag upplever att Audi och BMW har en större andel idioter bakom ratten. Pendlar dagligen 7 mil till och från arbetet och ser incidenter nästan varje dag.

#6
2018-08-16 22:15

Den mest kraftfulla 4-cyl motorn ? Kanske 340 hk med en 2-litersfyra? Kul men själv tar jag hellre en 3-liters sexa på 200-240 hk för känslans skull. Prestanda räcker och blir över med en sådan också i vanlig trafik, där vi mest får hålla fartgränserna. Och mer än så, det är sällan våra bilmotorer behöver ge mer än 50 hk i normal körning. Minns fortfarande min gamla Saab V4 på 65 hästar, den gick så in i h-vete...

#7
2018-08-16 22:15

Senast i morse gjorde en vit X5 framför mig en fräck omkörning av bilen före ca 100 meter innan en 2 filig väg blev enfilig.
Bilen som blev omkörd fick bromsa och därmed jag också för att X5:an skulle hinna innan filerna gick i hop. längre fram var det ett pärlband av bilar på den enfiliga vägen + mötande-han kunde inte köra om fler bilar på länge och tjänade ingenting på den tokiga manövern.

#8
2018-08-16 22:16

Senast i morse gjorde en vit X5 framför mig en fräck omkörning av bilen före ca 100 meter innan en 2 filig väg blev enfilig.
Bilen som blev omkörd fick bromsa och därmed jag också för att X5:an skulle hinna innan filerna gick i hop. längre fram var det ett pärlband av bilar på den enfiliga vägen + mötande-han kunde inte köra om fler bilar på länge och tjänade ingenting på den tokiga manövern.

#9
2018-08-16 22:16

Senast i morse gjorde en vit X5 framför mig en fräck omkörning av bilen före ca 100 meter innan en 2 filig väg blev enfilig.
Bilen som blev omkörd fick bromsa och därmed jag också för att X5:an skulle hinna innan filerna gick i hop. längre fram var det ett pärlband av bilar på den enfiliga vägen + mötande-han kunde inte köra om fler bilar på länge och tjänade ingenting på den tokiga manövern.

#10
2018-08-16 22:16

Senast i morse gjorde en vit X5 framför mig en fräck omkörning av bilen före ca 100 meter innan en 2 filig väg blev enfilig.
Bilen som blev omkörd fick bromsa och därmed jag också för att X5:an skulle hinna innan filerna gick i hop. längre fram var det ett pärlband av bilar på den enfiliga vägen + mötande-han kunde inte köra om fler bilar på länge och tjänade ingenting på den tokiga manövern.

#10
2018-08-16 22:16

Senast i morse gjorde en vit X5 framför mig en fräck omkörning av bilen före ca 100 meter innan en 2 filig väg blev enfilig.
Bilen som blev omkörd fick bromsa och därmed jag också för att X5:an skulle hinna innan filerna gick i hop. längre fram var det ett pärlband av bilar på den enfiliga vägen + mötande-han kunde inte köra om fler bilar på länge och tjänade ingenting på den tokiga manövern.

#10
2018-08-16 22:16

Senast i morse gjorde en vit X5 framför mig en fräck omkörning av bilen före ca 100 meter innan en 2 filig väg blev enfilig.
Bilen som blev omkörd fick bromsa och därmed jag också för att X5:an skulle hinna innan filerna gick i hop. längre fram var det ett pärlband av bilar på den enfiliga vägen + mötande-han kunde inte köra om fler bilar på länge och tjänade ingenting på den tokiga manövern.

#11
2018-08-16 22:16

Senast i morse gjorde en vit X5 framför mig en fräck omkörning av bilen före ca 100 meter innan en 2 filig väg blev enfilig.
Bilen som blev omkörd fick bromsa och därmed jag också för att X5:an skulle hinna innan filerna gick i hop. längre fram var det ett pärlband av bilar på den enfiliga vägen + mötande-han kunde inte köra om fler bilar på länge och tjänade ingenting på den tokiga manövern.

#12
2018-08-17 09:22

"Jag skulle nog gilla att köra bmw då jag är petig vad det gäller komfort, vibrationer, ljud och oljud, detaljkvalitet. Men tre saker skrämmer bort mig, det är andra bmw-ägare och så ekonomin"

Vad spelar det för roll hur andra BMW-ägare kör? Det viktigaste är väl att man gillar bilen själv. Är själv också petig med ovanstående och kör därför BMW. Bilarna är mycket styva i chassit, vilket gör att de absorberar skador i vägbanan mycket bra.

#13
2018-08-18 12:33

3-serien har alltid varit min favorit i BMW-flottan, dock så har den med tiden blivit för stor för min smak. Tycker att märket blivit allt mindre sportigt och mer `Östermals-inriktat´ ;)

Många märkliga kommentarer här för att vara ett bil-forum tänkt för bilintresserade.
Har någon ens en BMW utom jag då.

#14
2018-08-19 00:22

Har bara provkört den nuvarande F30 och den kändes ganska nervös i sitt uppförande och hade ett ganska högt vägljud och vindbrus invändigt. Annars väldigt skön att köra med 8 växlad ZF automatlåda. Men allt kostade extra som svankstöd exempelvis? Lite snålt.

#15
2018-08-20 10:29

#Skodaägare: BMW är fina bilar att köra, det råder det inget tvivel om. Men de har tidigare dragits med problem som jag skulle tippa inte byggts bort i de nyare modellerna. Bland annat allvarliga motorproblem med ras som följd. Ofta utan närmare förvarning. Sedan har de mycket problem med kraftförsörjningen (matar/kabelstammen)= från batteriet som sitter i bagagerummet på alla modeller jag känner till. Det är vanligt att batterilådan blir vattenfylld, eller att kabelstammen ärjar av. På min lilla 1-serie gick det på 10000 att få fixat och hur kul är det att bli ståendes med en bil som är stendöd rätt som det är.

Dubbelmassesvänghjulen är också en dyr historia som inte bara BMW har haft problem med. Det är ett problem som kan uppstå redan efter några få 1000 mil. Ska man köra BMW och inte är en sån som kan byta till en ny bil vart 3:je år så är det viktigt att kolla upp så att du köper en modell med rätt motor så du inte riskerar att drabbas av ras. Låt även kollas att matarledning och batterilåda är i gott skick och att inga ryck/vibrationer finns vid växling och igångtagning vilket annars kan tyda på förbrukat svänghjul och det kostar en bra slant att få bytt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.