Bild
Nästa artikel

Nya Auris med fokus på hybridmotorer

Nyheter

Toyota lyssnar på sina kunder och erbjuder med nya Auris fler hybridalternativ och färre konventionella.

Med nya Auris introducerar Toyota en ny satsning på hybrider och i det här fallet består den av två alternativ. Den ena hybriden har 122 hästkrafter och använder en 1.8-liters bensinmotor, här ligger fokus på komfort och bra körekonomi. För den andra hybriden, med 180 hästkrafter och en 2-litersmotor, finns en sportigare betoning. 

Ett konventionellt alternativ erbjuds i form av en 1.2-liters turbobensinmotor, det vill säga inget dieselalternativ. 

Auris nya kostym har blivit längre, bredare och lägre. Den bakre formgivningen har gjorts mjukare för att bättre flöda in med resten av bilen. Fronten å andra sidan har blivit lite plattare och har en större grill, samt har utrustats med nya LED-lyktor med DRL. 

Diskutera: Vad tycker du om Auris nya motoralternativ?

Kommentarer

#1
2018-03-07 07:55

Tycker att den är riktigt snygg.
Konstigt dock att man valde att inte visa upp interiören.

#4
2018-03-07 08:10

Är det samma hybriddrivlina som i nyaste Prius? Den är väl kanske den i verkligheten snålaste icke-laddbara bilen. Med det i åtanke är nya Auris mycket intressant! Utseendet helt ok, men huruvida resten av bilen levererar vet vi ju inte ännu..

#5
2018-03-07 08:10

Fejkade avgasrör. På en hybrid!

#6
2018-03-07 08:18

122 hk ur 1,8 liter, det luktar 80-tal.
Designen påminner om Clio, men schaktbladet där fram är unikt.

#8
2018-03-07 08:44

Den är ju inte helt olik den gamla modellen vilket jag tycker är positivt.
Dom har lyckats få till den riktigt snygg till skillnad från C-hr som har så vansinnigt dåliga design missar till användarens nackdel.
Hoppas dom får till en bra invändig miljö också med alla säkerhets funktioner som sig bör och att den är lite mindre trång både bak och fram.
Den enda missen är väl den fläskiga kofångaren bak som tillsammans med öppningsgreppet på luckan kommer att göra att snön måste skrapas bort med handen innan man får in handen för att öppna. ( om den inte kan öppnas inifrån )
Fejkade avgas rör är väl bättre än när man ser ett fyra gånger mindre rör rör inne i det stora som ryker
Jag tycker Toyota skall gömma avgasröret en bit in under bilen så man slipper se avgasröken inne i stan på vintern då det på nåt sätt ser fel ut när det står hybrid på luckan.
Och det viktigaste är väl vad förbrukningen hamnar på i den nya versionen eftersom den absolut inte var på topp på den gamla modellen utan man kunde åka billigare med en std vag bensin utan hybrid.

#9
2018-03-07 08:40

Äkta eller fejka på dubbla avgasutblås gäller endast 2.0 hybrid!

#10
2018-03-07 08:42

Hoppas det är mer plats i denna än i gamla versionen, där jag kände mig helt instängd med mina 190 cm.

#11
2018-03-07 08:57

Genève visning är det bara 2.0 hybrid därför är den dubbla avgasutblås, sänkning med mindre markfrigång. Vet inte om 1.8 hybrid vanlig samma höjd markfrigång som tidigare Auris 2017 och insteg, bättre eller sämre.

#12
2018-03-07 09:04

Någon som vet om bensinturbon får partikelfilter?

MVH AL

#13
2018-03-07 09:24

Nä,
jag har läst det mesta om denna ”nya” bil och har inte sett ett ord om att den har partikelfilter. Av det följer att den har höga co2 utsläpp då den bara har bensinmotor OCH höga partikelutsläpp då den saknar partikelfilter. Miljövidrig är ordet!

#15
2018-03-07 09:30

Varför så sparsmakat med data? Intressant att se hur mycket den växt. Speciellt hoppas jag man förlängt axelavståndet som har varit det kortaste i klassen, därav dåligt med plats.

#16
2018-03-07 09:32

Apropå partikelfilter: alla nya bilar som säljs inom EU från september 2018 ska vara utrustade med partikelfilter.

#17
2018-03-07 09:37

Stämmer. Men sitter det där redan nu eller väntar man tills det blir krav?

MVH AL

#18
2018-03-07 09:51

@knauer: Axelavståndet är förlängt med 4 cm, är nu 264 cm.

#19
2018-03-07 10:13

Riktigt snygg! Lyckad två-tonslack.

#20
2018-03-07 10:38

Alla bensinbilar lär ha partikelfilter i höst när kraven i Europa träder i kraft. VW har två bilmodeller varav den ena bara har partikelfilter i den framhjulsdrivna versionen men kommmer säkert senare med partikelfilter i höst då samma nivå gäller både för dieselbilar och bensinbilar i det nya kravet. Att dieselbilar redan har haft partikelfilter beror på att katalysatorn inte klarar sotmängden i dieselmotorn utan behövde partikelfiltret för att överhuvud klara av sotet från motorn. Kan man läsa om här.
https://www.dn.se/arkiv/motor/hardare-miljokrav-gor-nya-bensinbilar-renare/
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Catalytic_converter
I USA och Japan som haft mycket högre krav på rening av avgaser än Europa haft så finns redan bilarna med högre reningsgrad. I Europa är det bilindustrin som fram till nu fått bestämma nivån på avgasrening och ändå har inte Europeisk bilindustri klarat att följa lågt satta utsläppsnivåer som man själv satt.

#22
2018-03-07 10:52

Ja det finns ett EU-direktiv som gäller från hösten 2018.

Men det svarar fortfarande inte på min fråga om Auris som säljs med bensinturbo idag har fått tekniken eller inte.

MVH AL

#23
2018-03-07 10:54

Den er super flot, det er den flotteste mellemklassebil NU. Tak til toyota og med 2,0 motor er den suveræn...

#24
2018-03-07 11:08

Mycket spännande med den nya framtidsäkrade drivlinan, tror den blir ett rejält lyft och förhoppningsvis en riktigt körglad bil.. Jag har lagt in två bilder på forumet på instrumenteringen som jag antar sitter på 2,0 hybrid, den har många körlägen vilket är intressant (Comfort, Normal, SportS, SportS+ och Custom) undra hur mycket som ställs om?

Hmm.... Jag får luska lite mer :)

#25
2018-03-07 11:11

Intressant drivlina även om det hade varit ännu bättre om den varit PHEV.
Toyota lovar 40% verkningsgrad på bensinmotorn!
Förvånande snygg design också, åtminstone exteriört.

#26
2018-03-07 11:18

Intressant att kommentarfältet inte fylls med kommentarer om hur ful bilen är, vilket ju brukar vara normalt när en ny Toyota/Lexus presenteras :)

#27
2018-03-07 11:53

Ja 40% verkningsgrad låter spännande. Vore kul att se hur det har gått till rent praktiskt.

MVH AL

#28
2018-03-07 12:08

A.L här är en video även om de inte avslöjar allt :)

https://www.youtube.com/watch?v=W2aY981XWY8&t=3s

#29
2018-03-07 13:13

äntligen lite pulver under huven

#30
2018-03-07 13:23

Simon no1.

Du funderar över inredningen, ja det gör vi nog alla mer eller mindre. Men om man tittar noga på bilden ovan här så sticker det upp en skärm mitt på panelen som enligt mig ser riktigt stor ut. Frågan är hur långt ned går den på mittkonsollen? Är det en Teslavariant eller Prius i storlek?

#31
2018-03-07 13:49

Kære Du . Afgasning af partikkelfilter , det er jo en Atkinson så det er ind bygget . Altså en 2,0 Atkinson motor.

#36
2018-03-07 13:59

Går det att beställa den med V12:a?

#37
2018-03-07 14:29

Inbyggt i Atkinsonmotorn, ha ha ha okunskapen flödar här...

#38
2018-03-07 15:31

Ser ut som någon fransk skräp. Fast pensionärerna kommer väl köpa den iallafall

#39
2018-03-07 16:12

Toyota börjar bygga ganska snygga bilar. Men den här trenden med tvåtonslack är jag inte mycket för, även om färgkombinationen på den visade bilen ändå är ganska ok.

#40
2018-03-07 16:46

Motoralternativen är en fullträff.
Vem hade trott att Toyota bestyckar Auris hybriden med en tvåliters motor med 180 kusar?
Ingen...:D

#41
2018-03-07 16:50

Kör en Avensis -14 idag. Kände direkt att en sådan här får det bli när jag byter bil om 1-1,5 år. Helst 180 hk-versionen, men beror på prislappen.

#42
2018-03-07 18:00

Designen blir mer och mer tilltalande. Det får dom plus för.

#43
2018-03-07 18:36

Ja många här tycks gilla designen. Själv är jag inte lika optimistisk då jag tycker att den är identitetslös. Risken finns att den är daterad redan om några år.

Men det är ju bara min åsikt.

MVH AL

#44
2018-03-07 19:02

skriv det du ved om ATKINSON , motor og forurening samt forbrænding..+?

#45
2018-03-07 19:02

Den hade rutorna täckta, ingen visning av interiören. Man undrar varför, vill Toyota hålla nyfikenheten på nya Auris uppe, eller är de helt enkelt inte klara med insidan? Var visningsbilen ö.h.t körbar?

#46
2018-03-07 19:03

A.L
Den här ska, om jag förstod det rätt. Börja säljas i Europa tidigt nästa år. Så då lär det vara partikelfilter från start. Utgående modell har jag ingen aning om den har det redan, eller inte.

#47
2018-03-07 19:11

hultarn
Det är faktiskt bara 98hk ur en 1,8 liters motor. Elmotorn på 72hk gör att den totala effekten blir 122hk. Är väl för att den ska bli så snål som möjligt.

#48
2018-03-07 19:12

Toyota höll nya Auris inklusive släppet höljt i dimmor av den samma anledning som att de inte visar interiören.
Dem ger inte konkurrenterna det minsta lilla att gå på utan att det kommer när det kommer och att det blir bra ska ni se.

#49
2018-03-07 20:33

Ovanligt snygg för att vara Toyota. Förutsätter att den kommer som kombi också, annars ointressant.

#50
2018-03-07 20:40

Ser inte så oäven ut även om trynet är lite oaptitligt i sedvanlig Toyotastil.
Men det krävs en upplevelse IRL för att man ska kunna bedöma den någorlunda rätt.

#51
2018-03-07 21:43

Någon som vet om man ser motorhuven? Körde en ny Hyandai i40 häromdagen, man ser vindrutan ... sedan ser man inget mer. Svårt att parkera också när man inte ser framänden på bilen. Någon som vet om det är mycket som är förändrat, mellan denna nya och den gamla modellen (är det ljusårs skillnad, eller vanlig Toyota manér smärre kosmetiska förändringar?).

#52
2018-03-07 22:05

Stygga, det är inte på många småbilar som du ser motorhuven längre. Jag har tänkt samma sak så många gånger nu!

#53
2018-03-07 22:23

Det är nog så att man ser inte huven på några bilar nuförtiden.
Det är nästan ett måste med sensorer fram .

#54
2018-03-07 23:15

På SUVar ser man huven. :-)

Ang Auris ska det bli intressant att se kombin och framförallt att få "känna o klämma" på den så småningom.

#55
2018-03-08 10:29

Har ytterst svårt att se att interiören på en Toyota skulle vara så nydanade och fantastisk att övriga konkurrenter skulle kasta sig över den och omgående plagiera om dom fick chans att se den...:) Tror snarare som många andra att den inte är riktigt klar i produktions-utförande ännu och därför går den inte att visa upp.

#56
2018-03-08 10:49

Gjorde inte Toyota likadant när man visade C-HR, att interiören visades upp någon månad efteråt?

#57
2018-03-08 11:31

@jørgenn: Kan du förklara hur Atkinson 2.0 inbyggda partikelfilter fungerar.

#58
2018-03-08 12:08

Sen kan man fråga sig hur "trenden" med allt lägre standardbilar hänger ihop med det allt större intresset för SUV/Crossover... Istället för att sänka höjden på standardbilarna kanske man borde höja dom säg 5 cm och därmed få en motsvarande högre sittställning och bekvämare insteg.. Fast då kanske försäljningen av samma företags SUV/Crossovers skulle minska radikalt och dessa tjänar man väl säkert mera pengar på för varje försålt exemplar ?

#59
2018-03-08 12:21

Pi, jag misstänker att de vill ha både sportighet och andra bilar med inriktning på bekvämlighet, VW tog ju inte bort sin vanliga Golf när de kom med Golf+

I Toyotas fall så har man ju blivt kritiserade för just körkänslan och det är ju något de jobbat hårt på när det gäller dom uppdaterade och nya modellerna, så att nya Aurisen blir lägre hänger troligen ihop med detta, just den de visade på mässan var ju dessutom 20 eller 25 mm lägre så det kommer nog olika modeller

#60
2018-03-08 12:44

Jag är lite besviken på Toyota. Som Aurisägare har jag väntat länge på att de skall komma med något nytt. Både Auris och Avensis är ju gamla. Efter sex år visar man nu upp något som verkar vara en mockup med osäkert produktionsdatum, medan en i sammanhanget liten bilproducent som Volvo sprutar ur sig nya modeller som dessutom vinner pris.

#61
2018-03-08 12:44

Håller med Pi att det är en tråkig trend att de blir lägre. Jämför första generation Auris med nuvarande och denna senaste. Samtidigt håller jag också med Simon om Toyota och kritiken man fått tidigare. Kvittar hur man gör så här man rumpan bak.....

#62
2018-03-08 13:47

Undrar om det kommer en ny Lexus CT nu?

#63
2018-03-08 16:11

Mjo CT är i desperat behov av uppdatering. Konstigt att de ens har den kvar så daterad som den är jämfört med allt annat i modellprogrammet.

#64
2018-03-08 16:39

Snyggare, men de hade gärna fått städa upp fronten lite till.

#65
2018-03-08 21:25

Jag förstår inte varför bilen måste bli lägre, lite bredare är ok men med låga bilar blir insteget jobbigt och markfrigången låg, vilket oroar på moddiga och snörika vägar

#66
2018-03-08 21:41

celef 2018-03-08 21:25

Toyota vill ha rolig med sportig för den nya facelift därför blir lägre, bredare och markfrigången låg efter tidigare gamla Auris normal markfrigång.
Inte gillar nya facelift Auris känna sig besviken då ta annan märken bättre.

#67
2018-03-09 10:39

Ja fantastisk flot , lav for ar udnytte den lave vinen
Modstand ligesom Prius....

#68
2018-03-09 18:36

Bilen är lägre eftersom det är en faktor för att kunna få lägre förbrukning. Förr var detta inget problem som någon snackade ens om, idag är det plötsligt ett så stort problem att man måste köpa en SUV. Höjden på bilen är jag minst oroad över, mer oroad över att nya bilar har vindrutan fram väldigt slutande så att den hamnar nära huvudet. Sedan trenden mer slutande motorhuv gör att man ser den inte när man kör. Detta upplever jag som större problem.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.