Bild
Nästa artikel

Nya Audi E-tron – 11 saker du behöver veta

Nyheter

40 mils räckvidd, digitala sidospeglar och snabbaste laddningen. Här är elva saker du behöver veta om nya elbilen Audi E-tron.

1. Dubbla elmotorer
Nya Audi E-tron har inte bara en utan två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Tillsammans ser de till att bilen blir fyrhjulsdriven och med 408 hästkrafter går noll till hundra på 5,7 sekunder.

2. Batteri på 95 kWh
Bilens viktigaste komponent är inbyggt i golvet mellan hjulaxlarna och hela batterilådan väger 700 kilo jämt. Kapaciteten på 95 kilowattimmar (kWh) räcker för ungefär 40 mils eldriven körning, enligt nya mätmetoden WLTP.

3. Snabbaste snabbladdningen
E-tron blir den första elbilen som har stöd för snabbladdning med likström med upp till 150 kilowatt (kW). Om snabbladdaren tillåter sådan effekt kan man ladda 80 procent på en halvtimme. När det gäller ”normalladdning” med växelström, till exempel hemma eller på jobbet, är den maximala laddeffekten 11 kW. Full laddning tar ungefär 8,5 timmar. En extra ombordladdare, som dubblar laddeffekten till 22 kW, kommer att erbjudas senare.

4. Redo för släp
Dragkrok har hittills varit en sällsynt detalj på elbilar men till Audi E-tron finns en sådan som tillval. Max släpvagnsvikt är 1 800 kilo.

5. Samma serviceintervall
Den elektriska drivlinan behöver inte någon service alls men Audis rekommenderade serviceintervall är ändå samma som på en bensin- eller dieselbil.

6. Digitala sidospeglar
Audi blir först med att införa digitala sidospeglar på en serietillverkad personbil. Kameror på utstickande stativ ersätter de klumpiga spegelhusen och sänker därmed luftmotståndet. På insidan av dörrarna finns skärmar som visar ”spegelbilden”. Svenskt pris är inte fastställt men i Tyskland kostar kameraspeglarna 1 500 euro, motsvarande 15 600 kronor.

7. Minus 28 är gränsen
Ett vätskebaserat kyl- och värmesystem ser till att batteriet håller rätt temperatur men fysiken sätter stopp vid riktig råkyla. Elektrolyten i batteriet fryser vid minus 28 grader och då kan Audi inte längre garantera att bilen startar.

8. Uppgraderingar till salu
Med E-tron lanserar Audi en ny funktion som gör att bilägaren kan köpa ”uppgraderingar” till bilen. Det kan handla om nya funktioner till strålkastarna eller högre effektnivå.

9. Från 885 000
E-tron har en prislapp som kräver sin plånbok: 885 000 kronor. För de pengarna får man en relativt välutrustad bil med, bland annat, luftfjädring och det mer avancerade multimediasystemet med navigation.

10. 500 förhandsbokningar i Sverige
Ungefär 500 svenskar har lagt 20 000 kronor i handpenning för att få en plats i kön för att kunna köpa Audis elbil.

11. Leverans vid årsskiftet
Produktionen har redan startat vid fabriken i Bryssel men det dröjer tills årsskiftet innan de första kunderna får sina bilar.

Ett längre reportage om Audi E-tron kommer i ett kommande nummer av Vi Bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om nya Audi E-tron?

Kommentarer

#1
2018-09-18 10:20

Kvack! 700 kilo blodsbatteri. Kanske vi borde ha en punkt 12 som handlar om att det här ingalunda är en vidare miljövänlig bil?

.

#2
2018-09-18 10:41

Gillar formatet! Halva räckvidden och en ICE räckviddsförlängare hade gjort bilen billigare, mer praktisk och tillgänglig för fler.
Säkerligen hade miljönyttan blivit större också!

#3
2018-09-18 10:47

Ytterligare en elbil för egenföretagare som vill framstå som miljövänliga. En lätt begagnad Q7 med Euro 6 dieselmotor kan man får för strax över 600kkr. Kör man den på HVO100 så är man betydligt snällare mot klimatet än om man köper detta monster.

#4
2018-09-18 10:54

40 mil på 700kg, 95kWh känns ju inte så hett... Batteriteknik har fortfarande en hel del kvar...

#5
2018-09-18 11:12

Skulle gärna köra en sådan här, om man hade råd.

Håller med om att 700kg batterier/bil inte är gångbart om alla världens bilar skall bli batteribilar. Då behöver batterierna bli rejält mycket mindre och effektivare. Men vi är ju ännu i ett väldigt tidigt stadium av batteribilstekniken.
Dock, tror inte det kommer finnas en drivlinetyp, som idag, som passar alla. Om inte någon typ tar ett riktigt kliv i effektivitet.

#6
2018-09-18 12:09

Med dagens batteriteknik så tror jag fortfarande att plugin-hybrider är den bästa lösningen på sikt. Då kan man kombinera ett mindre batteripack med en ICE som går på förnybart drivmedel.

#7
2018-09-18 12:50

Lite tramsigt att lägga krut på sido speglar när bilen istället borde bli lite mer aerodynamisk. Det är inte batteri tekniken som är största problemet, utan bilen utan batterier väger för mycket. Bilen måste bli mer effektiv, nedåt 1,5 Kwh/mil istället för nästan det dubbla.

#8
2018-09-18 14:38

7. Minus 28 är gränsen

Inget för en normal svensk vinter alltså.

#9
2018-09-18 15:04

"Lite tramsigt att lägga krut på sido speglar när bilen istället borde bli lite mer aerodynamisk. "

Den har ett totalt luftmotstånd på 2,65 x 0,28 alltså 0,74 kvm. Alltså i samma härad som en Volvo V90 som ligger mellan 0,69 och 0,76.

#10
2018-09-18 16:09

Men backspeglar med kameror sitter redan i Lexus bilmodeller när Audi e-tron säger sig vara först världen med ” digitala” backspeglar!
https://youtu.be/MSruk_75Rss
Innerbackspeglar som får sin bild från en kamera så inte nackstöd och medpassagerare eller last stör bakåtsikten finns sedan tidigare i flera Toyota och Lexusmodeller.

#11
2018-09-18 18:09

Först klagar många här på alltför korta elektriska räckvidder och att elbilarna i gemen inte har möjlighet till dragkrok. Sen kommer bl a denna med bra elektrisk räckvidd och dessutom bra dragkapacitet. Och då är också detta fel. Och med mindre batteri och en "räckvidds-förlängarmotor" så hade säkert dragmöjligheten försvunnit.
Visst - detta är ingen bil för de flesta av oss privatköpare men det är ju inte heller de närmaste konkurrenterna Tesla Model X eller Jaguar i-Pace.
Beträffande elektroniska backspeglar så undrar jag hur det fungerar i mörker och med en stark ljuskälla som LED-lamporna på bilarna är rakt in i kameran....

#12
2018-09-18 18:47

Digitala sidospeglar?
Vad är det för trams, de visar ju bara ettor och nollor!
Men en fin bil är det och den har en rund ratt!

#13
2018-09-18 20:25

Tesla har ingen temperaturbegränsning. Bjørn Nyland övernattar i en Mode X i 36 minusgrader och kör iväg på morgonen utan några problem. Finns på Youtube. Bättre batteriteknik hos Tesla uppenbarligen.
95 kWh och "bara" 400 km räckvidd? Nya Hyundai Kona-e och KIA e-Niro kommer 20% längre med 30% lägre batterikapacitet. Inte så smickrande för Audi...

#14
2018-09-18 20:52

Det är bara att använda el för att hålla batteriet över - 28.

#15
2018-09-18 20:58

Tack Previa för länken. När man ser Lexus lösning så förstår man att finess inte är ett av deras ledord. Men fullt i linje med Tesla och Volvo dock. Kläm in en skärm bara, strunt i hur det ser ut. Usch, nu fick jag en sur uppstötning...

#16
2018-09-18 21:32

Många fördelar med kamerabackspeglar som inte ser sämre vid blöta eller frostiga sidorutor som man ser vid 2:26 minuter i filmen och som när man fotograferar med en digitalkamera i dåligt ljus och bilden ser ut som om den vore tagen mitt på dagen i bra ljus vilket gör mycket inte minst för oss äldre med väsentligt sämre mörkerseende än unga människor och som minskar bländningsrisken vilket ses vid 2:49 i filmen där bilen bakom syns som om den kom i dagsljus.
Dessa kameror kan även zoma vilket vanliga backspeglar inte kan och hjälplinjer kan lägggas in vid parkeringsmanövrering vilket syns i länken #10 tidigare.

#17
2018-09-18 22:12

30 mil landsväg när temperaturen ute är neråt -10 grader skriver man i sin Engelska text och 38 mil vid
+ 23 grader utan AC i samma text. Och man får hoppas att huset man bor i har en ordentlig huvudsäkring då 16 A laddning tar 28 timmar och 45 minuter och har man bara tillgång till 10 A så tar en fullladdning 46 timmar och 15 minuter.
https://ev-database.uk/car/1092/Audi-e-tron
Största stötestenen för elbilars utbredning verkar vara fler laddplatser ute i samhället och att
ej fungerande laddare åtgärdas och inte som nu åtgärdas först när någon står vid en laddare som inte fungerar trots att laddarens ägare kan se att den inte fungerar i sin dator.

#18
2018-09-18 22:29

PREVIA - sätt en stark ljuskälla rakt emot en kamera så får du se hur bra du ser omgivningarna. Som kan inträffa när nån med starkt ljus ligger bakom i mörker. Jag är som sagt inte lika övertygad om förträffligheten med denna lösning...

#19
2018-09-18 22:43

endast 30 mil i -10 grader, sedan tillkommer att få lite värme i bilen, så vill man inte frysa om händerna så man har rattvärme på
och man vill ju även se genom bakrutan så man har el-rutan på så vill man inte frysa om häcken så stolvärmen är på
Sedan har man ju laddat batterierna några ggr så de har tappat effekt.
Hur långt kommer man då tro 16 mil eller.
Bevare mig väl för sådant skit för nästan miljonen i pengar
När det finns riktiga bilar som klarar 70-100 mil på en full tank
och har det bekvämt i bilen. Är det slut på bränsle så tar det några minuter att fylla på
inte dagar som elbilar.
Om man skulle åka Stockholm - Göteborg - Stockholm med Audin hur många dar skulle de då ta?
Backspeglar för 15600:-skrämmande uselt

#20
2018-09-19 04:47

Denna bil är på tok för tung och feldesignad för att vara energisnål! En tung trögrullande klump, helt enkelt.

#21
2018-09-19 08:13

Haha! Klart audi rekomenderar samma serviceintervall (det blir gratis extra pengar in). Elbilar behöver knappt service så det där var ett vidrigt uttalande. Det ska gå framåt och inte bakåt. Därför borde ett rimligt intervall varit var 5.000:e mil.

#22
2018-09-19 09:38

Bilen ser ju trevlig ut o går säkert bra - men förutom de digitala sidospeglarna, så har ju Tesla allt redan sedan länge och lite till... Så vad är nytt under himlen egentligen (förutom för Audi själva)? Jaguar I-Pace är ju en värdig konkurrent (med bättre prestanda) om Audi-folket vågar vara otrogna sitt märke.. :-)

#23
2018-09-19 10:46

@John2008, välkommen till verkligheten! Elbilar med räckvidd som gör dem hyfsat användbara för människor blir tunga. Punkt!

#24
2018-09-19 11:33

Är det varvräknare på bilden, eller? På en elbil?

#25
2018-09-19 14:39

Det är antagligen en visare för åt vilket håll energin går för stunden och i vilken mängd. Ungefär lika onödig som en varvräknare i en modern bil.

#26
2018-09-19 18:13

Swemba, behöver inte blir tunga bara för att det är batterier i en bil. Gör man bilen (utan batterier) lättare, och gör den energisnål (lågt luftmotstånd, smalare däck osv) så behöver du inte så många kWh till bilen. Säg att du kan få ned förbrukningen till ca 1-1,2 kwh/mil... då kanske du behöver max 60 kwh's batteri. Grejen idag är att man maxar allt, stora klumpiga SUV modeller som är ineffektiva och sedan måste man upp på riktigt stora batterier med 80 kwh eller mer, klart att vikten springer iväg. Som jag ser det idag, med dagens relativt "tunga" batteri teknik, borde det räkna upp kilowatt prestanda, dvs när får jag mest "kraft för pengarna".. en balans mellan storlek på batteri och räckvidd. Låt oss säga att man fått ihop en i30/i40 storlek på bil (som referens), med batterier på runt 60 kwh och där bilen drar 1,2 kwh/mil, då kommer du 50 mil (verkliga mil) på en laddning. Bilen skulle nog faktiskt inte behöva vara mycket tyngre än en typ i40 idag (1600-1700 kg). Men det gäller att få balans i ordning, kunna bygga bilen i lättare (och starka) material. Dessa 2,5 tons SUV de håller på med idag blir "too much" om du frågar mig, det verkar mer "lek" och "show business" än något som vi egentligen behöver just nu. Detta borde jag inte säga, men låt oss säga att de fick in ett batteri på 300-350 kg i min Octavia, visst den väger ca 1700 kg då.. men kunde den samtidigt gå 45-50 mil på det batteriet hade jag varit köpare direkt. (förutsatt att de kunde gömma batterierna så att det inte själ mitt bagageutrymme). Batterierna lågt i bilen hade kunnat göra bilen ännu mer vägsäker kanske? Kardantunnel kanske kunde tas bort också (står högt på önskelistan över onödiga saker som inte behöver finnas på en 2WD bil).

#27
2018-09-19 18:17

Jag väntar fortfarande på en helt normal kombi (helst) i mellanklass (ca 4,6 meter) som går helt på EL och har räckvidd på minst 40 mil (helst 50). Borde inte vara så svårt att ta fram. Prislappen helst under 300 tkr.

#28
2018-09-20 09:12

Styggavargen - den bil som idag ligger närmast dina krav är nog e-Niro men pris-kravet lär väl inte ens den klara av. Men vi får väl se när den kommer ut i bilhallarna om nån månad.
Sen misstänker jag att det är lättare att gömma undan stora batteripaket i en lite högre bil om man inte vill minska t ex bagageutrymmet radikalt. Stora batterier under golvet (inkl "kardan-tunnel") tar trots allt plats i höjdled. Speciellt om bilen i sig är lite mindre - i en stor Tesla Model S är det nog enklare.

#29
2018-09-21 17:15

I den här klassen finns än så länge bara konkurrenterna Tesla X (eller kanske S), Jaguar I-Pace och nysläppta Mercedes EQC 400. Denna Audi är nog den vettigaste, totalt sett, men jag personligen gillar I-Pace bättre. Mersan verkar inte vara något riktigt alternativ. Men fler är på gång. Även i rimligare prisklasser.

Somliga hänger upp sig på den höga vikten istället för att se till energiförbrukning och utsläpp. Trots den höga vikten är ju alltid en elbil effektivare hur man än räknar på det. Med tiden kommer rimligen batterierna bli allt bättre och mindre. Kanske rentav bränsleceller kan ha en framtid.

#30
2018-11-02 09:18

Den 12:e saken att veta: Audi säger i sin reklam "we have injected it with our DNA"... -det är väl precis det jag inte vill. Audi's DNA är fullt av fusk, oegentligheter och kundförakt, samt att deras vd Rupert Stadler, under vilkens ledning E-tron utvecklats, sitter bakom galler pga Audi's DNA (fusk och oegentligheter).

Det hade varit bättre om de kört en reklam där de visar att de brutit med det förgångna helt för sin nya bil... -men det kan nog ta gott och väl 10-15 år innan Audi rensat upp i träsket, och fått bort skiten som sitter i deras väggar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.