Bild
Nästa artikel
Nya Audi A7 Sportback.
Nya Audi A7 Sportback.
Nya Audi A7 Sportback.

Nya Audi A7 Sportback – rapport från provkörningen

Direktrapport

Nya Audi A7 Sportback har utseendet för sig – men hur är den i övrigt? Vi rapporterar från provkörningen.

Vi Bilägare skickade Fredrik Diits Vikström för att provköra den andra generationen av Audis stora kupémodell.

Vad är det för bil du kör, Fredrik?
– En helt ny A7:a och det handlar alltså om en nästan fem meter lång lyxbil med väldigt elegant design, säger Fredrik Diits Vikström och fortsätter:

– Den här bilen ska ju vara det lite snyggare alternativet till A6. Kanske också ett alternativ till den ännu större och ännu dyrare A8. De här tre bilarna är också byggda med i stort sett samma grundmaterial.

Hur är den att köra?
– Jag kan ju börja med att nämna vad den kostar. Bilen jag kör är en så kallad 50 TDI. Motorn är en treliters diesel-V6 på 286 hästar, stöttad av en liten elmotor. Fyrhjulsdrift, åttastegad automatlåda. Och Audi har fyllt på med nästan all utrustning som finns. Grundpriset är 668 000 kronor men med ett sådant här utförande skenar siffrorna iväg till 950 900 kronor. Ja, på riktigt!

– Med ett sådant pris följer ju höga förväntningar. Och A7 är för det mesta väldigt trevlig att köra. Otroligt tyst och bekväm. Björnstark motor. Oväntat smidig och lätthanterlig, där bidrar säkert fyrhjulsstyrningen. Men allt är inte tiptop. Vid kökörning är det faktiskt svårt att köra mjukt. Växellådan rycker och har sig. Kanske ingen jättegrej men lite förvånande i en så här dyr bil. Mer om det i provkörningsrapporten i tidningen.

Något annat som är bra eller dåligt?
– Bagageutrymmet är förvånansvärt bra. Väldigt djupt och rymligt. Och halvkombilucka är ju praktiskt. Sedan går det inte att komma ifrån att takhöjden i baksätet inte är den bästa.

– Förarplatsen förtjänar också att nämnas. Upplägget med två stora pekskärmar mitt på instrumentbrädan är nyskapande och häftigt. Skärmarna är genomtänkta men frågan är om de är enklare att använda än fysiska knappar?

Hur vanlig blir nya A7 i Sverige?
– Ganska ovanlig. De senaste åren har försäljningen legat kring 200 bilar per år. Nuförtiden vill ju många ha suvar och framöver kan jag tänka mig att elbilar kommer att sno åt sig en del av försäljningskakan när det kommer till bilar i den här prisklassen.

Läs hela provkörningen av nya Audi A7 Sportback i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Prenumeranter får tidningen först av alla. Läs mer om prenumeration här.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A7 Sportback?

Kommentarer

#1
2018-06-23 10:26

”Motorn är en treliters diesel-V6 på 286 hästar, stöttad av en liten elmotor. ”

Det stämmer inte! Bilen har ett 48-voltssystem. Det är något helt annat. Lite bättre koll får ni allt ha.

#2
2018-06-23 10:53

Swemba - om det är en 48 V motor som hjälper till så är det knappast fel att skriva som ViB gör.

#3
2018-06-23 13:05

@Pi, det är ingen 48-volts motor. Det finns ingen elmotor.

#4
2018-06-23 13:54

Visst sitter det en kombinerad generator / startmotor / drivmotor på 12 kW 48 Volt i Audi A7.
http://www.greencarcongress.com/2018/02/20180214-a7.html
Ett sett för biltillverkare att försöka klara de nya utsäppsreglerna som nu nästan måste följas i verkligheten till skillnad från tidigare regler där det gick bra att föra konsumenterna bakom ljuset med myndigheternas goda minne.
På något vis verkar batteribilar och vätgasbilar vara en enklare väg mot lägre utsläpp än mer och mer komplicerade fossila bilar där tillverkare till höga kostnader försöker förbättra ålderdomliga konstruktioner för att klara miljökraven och ändå går bilen inte mjukt i kökörning som numera är den vanligaste bilkörningen.

#5
2018-06-23 16:28

Jo Swemba - om det är en mildhybrid (vilket allt pekar på) så måste det sitta nån form av elmotor i drivlinan och jag tror att det är som PREVIA säger - runt 12 kW vilket ju inte är speciellt mycket i en bil av denna dimension. Annars lär man inte ha kostat på ett 48 V elsystem såvida men inte har elektriskt turbo. Och är det på det viset så är det ju möjligt att det inte finns nån elmotor för framdriften men då är det ju inte heller nån mildhybrid - vilket jag trots allt tror att det är.

#6
2018-06-23 16:48

Är det bara jag!
Jag tycker denna bil är fruktansvärt ful, bakdelen är hemsk.

#7
2018-06-23 18:25

Ok, jag kanske har missförstått den sk ”mildhybridtekniken” helt då? Jag trodde att det bara handlade om ett kraftigare elsystem som kan driva mer saker och inte hade något att göra med framdrivningen som sådant? Jag hittar inte heller något i Previas länk som säger att det skulle fungera annorlunda?

#8
2018-06-23 18:00

Ett "mildhybrid-system" består av en elmotor - i Audis fall runt 10--15 kW - och ett litet batteri där jag sett att Kia använder ett 48 V batteri på ca: 0,5 kWh - tämligen litet alltså. Elmotorn kan också vara startmotor men det beror nog lite på enskilda tillverkare. Sen används i Audis fall, såvitt jag förstått, också ett 12 V-system som driver en stor del av den övriga, elektriska utrustningen.
Har sett uppgifter om att merkostnaden ligger runt 500--1000 Euro för dessa system men det lär väl gå neråt om större volymer uppnås. Men elmotorn hjälper till lite a'la Toyotas vanliga hybridsystem även om jag personligen tror att tillskottet som de s k mildhybrid-systemet ger är mindre än Toyotas konventionella hybridsystem.

#9
2018-06-23 18:49

Jag tror inte det är att likna med Toyotas HSD som ju faktiskt driver bilen framåt, helt eller delvis.
Som jag förstått så kan 48-volt systemet inte driva bilen alls utan bara driva elektriska komponenter som servosystem och liknande. Fördelen ska vara att motorn kan stängas av helt vid frirullning och därmed sparar man några droppar.
Om detta inte stämmer får någon gärna posta en länk som förklarar annat.

Om min förklaring stämmer så tycker jag det är vilseledande att säga att bensinmotorn får hjälp av en elmotor. Jag tycker t o m att hela benämningen ”mildhybrid” är vilseledande.

#10
2018-06-23 19:07

Tror du missuppfattat detta Swemba - PREVIA nämnde att Audi har en 12 kW motor och det är också vad jag läst. Sen är vi ense om att dessa "mildhybrider" inte knuffar på lika mycket som Toyotas vanliga hybridsystem. Kan denna länk få dig på andra tankar - https://www.audi-technology-portal.de/en/drivetrain/fsi-tsi-engines/audi...

#11
2018-06-23 20:10

Frirull kräver inte 48V.
V90 med flera har frirull med 12V.

Mildhybrid knuffar på drivningen lite grand.

#12
2018-06-23 21:12

Mildhybrid har ingen motor som på egen hand driver bilen framåt. Den kan frirulla med avstängd förbränningsmotor. Då drivs alla system av batteriet.
Alltså ej att jämföra med frirullning på bilar där motorn fortfarande då går på tomgång för att driva generator etc.
Så vinsten med detta är att motorn ej är igång när bilen frirullar.
Finns många fler fördelar givetvis.
Läs på här:
http://www.autotrader.ca/newsfeatures/20180410/types-of-electric-vehicle...

#13
2018-06-23 20:57

Om jag minns rätt kan elmotorn i ett mildhybridsystem inte driva bilen på egen hand (till skillnad från fullhybrider som Toyotas HSD, hybrider från Kia/Hyundai, etc..), men däremot hjälpa förbränningsmotorn (som junkers skriver).

Fördelen med mildhybrid är att det inte är ett system med starkström (gränsen går väl vid 48V?), och därmed blir hela systemet billigare. Men är verkligen den extra kostnaden och komplexiteten värda den lilla bränslebesparingen? Tveksamt. Jag tycker att ett system som Nissans e-power verkar ha väsentligt mer potential -- de måste bara öka kapaciteten på batteriet en smula och lägga till extern laddning!

#14
2018-06-23 21:36

@A_q, precis så har jag förstått det också.

#15
2018-06-23 23:01

Men snälla, ja en mildhybrid innebär att elmotorn inte ensam kan driva bilen MEN den kan assistera den vanliga motorn dvs ge en lite boost vid acceleration och liknande.

#16
2018-06-23 23:02

Ja, jag fattar inte att det skall vara så svårt att förstå att ett mildhybrid-system är snik-versionen av ett fullhybrid. Det har precis som jag, PREVIA, junkers och ToRy påpekat faktiskt en elmotor - ofta kombinerad med generator - på i Audis fall ca: 12 kW - som kan hjälpa till att "knuffa fram" bilen - t ex hålla relativt konstant hastighet under en viss tid vid "frirullning" trots att förbränningsmotorn är avslagen. Det är alltså inget system där bilen kan drivas endast med elmotorn men det har heller ingen påstått. Och 48 V-batteriet är litet - på ca: 0,5 kWh i de exempel jag sett.

#17
2018-06-23 23:09

I Audis fall så hjälper elmotorn vid 0-22km/h och frirull.

#18
2018-06-23 23:09

@junkers, inte mer än den assistans som minskat generatorarbete innebär för den vanliga motorn. ”Elmotorn” (BAS) har ingen koppling till drivlinan. Åtminstone inte i Audis fall. Kanske finns andra 48-volts ”mildhybrider” som fungerar som du säger.

#20
2018-06-23 23:12

@Pi, läs din egen länk. Ingen framdrivning sker. Jag har dessutom kört nya A7 och kan intyga att så ej sker. Den beter sig som en vanlig bil förutom att den start-stoppar oftare.

#21
2018-06-23 23:17

Swemba du har faktiskt fel eftersom elmotorn ör kopplad till crankshaft via rem så kan den hjälpa till att driva men det är inte via växellådan.

The lithium-ion battery with a capacity of 10 Ah that supplies this system is housed in the luggage compartment. A water-cooled belt alternator starter (BAS) is mounted to the combustion engine’s front end. A heavy-duty V-ribbed belt connects it to the crankshaft. The BAS generates a recuperation power of up to 12 kW and 60 N·m (44.3 lb-ft) of torque.

#23
2018-06-23 23:21

Junkers, en startmotor är väl alltid kopplad till vevaxeln?

#24
2018-06-23 23:30

Ja men så fort motorn startat så kopplas den bort, här är den igång betydligt längre.

I vilket fall så är Kias system smartare om nu Audi enbart använder den för att matcha varvtal och växel vid start.

Kias elmotor/generator hjälper till:
The powertrain comprises a 48v battery squeezed into the boot floor, a DC/DC converter and an integrated starter motor and there are two different modes – ‘motor’ and ‘generator’. The ‘motor’ mode gives 10kW of electric oomph to the engine, reducing load, while the ‘generator’ mode recuperates energy from in-gear acceleration and braking.

#25
2018-06-23 23:33

I audis video så anger de i vilket fall att elmotorn hjälper till vid start...

Hur systemen funkar normalt sett:
BAS is an acronym for belted alternator starter. It is a category of automotive parallel hybrid technology that uses an electric motor to contribute power to the internal combustion engine's crankshaft via a serpentine belt. By mounting this motor generator unit in the conventional location traditionally used for the standard automotive alternator, it permits a low-cost method of adding mild hybrid capabilities such as start-stop, power assist, and mild levels of regenerative braking. BAS differ from other mild hybrid systems as they are not run off the vehicle's crankshaft.

#26
2018-06-23 23:49

GM har för övrigt modeller som för många år sedan använder detta system med allt från 36V ända till 115V. De har även på någon modell monterat en mycket kraftig generator/elmotor på detta sätt som väl i praktiken kan driva bilen ensam.

At the LA Auto Show, on November 15, 2010, General Motors announced that it would be releasing an all-new version of the BAS system available in the 2012 Buick LaCrosse.[8] While still a Belted Alternator Starter system, the system is named eAssist and includes a larger more powerful Hitachi-supplied[citation needed] 115 Volt Lithium Ion battery and a 105 kW (141 hp) motor-generator that delivers 279 lb⋅ft (378 N⋅m) of torque. The additional power provided by the more powerful battery and motor provides the ability to contribute more power, and more often able to electrically start and assist the 2.4L engine.

#27
2018-06-23 23:54

19% i stadskörning med GMs senaste system numera 86V.
This new eAssist system, when coupled with the four-cylinder engine, has a 19 percent increase in city fuel economy compared to the LaCrosse’s advanced V-6 and leverages a compact lithium-ion battery pack to provide select benefits found in fully electric vehicles, such as torque-assisted launch, energy-saving regenerative braking and exceptionally smooth stop/start. It will be the standard powertrain for the 2018 LaCrosse, which goes on sale this fall.

About eAssist

Buick’s eAssist propulsion system combines a compact electric motor and an advanced 24-cell air-cooled 0.45kWh lithium-ion battery pack with the 2.5L four-cylinder gas engine to enhance efficiency and maintain refined performance through:

1. Motor Generator Unit (MGU): Replaces the traditional alternator and acts as an electric motor to assist the engine when needed. It also acts as an electric generator providing the energy stored in the lithium-ion battery pack.

2. Electric Assist: The MGU’s electric motor function provides a power boost for an extremely smooth launch from the Auto-Stop mode. It funnels additional torque to the engine when needed to optimize overall driving performance and efficiency.

3. Regenerative Braking: When braking or coasting, some of the energy normally lost is converted to electricity through the MGU and stored in the lithium-ion battery pack.

4. Lithium-Ion Battery Pack: The 86V lithium-ion battery pack, which has been repackaged to be more compact, stores energy captured during regenerative braking. This energy powers the electrical system when the vehicle is in Auto-Stop mode. It also powers the MGU to provide a smooth launch from Auto-Stop mode or additional torque to the engine as needed.

5. Seamless Stop/Start Technology: Contributes to added fuel savings3 by seamlessly turning off the engine when in Auto-Stop mode (e.g., at a stoplight or in heavy traffic) and restarting when the foot lifts off the brake pedal or presses the accelerator.

6. Aero Improvement: Upper and lower active aero shutters in the front fascia close under certain driving conditions to help maximize aerodynamics and contribute to improved fuel economy.

#28
2018-06-24 10:33

Som sagt, hur andra gör vet jag inte, men i Audis fall så har den bevisligen inte med framdrivning av bilen att göra. ”Elmotorn”, i Audis fall, är en kraftfull startmotor som samtidigt självt kan driva bilens elsystem och alla komponenters upp till 40 sekunder. Detta medför att man kan frirulla med motorn avstängd och start- stopp går snabbare och mer sömlöst än när en vanlig startmotor ska dra igång motorn.

#29
2018-06-24 10:49

Ja så är det ju, är man rik behöver man ju inte bry sig om miljön då får man köpa så stora motorer som som helst,det är ju väldigt viktiigt att komma upp till hundra på 5-6 sekunder med en björnstark motor,när ska biltestarna sluta bli lyriska över dom egenskaperna.

#30
2018-06-24 11:00

@Hans Berglund, Det du säger stämmer bevisligen inte.
Det är bara de allra rikaste som har råd att bry sig om miljön, iaf om frälsaren heter Tesla. En bil som förövrigt gör 0-100 dubbelt så snabbt och som hyllas för just de egenskaperna av en mer eller mindre enad motorpress.

#31
2018-06-24 13:09

Idiotiskt dåligt system Audi i så fall har tagit fram jämfört med konkurrenterna, jag misstänker att Swemba har fel baserat på videon från Audi.

#32
2018-06-24 14:15

Fin bil men jag personligen anser inte att Audi äger den aura och kvalitet som platsar uppe på denna höga prisnivån.
Mildhybrid har inget gemensamt med Toyotas HSD system och att tyvärr så klassas ibland Toyota HSD slarvigt in som mildhybrid helt enligt att det en hund inte kan med det försöker den gräva ned/täcka över och ympa med sin egen doft.
Mildhybrid är ett mellansteg och en form av fejk till att ny och fullt gångbar hybridteknik/eldrift har tagits fram av dom tillverkare som ligger efter i utvecklingen på denna punkten.
I USA så äger de en stenkoll på detta och har dömt mildhybrid till att vara just vad det är, ett simpelt knep i att uppnå en hybrid status och att det var där som begreppet mild hybrid myntades för att särskilja på dem olika systemen för som bekant är att det kan kosta stort att lura amerikanska konsumenter även det lilla minsta.

#33
2018-06-24 14:58

Vad skall man med en 12 kW "startmotor" till om inte för att också hjälpa till med framdrivningen ? Anser fortfarande att Swemba har fel. Och inte behövs det 12 kW för att driva bilens elsystem under 40 sekunder.

#34
2018-06-24 15:27

Är det inte som det sägs i videon att mängden elektroniska komponenter i premiumbilarna har blivit så stor att det finns behov av ytterligare ett elsystem. Tanken är väl att 12v systemet inte räcker till plus att elektroniken belastar så pass mycket att det drabbar förbrukningen.

#35
2018-06-24 16:32

@Pi, Här kommer länken igen: https://youtu.be/jFj7TkhOi3Q
Kolla 1:30 in. Det kan inte bli tydligare än så.

#36
2018-06-24 18:42

Problemet Swemba är att videon inte är från Audi.
I vilket fall så finns det tillverkare som hjälper till med drivningen med samma uppsättning komponenter.

#37
2018-06-24 18:32

Och bakfönstren är numera öppningsbara?

Men gissningsvis är väl det nya påkostade lyxiga utförandet så exklusivt att man inte heller kan öppna de främre rutorna längre.
Öppningsbara fönster hittar man ju bara på skrotbilar, tydligen.

#39
2018-06-25 08:45

Ja visst jag glömde Tesla Swemba,men generellt så skryter dom flesta biltestarna över kraftiga bränsleslukande motorer.

#40
2018-06-25 21:05

Mercedes har åtminstone gjort rätt, generator/motorn i deras system hjälper med drivningen också.
Finns att läsa på Teknikens Värld idag.

#41
2018-06-26 10:45

@junkers, är det ditt sätt att säga "ursäkta, jag hade fel"? ;-)

#42
2018-06-26 22:35

Hm, jag är inte helt övertygad om VAGs mildhybridsystem. Ser hellre ett mildhybridsystem som hjälper till med drivningen.

#43
2018-06-27 11:43

@Axa, det är väl det som kallas för hybrid, inte mildhybrid. Hybridversioner av nya A7 lär också komma.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.