Bild
Nästa artikel

Ny storsatsning på elektrisk infrastruktur

Nyheter

Flera biltillverkare har nu gått ihop för att utveckla infrastrukturen för laddstationer i Europa.

I ett så kallat joint venture ska fordonstillverkarna BMW, Daimler, Ford och Volkswagen bygga 400 laddstationer i Europa fram tills år 2020. Projektet kallas IONITY och redan i år ska 20 laddstationer byggas i Norge, Tyskland och  Österrike. Nästa år ska 100 stationer vara klara. Stationerna ska placeras med cirka 12 kilometers mellanrum och ska göra elbilar mer attraktiva för konsumenterna i och med att oron för räckvidden minskar.

– Tillgången till ett brett utbud av laddningsstationer är helt avgörande för att kunna etablera elbilar på marknaden. IONITY är en viktig hörnsten i detta arbete där bilproducenter nu väljer att samla sina krafter och skapa en infrastruktur för elbilar tillsammans. Med det här nätverket gör vi det möjligt att ta elbilen även vid långresor, säger Michael Hajesch, vd för IONITY.

Diskutera: Vad tycker du om projektet?

Kommentarer

#1
2017-11-06 13:29

Det jag läste på ett annat ställe, så är det snabbladdare CCS-baserade med hög effekt. Det är perfekt ifall det sätts upp längs Europavägarna i första hand.

#2
2017-11-06 13:33

Mkt bra beslut. Hoppas att det blir de se utnyttjar dem, som också får vara de som får betala för det. Elbilar och övriga miljöbilar, är tillräckligt mkt förfördelade redan nu, så jag får hoppas att det blir korrekt i det här fallet. Tror inte det dock.

#3
2017-11-06 13:44

VolvoXC90, var får du det ifrån att vi inte får betala för elen? På vissa parkeringsplatser i affärscentra är det gratis att ladda, men där är även parkeringsavgiften är gratis för alla. Så det är en missuppfattning du sprider.

#4
2017-11-06 15:49

VolvoXC90,
Visst är elbilisterna förfördelade som du skriver. Det finns inte ens skyltar till laddplatserna som det gör till bensinstationer.
400 laddstationer låter inte som mycket. Det finns väl redan ett par hundra CCS-stationer i Sverige? Cirka 150 st nära de tre städerna.

#5
2017-11-06 18:09

men många bäckar små.... och det är flera som bygger ut. Vattenfall, Clever osv. För info till VolvoXC90, så tar Vattenfall 3 kr/KWh, Clever 5 kr/KWh (rätt dyrt) för snabbladdning. Men det är bra att de finns, och då får man betala.

#6
2017-11-06 18:17

Hur många ska byggas i Sverige och var? Det här verkar bli årets flopp tyvärr. Personligen tror jag att elbilen blir en parentes liksom satsningen på E85 blev.

#7
2017-11-06 18:51

Ja men tex infrastruktur för utbyggnaden och skattefriheten, noll trängselskatt, fri parkering, osv osv.

Det är en väldigt enkel uträkning, som visar på hur mkt orättvisa fördelar elbilister har.

#8
2017-11-06 20:22

Ursäkta VolvoXC90, men noll trängselskatt för el-bilar??? Var finns det?? Inte i Sverige i alla fall. Fri parkering, gäller i så fall alla bilar..
Nej, spåra inte ur med falska påståenden. Bättre att hålla sig till sanningen.

#9
2017-11-07 08:23

Tänk er en bensinstation där man bara kan tanka Volvo..rätt korkat

#10
2017-11-07 11:53

Miljöbilar har många fördelar, som de jag har beskrivit. Inte så mycket svårare än så. Komma dragandes med att jag är en lögnare? Du har inte tillräckligt på fötterna, för att jag ska orka gå in i en strid med dig på ett forum Lennart. Skärp dig säger jag bara.

#11
2017-11-07 13:11

volvoxc90, på vilken grund menar du att elbilar är undantagna från trängselskatt? Handikappfordon, diplomatstatus, utryckningsfordon och bussar är mig veterligen de fordon som är undantagna (i Sverige) och inte passar väl någon större andel av elbilarna under dessa definitioner? Eller?

#12
2017-11-07 13:57

VolvoXC90 - du har missförstått vad ordet "förfördelad" betyder. Det betyder inte att man har fördelar, utan tvärtom att man är missgynnad. Ungefär som att vissa tror att björntjänst är något bra när det i själva verket är tvärtom...

#13
2017-11-07 18:54

Ja jag vet att det blev förfördelad istället för fördelar i första inlägget. Det förstår de som läser inlägget och jag vet inte om det går att ändra. Bryarns.

#14
2017-11-08 09:55

Kricko, jag väntade på att volvoxc90 skulle komma med sin källhänvisning, men den verkar utebli.
Lite hjälp på traven med denna hänvisning, så kan vi stänga den punkten.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/Undantag-fran-t...

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!