Nästa artikel
Ny snålbensinare från Volkswagen
Nyheter

Ny snålbensinare från Volkswagen

Publicerad 2 maj 2016
Nya motorn från Volkswagen har samma variabla turbingeometri som Porsche 718 Cayman och Boxster.
Variabel turbo gör nya generationens TSI-motorer mer effektiva. Dessutom lånad teknik från Porsche.
Ersättaren till Volkswagens storsäljande motor 1,4 TSI heter EA211 TSI Evo och är på 1,5 liter. Den ökade volymen beror dels på att teknikerna ville öka vridmomentet i motorn, dels för att cylinderdeaktivering (ACT) är standard. Vid behov kan två av fyra cylindrar stängas av, vilket sänker förbrukningen.

1,5 TSI blir också första massproducerade och bensindrivna motorn som använder variabel turbingeometri (VTG) i turbon. VTG-tekniken finns sedan tidigare bland annat i Porschebilarna 718 Cayman och Boxster, men nu blir den alltså tillgänglig i bilar med lägre pris.

Nya motorn ska lanseras i höst. Några uppgifter om bränsleförbrukning finns än så länge inte.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens nya motor?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-02 15:56
Axa

Tummen upp!

#2 • Uppdaterat: 2016-05-02 16:28
VW Polo 2012

Cylindervolym på riktigt samt vrid , borr o slag vore roligt att veta tack. Nuvarande 1395 cc motorn har dessa data, borr 74,5 mm slag 80 mm, vrid med 125 hk motorn 200/1400-4000 varv. Vrid med 150 hk motorn 250/1500-3500 varv.

#3 • Uppdaterat: 2016-05-02 16:54
Vidstige

Verkligen imponerande motor! VWs TSI-motorer har fin prestanda men driftkvalitén har det varit klart mer osäkert kring tyvärr. Man får väl hoppas nu att dom fått ordning på driftsäkerhet och oljeförbrukning med denna nya motor.

#4 • Uppdaterat: 2016-05-02 18:08
ASK

Ok Vidstige vad har det varit för problem med EA211 motorn (som började produceras 2012)? Eftersom den nya motorn är en vidareutveckling av EA211 så skulle det vara intressant att veta.

#5 • Uppdaterat: 2016-05-02 18:37
S-E S

ASK, det är säkert bara hörsägen.

#6 • Uppdaterat: 2016-05-02 19:45
McTar

Måste inte motorn ner i en kaross för att kunna mäta förbrukningen, jag menar att den borde vara snålare i en Polo än en Passat...?

#7 • Uppdaterat: 2016-05-02 20:21
Vidstige

Ask, det är möjligt att den nyare 1,4 TSI med kamrem som kom kring 2012 håller ihop bra och slutat dra olja. Dock fick vi signaler här för nån månaden sen från en bilmek om att även denna motor har problem, i detta fall då med kamremmar som havererar i förtid om jag minns rätt. Hur som helst, med tanke på allt som hänt med VWs motorer på senare tid så måste rimligen bevisbördan ligga på VW, och då mer än bara förnekande i ord.

#8 • Uppdaterat: 2016-05-02 21:14
GDS

Variabel turbingeometri ...?
Vad kostar en sådan mojäng?
Om man inte klarar att konstruera en kamkedja ens...så....

#9 • Uppdaterat: 2016-05-02 21:25
Axa

Jag har inte haft några problem med min 1,4 TSI, inte drar den heller olja. En släkting hade likadan motor i sin bil som gick en hel del, inga problem. Jag har heller inte hört eller läst att det ska vara problem med senaste versionen 1,4 TSI.

Inte för att det ovan bevisar något men Vidstige du tramsar som vanligt. Vadå bevisbörda på VW? För att någon skitig mek säger att det är problem?

Jag tycker VTG verkar intressant och tycker att det är roligt att VW stoppar roliga motorer i vardagsbilar, till skillnad från andra.

#a • Uppdaterat: 2016-05-02 22:01
Highlander

Kamkedjeproblemen har det skrivits åtskilligt om runt om på nätet.
Här är ett utdrag ur vad Motormännen skrev förra året angående
problemen med 1.2TSI och 1.4TSI:

"Felet är mycket vanligt på den här motortypen. Läser vi den rapport som Länsförsäkringar sammanställt över maskinskadeärenden 2013 visar sig mönstret tydligt. Av de tio vanligaste modellerna har VW Golf överlägset flest antal fel på kamdrivningen. Faktiskt nästan lika många som alla de andra nio bilarna man jämfört med sammanlagt!

När vi frågar Länsförsäkringar hur de arbetar i frågan får vi svaret att Volkswagen Sverige inte ger dem någon respons, vare sig det gäller individuella goodwill-ärenden eller som generellt problem. Övriga försäkringsbolag ger en liknande bild - Volkswagen vill helt enkelt inte ta tag i frågan."

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.