Bild
Nästa artikel
I augusti och september stängs Volkswagenfabriken i Wolfsburg under vissa dagar, eftersom man bara kommer att bygga WLTP-godkända bilar.

Ny mätmetod pressar Volkswagen

Nyheter

Bilflottan ska anpassas enligt uppdaterade utsläppsregler – och det är bråttom. Detta tvingar Volkswagen att tillfälligt stänga bilfabrik.

Från och med 1 september 2018 får inte europeiska biltillverkare sälja bilar som inte blivit testade och certifierade enligt nya testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure).

Den implementerades redan i fjol men det är först i år som den blir obligatorisk och många biltillverkare kämpar mot klockan för att hinna få sina modeller godkända. Den nya testmetoden för bränsleförbrukning och utsläpp tar 3-4 gånger längre tid en den gamla att genomföra, eftersom den är mer komplex.   
– Inom Volkswagenmärket enbart behöver vi testa mer än 200 modellvarianter och få dem typgodkända inom en väldigt kort tidsperiod. För att klara denna utmaning kommer våra testlabb behöva köras dygnet runt, sa Herbert Diess, chef för Volkswagengruppen, vid ett möte med de anställda vid fabriken i Wolfsburg.

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att upp till 250.000 Volkswagenbilar kan bli försenade till följd av omställningen till WLTP. Under mötet i Wolfsburg offentliggjordes att arbetet i fabriken pausas vissa dagar i augusti och september, eftersom Volkswagen bara kommer att bygga bilmodeller som godkänts enligt WLTP.  

Diskutera: Tror du att mätmetoden WLTP kommer att göra det bättre för bilköparna?  
 

Kommentarer

#1
2018-06-11 15:05

Bråttom, bråttom, bråttom, bråttom... som Povel Ramel sjöng.

#2
2018-06-11 16:47

Bilarna blir väl inte renare för att en ny mätprocedur införs men Maggan får ju anledning att pressa ut mer skatt från bilisterna.

#3
2018-06-11 17:21

Ja, eftersom WLTP kommer att ge mer verklighetsnära bränsledeklarationer, vilket gör det lättare jämföra olika modeller. Men nackdelen är väl att det innebär skattehöjningar eftersom merparten av bilarna kommer att få högre förbrukning och därmed CO2-utsläpp med denna mätmetod...

#4
2018-06-11 18:17

Bilarna blir inte renare, men differensen mellan kundernas siffror och biltillverkarnas kommer att minska. Det kommer t o m vara möjligt att köra med lägre förbrukning än WLTP siffrorna vilket förarna troligen kommer uppleva som en ren vinst och därmed höja kundnöjdheten.

#5
2018-06-11 19:27

Det är märkligt med paniken. De har ju vetat om att 1 september 2018 gäller i åtminstone ett par års tid.
Klingar lika trovärdigt som när folk säger att de inte hinner med deklarationen, fast de vet att det är 2 maj som gäller varje år.

#6
2018-06-11 19:55

Jag tror inte en sekund att deklarerad förbrukning enligt denna nya standard blir mer verklighetsbaserad, jag menar titta på många SUV modeller som ligger uppåt ca 0.8-0.9 liter/mil och koldioxidutsläppen lär garanterat hamna runt 200 gram/km eller mer. Skall de våga deklarera dessa bilar sanna förbrukning eller "labb köra" dem med ca 30-50% lägre uppgiven förbrukning? Sanningen svider...

#7
2018-06-11 20:09

WLTP är en standard som tillverkarna måste hålla sig till vare sig de vill detta eller inte. WLTP är utvecklad för att bättre stämma mot verkliga förhållanden, men vi bör komma ihåg att verkliga förhållanden är olika så det går inte att göra något som matchar alla scenarion eller alla förares körstil. Väder, vind, temperaturer, vägförhållanden / material på vägbanan, uppförsbackar, nerförslut, hur mycket eller litet lastad ett fordon är osv - allt detta påverkar. Det räcker ju med att kolla på ägarraporterade förbrukningssiffror så ser vi att det ofta skiljer rätt rejält från lägsta inrapporterade förbrukning till högsta på precis samma bil med samma drivlina/motor-och-växellåda kombination... Men WLTP är iaf ett bättre försök än NEDC.

"While the old NEDC test determined test values based on a theoretical driving profile, the WLTP cycle was developed using real-driving data, gathered from around the world. WLTP therefore better represents everyday driving profiles."

Jag rekommenderar den här sidan som ger svar på hur WLTWP fungerar och vad som skiljer jämfört med NEDC. EU har nämligen varit så vänliga att de har gjort en egen hemsida för WLTP. :)
http://wltpfacts.eu

#8
2018-06-11 20:19

Det är nåt som inte stämmer här, det luktar skunk lång väg, och VAG-koncernen är väl inte direkt kända för att vara trovärdiga och tala sanning. Med största sannolikhet så har de en helt annan agenda än att ha råkat glömt beställa 2018 års kalendrar på firman... -skulle gissa på antingen överkapacitet, alternativt försöka ställa politiker mot väggen för att slippa undan, eller en kombination av de bägge.

#9
2018-06-11 20:26

#7 Raphael: Med dagens teknik, den uppkopplade bilen och telemetri så vore det ingen större match att mäta de verkliga förhållandena. T ex varje Passat av 2019 års modell skulle kunna rapportera in både utsläppt CO2 & NOX till ett centralt register = en bilpark körd i verkligheten redovisar de faktiska, verkliga siffrorna.
Baserat på dessa värden kan sedan myndigheterna styra åt rätt håll.

#10
2018-06-11 21:25

Det är skandal att man inte tagit detta på allvar direkt man visste om det för flera år sedan.

#11
2018-06-11 21:52

De verkar ha svårt att hitta på nya fusk för att få igenom dessa dieselbilar....

#12
2018-06-11 21:57

Tidigare har man kunnat slå ihop liknande bilar till ett värde, men nu ska varje utrustningsnivå ha ett värde. Kan man knappa fram en modell på nätet ska man se att utrustning man lägger till påverkar utsläppen.

#13
2018-06-11 23:40

Borde vara minst problem för vw..

#14
2018-06-12 01:00

LeifV, då måste varje bil köra med mätutrustningen påhängd på dragkroken och det tror jag inte bilköparna vill. Man kommer inte åt bagageutrymmet då eftersom mätutrustningen är i vägen. Dessutom kostar mätutrustningen multum. Dessutom så är idén med förbrukningssiffror att tala om dem när bilen släpps på marknaden. Inte efter att den redan varit ute ett tag.

PSA kör tester i verklig trafik i samarbete med oberoende testinstitut, och de bilarna kör samma vägsträcka och har påhängd mätutrustning. Genom att det är samma vägsträcka så är mätningarna repeterbara och håller högre vetenskaplig trovärdighet än slumpade mätningar i slumpade förhållanden. Dessa mätningar finns i databaser på nätet och publicerade av PSA för flera av modellerna. PSA har gjort detta sedan 2015 och de första resultaten publicerades 2016.

Här är länk till ett dokument som innehåller några av resultaten och en presentation plus en bild på en Peugeot 308 med mätutrustning påhängd på dragkroken.
https://media.groupe-psa.com/en/innovation-technologie/first-results-rea...

Som vi förstår så tar utrustningen en del utrymme. Bilarna är inte utrustade som standard från fabrik med apparatur för att mäta Co2, Nox och andra avgasvärden utan det får man koppla på när man önskar mäta det.

#15
2018-06-12 09:06

Koldioxidhalten är inga problem för bilarna att informera om. Den är direkt proportionell mot bränsleförbrukningen så där behövs ingen mätutrustning. Bränslemängden mäts vid varje spridaröppning och vägsträckan kan man också mäta.

#16
2018-06-12 14:09

Det stämmer att koldioxidutsläppen är linjär mot förbrukningen, men då kommer nästa fråga. Vad är förbrukningen? Går vi på de i verkligheten eller de mer eller mindre påhittade värdena som tas fram i labb?

#17
2018-06-13 04:13

Skönt att åtminstone ett företag tar detta seriöst!
Hur ser det ut med övriga tillverkare, eller försöker de ducka detta igen och skylla på felaktiga mätningar.

#18
2018-06-13 07:59

@LC4ever.
Och vilket företag är det?

#19
2018-06-13 09:16

Styggavargen,
Det man kan göra innan man introducerar varierande köttklumpar bakom ratten är att använda certifierade mätmetoder. Då kan man jämföra mellan bilar körda av kunniga förare.
Att bilar i praktiken drar mer kompenseras via skatt på bränslet. Kör man illa betalar man mer.

#20
2018-06-13 11:05

Re: mso1000: Man tänkte väl fuska (som vanligt), men vågar inte längre...

#21
2018-07-24 20:38

Under de senaste två åren har jag vid ett flertal tillfällen noterat olika Volvo-modeller som har körts på samma sträcka ute på Hisingen med mätutrustning kopplad till avgassystemet. Tyvärr är de alltid grönskyltade så man kan inte få fram motortyper o d. Oftast har det varit omaskerade bilar men någon gång har det även förekommit maskerade modeller.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.