Bild
Nästa artikel

Ny märkning av drivmedel

Nyheter

Från den 12 oktober kommer ny märkning av drivmedel ske inom hela Europa, så här ser symbolerna ut.

Det är inte många dagar tills inte bara alla drivmedelspumpar utan även alla nyproducerade fordon ska ha de nya EU-symbolerna. Det är symbolerna som man brukar hitta på bland annat pumphandtagen och innanför tanklocket som ska få enhetlig design och kommer vara ett komplement till den befintliga märkningen som också stannar kvar.

Märkningen är kategoriserad under diesel, bensin och gasformiga drivmedel. Bensin har en cirkel med bokstaven E och den maximala etanolhalten, diesel är en kvadrat med bokstaven B samt den maximala halten FAME (eller texten XTL som visar att det är en syntetisk diesel från exempelvis biomassa) och gasformiga bränslen har en roterad kvadrat med gasens förkortning (exempelvis H2 för vätgas) eller typ. 

Kort och gott ska man helt enkelt kunna matcha symbolen innanför tanklocket med den på pumpstationen, oavsett vart man är i Europa. Även en symbol för el ska tas fram. Du kan läsa mer om märkningen här

Diskutera: Vad tycker du om den nya märkningen? 

Kommentarer

#1
2018-10-08 15:54

Min första fundering är - varför gör de detta nu? Alla vet väl vilket bränslehandtag man ska välja - även om man kör utomlands? Dessutom ska ju "snart" bensin och diesel försvinna/dö ut..(om man ska tro politikerna)
Det kostar säkert en hel del att byta ut alla handtag/märkningar - men den summan läggs väl på bränslet, antar jag.
Märkning är väl bra, i sig, men varför ändra?

#2
2018-10-08 15:56

Idioti! Det har inte varit problem tanka utomlands. Varför ändra?

#3
2018-10-08 16:15

Äntligen! Hur många gånger har man funderat vilket handtag skall man välja när det är tankningsdags.

#4
2018-10-08 16:16

Vad betyder alla beteckningar ?
Ex. Vad innehåller E5,E10 0ch E85 o.s.v. ?

#5
2018-10-08 16:20

Sicken jävla dårskap! Lika korkat som Audis motorbeteckningar.

#6
2018-10-08 17:16

Totalt och fullständigt väääärdelöst!!!!

#7
2018-10-08 17:18

Vari ligger felet i att ha en gemensam märkning på både pump och i bilen och inom hela EU ? Högst logiskt tycker jag och kan det hindra några feltankningar så är väl det bra. Och kanske speciellt när det gäller gas. Många sura gubbar här idag verkar det som...:)

#8
2018-10-08 17:24

Jag har svårt att se en nackdel med tydlighet. Om inte annat kanske det håller ner premien på drulleförsäkringar genom att minska mängden feltankningar.

#9
2018-10-08 17:32

Totalt vansinne att byta. Nu ser Ni varför vi skall gå ut ur EU. Svexit. Den som inte kan förstå skall lämna in körkortet, Ni är inte berättigade till att ha ett.

#10
2018-10-08 17:36

vilken tur att vi gick med i EU..

#11
2018-10-08 17:38

Så länge CCS finns med är jag nöjd!

#12
2018-10-08 17:56

Petrol = E, istället för P.
Diesel = B, istället för D.

IQ fiskmås.

#13
2018-10-08 18:39

@Ivarsson. Bensin och Diesel är på väg bort. Ersätts av förnybara bränslen eller bränsleblandningar. Så E och B är nog inget slumpmässigt val.

Edit: Det är inte jag som skrotar fossilbränslen. ;-) Don't shoot the msngr.

#14
1
2018-10-08 18:41

Håller med all surgubbar här, NEJ TILL ALLT. Att det sedan finns folk som kan sina saker och har en helhetssyn spelar ingen roll, jag fattar ju inte. (Obs. ironi. Håller verkligen inte med storkäftade bakåtsträvare.)

#15
2018-10-08 19:22

Och jag gillar inte storkäftade översittare.

#16
2018-10-08 19:41

Så länge du får ner pistolröret i tankröret så spelar det ingen roll hur dom märker ut detta med klistermärken. Idag har diesel ett svart handtag , bensin ett grönt och E85 ett blått " Sverige " borde inte detta räcka?
Sen kan ni alla tjata om att det fossila bränslet snart ska tas bort , det lär inte hända så länge det flyter dinosaurier under marken. Bensinbolagen bestämmer detta , inte nån cirkus vid namn EU.

#17
2018-10-09 07:16

Det är sådana här ändringar som gör vardagslivet enklare och tydligare och mycket bättre och att man älskar eu. Kram till alla eu-byråkrater som jobbar så fint och nyttofullt

#18
2018-10-09 08:10

Enhetligt är bra. Snyggt att B är diesel när folk förmodligen kommer tänka B som i Bensin. D som i diesel kanske hade varit bättre. Så kan symbolerna istället vara en enhet som är samma i hela Europa men att första bokstaven är det drivmedel man faktiskt tänkt tanka. Tog 1 minut att komma på för min del, jag tog inte betalt heller. :)

#19
2018-10-09 09:15

När det nu finns en standard så vore det ju passande om våra bilverkstäder hos återförsäljarna klistrade in det rätta märket för aktuellt drivmedel på insidan av tankluckan när dom gör service nästa gång. Då skulle ju den praktiska nyttan öka mycket snabbare för de som har behov av denna hjälp.

#20
2018-10-09 09:29

Vilket framsteg! Undrar hur många miljoner skattepengar som går till att tänka ut det här.

#21
2018-10-09 10:18

Bra med standardisering! Mycket gnällspikar här, har svårt att se något negativt med detta. Drivmedel för personbilar är alldeles för omfattande för att enstaka land ska hålla på med olika varianter, och då är ju gemensam märkning och regelverk (finns ju till stor del redan t.ex. EN590 för diesel och EN228 för bensin) en nödvändighet.

#22
2018-10-09 11:52

Ojojoj så många bensinbilsägare som kommer att tanka B-bränsle i tron att E-bränslet bara är för etanolbilar.

#23
2018-10-09 18:19

Att E anger etanolhalten kan inte vara svårt att förstå.
B anger halten biodiesel, antar jag.
H2 är förstås vätgas och det tillagda L står för liquid, flytande.
Så marigt är det ju inte och enhetlighet är knappast fel.
För bakåtsträvare kan man ju dessutom behålla färgkodningen.

#24
2018-10-09 19:28

...och dessutom - i nya bilar så kommer motsvarande märkning att finnas i anslutning till tanklocket. Och som jag redan nämnt - den märkdekalen borde märkesverkstäderna kunna komplettera även befintliga bilar med vid kommande service.

#25
2018-10-09 19:44

Men Roy. Varför ska man benämna och förkorta en produkt, baserat på hur mycket, i det här fallet Etanol det innehåller? Lika puckat som att benämna Sverige som Finland5, bara för att det är 5 % finnar som bor här.

#26
2018-10-09 21:57

@ Ivarsson:
Jag tänker spontant att normen vi hittills utgått från har varit det fossilbaserade. Normen borde vara 100% fossilfritt och kanske blir detta lite tydligare med de nya märkningarna. Men jag tycker nog att en färgkodning också borde finnas, från rött-orange-gult-grönt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.