Nästa artikel
Nu startar produktionen av solcellsbilen Lightyear
Nyheter

Nu startar produktionen av solcellsbilen Lightyear

Publicerad 5 december 2022
Klarar du dig med sju mils körning till jobbet? Skiner solen ofta där du bor? Och har du sisådär 2,5 miljoner kronor över? Grattis! Då kan du lägga beställning på solcellsbilen Lightyear, vars produktion nu startar.

Vi Bilägare har tidigare rapporterat om solcellsbilen Lightyear 0 (uttalas Zero) från Nederländerna, ett projekt som startade genom så kallad crowdfunding. Bilen omnämndes för första gången redan 2016, i samband med att företaget bakom bilen grundades. Då var planen att den förväntat rymliga fyrdörrars familjebilen med sju mils räckvidd skulle börja tillverkas hos finska Valmet redan år 2021.

Så blev det inte, men nu har produktionen av solcellsbilen faktiskt startat. Redan nu uppges 150 personer förhandsbokat världens första serietillverkade solcellsbil, detta trots att prislappen ligger på cirka 2,5 miljoner kronor. Långt mer än vad man tidigare trott: 1,4 miljoner kronor.

Det är mycket riktigt finska Valmet som bygger Lightyear 0, inledningsvis med en produktionstakt på endast en bil i veckan. Valmet har som bekant specialiserat sig på att serieproducera fordon, men i mindre serier. De har bland annat satt samman bilar för Saab, Porsche och Aston Martin. Nu är det alltså Ligthyear som kommer att gälla. Målsättningen är att kunna skruva upp produktionstakten till åtminstone fem bilar per vecka under 2023 års andra halva.

Enligt Lightyears vd och grundare Lex Hoefsloot, har en testbil framgångsrikt rullat två månader i Amsterdam utan att bilägaren aktivt har behövt ladda batterierna. Laddningen sker under färd eller när bilen står parkerad, tack vare att främre huv och takpanel är täckt med solcellspaneler. De komplexa formerna som panelerna var tvungna att anpassas efter sägs ha bidragit till den något försenade produktionen.

Bilen drivs av fyra elmotorer, en vid vardera drivhjul. Karossen är så strömlinjeformad som möjligt, med ett luftmotstånd på endast 0,19 Cd. Förbrukningen uppges vara så lite som 10,5 kWh/100 km och för den som klarar sig med enstaka mil till jobbet ska det bara vara att tuta och köra, utan att behöva tänka på laddning. Bilen laddar ju sig själv, under förutsättning att solen skiner förstås. Men, även vid mer molnigt väder ska panelerna uppta laddning. Räckvidden sjunker då något.

Genom produktionsuppstarten har Lightyear vunnit en delseger mot tyska Sono Motors. Även Sono är i startfasen av sin egen solcellsbil, men har ännu inte meddelat när produktionen av denna kommer att starta.

I pipeline finns också redan nu Lightyear 2. Även det en solcellsbil som Lightyear planerar ska gå i produktion någon gång under 2025.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.