Bild
Nästa artikel
Pang! Plötsligt träffas vindrutan av en flygande sten som orsakar en ful spricka. Det anmäls alltfler glasskador, enligt statistik från försäkringsbranschen.

Nu smäller stenskotten som mest

Nyheter

Mars månad innebär traditionsenligt högsäsong för pang i vindrutan.

Töväder och osopade vägar gör att bilfärden vid denna årstid oftast omvandlas till ett vilt inferno av flygande stenprojektiler. De flesta bilister har nog varit med om den där plötsliga smällen i vindrutan, åsynen av sprickan och de negativa känslorna som följer därefter.

Enligt försäkringsbolaget If sker 30 procent fler glasskador på bilar under våren än genomsnittet månadsvis för resten av året. 2016 skedde över 432.000 glasskador på landets bilar, enligt försäkringsbolagens branschorganisation Svensk Försäkring. Det är en ökning med 13 procent jämfört med året innan.

De senaste åren har rapporterna om glasskador ökat och If menar att förklaringen ligger i hur bilarna är designade nuförtiden. ”Bakhjulen sitter långt bak och de hängande stänkskydd som förr kunde ses på många bilar är nu ovanliga”, skriver man i pressmeddelandet.

All den teknik som sitter i moderna fordon gör att lagningen av stenskott är av högsta vikt.

– En vindruta inte bara är en stor bit glas. På nyare bilar kan en mängd tekniska system antingen sitta i rutan eller direkt påverkas av den. Har bilen till exempel kameror som hanterar farthållare eller autobroms behöver systemen kontrolleras och ställas in efter att rutan bytts, säger Dan Falconer, motorexpert på If. Han tipsar också om att hålla ordentligt med avstånd till framförvarande bil för att undvika stenskott. Har skadan redan skett kan det hjälpa att sätta en tejpbit över för att förhindra att smuts tar sig in innan glasreparationen.
 
Diskutera: Har du råkat ut för stenskott i år?
 

Antal anmälda glasskador de senaste åren

2014: 352.855
2015: 381.952
2016: 432.079
 
Källa: Svensk Försäkring

Kommentarer

#1
2017-03-20 12:06

Sen jag köpte tyska bilar har varje bil spräckt rutan varje vinter. Innan dess körde jag med annat, hade aldrig spräckt en ruta innan, trots flera stora skott. Passat:en är inne på sin 5:e ruta nu i vår. (6 år gammal).
BMW:n är inne på sin 3:e ruta (1,5 år gammal).
Nej, jag kör inte för nära. Nej jag kör inte mer aggressivt.
Det vore intressant och se statistik från försäkringsbolagen ang. spräckta rutor på olika märken och modeller.

Jag tror för övrigt inte ett dugg på hur "bakhjulen ser ut".
Mina gamla bilar tog _mycket_ hårdare stenskott än de här bilarna, spräckte aldrig rutan. Det har med glaskvalitén att göra och med hur rutan är infäst i bilen.

#2
2017-03-20 12:16

Jag har påpekat via mejl för trafikverket om drivorna av krossgruset som ligger på broarna över E4 och som blåser ner på passerande bilar och som självklart borde sopas upp i förebyggande syfte. Självklart ingen reaktion från Trafikverket som nog inte har den största samlade hjärnkapaciteten tyvär.

#3
2017-03-20 12:32

Självklart! Ett hack i rutan precis där jag håller blicken. Ett skott rakt in på bara plåten i huvens framkant.
Det är en ära!
En svensk tiger.

#4
2017-03-20 13:03

Jag håller verklige med tidigare skrivare. På min Toyota som bara körs några hundra mil per år byter jag vindruta i stort sett varje år pga dels att de spricker i nedkant och framförallt pga stenskott. . Förr i tiden för ca 10- 15 år sedan bytte jag knappt några vindrutor alls så kvalitén på vindrutorna har definitivt blivit sämre över tid!!!! Köpte en helt ny diesel Toyota Avensis i december 2016 och tro´t den som vill men den fick en spricka i högra hörnet häromdagen som jag hoppas byts på nybilsgarantin?

#5
2017-03-20 13:23

Varför körs det lastbilar fulla med grus kors och tvärs som varken är täckta eller ens har stängd lucka där bak? Har fått flertal stenskott och spruckna rutor tack vara detta otyg. Varför reagerar ingen? Polis, trafikverket, någon?

#6
2017-03-20 13:28

Det klagas att inget görs, det sopas inte ,tågen går inte, polisen finns inte, sjukvården fungerar dåligt, skolan krackelerar. Ta en funderare på hur mycket har vi fått mer i plånboken, och va 5 nästan 6 JOBBSKATTEAVDRAG värt detta? Herr Reinfeldt med bihang såg till att Sverige är i den kris vi nu är i, för att VI skall få ett par tusenlappar mer att bränna. Sluta klaga, de som förutsåg jobbskatteavdragens effekt blev hånade av er som ville kunna köpa lite mer utan att tänka på konsekvensen.

#7
2017-03-20 13:48

En bidragande orsak kan kanske vara att dagens bilrutor ofta har en mer "skulpterad" form än vad de hade för tio-tjugo år sedan, samt att rutorna har mer och mer tekniska prylar fastklistrade i sig som kanske påverkar hållfastheten samt att bilarna fått vridstyvare karosser som inte flexar som förr p.g.a. högre krocksäkerhetskrav.

Något måste det ju vara eftersom nya bilglasfirmor poppar upp som svampar ur jorden.

#8
2017-03-20 14:42

Också så jäkla trött på allt grus och stenskott man fått. Har haft bilen i tre år och bytt ruta en gång. Det finns några märken i rutan men tänker inte åtgärda. Har några rediga i plåten som behöver åtgärdas.
Kan dem inte bara sluta sanda och grusa?

#9
2017-03-20 15:19

Ökad användning av dubbfria däck ger ökning av stenskott. Detta har tidigare diskuterats på ViB där en däckexpert svarade: " Alla däck plockar sten, speciellt vinterdäck och i synnerhet moderna nordiska dubbfria däck som har täta sajpningar/lameller. Stenarna plockas i låga hastigheter och försvinner i högre hastigheter på grund av centrifugalkraften."

#10
2017-03-20 15:49

Skarvar på kommentaren från @Mattse.
Inte bara dubbfria vinterdäck som plockar sten. Många sommardäcksmärken för pickupper är minst lika bra på att plocka sten, gärna lite grövre, brukar heta 11 eller 16 som sista siffra i storleksbeteckningen på flisen. Har själv BFGoodrich All-terrain som kan fungera som en stenspruta vid utfart från mindre grusväg till asfaltväg!
Kör aldrig nära en pick-up som är under acceleration!

#11
2017-03-20 16:08

Lagade ett förra veckan. Var in idag igen....

#12
2017-03-20 16:41

"Hålla avstånden", säger någon. Hur gör man det när man blir omkörd?

#13
2017-03-20 17:13

Orsaken till alla trasiga rutor och fula jack i fronten man får är ju de stora stenar som de "sandar" med nuförtiden, förr var det faktiskt sand men nu är det kross, i dubbel bemärkelse. Problemet har ingenting med bilens form att göra. De gånger, varje år alltså, som jag har får stenskott så rutan spricker så har jag sett stenen komma flygande från en mötande bil.

#14
2017-03-20 17:17

Tog ut en ny Tiguan, 2 timmar senare small det i rutan. Hade precis passerat en glasmästare så det var bara att vända om och få det lagat!
Glasmästaren påstod att för att hålla vikten nere på bilarna så är vindrutorna tunnare än förr.

#15
2017-03-20 17:46

Det har blivit 2 nya rutor på Mazda 3:an senaste året samt ett par stenskotts-lagningar. Peppar, peppar så har Golfen klarat sig och även tidigare bilar - det är alltså länge sen jag bytte ruta på "min" bil. Vår lilla Kia har för första gången råkat ut för ett så rejält stenskott att rutan måste bytas men vi väntar nog en månad till eller så för att passera den värsta säsongen.

#16
2017-03-20 18:29

Visst är "grusning" med stenkrossen ett elände, men man kan nog inte räkna bort tappade dubbar helt. Trafikverket verkar i vilket fall stänga ögon och öron för den här problematiken som så många andra.

#17
2017-03-20 18:30

Jag vill påpeka igen. Jag har kört 40000 mil med tidigare bilar på SAMMA sträcka i över 10 år. Det smattrade i rutan hela tiden. Rutan fick så många sulor så tillslut fick jag byta den för att den var "blästrad" och jag knappt såg ut. Men den sprack ALDRIG. Inte ens rörde sig de små antydningarna det minsta.
Passaten spräckte sin första ruta efter 200 mil och bilen stod helt stilla när den sprack. Sen dess har den spräckt 4 till. BMW:n spräckte sin första ruta efter 600 mil och nu två till..
Stenskotten är så små så jag inte ens får in en toppen av en kulspetspenna i hålet, ändå spricker fanskapet direkt.
Som grädde på moset kan jag säga att mina två förra bilar rullar fortfarande. Ingen av dem har bytt en ruta medans jag nu till våren bytt 8 st.

Det kan OMÖJLIGT vara försvarbart att spara några spänn på rutan och något kilo i materialvikt. Suboptimering deluxe. Är så sinnesjukt less på sketna rutfanskap. Skulle kunna fylla hela buffern med bara svordomar... men jag låter bli. :)

Fattar inte varför inte försäkringsbolagen bara WTF:ar?! mot biltillverkarna.

#18
2017-03-20 18:33

Dumt att byta ruta innan man behöver... (Läs Bilprovningen...) En spricka har sällan nån större inverkan även i synfält. Min 30 år gamla bmw har förövrigt originalrutan kvar.

#19
2017-03-20 19:34

partikel: Det är väl ett tydligt tecken om något på att dagens rutor är skit?

#20
2017-03-20 19:40

Vi har ju 2 bilar (ja, 3 om man skall vara noga) , en Mazda 3 och en Golf SV, som är ungefär lika gamla och gått ungefär lika lång och på samma vägar men där Mazdan varit en riktig "sten-magnet". Så frågan är om det bara är dåliga rutor eller om det också är "förar-relaterat" eller beror på hur bilen är konstruerad i fronten. Även min förra Golf (-12) klarade hela min ägarperiod och runt 7500 mil utan synbara stenskott.

#21
2017-03-20 20:00

@partikel
Det låter nästan osannolikt, även om jag så klart tror på dig. Hur långt har din raritet gått?

#22
2017-03-20 20:29

Pi, Frontens form spelar roll men min erfarenhet av japanskt är att de är tunnare på allt och det är den japanska filosofin att det går alltid att stansa ett hål till...

Jag såg och hörde när stenen kom på rutan på min bil du vet märket..och jag tänkte att nu spricker rutan men det blev en liten grop, Daewoo byte av ruta två ggr, Kia omgående när vi tog ut den på våren och pepplor utav bara den men den hann inte med så länge till att den gick vidare.
Asiatiskt ger mindre!

#23
2017-03-20 21:10

25% ökning på två år av anmälda glasskador. Kan ju bara betyda en sak. Rutor på nya bilar är gjorda av plastfolie.

#24
2017-03-20 21:16

Tror nog det betyder flera saker, t ex: tunnare rutor, limmade rutor, mer sandning, stenkross i stället för sand samt friktionsdäck.

#25
2017-03-20 22:44

Min erfarenhet är också att det är en stor skillnad mellan bilar map känslighet. Fick nio ordentliga stenskott på min förra Ford Focus-11 på en vår. Denna hade värmeslingor i framrutan och verkade spricka för minsta lilla. Nu bytt till en Merca -09 utan värmeslingor och det kan smälla till ordentligt men bara fått en mindre spricka hittills. Stenskotten jag kommer ihåg är alltid när bilar kommer upp på motorvägen ifrån avfarter och accelerar eller när bilar kör om och byter fil framför. Avskyr stenskott! Funderar själv på att skaffa baklappar att ha under vinter och vår men ingen annan verkar bry sig. Undra hur mycket av våran försäkringspremie som går åt att betala detta.

#26
2017-03-20 22:51

Jag har kört 2 Ford-bilar med elframruta utan minsta problem - den sista var en Focus -07 som jag körde i ca: 10.000 mil under 4,5 år. Min nuvarande Golf har adaptiv farthållare och den använder jag för jämnan så möjligen kan det ha viss inverkan - alltså att den håller avståndet lite bättre till framförvarande bilar... Bara en tanke...

#27
2017-03-20 23:25

Min erfarenhet är att det är inte bara sand och stenkross som är orsaken... Gamla uttorkade dubbdäck, där dubbarna släpper med åren är också en orsak..

#28
2017-03-21 07:14

@milkylainen Skönt o höra någon med liknande åsikter kring detta som en själv. Min erfarenhet är likt din. Har kört 15000 mil med en peugeot 406 på samma sträcka varje dag, sitter samma ruta i bilen nu som när den var ny, inga sprickor eller synliga stenskott. Köpte däremot en Toyota corolla (2006) i höstas och efter nån månad small det till, lämnade in den o visade sig vara inte bara 1 skada utan 3st. Nu för ett tag sen small det igen o såg inte på kvällen att det blev något, men dagen därpå var rutan spräckt 15cm så nu blir det att byta ruta istället. Vad jag fått höra så ska det vara samma glaskvalite överallt, så vad som gör det vette fasen, antingen luras dom eller så ligger det nått i bilens konstruktion. Kan det ha nått med karossform o göra?, förra bilen hadde ju lite mera nos så att säga?..

#29
2017-03-21 10:23

Helt klart är det så att moderna rutor spricker lättare än dom på bilar från 80-talet.

Sprickor som startat från kanten på rutan är dock ett varningstecken på att glasmästaren är oseriös.

När jag själv bytt tre rutor på olika bilar hos en av de större kedjorna och samtliga fick en ny spricka inom ett halvår eller så, och sprickan började från kanten av rutan på ungefär samma ställe, så tröttnade jag på dåliga bortförklaringar om stenskott som träffat listen och bytte glasmästare.
Alla rutor jag bytt tidigare och dom två jag bytt efter det har klarat sig från kantsprickor.
Så "Stoor" och ni andra som har problem med kantsprickor, byt glasmästare!

Börjar glasmästaren prata om stenskott som träffat listen och om extraförsäkringar så byter ni rutan hos någon annan!

#30
2017-03-21 14:36

@rille_l drygt 20000 mil. Nya Mazdan med 2000 mil har också klarat sig.

#31
2017-03-21 19:06

Det där med avstånd är bra men inte alltid när det gäller stenskott. Har fått stenskott av mötande trafik, även på motorväg....

#32
2017-03-21 22:42

Apropå Anders_O;s inlägg. Detta med att rutor spricker från kanten verkar också kunna ha med spänningar att göra och inte bara stenskott. Moderna rutor är ju en del av den bärande konstruktionen och är därför limmade i karossen. Min S60 -07 sprack rutan på när jag svängde av en landsväg och i en tvär kurva med samtidig stigning small det till och jag fick en lång spricka på rutan. Glasmästaren på Volvo försökte få det till att jag fått ett stenskott som träffat listen, men eftersom jag var ensam på vägen just då så stod jag på mig. Jag fick rutan utbytt gratis på garantin eftersom dom inte hittade något stenskott.

Nog verkar det vara sämre kvalité i moderna rutor. I senaste numret av Vi bilägare har deras nya Tiguan fått stenskott redan. 1a utbytesrutan var spräckt redan i leveransen och nr2 var repad, så nu väntar dom på den 3e... Kanske bara otur, men kan även vara tecken på att dom är känsligare nu.

För övrigt har jag fått alla mina stenskott vid möten. Svårt undvika dom...

#33
2017-03-22 07:49

Miljösnacket igen. Man tog bort stänkskydden enligt EU regler då bilen "drar" mer med dessa på. Absolut förståeligt i Spanien eller Italien (varma länder) att man skiter i dessa. Vi dock i Sverige får våra bilar utan dessa vilket resulterar i stenskott till höger och vänster och hur miljövänligt är det att man byter ruta stup i kvarten? Förra året behövde jag byta ruta helt 2 gånger trots avstånd. Ena gången så kom skiten från mötande på andra sidan motorvägen. Man undrar ibland om företagen som lagar glas är ute och prickskjuter bilar, fasen vad dem blir rika på detta. Design messigt är det fult som stryk med stänklappar men för miljön är det nog bäst vid vintertid. Vi har annars en fin lösning, och det är att dem städar upp gatorna oftare! Ni kan inte ta skatt på skatt och låta vägarna se ut som dem gör för att "spara" pengar. Vafan, det betyder att den som behöver byta ruta kör skatt på skatt på skatt. RENGÖR GATORNA FÖR I HELVETE så ska ni se att stenskotten minskar markant.

#34
2017-03-22 11:27

Mötte en Timmerbil med släp för en månad sedan det lät som en hagelsvärm träffade rutan vid mötet, fick tre stora stenskott och vid ett blev det en spricka på båda sidor om ena stenskottet.
Grusbilen hade nyss grusat vägen och det var 1 till 1,5 cm stenar på vägen med i sanden, som sprätte mot stänkskydden bak Lastbilen och studsade åt sidan, det var som att åka genom en sandstorm.
Har även hänt att jag fått stenskott i fint vinterföre när dubbarna på framförvarande bilar släppt, en mer sluttande framruta och det blir mindre stenskott.
Stänkskydden är inte alltid av godo, baksprutet minimeras med sidosprutet vid mötande och omkörning ökar.