Bild
Nästa artikel
Nu plockar Trafikverket bort privatbyggda skyltar som sitter fel.

Nu ryker hemmasnickrade vägskyltar

Nyheter

Trafikverket rensar upp i skyltfloran längs vägarna, eftersom egengjorda plakat kan bli en trafikfara.

Under vår och sommar dyker det utefter vägen upp skyltar som snickrats ihop av privatpersoner. Skyltarna sätts ibland i vägområdet, det vill säga vägbana, dike och några meter runtomkring. Det rör sig ofta om olika former av reklamskyltar och att placera dem i vägområdet är olagligt. De kan exempelvis försvåra vid slyröjning och dikesrensning. Enligt Trafikverket kan skyltarna också utgöra en risk för trafikanterna om de är utformade på ett sätt som tar fokus från körningen.
– Skyltar som inte är skadade tar vi oftast reda på och förvarar hos entreprenören. Många kanske inte vet att det är olagligt, och de kan få tillbaka skylten om den finns hos entreprenören, säger Mats Sandgren på Trafikverket.

Den här månaden görs därför en insats för att rensa upp de hemmagjorda skyltarna. Dyker skylten upp igen efter att den plockats ner kan det resultera i en polisanmälan. Om en privatperson vill sätta upp en skylt utanför vägområdet krävs tillstånd från markägare, samt bygglov av kommun eller länsstyrelse. Det går att ansöka om att få en godkänd vägvisningsskylt till en plats i närheten som kan vara av intresse för trafikanten. Den ansökan görs till Trafikverket som tillverkar och sätter upp märket till en kostnad som sökanden betalar.
 
Diskutera: Har du sett många hemmasnickrade skyltar längs vägen?
 

Kommentarer

#1
2017-06-07 10:25

Ett bra initiativ

#2
2017-06-07 10:37

Visst, vanligast är "kör sakta lekande barn".

#3
2017-06-07 10:42

Ja det är nog bra att det rensas upp, men hur är det med alla kommunala reklamskyltar som ofta i skarpt lysande grälla färger är placerade vid vägkanterna ofta vid infarten till samhällen.
Oftast förmedlar de budskap om olika merkantila aktiviteter för att få passerande bilister att svänga av för besök.
De är ju avsevärt mer distraherande än en liten handmålad loppisskylt.

#4
2017-06-07 10:58

saabnisse: exakt min tanke! Inte nog med att de tydligen inte anses dra uppmärksamhet från trafiken (vilket de få små tydligen sägs göra) med sitt ständigt ändrade innehåll, de bländar även ibland, och man har till och med fått sätta upp stora skärmar för att de inte ska störa de boende i närheten.
En annan sak är "trottoarpratare" som man vill ha bort för de är i vägen och kan hindra synskadade, det har jag full förståelse för. Fast, om butiksägaren betalar en avgift så är de OK, men borde de inte vara lika mycket hinder ändå?

#5
2017-06-07 11:47

"Varning Lekande Barn", borde inte behöva finnas. Ligger det fastigheter nära en landsväg, borde varje förnuftig fordonsförare begripa att här saktar man ner och är extra vaksam. Det kan vara barn eller djur. Tyvärr är verkligheten inte sådan, vissa tror att de har en reaktionssträcka på noll meter och stannar på en halv.

#6
2017-06-07 14:36

Ja huja dessa livsfarliga skyltar som bidrar till att nollvisionen inte uppnås. Kan köpa att det behövs regleras hur skyltar får sättas upp och det är inte lätt att få till ety förnuftigt reglemente. Ett gyllene M som lyser högt över allt annat på detaljplanelagd mark är ok men en handmålad skylt om "loppis 500 m" i vägslänten är inte ok. Det finns liksom inga proportioner. En naturskön vacker väg borde med samma bakomliggande faktorer förbjudas likaså eftersom förares uppmärksamhet riskerar att försämras.

#7
2017-06-07 14:53

Ja, tänk! Någon kan ju tjäna någon hundralapp på att ha en skylt efter vägen ute på landsbygden tex, och det går ju inte för sig här i Sverige att någon är företagsam, turisterna ska ju in till köpcenteren i städerna och göra av med sina pengar, det är ju där folk ska vara och leva enligt politiker fast ingen säger det rent ut. Nej, då är det fel och farligt m.m men bara man betalar för en dyr skylt till VV så är den ingen fara längre.......fy f-n.

#8
2017-06-07 15:25

Ryker skyltarna? Kommer Vägverket alltså att elda upp dem på plats?

#9
2017-06-07 15:52

Alla lastbilar och stora släp som står längs vägarna som stora fula reklamskyltar, borde inte de också tas bort ???

#10
2017-06-07 16:28

Synd. De här skyltarna är ju en del av Sommarsverige. Hur ska man nu hitta rätt avtagsväg på semesterturen?

#11
2017-06-07 16:41

Hur skall då folket hitta till närmsta McDonalds!?

#12
2017-06-07 17:38

Jag kan tycka att det är charmigt med dessa hemmasnickrade skyltar...loppis..rökt sik osv.
Noterar att vår egen lokala kebabsvarvare har blivit av med sin skyltning...ja menar vad fan...det känns som att all småskalig företagsamhet skall bort, driftiga människors egna strävanden skall knäckas.
Tiggare o annat löst böss de skall jävlar i mig sitta på första parkett och få precis som de tycker.

#13
2017-06-07 18:24

"Enligt Trafikverket kan skyltarna också utgöra en risk för trafikanterna om de är utformade på ett sätt som tar fokus från körningen."
-haha, jag påminde Trafikverket om detta när de själva var delaktiga i att sätta upp ljusskyltar (rörlig reklam) vid Essingeleden och dessa troligen dyrt uppsatta skyltar åkte ned fortare än kvickt. Bara några veckor tidigare hade Trafikverket informerat om varför man river bort banderoller som företag satt upp på ungefär samma platser, så jag frågade bara om det är olika regler som gäller när Trafikverket själv tjänar stålar...

#14
2017-06-08 07:58

LeifV: jag ska prova att göra samma sak. För det är ju knappast någon tvekan om att "de tar fokus från körningen", varför skulle de annars sättas upp? Det är ju för att dra ögonen till reklamen. Om små skyltar om loppis anses farliga, varför är inte flera kvadratmeter blinkande skyltar det?

#15
2017-06-08 13:14

Får bara Trafikverket in de 5.000 kr för den vita anvisningsskylten eller vad det nu kostar så har det ingen betydelse om reklamen är en risk och är farliga ur den synpunkten. Snacka om dubbelmoral

#16
2017-06-08 17:18

Jag tycker likt många andra här i tråden, att de skjuter mygg med elefantbössa.
Vissa småskyltar står dock toksent placerade och man kan se tvärnitar och u-svängar. "Jordgubbar dödsbilligt!"
Men vad som verkligen kan ta fokus och till och med skymma viktig information, är de ordinarie affärsidkarnas skyltning.

#17
2017-06-09 17:15

Är det en skylt för yrkesmässig försäljning, väck med skylten omgående.
Då är det bara att ansöka om en legal.
Tillfällig skylt av hobbykaraktär, kan jag tycka är ok eller om byns innevånare sätter ut en blomlåda och texten välkommen till xxxxx.
Andra typer av reklam typ lastbilssläp som i praktiken är långtidsuppställda som har som huvuduppgift att vara reklamtavla. Kräv byggnadslov. Hävdar ägaren andra skäl typ förvaring så be ägaren att vinkla så reklamen inte syns eller ålägg att måla om.