Bild
Nästa artikel

Nu rullar förarlös lastbil på svensk väg

Nyheter

Einride har inlett färden med självkörande elektriska fordon i Jönköpingstrakten.

Den kallas T-Pod och fraktar just nu gods mellan DB Schenkers lager och postterminal utanför Jönköping. Transporterna sker på allmän väg på ett industriområde.

T-Pod drivs av el och är självkörande på nivå 4. Den kan också kontrolleras på distans via fjärrstyrning. Fordonet är 7 meter långt och 2,5 meter brett med en räckvidd på 20 mil. Maxlast är 26 ton och det får plats motsvarande 15 europapallar inuti.

 

– Vår transportlösning har potentialen att reducera CO2-utsläppen från vägtransporter med upp till 90 procent, säger Robert Falck, vd och grundare av svenska företaget Einride.

Förutom samarbetet med Schenker i Jönköping ska de självkörande ellastbilarna även börja användas vid Svenska Retursystems anläggning i Västerås. Einride har också utvecklat skogsmaskinen T-Pod.

Diskutera: Vad tycker du om Einrides förarlösa lastbilar?

Kommentarer

#1
2019-05-21 15:54

"I en och en halv timme körde den tunga lastbilen norrut längs E20 utan möjlighet att bromsa. Efter en heroisk insats av polisen kunde föraren köra fordonet ut på en åker och få stopp på den utan att någon kom till skada."

Var det den? :)

.

#3
2019-05-21 17:13

En del av lastbilarna på vägarna idag verkar redan förarlösa

#4
2019-05-21 18:04

Lägg ner detta trams innan en allvarlig olycka händer!

#5
2019-05-21 19:17

en bugg i systemet å sen kan det slut.. vem vet?

#6
2019-05-21 19:30

Absolut inget trams, mycket intressant och bra koncept som testas. De här lastbilarna har inga 2 promille eller surfar på någon telefon när de kör. Detta är framtiden, tråkigt för de som behöver enklare jobb.

#7
2019-05-21 20:21

Jag har sagt det tidigare:
Har du varit med om att din dator hängt sig eller kraschat?
Har du varit med om att din svindyra smartphone hängt sig eller kraschat?
Say no more.
Å andra sidan kan jag instämma med tidigare kommentarer om att somliga lastbilar redan nu verkar förarlösa, och att självgående bilar åtminstone inte sitter och fipplar med telefonen... Men det är kanske där man borde börja istället?

#8
2019-05-21 21:10

Har någon flugit ? Det skulle inte funka om det inte vore automatiserat.

#9
2019-05-21 23:16

Det finns redan självkörande lastbilar SCANIA hade en igår som inte kunde stanna. Föraren styrde i 1 timma innan han hittade en åker att göra fast på... https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdk1nA/skenande-lastbil-fick-polise...

#10
2019-05-21 23:24

Kommer bli riktigt kul detta i framtiden. Om Sverige och Säpo hade problem med terroristen på Drottninggatan i Stockholm. Tänk då vad de kan göra med att kapa en förarlösa lastbil över internet. Då är det bara att de fixar ett program som tar över funktionen hos lastbilen och rammar varenda människa de ser efter vägen. Lägg ned idiotin. Kan hackare ta över datorn från andra sidan jordklotet, vad är det då som inte säger att en muslimsk terrorist inte kan kapa dessa lastbilar från andra sidan jordklotet?

#11
2019-05-22 13:45

Fel tråd

#12
2019-05-22 21:17

Hotet var visst inte polackerna, det var tekniken och vad den förde med sig. Lastbilschaffisar är påväg att utrotas av självkörande elektriska fordon.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.