Nästa artikel
Nu presenteras Bränslebytet
Nyheter

Nu presenteras Bränslebytet

Publicerad 17 mars 2017 (uppdaterad 17 mars 2017)
I dag presenterar regeringen Bränslebytet, ett förslag till nya styrmedel för att minska utsläppen från transportsektorn. − För att klara klimatutmaningen och utsläppsmålen måste vi drastiskt minska utsläppen från transportsektorn, säger Isabella Lövin, minister för internationellt utvecklingssamarbete och klimat.
Förslaget som presenteras i dag ska främja biodrivmedel genom att ge skattefördelar till rena drivmedel och bränsle med hög andel biodrivmedel. Samtidigt föreslås en reduktionsplikt som ska tvinga fram större inblandning av biodrivmedel i bränslen.

− Reduktionsplikten ger branschen de stabila och långsiktiga förutsättningar som efterfrågats under lång tid. Nu har vi lagt grunden för ökad produktion och användning av biodrivmedel, inte minst biodrivmedel från skogsråvara, säger samordnings- och energiminister Ibrahim Baylan.

De kvoter som nu föreslås är anpassade till hur inblandningen av biodrivmedel ser ut i dag och ska succesivt höjas för att nå målet att sänka transportsektorns utsläpp med 70 procent till år 2030. Det innefattar också en översyn av vad som räknas till miljövänliga bränslen och kan innebära att dieseln PFAD som i dag räknas som en restprodukt från palmoljeproduktion kan försvinna från den svenska marknaden.

– Vi välkomnar att regeringen tar tag i problematiken med palmoljebaserade bränslen som PFAD. I Europa har inblandningen av palmolja i diesel, paradoxalt nog och tvärtemot syftet, lett till ökade utsläpp av koldioxid från transportsektorn med fyra procent. Det här förslaget kan hindra samma utveckling i Sverige, säger Rosanna Endre, ansvarig för drivmedelsfrågor på Greenpeace.

Diskutera: Vad tror du är den bästa lösningen för att minska utsläppen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-17 11:28
Raphael

Jag är i grunden positiv till förslaget, jag tror att det kommer att gynna dieselmotorn genom högre andel biobränsle i blandningen jämfört med idag och vi kanske även får se 100 procent biodiesel, det är tekniskt möjligt (finns redan till lastbilar).

#2 • Uppdaterat: 2017-03-17 13:35
Raphael

HVO finns i de flesta bolags diesel idag, Preem Evolution diesel är HVO. Jag är stark kritisk mot HVO som görs på slaktavfall (det används av OKQ( och Circle K) men Preems HVO görs på tallolja så jag tankar Preem. Men dessa kvaliteter innebär en blandning av diesel och HVO. HVO 100 (alltså 100 procent HVO) är inte lika vanlig och det är få tillverkare som har certifierat sina motorer för HVO 100, jag känner faktiskt bara till PSA-gruppens Peugeot, Citroën och DS som har certifierat sina dieselmotorer för HVO 100.

#3 • Uppdaterat: 2017-03-17 14:31
EnannanRobban

Det är väl vettigt att vi försöker att använda alternativa källor som drivmedel, än olja, dels för att minska vårt beroende av oljeländerna och dels för att vi ju ändå har restavfall som vi kan koka soppa av.
Raphael, vad är problemet med slaktavfalls-HVO?

#4 • Uppdaterat: 2017-03-17 15:33
bgl

Huvudproblemet med båda HVO-produkterna är att de baseras på restprodukter efter annan huvudprodukt, animaliska livsmedel resp massa enligt sulfatprocessen. Vi behöver få en dieselersättningsprodukt som utnyttjar hela(nästan i alla fall) trädet utan att generera biprodukter.

#5 • Uppdaterat: 2017-03-17 15:49
Raphael

Robban, jag är emot slakt. Jag äter inte djur. Självfallet kan jag inte köra på ett bränsle som utgår från slaktavfall, lika lite som jag bär kläder som är gjorda på djur. Och självfallet har jag ingen skinnklädsel i bilen.

Bgl. Jag tycker det är bra att man gör på skogsavfall, alltså restprodukter som sker när man avverkar skog för olika produkter baserade på trä. Preems evolution-diesel görs på tallolja som kommer genom processen av att göra pappersmassa. Så det är en biprodukt av träd som avverkas för papper och kartong. Jag tror på att använda så mycket som möjligt.

#6 • Uppdaterat: 2017-03-17 16:27
pinjong

Vanlig bensin/diesel består också, åtminstone till viss del, av djur.

När det gäller HVO100 så ska jag gärna tanka det eller andra biodrivmedel när någon certifierar det enligt EN590 eller garanterar att min motor inte tar skada eller kräver mer underhåll.

#7 • Uppdaterat: 2017-03-17 16:35
EnannanRobban

Aha, då förstår jag din ståndpunkt Raphael, tänkte mer om det var något kemiskt funktionellt som du visste inte var bra med animaliskt HVO.

#8 • Uppdaterat: 2017-03-17 16:35
Raphael

Visst, man kan säga att fossilt baserade produkter är djur då fossiler är organiska delar som genom naturens process fossilierats, men jag ser en skillnad på djur som dör naturligt och genomgår en process på 300 miljoner år, innan det ens fanns människor som dödade dem, och på djur som slaktas av människor och hamnar i tanken.

#9 • Uppdaterat: 2017-03-17 16:42
bgl

Lite klargörande:
Även Preem har en mindre andel slaktavfallsbaserad HVO i sitt bränsle.
Talloljebaserad HVO framställs ur restprodukt från sulfatprocessen , inte av skogsavfall. Där kommer min kommentar in. Talloljan räcker inte till så stor del av dieselersättningen och har dessutom alternativa användningar med god betalningsförmåga. Det vore bättre med en process som framställer dieselersättning ur större delen av skogsråvaran, då skulle även sk skogsavfall (grot) kunna användas i den utsträckning som det bedöms vara möjligt att ta bort ur skogen.

#a • Uppdaterat: 2017-03-17 17:05
Raphael

Låt oss börja med att förstå att HVO (Hydrerad Vegetabilisk Olja) betyder en diesel som kemiskt motsvarar petroleumdiesel. Sedan kan man göra HVO på lite olika sätt. Jag skrev att tallolja kom från pappersmassa, så det är en restprodukt från Skogsindustrin. Preem Evolution diesel är 50 procent fossil diesel och 50 procent biodiesel HVO enligt 45 procent tallolja och 5 procent RME (rapsolja). Denna innehåller inget slaktavfall Däremot säljer Preem under varumärket Såifa en HVO 100 diesel för lastbilar och bussar och den innehåller slaktavfall. Jag har dock inte sett den för personbilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.