Bild
Nästa artikel

Nu går det att ta studielån till körkortet

Nyheter

Från och med 1 september kan arbetslösa låna pengar från CSN för att ta B-körkort.

Det går att låna upp till 15.000 kronor av Centrala Studiestödsnämnden, CSN i syfte att finansiera studierna för körkortsbehörighet B. Kraven är bland annat att den som söker inte får ha B-körkort sedan tidigare, att man är mellan 18-47 år och arbetslös.

Trafikskolan man går på ska dessutom vara godkänd av Transportstyrelsen. Godkända trafikskolor kan hittas via Transportstyrelsens söktjänst

Diskutera: Vad tycker du om CSN-lån till B-körkort?

 

Kommentarer

#1
2018-09-03 12:02

Mycket bra idé detta. Det krävs ju mer och mer att man ha körkort när man söker jobb idag oavsett om man har nytta av det eller ej i jobbet.

#2
2018-09-03 12:20

Hur många kommer att låna till just körkort och hur många kommer att låna till hyran eller Thailand.

#3
2018-09-03 12:34

@Ivarsson, om så, så är det nog bland de bättre lånen att ta iaf. Även om man inte använder pengarna till vad som är avsett, säkert många som ger upp körkortet "påvägen", är ju åtminstone ett "billigt" lån, jämfört med blankolån och SMS-lån, är ju inte så att du kan tvinga någon att faktiskt fullfölja att klara körkortet, endast hoppas att det används av de flesta som det är tänkt, jag tycker syftet är gott, finns sämre saker att låna till...

#4
2018-09-03 13:18

Mycket bra initiativ. Jag förutsätter att någon form av kontroll sker så att pengarna används till vad de är avsedda för. I annat fall får låntagarna skylla sig själva. Jag antar ett körkort kostar mer än 15000 kr för många att ta så varför inte justera summan något? Men det kan man ju förstås göra senare om initiativet faller väl ut.

#5
2018-09-03 13:58

Precis som antal tagna högskolepoäng kontrolleras så borde ju körskolan/arbetsförmedlingen ansvara för någon form av rapportering för att förhindra missbruk. Så enkelt är det ju ändå inte att casha ut pengar och dra..

#6
2018-09-03 15:30

Statligt SMS-lån! Wow. Vilka tider vi lever i...

#7
2018-09-03 17:10

Gott initiativ, missbruk finns överallt, är man rädd för det får man inget gjort.

#8
2018-09-03 17:29

Lägg ner CSN istället? Betala ut bidraget går att lösa via annan myndighet. Subventionerade lån som aldrig betalas tillbaka till oss skattebetalare borde inte finnas.

#9
2018-09-03 18:53

Dom får väl betala tillbaks i form av att köra hemtjänstbilen åt oss när vi sitter på hemmet och varken sliter på vägar eller betalar nån skatt

#10
2018-09-03 20:02

Ett bra förslag!
Även den, som kanske inte har de ekonomiska förutsättningarna just nu, får en möjlighet att ta körkort och därmed större chans på
arbetsmarknaden.
Men.... naturligtvis, kommer bittra människor genast att skrika om risken för ’bidragsfusk’.
Själv jobbade jag varje sommarlov, från 12 års ålder, sparade pengar och tog körkort när jag fyllt 18.
Men verkligheten ser kanske ut så längre, åtminstone inte för alla ungdomar.

#11
2018-09-03 21:03

Körkortsutbildning är ofta en förutsättning. Så detta är bra.

#12
2018-09-03 21:20

Och DÄR såg vi körskolornas priser justeras uppåt så att fler lockas eller blir tvungna att ta lån, vilket ytterligare höjer priserna, så att fler lockas eller tvingas att ta lån, vilket ...
Politiker + skattemedel + marknad = ickefungerande marknad.

#13
2018-09-03 22:12

Jag är positivt inställd till detta, då många ungdomar inte har råd att kontant ta körkort. Dessutom har många ungdomar föräldrar med dålig ekonomi. Bara så att alla förstår: Detta är ett lån och inget bidrag, så självklart att pengarna kommer att betalas tillbaka över tid.

#14
2018-09-04 06:40

Bra initiativ, många gånger så är körkort ett krav för att få ett jobb precis som en utbildning.
Som noitariuspublicus skriver, det är ett lån och pengarna ska betalas tillbaka.

CSN-lån möjliggör att många som normalt inte hade kunnat utbilda sig för att dom inte har ekonomiska möjligheter faktiskt kan det. Och är det något som är bra för ett lands utveckling så är det att människor utbildar sig.

Mkt bra som händer 1:a september, förutom detta så får vi även strängare regler för SMS lån och att muntliga avtal förbjuds vid telefonförsäljning.

#15
2018-09-04 08:18

@Styggis Nä får att folk får studera utan att ha finansieringen är verkligen galet menar du? CSN ger ju precis den möjligheten, att studera på universitet även fast du inte har pengarna att leva 5 år utan inkomst. Var är källan på att lånen ALDRIG betalas tillbaka? Jag påstår att det mesta betalas tillbaka.

#16
2018-09-04 22:15

Jomen detta är gott, håll hårt koll på privata körskolor dock, körskolor är i regel privatägda. Privatismen har en otrolig förmåga att bilda karteller. Fan själv vet varför.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.