Bild
Nästa artikel

Nu byggs Polestarbilar i Göteborg

Nyheter

Prototyper som ska vägtestas i Sverige sätts ihop i för hand i specialanläggning.

Polestar är som bekant numera ett eget märke med inriktning på elektrifierad prestanda. Första produkten är laddhybriden Polestar 1. Det är tänkt att den ska serietillverkas i Kina med start under 2019, men redan nu byggs 34 så kallade VP-bilar (Verifiering Prototyp) i Volvo Cars fabrik i Göteborg.

Bilarna består till stor del av kolfiber och ska användas till krocktester, vädertester och utvärdering i trafik. De är avsedda för vägtrafik i Sverige.

Polestar 1 kombinerar Volvos fyrcylindriga Drive-E bensinmotor med dubbla elmotorer på bakhjulen. Maximal effekt är 600 hästkrafter och ett vridmoment på 1000 Newtonmeter. Bilen kan köras i läget ”Pure Mode” och är då bakhjulsdriven och går helt på el med en räckvidd på upp till 15 mil enligt Polestar. 

I Europa är priset 155.000 euro, vilket motsvarar över 1,6 miljoner svenska kronor. Tusentals personer från olika länder har redan betalat en depositionsavgift på 26.000 kronor för att köa till ett exemplar av bilen. 

Diskutera: Vad tycker du om Polestar 1?
 

Kommentarer

#1
2018-10-04 16:11

Häftigt, detta lär vara ett drömjobb för många bilintresserade. R&D med möjlighet att få bygga ihop testsakerna.

#2
2018-10-04 16:54

Den här Coupéversionen av S90 trodde jag, när jag först såg den för några år sedan, skulle bli den första riktigt snygga Volvon! Nämligen en C90! :)
Ett modellnamn som skulle klinga väldigt bra i Volvos repertoar tycker jag. :)
Istället blev det nu en Polestar. Same same, but different. ;)

#3
2018-10-04 19:37

Finns det över huvud taget en marknad för en sådan produkt när vi står inför en global omställning pga
miljöproblemen i samhället. Vad skall man med alla dessa hästkrafter till och ett vridmoment på 1000 NM ?

#4
2018-10-04 19:57

@trickar
Självklart finns det en marknad. Alla människor har inte paralyserats av det svenska ”miljösamvetet” och alla vill inte köra runt i en tråkig liten skokartong. Själv har jag insett att vad vi än åstadkommer i lilla Sverige så är det lönnlöst. Kommer att bruka min tolvcylindriga autobahnlimpa tills jag dör!

#5
2018-10-04 20:53

Jag har svårt för V90/S90 designen - ser ut som Chrysler 300... Fast Polestar1 har snygga "höfter" - nästan lika fina som Tesla Model S och bra storlek på hjul o hjulhus - men det är allt. Håller med om att motorerna och vridmomentet verkar mer för banracing än för svensk trafikpolicy... Men Polestar måste ju sticka ut för att bli något i bilvärlden..

#6
2018-10-07 20:01

Frågan har ställts tidigare.
Den har starka influenser från P1800, utan att alls vara lika snygg. Den är allt för grovt tillyxad i många detaljer, men är med säkerhet en avsevärt bättre vägbil.

#7
2018-10-09 08:05

Kantig och vulgär.

#8
2018-11-03 21:12

Bilen ser futuristisk ut, men också en kitcar/hembygge, vet inte om det är så lyckat

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.