Bild
Nästa artikel

Nu byggs Leaf i England

Nyheter

Nissan har nu dragit igång produktionen av nya Leaf i sin fabrik i Sunderland och räknar med att börja leverera till europeiska kunder inom kort.

Nissan konstaterar i ett pressmeddelande att intresset för elbilar har ökat dramatiskt sedan första lanseringen av Leaf 2011. För att möta efterfrågan kommer fabriken därför öka i kapacitet i februari, då de första bilarna också ska levereras till kunder. Bilen har gått att beställa sedan oktober och Nissan säger att kapacitetsökningen är nödvändig för att undvika orimliga väntetider och att senast i juni bör man ha fått sin Leaf om den är beställd nu.

– Nissan var först med att lansera elbilar i Europa 2011 och varje år sedan dess har det varit uppenbart att fler och fler kunder delar vår vision om framtidens bilkörning. Vi är mycket glada över att vi nu inleder produktionen i Sunderland för att leverera de första exemplaren av nya Nissan Leaf till de europeiska marknaderna i februari, säger Kevin Fitzpatrick, Nissan Europe.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Leaf?

Kommentarer

#1
2017-12-22 14:21

Hatten av för Nissan! Jag gillade inte den gamla Leaf, men den nya är inte lika ful.

#2
2017-12-22 14:41

Inte så smart att bygga bilar för Europa i England om England hamnar utanför EU:s fria marknad.

#3
2017-12-22 14:42

Varför vänta i åratal på osäker leverans av sin beställda Tesla, när man kan få sin Nissan Leaf på några månader?

#5
2017-12-22 17:01

Hm. Instämmer med Gunnar. Det verkar ju inte heller som att det går smidigt i förhandlingarna. Jag gissar på att England kommer få stå utanför EU fria marknad.

#6
2017-12-22 17:29

Intressant att välja England för elbilstillverkning. Lucas var ju inte kända för att få till tillförlitliga elsystem.
http://www.volvop1800club.se/tidningen/2_03/lucas.htm

#7
1
2017-12-22 18:46

Bra, synd bara att det där landet sviker unionen.

#8
2017-12-22 18:56

Lite småmissar - i alla fall på de Japan-tillverkade. Det som störde mig mest var att ratten bara var justerbar i ena ledden (höjden vill jag minnas) - där borde man kunna kosta på sig en bättre konstruktion. Skall bli kul att få provköra när den dyker upp i hallarna.

#9
2017-12-22 18:56

Blev lite fel.
Som Gunnar Lindberg redan noterat.
Världen är föränderlig, vilket Nissan uppenbarligen totalt missat å det grövsta.

#10
2017-12-22 22:48

Ja, om Storbritannien inte får tillgång till EU:s inre marknad (eller får ett för dem dåligt avtal) lär nog tillverkningen av Nissan i Sunderland, Honda i Swindon samt Toyota i Burnaston och Deeside vara ett minne blott i framtiden.

Vad Leaf anbelangar så ser den nya generationen betydligt smakfullare ut än den förra.

#11
2017-12-23 09:58

Bilar byggda i Storbritannien kommer ju inte att sluta säljas i övriga Europa efter Brexit, däremot riskerar de att bli dyrare jämfört med produktion inom EU.

#12
2017-12-23 10:49

Men hur är detta möjligt! Storbritannien skulle ju typ gå under när de lämnade EU! Nu satsar en biltillverkare i landet?? Jag tror inte mina ögon! Jag måste läsa vad SVD och Aftonbladet skriver om det här..

#13
2017-12-23 11:21

HT19
UK har ännu inte lämnat EU....suck.

Raphael
Nja, det lär nog bli svårsålt. Eller så blir det (ännu) sämre kvalitet...

#14
2017-12-23 13:19

HT19, Nissan har redan en fabrik i Storbritannien sedan många många år och bilarna ska inte bara exporteras till Europa. Det vore kapitalförstöring att stänga fabriken de har. Att bygga nya fabriker och starta upp produktion inom EU skulle inte bara kosta massor med pengar utan även ta en hel del tid. De har en modell - Leaf - som ska ut på marknaden NU inte om tre år då de har fått upp en ny fabrik. Storbritannien lämnar EU 29 mars 2019 och fram tills dess kan Nissan sälja många Leaf och tjäna mycket pengar. Det är vad det handlar.

Sedan hoppas självfallet Nissan att den brittiska regeringen kommer att kompensera industrin genom skattelättnader och annat för att kompensera industrin ekonomiskt för de nackdelar som Brexit innebär.

Och den som förlorar på det blir som vanligt vanliga arbetare och utsatta i samhället därför minskade skatteintäkter leder till sämre välfärd och minskade resurser till vård, skola och omsorg.

#15
2017-12-23 15:57

Lyckas man sälja t ex Japan-producerade bilar inom EU så borde man ju också kunna lyckas att sälja Englands-producerade även när England gått ur EU. Har ingen aning om vilken tullsats det ev finns på bilar tillverkade utanför EU men gissningsvis är den inte speciellt hög så Nissan och andra bilproducenter i England kan säkert få kompensationer i nån form av regeringen i England.

#16
2017-12-23 17:45

Pi
Men har inte EU och Japan förhandlat fram ett ganska bra handelsavtal? Jag har för mig att skattepåslaget inte är så högt.
Det är ju inte säkert att UK får ett lika bra avtal.

#17
2017-12-23 18:00

Pi: Tillräckligt hög tullsats för att tre japanska bilföretag ansåg det vara en god investering att bygga upp stora bilfabriker för att tillverka bilar för EU inom EU.

Axa: Ja, blir avtalet mellan UK och EU oförmånligt, så kan det bli billigare att importera bilar från Japan än från UK till EU.

#18
2017-12-23 18:32

Jag vet inte hur avtalen ser ut och hur nya avtalen kommer att se ut men misstänker att de tillverkare som fortsätter att satsa på England som tillverkningsland antagligen har lite bättre info än vad jag och övriga här har. Dom är knappast helt tappade bakom vagnen...

#19
2017-12-23 20:17

Pi
Eller samma naivitet som lottköpare...

#20
2017-12-24 10:06

De flesta japanska tillverkare har fabriker inom EU, även Sydkoreanerna tillverkar bilar inom EU. Framförallt är det Östeuropa och länderna i forna Jugoslavien som har lockat biltillverkare. Polen, Ungern, Tjeckien, Rumänien, Serbien, Slovenien och Slovakien.

När det gäller EU och Storbritannien så finns inget nytt avtal än. Däremot pressar biltillverkarna i Storbritannien regeringen där och kräver extra förmånliga villkor för sänka produktionskostnaderna för att kunna fortsätta sin tillverkning. Det är möjligt de fått förskringar om att regeringen kommer göra allt för att behålla kvar industrin.

Grejjen är - genom att det redan finns fabriker, personal och utvecklingscenter i Storbritannien så är det kapitalförstörelse att bara lågga ner allt. Det är dyrt bygga nya fabriker inom EU för att föytta tillverkningen dit.

Men visst finns det funderingar. BMW har aviserat att de är förberedda för att flytta tillverkningen av Minin från Storbritannien. Ford har allvarliga funderingar på att lägga ner sin brittiska verksamhet och flytta allt till Tyskland.

Men man kan också se det som hot för att pressa regeringen.

#21
2017-12-24 14:09

Att de tre japanska företagens fabriker överhuvudtaget ligger i UK, beror ju på att de planerades och byggdes i flera fall innan muren föll och Östeuropa blev EU-medlemmar. UK var helt enkelt det bästa alternativet inom EU (eller EG som det var då) ur företagsekonomiskt perspektiv vid den tidpunkten.
Sedan så är det ju helt riktigt kapitalförstöring att bara stänga dessa pga Brexit.
Troligtvis så kommer det bli så att om EU/UK-avtalet blir dåligt så kommer nyinvesteringar i dessa fabriker att utebli och att nya modellserier på sikt kommer att produceras i t.ex. Östeuropa och fabrikerna sakta avvecklas i takt med att bilmodeller fasas ut från marknaden.

#22
2017-12-25 04:53

Enligt vad det skrivs i pressen här i Australien så skall drivlinan till Leaf tillverkas i Nissans komponentfabrik i Melbourne. Just nu så håller man på att bygga ut fabriken och nyanställer folk.

#23
2017-12-28 11:46

En problemfaktor är att vid frihandelsavtal så behöver produkterna bestå av minst 65 procent lokalt producerade delar, och de flesta delarna i de brittiskbygda bilarna kommer från EU. En brittiskbygd Mini består t ex bara av 25 procent brittiska delar, resten är från EU. Detta gör alltså att de brittiskbygda bilarna inte räknas som riktigt brittiskbyggda eller lokalproducerade enligt de standardkonventioner som gäller för frihandelsavtal, så det är en försvårande omständighet.
Det saknas helt enkelt brittiska underleverantörer till mycket av den teknik som bilarna i Storbritannien använder. Det mest av elektroniken kommer ju från Bosch, Siemens, VDO och andra leverantörer inom EU. En hel del av motorerna och komponenter till motorerna kommer från inom EU. Däcken kommer från EU. Och så vidare och så vidare. Så detta är väldigt bekymmersamt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.