Bild
Nästa artikel

Norrsken i taket på Volvo S90

Nyheter

Volvo visar hur insidan på bilen kan bli lyxigare med specialanpassat ljus, ljud och doft.

S90 Ambience Concept är namnet på det som Volvo kallar för en sensorisk upplevelse. Med hjälp av olika kombinationer av ljus, ljud och doft kan passagerarna i bilen njuta av teman som ”nordiskt ljus”, ”skandinavisk skog”, ”svansjön”, ”skärgård” och ”regn”.

Ljudet spelas upp från små högtalare inbyggda i nackstödet och dofterna kommer från en ventil i mittkonsolen. Samtidigt projiceras ljusbilder i taket på bilen. 
 

Den sensoriska upplevelsen visas upp på bilmässan i Peking och är tänkt att sättas i bruk i kinatillverkade S90 Excellence-bilar.
— Ambience Concept har främst tagits fram för den kinesiska marknaden och erbjuder en kontrast till Kinas ibland hektiska stadsmiljöer, säger Martin Andersson, som ansvarar för Excellence-serien. Han fortsätter:
— S90 Ambience Concept kommer att stärka vårt varumärkes premiumvärden i denna viktiga region.

Diskutera: Hur viktigt är ljus, ljud och doft i bilen, tycker du? 

Kommentarer

#1
2018-04-23 13:00

Dåde dåde, ja jag säger då de

#2
2018-04-23 13:07

Äntligen!!

#3
2018-04-23 14:15

Doft- och ljusdesign på interiören är inget nytt, har ju franska tillverkare haft länge.

#4
2018-04-23 15:47

Det vore kul om Volvo vågade göra tvärt om och erbjuda lite visuell kinesisk trafikhets i innertaket, orientaliska ljud med tutande fordon i BW-systemet och härlig tjock Peking-smog flödande ur luktsystemet. Det skulle ge en riktig häftig och intensiv "Kina-resa" för de som kör sina S90 här hemma i lugna rena Sverige.

#5
2018-04-23 17:04

Jag spyr bara jag ser en doftgran på håll. Absolut ren, syresatt luft med rätt fukthalt vore ett intressant tillbehör till AC. Lustgas är tydligen skadligt för miljön.

#6
2018-04-23 19:56

Löjligt!!! Lägg pengar på renare dieslar istället.

#7
2018-04-23 20:06

Loke_1...du tror inte planen är att tjäna pengar på detta?

#8
2018-04-23 20:25

Stolligt.

#9
2018-04-23 21:13

Volvo är ute och cyklar, det blir tydligare och tydligare, jag önskar att det fanns en vettig biltillverkare i Sverige, varför kan inte Saab återuppstå

#10
2018-04-23 22:55

Tramsigt

#11
2018-04-23 23:24

Dofter äger en stor betydelse för mig. Jag gillar "nybilsdoft" den lite sötaktiga runda Tobak x smörkola x läder som aldrig tar över utan bara finns där.
I min Toyota Auris kombi känner jag en hint av salongsmöbel typ ett avtorkat finbord av ädlare trä.. ..:).. japanerna sägs gilla doften av rispapper så det väl det då, ej störande men ej heller inspirerande men att det luktar rent och det är ok och givetvis en designad doft det med men att ja dessa två exempel nybil eller så rent är vad jag vill ha.

Ljusspel är förkastligt om inte rent snaskigt, i jisses! Det är vägen rakt ned i fördärvet, plötslig så har man vita ankelstrumpor och chinos på fötterna bär en lammullströja löst knuten över axlarna och älskar att äta Patè.

#12
2018-04-24 08:28

Gillar inte dessa konstgjorda parfymdofter. Ta en sväng på Mall of Scandinaivia i Solna, så får ni kännna på den frånstötande odören de sprider där i luften.

#13
2018-04-24 08:35

Det finns bilparfym att köpa. Jag har en flaska och det räcker med ett par duttar för doften sitter i länge.

#14
2018-04-24 09:07

Jag har bara råd med en självlysande wunderbaum som piper när man klämmer på den

#15
2018-04-26 11:50

Tror inte Volvo är ute och cyklar. BMW, Audi, Jaguar, Lexus - ja alla konkurrenter satsar på väldigt "hårda" värden. Det är prestanda, funktioner och i vissa fall rätt extrem design. Tror nog absolut det finns plats för ett märke med lite "mjukare" fokus. Volvo kör mer på elegans och minimalism, vilket är klassiskt skandinaviskt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.