Bild
Nästa artikel

Norge slog världsrekord i elbilar

Nyheter

Under 2018 slog Norge nytt rekord i andelen elbilar bland nyregistrerade personbilar, nästan en tredjedel.

Elbilsförsäljningen fortsätter öka i Norge, under 2018 med hela 40 procent. Utav de 147 929 nya personbilar som såldes i landet var 46 092 stycken rena elbilar, över 30 procent. 

Detta samtidigt som övriga drivkällor tappar. Dieselbilar såg minskad försäljning om 28 procent, bensinbilar och icke laddbara hybrider gick båda ner 17 procent. Överlag sjönk nyregistreringen med 6,8 procent i jämförelse med 2017.

Den mest populära bilen var Nissan Leaf, följd av VW e-Golf. Adderas importer till statistiken blir elbilsandelen 34,2 procent - inkluderas laddhybrider är den över hälften, 51,9 procent. 

Diskutera: Vad tror du om bilförsäljningen i Norge? 

Kommentarer

#1
2019-01-04 15:34

De verkar ha billig el och tillgång överallt.. Vi svenskar bara gnäller över det ena och andra..

#2
2019-01-04 15:39

Vi svenska skattebetalare har ju finansierat norska importen av elbilar. Norrmännen glada och svenskarna naiva. Om Norge är bäst på elbilar så har dom också världens högsta bonus för att köpa nytt eller begagnat. Sedan kan man ju ha funderingar på att ett av dom största oljeproducerande länderna också är bäst på elbilar.....

#3
2019-01-04 16:19

Vid gränshandeln (matvaror främst)mellan Norge och Sverige är det tvärtom, svenskarna är glada och norrmännen ledsna och naiva, vad är det de inte förstår?

Inte konstigt att elbilar säljer i Norge med de förmåner som är just nu, vänta tills tillräckligt många sadlat om till elbilar, då kommer höjningarna från staten, det samma kommer gälla i Sverige vad gäller elbilar....kulorna ska in tillbaka....

#4
2019-01-04 20:53

Bo Håkansson
Inte har väl Svenska skattebetalare finansierat norska importen av elbilar. Hur tänker du där?
Här kan du läsa i detalj hur Norge, efter regeringsbeslut, fått sådan fart på elbilsförsäljningen.
https://www.tu.no/artikler/faktisk-helt-feil-norge-sponser-ikke-elbileie...
Man styr allt utifrån ägarens egen plånbok genom att inte ta ut moms eller ”egenavgift” (prispåslag baserat på effekt, utsläpp, vikt mm. Långt mycket kraftigare instrument än vårt Bonus-Malus system) som grädde på moset har man även sluppit bomavgifter, får köra i kollektivkörfält för att undgå köer och kan ladda gratis på många platser, men detta är det kommunerna som reglerar. Så det är ett medvet val efter politiska beslut som haft en stor effekt.
Det man nu senast har ändrat är att laddhybrider inte alls är lika förmånliga att köpa längre, men fortsatt billigare än en rent fossildriven bil.

#5
2019-01-04 21:04

Guran, jo svenska skattebetalare har subventionerat elbilar till Norge. De säljs i Sverige med subvention. Så fort de 60 000 betalats ut så säljs bilen till Norge. Vinsten är stor. Mycket stor.

https://www.svt.se/nyheter/konsument/var-tionde-svensk-elbil-exporteras

#6
2019-01-04 21:06

Guran, vill du veta mer så läs SVD, DN eller andra dagstidningar med motorjournalistik.

#7
2019-01-04 21:17

Kanske
Är väl ingen subvention för norrmän utan snarare Svenska företagare som sett en möjlighet att tjäna en hacka på svenska staten och vårt system där du får söka om att få premien utbetald. Pengarna har ju inte hamnat hos norrmän utan i fickorna hos dom svenskar som sett möjligheten att tjäna pengar på vårt system, likaväl som dom som tjänat pengar på vårt elcykelbidrag.
Gör som i Norge, skippa momsen på Elbilar, då skulle det bli rejäl fart på försäljningen och denna affärsmodell för kreativa entreprenörer skulle försvinna.

#8
2019-01-04 21:33

Stoppa alla bidrag till vansinnet så får vi nog råd med sjuksköterskor..

#9
2019-01-04 23:16

Eftersom bensin/diesel bilarna betalar normalt ca 8-10 kronor milen i bränsleskatt beroende på förbrukning så måste vi lägga en motsvarande kilometerskatt på elbilar, förslagsvis först "på försök" på ett lågt belopp om ca 5 kr/mil, sedan när elbilarna börjar bli vanliga så kan det höjas till 10 kr/milen, annars minskar statens inkomster för mycket på uteblivna bilskatter, som är en av statens största inkomstkällor

#10
2019-01-05 09:18

”Att bilarna är särskilt efterfrågade i Norge beror på att den norska premien även gäller begagnade bilar, medan premien i Sverige bara går till förstagångsköparen oavsett om det är en privatperson eller ett företag.”
Skriver SVR.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7094534

#11
2019-01-05 10:43

HT19: Jag håller med om att bidrag för saker som kostar typ halvmillen som rena konsumptionsprylar är vansinnigt. Men råd med sjukvård har vi ändå inte. Det har inget med bidragen att göra utan för att "sjukvården" och landstingen är en sinnessjukt ineffektiva apparater. Det spelar ingen roll hur mycket pengar vi häller i dem. Det finns alltid för lite pengar.

#12
2019-01-05 10:47

Previa
Det är ingen premie som det felaktigt skriva. Det är momsbefrielse och egenavgift (vikt och utsläppsbaserad engångsavgift) som inte behöver betalas på elbilar. Dvs ingen premie utan avgifter som inte tas ut. Detta gäller oxå om du importerar en elbil till Norge från Sverige, dvs du behöver inte betala Norsk moms eller egenavgift när du importerar bilen till Norge. Det måste du på om du importerar en fossildriven bil.

#13
2019-01-05 15:27

Hade snikversionen av Golf 1.0 kostat lika mycket som elversionen hade valet i Sverige inte heller varit speciellt svårt...

#14
2019-01-05 15:35

Det finns flera goda anledningar till subventioner på elbilar. Sverige betalar mer i direkta och indirekta subventioner till oljeindustrin än vi får in skatter på fossila bränslen. Skulle vi eliminera skatter och subventioner på bensin/diesel så blir priset minst 20kr/l. De pengar vi lägger på fossila bränslen försvinner dessutom i regel utomlands. El producera vi lätt själva i Sverige. Det blir en dubbel ekonomisk för staten. Det finns även politiska vinster när vi blir mindre beroende av länder som Ryssland.

Sedan finns det miljömässigt än större vinster genom att vi skapar en tryggare framtid för oss själva och kommande generationer.

#15
2019-01-06 06:03

Mini dopper.( #14)

Nu vet jag inte riktigt vad du utgår från men generellt sett betalar svenska bilister numera mer i skatter och pålagor än vad deras resor ger upphov till på tredje part. Marginalkostnaden för externaliteterna ligger alltså under skattesatsen - det skiljer faktiskt mer än 50% (även om variationen är stor beroende på trafikslag och i vilken miljö som fordonet framförs).

Den stora subventionen som svenskarna står för uppstår när vi tankar i Sverige och indirekt bekostar både amerikanska bilresor som kinesiska krigsövningar. Där har vi det konkreta resultatet av den svenska klimat- och skattepolitiken.

Subventioner av elbilar kan sedan diskuteras. I allmänhet brukar man säga att subventioner av resor (ex kollektivtrafiken) sällan ger några samhällsekonomiska positiva resultat. Varför elbilar skulle vara vettigare att subventionera än annan alternativ konsumtion har jag därför svårt att se - givet de förhållanden som råder i trafiksystemet - även om det inte är alldeles självklart.

MVH AL

#16
2019-01-06 10:57

Nya rav4 og nya corolla 2,0 hybride så vil Toyotas salg stige væsentligt og det er forståeligt. Nya corolla er efter belgiske og spanske medier klass ledende.

#17
2019-01-06 11:23

RAV4? Corolla, som hybrider lär dra mycket bränsle ändå. RAV4 är en SUV, lär ligga på 0,7-0,9 liter/mil... går inte ens att jämföra med en elbil. Jag hoppas de släpper en vanlig elbil snart (max crossover), räckvidd 30 mil (verklig) samt bagage på ca 600 liter... då är det köp direkt för min del. Priset får förstås inte vara mer än ca 300 tkr... kanske det största problemet? 10 år med elbil sparar in rätt mycket pengar ca 0,7 liter per mil, kostar om man kör 2000 mil per blir ca (2000 * 0,7 * 15) * 10 = 210 000 kr.. (om jag räknade rätt). Drar man sedan av för elkostnaden (laddning), hamnar säkert utan problem på 150-175 tkr som man sparar in på elbilen under dessa 10 år.

#18
2019-01-06 22:14

Konstigt Vargen att alla dina yxningar på bränsleförbrukning rörande en SUV alltid är ett par deciliter över vad som är realiteten. Enligt Spritmonitor så tar en RAV 4 knappt 0,7 l/mil och då måste du också beakta att flera av dessa troligen rullar på Autobahn i betydligt högre hastigheter än våra svenska. Nya hybriddrivlinan blir troligen betydligt snålare på soppan.

#19
2019-01-08 11:58

Hmmm, ja då har Toyota säljaren lurat mig. Han sade att man får räkna med de siffrorna jag uppgav, jag kollade lite snabbt också på spritmonitor.. men som alltid, SUV ägaren lever oftast i lite förnekelse när det kommer till förbrukningen. Jag snackar nu om hybrid, eftersom jag ett tag var inne att byta min Avensis mot RAV, men insåg snabbt att miljömässigt och förbrukning innebär det knappast någon vinst.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.