Bild
Nästa artikel

Nissan styr bilen med hjärnvågor

Nyheter

Så kallad hjärna-till-fordon-teknik kortar ner reaktionstiden och förutsäger den mänskliga förarens beteende.

Bilarna blir alltmer uppkopplade och sammankopplade. De senaste åren har vi fått lära oss förkortningar som V2V (Vehicle to Vehicle, fordon till fordon), V2I (Vehicle to Infrastructure, fordon till infrastruktur).

Nu kommer biltillverkaren Nissan med nästa bokstavskombination att lägga på minnet: B2V, eller Brain to Vehicle. Tekniken går ut på att den mänskliga förarens hjärna kopplas samman med bilen och på så sätt blir körningen bättre, enligt Nissan.

Föraren bär en huvudbonad med sladdar som mäter hjärnaktivitet och ger bilen signaler om vad människan tänker göra. Den kan då förutse om föraren tänker vrida på ratten eller trycka ner en pedal och förarassistansen kan kicka in snabbare. Bilen kan också känna av människans sinnesstämning och anpassa den autonoma körningen utifrån det.

För att demonstrera tekniken tar Nissan med sig en simulator som de visar upp på elektronikmässan CES i Las Vegas nästa vecka.   

Diskutera: Vad tycker du om idén att bil och hjärna sammankopplas?     
 

Kommentarer

#1
2018-01-03 14:21

Hhmm, hur skall man ställa sig till detta. Kommer tänka på en historia(hoppas jag inte blir utesluten p.g.a denna). "Första klassaren får en fråga från fröken om han nu har lärt sig skillnaden på kvinnor och män. Jodå, det har han. Kvinnor har hjärnceller medans män har sädesceller." Undra hur det kan påverka styrningen av bilen.....hhmm

#2
2018-01-03 14:28

Det gäller alltså att tänka politiskt korrekta tankar och absolut inget "snusk" om man ska hålla sig kvar på vägen??

#3
2018-01-03 14:49

Man kan börja med att koppla hjärnan till strömbrytaren hemma först! Sen fortsätta till tv... Min nästa bil skall köras autonomt, varför störa den med mina hjärnvågor?

#4
2018-01-03 15:38

Så där ja snart är det väl bara att skicka bilen till jobbet,medans man kan göra annat tex.åka på tur med gammelbilen ;-)

#5
2018-01-03 17:17

Det är ju bra när man tränar mindfulnes. Som går ut på att bli bättre på att fokusera på vad man gör.

#6
2018-01-03 17:24

Hur kokat kan det bli? Hur korkat som helst tydligen.

#7
2018-01-04 07:40

Jag tycker det verkar trassligt med hjälmen och tillhörande sladdar, Jag menar att en del orkar ju inte ens ta på sig säkerhetsbältet.

#8
2018-01-04 15:16

Jag kan tänka mig att det ligger något i detta. Jag vet inget om det, däremot känner jag till lite om mindfulnes.
De flesta olyckor kan bero på att vi inte är fokuserade på att köra. När man är fokuserad tar man inte risker, man ser vad som händer runt en på ett annat sätt. Jag tror de flesta kört bil och helt plötsligt tänker hur kom jag hit. Då har man kört med hjärnans autopilot som lärt sig köra bil. Då är man mindre fokuserad på vad som händer runt en själv och upptäcker saker senare, ibland för sent.

#9
2018-01-05 00:36

Sjukt att hjärnan kan styra bilen men att tillverka en går bra utan?

#10
2018-01-05 11:41

CEAT; Ja robotarna gör ett bra jobb ;-)

#11
2018-01-05 11:44

Arne Nilsson1;Håller du på att koka över?

#12
2018-01-06 00:26

Starpilot: haha den var bra (;

#13
2018-01-08 14:28

Kanske roligt i rent forskningssyfte men för övrigt tycker jag det är ett stolleprov.
Vad händer om man nyser, burnar bilen då?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.