Nästa artikel
Nissan slutar bygga krocktestkatastrof
Nyheter

Nissan slutar bygga krocktestkatastrof

Publicerad 4 november 2016
Nissan Tsuru, den röda bilen på bilen, klarade sig inte bra alls i krocktestet med en annan Nissan-modell.
Nollstjärniga, mexikanska modellen Tsuru inblandad i över 4000 dödsfall, upphör att tillverkas.
Krocktestorganisationen Global NCAP ville belysa problemet att krocksäkerheten hos liknande bilmodeller från samma tillverkare kan skilja sig markant åt på olika marknader. För att göra detta kraschade de två Nissanbilar av sedantyp mot varandra, den ena en Versa från 2016 gjord för USA och den andra en Tsuru från 2015, som säljs i Mexiko. Båda bilarna byggs i Mexiko.

Testet gjordes med 50 procents överlappning där fordonen färdades i 64 kilometer i timmen. Resultaten för Tsurun var katastrofala. En verklig förare skulle troligtvis inte ha överlevt, konstaterade Global NCAP, då krockkuddar saknades och bilens struktur kollapsade helt och hållet i kollisionen. Versan klarade sig bra, då krockkuddarna löste ut och bilens kontruktion höll ihop väl.

Kort efter att Global NCAP offentliggjort resultaten från krocktestet meddelade Nissan att Tsuru ska tas ur produktion från och med maj 2017. Enligt Global NCAP har Tsurun varit inblandad i över 4000 dödsfall i Mexiko mellan 2007 och 2012. 
 
Diskutera: Vad tycker du om att biltillverkares modeller skiljer sig åt i krocksäkerhet i olika länder?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-11-04 08:51
Leif Kavander

Inte alls bra. Förstår inte Nissan att det är negativt för dem, även i länder där deras bilar har bättre krocksäkerhet.

#2 • Uppdaterat: 2016-11-04 08:59
Rille_L

Är det inte bra att dom slutar bygga bilen?

#3 • Uppdaterat: 2016-11-04 13:32
Axa

Vänta nu. Bilen har konstaterats ha i princip obefintligt krockskydd men Nissan fortsätter tillverka dessa till till och med maj 2017. Hur många fler dödsfällor hinner Nissan får ut? 50000? 100000?

#4 • Uppdaterat: 2016-11-04 18:07
Mikael Dahlbacka

Många marknader har inte säkerhet som en hög prioritet, de efterfrågar bilar som är billiga och enkla att laga. Därför finns det 25 år gamla konstruktioner som tillverkas än...

#5 • Uppdaterat: 2016-11-04 21:37
HT19

Design by Japan...

#6 • Uppdaterat: 2016-11-04 22:37
a128

Det är väl ingen nyhet att japsåk har krocksäkerhet som en pappkartong

#7 • Uppdaterat: 2016-11-05 10:28
Tobo

Redan den 17 augusti så offentliggjorde Nissan att modellen skulle sluta tillverkas maj-17, så detta beslut var redan tagit före detta krocktest.
Källa: http://www.roadandtrack.com/car-culture/buying-maintenance/news/a30437/nissan-b13-sentra-cancelled/

Tsuru är för övrigt Mexicos vanligaste taxibil, innan dess var det VW typ1, också känd för sin bristande krocksäkerhet, som var vanligast.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.