Bild
Nästa artikel

Nissan plussar på batteri i Leaf

Nyheter

Leaf 3.Zero e+ når längre och har högre effekt.

Andra generationen av elbilen Leaf presenterades i september 2017, då med ett större batteri än tidigare på 40 kilowattimmar. Detta innebar enligt nya körcykeln WLTP 27 mils räckvidd.

Nu lanserar Nissan en kraftfullare Leaf, som de valt att kalla 3.Zero e+. Den kommer att tillverkas i 5.000 exemplar i Europa. Batteriet har högre energidenssitet och är på 62 kilowattimmar vilket ska ge 40 procent längre räckvidd. Det motsvarar drygt 10 mil extra och totalt sett, enligt Nissans uppskattningar utifrån WLTP, ska bilen vara kapabel till att färdas 38,5 mil mellan laddstoppen. Motoreffekten har också ökats på till 217 hästkrafter.

Leaf 3.Zero e+ börjar säljas nu och första leveranserna väntas till sommaren. Priset börjar på 482.500 kronor. Nissan släpper samtidigt en ny version av vanliga Leaf med 40-kWh-batteriet, kallad 3.ZERO, som kostar 429.900 kronor och bland annat har fler färgvalmöjligheter än innan, plus ett infotainmentsystem med 8-tumsskärm och fler uppkopplade tjänster. Det släpps också en ny version av NissanConnect-appen. 

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Leaf? 

Kommentarer

#1
2019-01-09 14:49

Fortfarande ingen aktiv kylning batteriet vid (snabb) laddning bådar för något sämre livslängd än motsvarande produkter från andra tillverkare. Annars verkar den blir lite väl dyr.

#2
2019-01-09 15:34

Väldigt tråkig bil, tycker jag.

#3
2019-01-09 16:22

Trevlig att köra, även bra prestanda o e-pedal fungerar toppen, delvis smäckig interiör, medioker skärm o kamerakvalitet.

#4
1
2019-01-09 18:11

217 hk är för mycket.

#5
2019-01-09 18:21

Känner ingen entusiasm.

#6
2019-01-09 18:58

Bra mellanklassbil. Dock piper den "hela tiden" och varnar för en massa onödiga saker (jag går bakom bilen efter att jag parkerat och öppnat bakluckan, fullt alarm.....). Ett problem som jag har är att radarn fram ibland får för sig att det är något i vägen och tvärnitar (plus alarm igen). Hänt upp o ner i parkeringshus, samt på 30 väg, vid helt tom vägbana. Åf säger att det inte är något problem på bilen, men fel är det ju....

#7
2019-01-09 20:10

Det är tragiskt vad gäller utvecklingen av dessa blodsbatteribilar, eller snarare total brist på utveckling. Det enda sättet för dem att förlänga räckvidden har hela tiden varit, och är fortfarande, att sätta i ännu större, ännu tyngre och ännu miljövidrigare blodsbatterier.

.

#8
2019-01-09 20:50

Får inte till en bekväm körställning, inget stöd för låren. Kass att inte ratten är tillräckligt justerbar tillräckligt.

#9
2019-01-09 21:10

Det är många som inte får till en vettig körställning i Leaf. Rent utsagt pinsamt att en bil i den här prisklassen
inte har justering av ratten i längdled. Det är något man möjligtvis kan acceptera i en bil i 100" klassen, men inte här.

Och fortfarande ingen aktiv kylning !? Nej tack !

#10
2019-01-09 21:14

Vansinnigt tokig bil och standard för dom pengarna.

#11
2019-01-09 21:15

Inte intressant ännu.
Och 'Klarsynt': vi har fattat vad du menar med 'blodsbatterier'
Du behöver troligen inte upprepa det 500 gånger till

#12
2019-01-10 08:30

Med "blodsbatterier" syftas väl den tillverkningsprocess och dess inverkan på miljö och människor, som inte är den trevligaste vad jag förstått. Hur man än vänder sig har man ändan bak...

#13
2019-01-10 09:03

Blodsbatterier ska väl ställas mot att olja aldrig orsakat problem och konflikter. I Sudan verkar de inte ha hållit sams i den frågan. Precis som i resten av världen...

#14
2019-01-10 09:49

Vi får väl se hur råvarorna till batterierna kommer påverka spänningen i världen. Misstänker att det inte kommer bli helt konfliktfritt... Dessutom tillverkningen av en Tesla model S batterier släpper ut lika mycket CO2, som en fossilbil som släpper ut på tio år (130 gr per kilometer, 1500 mil per år). Då har ändå inte själva elen som förbrukas vid körningen räknats in..

#15
2019-01-10 09:58

Saabium: Nu säger jag inte emot dig här då jag inte har den kollen, men har du fakta på det? Nån trovärdig källa du tagit den informationen ifrån? Vore intressant att se.

#16
2019-01-10 09:59

Många här som sågar Leaf rejält, har själv ingen erfarenhet från den, men är den så kass?

#17
2019-01-10 10:12

Framförallt kylning av batterierna och körställning som det klagas på tycker jag. Snabbladdar man sällan kanske det första inte är så farligt och körställning är ju ganska individuellt. Så för vissa passar den nog bra, för i övrigt verkar den rätt trevlig.

#18
2019-01-10 10:22

Leaf är en trevlig elbil på många sätt om man fixar en bra körställning. Den är acceptabel att resa 30-40 mil med på en dag, men om man ska mer än 50 mil och snabbladda 3-4 gånger kan det bli problem med att laddhastigheten som sänks för att skona batteriet (sk rapidgate). Nu har det dock kommit rapporter på att strypningen inte är lika aggressiv som på de tidiga modellerna av Leaf 2.0.

#19
2019-01-10 10:32

Effects of battery manufacturing on electric vehicle life-cycle greenhouse gas emissions
https://www.theicct.org/publications/EV-battery-manufacturing-emissions

#20
2019-01-10 10:41

Flera oberoende tester visar på att redan efter några år med elbilen tjänar miljön på det. I testerna har dock det varit ganska små lätta bilar, sämre är det givetvis om det blir större och tyngre bilar. I några rapporter jag läst har det gått "break-even" redan efter ca 4 år (alltså ca 8000 mil).

#21
2019-01-10 11:43

Hur många kWh går det åt att få fram en liter bensin, någon som vet?
1 kWh bara i raffinaderiet?
Tankbilstransporterna till tapp?

#22
2019-01-10 11:46

Tyvärr räknar inte författarna bakom era länker med att elen tillverkas av kol (både den el som åtgår när man tillverkar batteriet och den el som åtgår när man kör bilen).

Men elektriciteten man tankar är fortfarande tillverkad av brunkol. Vilket alltså innebär att 950 gram CO2 har släppts ut per KwH tillverkad el. Vilket är ohyggligt mycket. Lägg sedan på hur mycket som redan släppts ut när dessa enorma batterier tillverkades, alltså redan innan bilen gått en endaste mil.
En Tesla Model S 85 förbrukar cirka 20,8 kWh/100 km. Det är således 19.76 kg CO2.
Jämför man det med en diesel som drar 6 liter per 100 km så blir motsvarande CO2 utsläpp 15.64 kg CO2. Och då har inget enormt bIodsbatteri behövt tillverkas, heller. Vad gäller blodsbatteriet så är detta enormt energikrävande att tillverka och då, om man räknar med det, blir elbilen en ännu större förlorare.

Källor:
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170320/sa-mycket-dr...

http://ecoscore.be/en/info/ecoscore/co2

#23
2019-01-10 12:52

Du som vet så mycket om batteriproduktion Klarsynt, varför går utvecklingen åt fler batteribilar då?

#24
2019-01-10 12:56

Klarsyn - du tar alltså med tillverkingen av av batteriet i elbilens kalkyl - men inte tillverkning av motor och växellåda i bränslebilens? Räknar lite som det passar din agenda bäst?

Bränslebilen ska dessutom ha bränsle utkört medels lastbil till sig under hela sin livstid.

#25
2019-01-10 13:17

Fixa till en vettig körställning med nya inställningsmöjligheter på stol och ratt så är Leaf en helt okey bil som skulle kunna vara ett alternativ, gärna också i en crossover variant som är lite högre med ett bekvämt i och ursteg till bilen, då kunde det bli affär.

#26
2019-01-10 18:07

Det största problemet med Leaf är det veka chassiet, den sladdar för lätt i en undanmanöver. Det är för dåligt i nådens år 2019.

#27
2019-01-11 10:33

Håller i denna diskussion med Shogun om att den största enskilda svagheten för mig personligen är förarplatsen - sen är bristen på bra kylning av batterierna givetvis också allvarlig för den som ofta måste använda snabbladdare. Kör man mest hemmavid med laddning "vid knuten" så betyder nog inte den bristen alltför mycket.
Och Klarsynt/Antifeministen/Trångsynt har tydligen inte hört talas om att energitätheten ökat på batterierna så all ökning av räckvidden är inte ett resultat av tyngre batterier utan av batterier med högre energitäthet. Men jag ser inlägg ifrån den skribenten som att han mestadels är intresserad av att provocera oavsett sanningshalten och inte av att diskutera fakta.

#28
2019-01-11 20:34

"Blodet" på batterierna har jag aldrig förstått vart de kommer ifrån, men det kanske är något Kongo Kinshasa relaterat?

#29
2019-01-12 16:08

För hög effekt? För bra bromsar? För god mat? Fördelen med el är att hög effekt kommer gratis. Elmotorn är mindre än en vattenmelon...

#30
2019-01-12 16:11

Blodsoljan då som ni tankar era v90 bilar med?

#31
2019-01-13 07:53

Kanske dags att sluta använda ordet hästkrafter när det gäller bilar, i synnerhet elbilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.