Bild
Nästa artikel

Nissan Murano CrossCabriolet – suv och cabriolet

Nyheter

Ta en Nissan Murano, kapa taket, avlägsna två dörrar och släng på en sufflett. Resultatet: Nissan Murano CrossCabriolet.

Nissan presenterar nu vad man själva kallar världens första fyrhjulsdrivna suvcabriolet. Nissan Murano CrossCabriolet premiärvisas i dagarna på bilsalongen i Los Angeles.

En vågad konceptbil för att skapa uppmärksamhet, kanske du tänker? Nej, en produktionsklar seriebil som börjar säljas i början av 2011 i Nordamerika.

Förutom att avlägsna taket har Nissan även tagit bort det bakre dörrparet i förmån för ungefär två decimeter förlängda framdörrar. Därtill har B-stolparna skrotats och chassiet förstärkts.

Inte för Europa
Sittbrunnen är fyrsitsig och trots att suffletten är nedfälld lovar Nissan att två golfbagar ska få plats i bagageutrymmet. Endast ett motoralternativ står till förfogande, en V6-bensinmotor på 3,5 liter och 260 hästkrafter.

Dock lär kombinationen suv och cabriolet även i fortsättningen bli en ovanlig syn längs de svenska vägarna. I dagsläget finns inga planer på att sälja Nissan Murano CrossCabriolet i Europa.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Murano CrossCabriolet?

Kommentarer

#1
Raymond K
2010-11-19 15:28

O.O

#2
2010-11-19 16:06

En ganska häftig blandning. Ser riktigt bra ut dessutom. Kan säkert sälja en del pga att Nissan hittat en egen nisch.

#3
789
2010-11-19 17:35

Betyg:
Skitful!

#4
saabHenke
2010-11-19 17:58

nissan har ju bara en bil som ser skaplig ut och tycker det cashkaj kan inte stava till den men bryr mig inte heller håller helt med.... SKIT FUL

#5
Sebastian gs
2010-11-19 18:05

Skitful? Jag tycker den är snygg. Vafan är det för töntar som skriver här egentligen, så jävla typiskt att de gillar Saab jallafall.. Det säger ju något om Saab att det bara är inskränkta fräkninga bleka töntar som åker Saab.

#6
2010-11-19 18:16

De flesta bilar tycks vara designade i samma vindtunnel, denna skapelse verkar inte vara något undantag.
Små detaljer kan naturligtvis göra underverk men gillar man formen på exempelvis nya Saab 9-5 borde man rimligen gilla även detta tidsenliga bilskalet.
Jag tycker att den ser helt okay ut på bild. Lite fräck faktiskt.

#7
j a r l
2010-11-19 19:29

Nya Saab 9-3 cab?

#8
2010-11-19 19:54

Tycker faktiskt också att den ser lite fräck ut!
Först tyckte jag att den kändes väldigt onödig - men det gäller väl alla cabbar...

#10
2010-11-19 23:51

Egil, mamma har ju sagt åt dig att du inte ska in och kladda på platser för vuxna!

#11
DeN
2010-11-19 23:56

SUV som SUV, om den har tak eller inte vad spelar det för roll...?
Jag menar en XC90 är säkert i princip lika risig som denna i terrängen, men båda fixar nog trottoarkanterna galant...så varför inte låta taket åka av på sommaren när man är ute och steker i storstaden...

#12
789
2010-11-20 09:28

Roy J:
Dey är inte bara "Egil" som är på fel site även "Jarl S" har blivit åthutad av sin tålmodiga mor.

#13
Tudde Liden
2010-11-21 06:43

Först och först... Volvo valpen med kapell som fanns på 1950- och 1960-talet var långt före denna och mer duglig både som SUV och som cabriolet. Det finns säkert många andra också.

#14
MR X
2010-11-21 12:52

Varför så dömmande och fördomsfulla saabHenke och Sebastian gs??

#16
MR X
2010-11-21 16:25

Min saabcab funkar utmärkt även på vintern så att Muranon inte skulle vara lämpad för svensk vinter förstår jag inte.

#18
saabHenke
2010-11-21 21:23

ja men ursäkta då att jag råkade trampa er på tårna..
jag tycker att det finns ganska många snygga bilar men nissan tycker inte JAG är speciellt snygga utom qashkaj eller vad den heter

#19
Mr X
2010-11-22 08:50

Varför fungerar det sämre leifer? Och vad skall man med takräcke på en cab till?? Där emot tror jag att det finns någon slags konstruktion som man kan sätta på bagageluckan om man promt vill åka skidor.

#20
saabHenke
2010-11-22 18:29

ja eller oxå får man väll köpa något annat om man nu måste ha takräcke..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.