Nästa artikel
Nissan GT-R - japansk atlet med gamla anor
Nyheter

Nissan GT-R - japansk atlet med gamla anor

Publicerad 27 maj 2010 (uppdaterad 23 september 2010)
Nissan GT-R är snabb, den är fyrhjulsdriven och den har anförvanter ända sedan 1957. En ovanlig kombinationen för japanska bilar. Vi Bilägare provkör.

I nya Vi Bilägare (8/2010) provkör vi en av de snabbaste bilar som tillverkats i Japan: Nissan GT-R.

Extramaterial
Här kan du läsa mer om bilen, se några av föregångarna och kolla vad den myllrande informationsdisplayen haratt erbjuda. För länge sedan fanns i Japan en biltillverkare som hette Prince. Om historien görs extremt kort ser den ungefär ut så här:

- Prince tillverkar modeller med namnet Skyline,

- 1966 slås Prince samman med dåvarande Datsun/Nissan, men Skyline-modellerna lever vidare och nya kommer,

- redan på 1970-talet utvecklas särskilt sportiga versioner med tilläggsbeteckningen GT-R,

- på 1990-talet blir Skyline ett begrepp även i Europa och USA, tack vare de allt mer extrema GT-R-versionerna samt flitigt tävlande i framförallt långloppsracing,

- till "hajpen" bidrar även att Skyline GT-R förekommer i datorspelet Gran Turismo,

- versionerna med internbeteckning R32, R33 och R34 tillverkas (precis som övriga Skyline-sortimentet) endast i högerstyrt utförande, men efter många om och men börjar den engelska Nissan-importören ta hem Skyline GT-R,

- från England sprids bilarna sedan via privatimport till många andra europeiska länder, bland annat Sverige,

- tack vare de slitstarka och trimningståliga (långt över 600 hk i tävlingsutförande) motorerna med dubbla turbo blir Skyline GT-R snabbt populära bland fans av streetracing,

- vid bilsalongen i Tokyo år 2001 ger Nissan en första glimt av det som ska bli nya GT-R,

- 2007 visas den produktionsklara bilen, men inte förrän 2009 påbörjas leveranserna i Sverige.

Vi Bilägare provkör
Voilà - provkörningen av nya Nissan GT-R läser du i Vi Bilägare 8/2010. Tidningen utkommer i butik 1 juni.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan GT-R?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-05-27 14:47
Kent Borgström (ej verifierad)

Vill ha!

#2 • Uppdaterat: 2010-05-27 14:59
Tobbe (ej verifierad)

Vacker skapelse, en sann billegend.

#3 • Uppdaterat: 2010-05-27 21:19
Conny Karlsson (ej verifierad)

Vem skulle inte vilja ha en sådan här? Skulle jag vilja bilen är ett fynd med den prislappen jämfört med konkurrenterna. Kul att den kör ifrån Porsche också trots att den är så mycket billigare. Bilen är snygg,tuff med eget utseende. Vill ha!

#4 • Uppdaterat: 2010-05-27 23:00
jarl (ej verifierad)

Snabb? Sure. Kul? Nja, Lite väl mycket flipperspel.

#5 • Uppdaterat: 2010-05-28 11:45
Calle (ej verifierad)

Skitsnygg o sportig, det tycker t o m AUDI eftersomde snott sidorutan bak till sin A 5 coupé! Supernice Nissan!

#6 • Uppdaterat: 2010-05-29 15:30
Tobbe (ej verifierad)

Jarl: Vänta tills du väl sätter dig i en GT-R. Misstänker att du kommer ändra uppfattning.

#7 • Uppdaterat: 2010-05-31 18:28
Haubits77B (ej verifierad)

Duger väl om man inte har råd till en riktig bil. Men Skoda Felicia är ungefär lika häftig.

#8 • Uppdaterat: 2010-06-02 00:10
Onehp (ej verifierad)

Kostar som en välutrustad BMW M3 i inköp. Dock driftkosnaderna är lika höga som en riktig superbil. Långt ifrån billigt alltså...
Helt onödigt på allmän väg där man får köra som mest 120km/t... och på bana är det roligare med en 997 GT3 som jämförelsevis är billig i drift...
Men som teknikpjäs väldigt imponerande ändå...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.