Bild
Nästa artikel
I takt med att Nissans modellutbud förnyas i Europa kommer det inte längre att erbjudas några dieselalternativ.

Nissan fasar ut dieselbilar

Nyheter

Biltillverkaren styr bort från drivmedlet i Europa och satsar istället på el.

Nissan gör som Toyota och kommer sluta sälja dieselbilar i Europa. Det rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg som har fått uppgifterna från en talesperson inom företaget. Fokus ska istället läggas på elektrifiering. 

Försäljningen ska gradvis trappas ner. Varje gång en modell förnyas kommer det inte längre finnas några dieselalternativ i motorutbudet. Orsaken är att företaget ser ett vikande intresse för bränsletypen, då kunder oroar sig för skattehöjningar och dieselförbud i städer.  


Nissan sålde över 128.000 dieselbilar i Europa förra året, vilket var 16 procent av deras totala försäljning i regionen


Toyota meddelade i mars att de kommer att fasa ut all försäljning av dieseldrivna personbilar under 2018. De kommer att behålla dieselalternativ till kommersiella fordonen Hilux, Proace och Land Cruiser. 

Diskutera: Tror du att flera biltillverkare kommer att följa Nissans och Toyotas exempel?
 

Kommentarer

#1
2018-05-08 14:02

Det är ju inte helt ologiskt och med facit i handen så finns det bättre och sämre diesel motorkonstruktioner.
Nu vet jag inte Nissans diesel status men med tex toyotas personbils diesel som var varken trevlig eller snål utan bara dyr och tråkig så där var det inte konstigt.
Åkte en quashkvai av tidigare generation med diesel och usch så hemskt att sitta bak i 40 mil.

Ja andra följer efter på mindre medium bilar tror jag.

#2
2018-05-08 14:20

Men mso 1000: Det var väl inte dieselmotorns fel att det var hemskt att sitta bak i 40 mil?

#3
2018-05-08 14:24

Tyvärr fortsätter denna härdsmälta angående diesel bland politiker och biltillverkare. Miljömålen som är satta att nås kommer inte att nås på långa vägar utan diesel. Och med tanke på all den biodiesel som blandas i idag ter det sig än märkligare varför dieseln alltjämt har detta oförtjänt dåliga rykte. Inkompetens och flockbeteende har aldrig varit en lyckad kombination.

#4
2018-05-08 15:23

Nya dieselbilar är bättre för miljön som bränsle Stadsbor kan hålla sig till de dyra elbilarna som dessutom blir beskattade när tillräckligt många hoppat på fel tåg

#5
2018-05-08 15:27

UK förbjuder alla bensin, diesel och hybridbilar från och med 2040. Om tio år ses en oljebrännare som ett museiföremål.

#6
2018-05-08 15:58

En tillverkare till som har fattat, de övriga tar väl lika lång tid på sig som designen förändras ;)

#7
2018-05-08 16:12

Tyvär är inte biodiesel någon framkomlig väg varken för miljön eller klimatet då huvudsakliga råvaran för biodiesel i världen kommer att vara palmolja på,grund av sitt låga försäljningspris.
Då blir CO2 utsläppen högre än för fossil diesel, miljöskadorna oöverskådliga och forsatta farliga utsläpp från avgaserna även om dessa blir något lägre än för fossil diesel.
http://savetheorangutan.se/orangutanger/palmolja#&gid=1&pid=1

#8
2018-05-09 19:04

Vad säger Renault om det? Blir de sura när Nissan inte vill ha deras motorer längre möjligen.

Edit: Ja Mercedes köper istället för sin ny A-klass. Där ser man.

#10
2018-05-08 19:01

Tyvärr kommer klimatet att hotas pga att dieselandelen minskar. Min förra Toyota var dieseldriven min nuvarande Toyota körs på diesel och min kommande bil kommer tveklöst också bli dieseldriven. Dieselns framtid är ljusare än på länge särskilt för dem som köper en dieselbil idag. I framtiden kommer dess populäritet och pris / värde att stiga betydligt.

- Köp en dieselbil idag och bli glad i morgon!

#11
2018-05-08 19:01

Hur ska dom som bor i stan ladda sin bil?

#12
2018-05-08 19:12

Vi har en Qashqai och jag tycker den är trevlig...för att var en asiatisk bil.
Dock bensin utifrån körmönster.

#13
2018-05-08 19:42

bra beslut.

#14
2018-05-08 21:01

Bengt39: hur menar du när du skriver att stadsborna har hoppat på fel tåg? Jag är stadsbo och ska köpa en Renault Zoe.

#15
2018-05-08 21:08

Har aldrig haft en dieseldriven bil, kanske dags att slå till nu när de är billigare..

#16
2018-05-08 21:17

Har ägt en diesel och just nu känns det som att det var både den första och den sista - men man skall aldrig säga aldrig. Dock är ju min nuvarande lilla turbo-bensinare väldigt mycket trevligare även om dieseln hade lite högre maximalt vridmoment men den lilla bensinaren är oerhört mycket mera flexibel i karaktären och går likaså mycket mjukare och tystare. Fast eldrivet i nån form är nog egentligen det jag längtar efter...

#17
2018-05-08 21:53

Jag måste nog ändå säga att jag är väldigt imponerad av flexibiliteten i min lilla dieselmotor nu när jag börjat tillämpa ecodriving. Ofta ligger jag på 1200-1400 rpm och motorn protesterar inte. Tidigare vågade jag inte riktigt "plåga" motorn men den verkar klara tidiga uppväxlingar galant.

#18
2018-05-08 23:27

@ mw73 - hur menar du? Att det inte finns el i stan?! Bor du i Nordkorea? Jag bor i stan o laddar i vanligt vägguttag.

#19
2018-05-08 23:30

Folk vill inte ha diesel svårare än så är det inte. Bönder kanske kör på diesel.

#20
2018-05-09 06:18

Smart beslut av Nissan. Man når bättre effekt med bensinhybrider som kommer få ett lyft försäljningsmässigt på dieselns bekostnad nu framöver ett tag tills elbilen är konkurrenskraftig. Volvo slutar ju också med diesel, alla följer i Toyotas fotspår......

#21
2018-05-09 10:31

@Raywave
Jag menar att dom som inte köper en 300m skarvsladd inte kan ladda sin elbil som står parkerad på gatan.

#22
2018-05-09 10:43

Varför fasar inte Toyota ut diesel även på Hilux, Proace och Land Cruiser? Konstigt.

#23
2018-05-09 12:41

För att de modellerna körs under tuffa förhållanden i utvecklingsländer där få andra bilar klarar de tuffa förhållandena som en Landcruiser Hi Lux gör. Men det finns bensindrivna modeller också. Kanske det är annan teknik på G också i dessa modeller. Konstigt ? Nä!

#24
2018-05-09 12:58

Just det Shogun. "Tuffa förhållanden". Hybriddrivlinorna tål ännu inte att användas fullt ut ens i svenska förhållanden. Ännu mindre de helelektriska. Men det kommer kanske.

#25
2018-05-09 14:51

Så har de då stoppat produktionen av A& då de upptäckt nytt fusk, det är nog dags att inse att dieselmotorer inte klarar av fullgod rening, denna gång har de fuskat med AdBlue, de lär väl inte vara ensamma, nu kanske en och annan börjar förstå varför Japsarna inte hängt med i dieselracet

#26
2018-05-09 17:04

Pinjong.

Och det grundar du på, vad är det som inte håller i hybriddrivlinorna under svenska förhållanden? Har du ett bra svar, med länk till problemet? Jag har inte hört om något problem.

#27
2018-05-09 17:17

Shogun, det grundar jag på vägtrafikregistret där uppgifter om lastkapacitet och dragvikter finns.

#28
2018-05-09 17:22

Alltså fanns det inget fel, precis annars hade jag hört talas om det......

#29
2018-05-09 17:31

Jag har inte sagt något om fel utan att hybrider inte tål att användas fullt ut under svenska förhållanden. Jag syftar som jag skrev på last och drag. Men vem vet, kanske Volvo fixar detta då deras kunder är vana med robusta bilar som tål att användas och inte bara transportera barn och matkassar.

#30
2018-05-09 22:58

Känner flera som kör Toyota/Lexus hybrider som drar släp utan problem. Köper man en bil som inte är gjord för att dra släp men ändå har det som krav så är man rätt korkad om du frågar mig. Då köper man en som är godkänd för det och klarar att dra utan problem tex Toyota Rav4 hybrid. Lexus Gs 450h, Lexus Nx. Lexus Rx mfl. Finns heller inga problem där. Du får söka någon annanstans om du ska hitta problem som är verkliga problem......

#31
2018-05-10 11:10

Jaehhh... Jorden är platt, Om människan hade vingar så kunde hon flyga...inte annars! Människan kommer aldrig att klara en hastighet på 70kmh, hon sprängs inifrån...sade belackarna då vid ånglokens och järnvägarna intåg någonstans där i kring 1870.

Jag känner den samma dumdryga anda idag, faktiskt. Diesel diesel diesel.

#32
2018-05-13 10:01

Tvärnit
...gud finns...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.